Gå til innhold

Økonomisk støtte? 18 åringen sluttet på videregående


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen er mer intligent enn de fleste på en god del områder. Spesiellt på ting som han har en interesse for. Men på en del andre så er han en person som må jobbes veldig med. 

Anonymkode: 53558...eac

Hvordan gjorde han det på skolen?

Anonymkode: 1d337...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen er mer intligent enn de fleste på en god del områder. Spesiellt på ting som han har en interesse for. Men på en del andre så er han en person som må jobbes veldig med. 

Uansett ville jeg ha evnetestet han for å finne hans sterke og svake sider. Fått konkretisert det og fått et mål på hvor sterk og hvor svak han er på ulike områder.

Endret av kupton
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for å få han utredet så fort som mulig. Skriv gjerne en liste over alt dere har lagt merke til helt fra han var liten, og ta med lista til legen. Om det er autisme, psykisk utviklingshemming, trass eller noe helt annet, må dere finne ut av det slik at han kan få ev behandling og tilrettelegging. Jeg tror sjansen er ganske stor for at han dropper ut av praksisplass via nav også. En enkel årsak er at uansett hvor man er, møter man folk som virker sure eller er sure. Men du kan kanskje prate litt med han om at det muligens er han som misforstår den andre personen. At vedkommende i oppfølgingstjenesten (eller hvem det nå var) kanksje ikke var sur.

Det er vanskelig å vite hvordan man skal gå fram når man ikke vet hva man dealer med. Har han PU er det kanskje ikke riktig å kreve så mye. Jeg aner ikke. Men har han asperger er ikke det en grunn for å være så trassig som det virker som at han er. Jeg tenker det er vesentlig at man krever det som er forventet ut ifra hans grunnlag. Ikke ut ifra andre 18åringer, eller andre aspergere, eller andre med hva enn det er han sliter med, men ut ifra hans forutsetninger. Kanskje har han gått hele livet uten å noen gang føle mestring. Man gir litt opp etterhvert da. Kanskje har han nå i tillegg fått en depresjon, som kan behandles.

Men uansett, når han nekter å gjøre ting hjemme og sier at han er 18 år og at du ikke bestemmer over han, kan du, helt uten dårlig samvittighet, si at så lenge han bor under ditt tak, er det du som bestemmer. Du sitter jo med ganske mye makt, så lenge det er du som må betale mobilen hans, og alt annet han trenger. Krav og konsekvenser tror jeg alltid er viktig, men krevene må ikke være så høye at han ikke har sjans til å oppfylle dem på en tilfredsstillende måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Trine skrev:

Sørg for å få han utredet så fort som mulig. Skriv gjerne en liste over alt dere har lagt merke til helt fra han var liten, og ta med lista til legen. Om det er autisme, psykisk utviklingshemming, trass eller noe helt annet, må dere finne ut av det slik at han kan få ev behandling og tilrettelegging. Jeg tror sjansen er ganske stor for at han dropper ut av praksisplass via nav også. En enkel årsak er at uansett hvor man er, møter man folk som virker sure eller er sure. Men du kan kanskje prate litt med han om at det muligens er han som misforstår den andre personen. At vedkommende i oppfølgingstjenesten (eller hvem det nå var) kanksje ikke var sur.

Det er vanskelig å vite hvordan man skal gå fram når man ikke vet hva man dealer med. Har han PU er det kanskje ikke riktig å kreve så mye. Jeg aner ikke. Men har han asperger er ikke det en grunn for å være så trassig som det virker som at han er. Jeg tenker det er vesentlig at man krever det som er forventet ut ifra hans grunnlag. Ikke ut ifra andre 18åringer, eller andre aspergere, eller andre med hva enn det er han sliter med, men ut ifra hans forutsetninger. Kanskje har han gått hele livet uten å noen gang føle mestring. Man gir litt opp etterhvert da. Kanskje har han nå i tillegg fått en depresjon, som kan behandles.

Men uansett, når han nekter å gjøre ting hjemme og sier at han er 18 år og at du ikke bestemmer over han, kan du, helt uten dårlig samvittighet, si at så lenge han bor under ditt tak, er det du som bestemmer. Du sitter jo med ganske mye makt, så lenge det er du som må betale mobilen hans, og alt annet han trenger. Krav og konsekvenser tror jeg alltid er viktig, men krevene må ikke være så høye at han ikke har sjans til å oppfylle dem på en tilfredsstillende måte.

Vi får se hvordan dette går. Jeg er redd for at han dropper ut av praksisplassen også. Men jeg håper det kommer til å gå fint. 

 

8 timer siden, kupton skrev:

Uansett ville jeg ha evnetestet han for å finne hans sterke og svake sider. Fått konkretisert det og fått et mål på hvor sterk og hvor svak han er på ulike områder.

Han er flink med kart , bilkjøring tok han med en gang uten å ha trent på det, han er flink å huske historie om alle slags land i verden, flink med å snakke ulike språk, flink med matematikk og data. 

Men der det svikter er iblant en tiltaksløs adferd. Og iblant kan han si ting på feil måte. Men han sier ofte mye bra og. 

Leger mente tidligere at det ikke er noe galt med evnene hans men at han har litt redusert minnekapasitet.  Vet ikke helt hva de mener med det. Men jeg synes at han er smart men føler det er noe med psykiske ting gjerne pga det var mye uro i hjemmet helt fra han var født desverre. Faren var snill men veldig hissig. Ikke voldelig men han gikk rundt å kjeftet konstant omtrent. Han var en perfeksjonist. Jeg burde gått men i stedet ble det kjefting ganske mye av dagene helt til han til slutt dumpet meg da sønnen vår var 10 år. Jeg ble redd at sønnen tok skade av uroen i hjemmet. 

Anonymkode: 53558...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Hva slags områder er han mer inteligent på ?

Er mange områder. Alt som interesserer han. Men når han ikke interesserer seg for noe så gidder han ikke å gjøre noe særlig og gir lett blaffen. 

Anonymkode: 53558...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er mange områder. Alt som interesserer han. Men når han ikke interesserer seg for noe så gidder han ikke å gjøre noe særlig og gir lett blaffen. 

Anonymkode: 53558...eac

Da er det viktig at han får en jobb innen noe han interesserer seg for. Har han ingen tanker om hva han ønsker å jobbe med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er redd for at han dropper ut av praksisplassen også.

Har han fått noe sånt, eller er det noe dere håper på?

Var det studiespesialisering eller yrkesfag han sluttet på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...