Gå til innhold

Pliktig organdonasjon. Hva tenker dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Samme for meg tenker jeg. Jeg flytter bare til et land hvor lovene etter mitt syn er gunstigere.

Anonymkode: bfd42...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er det ikke bare å reservere seg da?

 

Jeg liker ikke tanken på å bli høstet for organer etter min død.

 

Men jeg tror ikke jeg reserverer meg heller.

 

Jeg er vel uansett for feit til att de er interessert i mine organer.

Anonymkode: 8796f...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tar mine forholdsregler og/eller flytter før loven blir innført. Alle har sitt liv i dag tror jeg bare.

Anonymkode: bfd42...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar mine forholdsregler og/eller flytter før loven blir innført. Alle har sitt liv i dag tror jeg bare.

Anonymkode: bfd42...710

Hvor skal du flytte?

Anonymkode: 7e8fe...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme for meg tenker jeg. Jeg flytter bare til et land hvor lovene etter mitt syn er gunstigere.

Anonymkode: bfd42...710

Dessverre venter mange pasienter fryktelig lenge for å få nødvendige organer transplantert. For eksempel venter nyrepasienter nå mellom 2 og 4 år, og i denne ventetiden bruker de mange timer i uken til dialyse.

Det er altfor få som selv eksplisitt har sagt seg villig til å være donor etter sin død, og dermed kommer familiene i en vanskelig situasjon når de blir bedt om å vurdere donasjon i en akutt situasjon. Jeg tror det ville være en bedre løsning om man aktivt måtte reservere seg mot donasjon, slik at manglende reservasjon oppfattes som samtykke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme for meg tenker jeg. Jeg flytter bare til et land hvor lovene etter mitt syn er gunstigere.

Anonymkode: bfd42...710

Jeg er fullstendig enig med Frosken! Har sagt til mine nærmeste at om jeg dør så bruk det som brukes kan! Jeg har da ikke mer bruk for det uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ening med Frosken. Personen selv må kunne reservere seg (før sin død). Hvis det ikke er gjort, kan organer brukes, og pårørende har ingenting med dette å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med @Lillemus

Jeg og datteren har hatt den praten om døden og hva jeg deretter ønsker skal skje.

Nå har jeg en sjelden diagnose samt flere andre diagnoser, vi har derfor blitt enige om at hvis det er aktuelt, så gir jeg kroppen min til forskning. Hvis noen kan ha nytte av meg når jeg er død, så har jeg gjort nytte for meg en siste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslaget er ikke at organdonasjon skal bli pliktig, men at bare at en selv skal kunne reservere seg. Dvs. at de pårørende ikke skal kunne si nei etter dødsfallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg husker ikke hvilket land det er nå, mener det er i Asia et sted. der er alle automatisk organdonorere, og hvis de reserverer seg mot dette havner de lengre ned på listen for å kunne motta organer. Syntes det er en god ordning som flere land burde praktisere.

Anonymkode: 0d504...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg syns overlegen i artikkelen, formulerte det greit, har man ikke tatt stilling før sin død, så skal ikke de pårørende kunne nekte organdonasjon.

Enda bedre er det vel om alle sier sin mening, feks svare kort på spørsmålet hos fastlegen, så blir det registrert, og problemet er borte. Jeg tror man da ville fått nok mennesker som vil gi sine organer, eller evt sin kropp til forskning.

Selv har jeg fyldt ut et donorkort, de ferreste har vel det, og mine barn vet hva jeg vil, min familie for øvrig ville vært uegnet å spørre på mine vegne da de ikke respekterer annet enn sine egne følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Med hensyn på land vet jeg ikke men blir det slik dere sier så vil jeg bare reservere meg. Om man kan stole særlig mye på at det blir respektert da at man ikke ønsker å bli utsatt for noe slikt. Ønsker overhodet ingenting med sykehus å gjøre.

Anonymkode: bfd42...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om man kan stole særlig mye på at det blir respektert da at man ikke ønsker å bli utsatt for noe slikt.

Hvis det finnes en reservasjonsmulighet, blir den selvfølgelig respektert. Ellers ville det jo vært mye enklere å la være å ha muligheten der.

(Nå er det ikke "du" som blir utsatt for "noe slikt", men det som tidligere var deg. Men jeg respekterer valget ditt.)

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker overhodet ingenting med sykehus å gjøre.

Da er sjansen for at du blir aktuell for organdonasjon uansett forsvinnende liten. Man må dø i "kontrollerte omgivelser" for at donasjon skal kunne gjennomføres. Men man kan jo havne bevisstløs på sykehus etter en ulykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet ikke hva man skal tro. Vi har jo politikere som etter hva jeg har forstått har vært " toxicaited" i tjeneste til og med. Lite å stole på tror jeg. Se bare på håndtering av feil i behandlingen. Og tiden ved behandling av klagesaker. 3 år er visst ingenting i den sammenheng. Mange klienter bærer på en historikk som ingen vil vedkjenne seg.

Anonymkode: bfd42...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Jeg har sagt til de rundt meg at jeg gjerne donerer organer om de kan brukes. Man kan faktisk donere selv med mange kroniske sykdommer - så lenge de er brukbare. 

Reservasjonsrett synes jeg man skal ha, da det er mennesker som av ulike grunner (f.eks. religion) ikke ønsker å donere. Burde vært en enkel ting å registrere hos fastlegen. 

Uansett tenker jeg at det er svært viktig at man tar den praten med pårørende eller eventuelt andre nære. Hadde flere gjort det, hadde vi nok hatt flere donorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og tiden ved behandling av klagesaker. 3 år er visst ingenting i den sammenheng. Mange klienter bærer på en historikk som ingen vil vedkjenne seg.

Anonymkode: bfd42...710

Tror det er få klager fra de som ikke har samtykket til organdonasjon

 

😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den helsenorgeportalen kan man ihvertfall registrere seg som organdonor. Vet ikke om det fungerer da, at de som trenger den informasjonen faktisk får den?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...