Gå til innhold

Har man rett til å betale ut lånet før låneperioden er ferdig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg betalte ut lånet mitt for å bli kvitt den forferdelige renten. Jeg skiftet lånegiver. Jeg er ganske redd lånebanken som jeg låner oss, med tanke på at de taper ganske mye penger med tanke på at jeg velger å betale de ut fremfor å følge en betalingsplan hos dem i 15 år. De har aldri sagt noe tidligere på at jeg hadde varierende sum i innbetaling. 

Jeg skrev en mail til dem om at jeg har satt over pengene og betalt ut lånet, slik at de får det skriftlig om det skulle være noe. 

Noen som vet litt om dette? Jeg har ikke fått med meg at det er binding på et lån... 

Anonymkode: ff475...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev en mail til dem om at jeg har satt over pengene og betalt ut lånet, slik at de får det skriftlig om det skulle være noe. 

Du satte bare inn en sum uten å kontakte dem først? Det normale er vel at man sier opp lånet og får en sluttregning. Det kan variere mye hva slags betingelser man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, laban skrev:

Du satte bare inn en sum uten å kontakte dem først? Det normale er vel at man sier opp lånet og får en sluttregning. Det kan variere mye hva slags betingelser man har.

uff ja, jeg satte inn pengene. Men jeg håper det går bra med at jeg betaler det ut. 

Anonymkode: ff475...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

uff ja, jeg satte inn pengene. Men jeg håper det går bra med at jeg betaler det ut. 

Anonymkode: ff475...590

Du kan alltid avslutte et lån på kortere tid, men det kan være betingelser knyttet til det som gjør at du ikke bare kan se på siste saldo og regne med at det blir sluttbeløpet. Dette bør du følge opp - ta kontakt hvis du ikke får svar på mailen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, laban skrev:

Du kan alltid avslutte et lån på kortere tid, men det kan være betingelser knyttet til det som gjør at du ikke bare kan se på siste saldo og regne med at det blir sluttbeløpet. Dette bør du følge opp - ta kontakt hvis du ikke får svar på mailen.  

Takk for svar og råd .  Jeg ser om jeg får svar på mailen. De vil nok svare og si ifra om de vil ha mer penger for å betale det helt ut. Men jeg hadde en betalingsplan om hvor mye jeg skyldte igjen. Men skal se hva de svarer. 

Anonymkode: ff475...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De vil nok svare og si ifra om de vil ha mer penger for å betale det helt ut.

Det tror jeg du skal regne med - det kan f.eks. påløpe et gebyr. Men ta kontakt hvis du ikke får svar nokså raskt, for å sikre at de har fått med seg oppsigelsen, så unngår du at du må krangle med dem når neste forventede innbetalingstidspunkt kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
35 minutter siden, laban skrev:

Det tror jeg du skal regne med - det kan f.eks. påløpe et gebyr. Men ta kontakt hvis du ikke får svar nokså raskt, for å sikre at de har fått med seg oppsigelsen, så unngår du at du må krangle med dem når neste forventede innbetalingstidspunkt kommer.

De kontaktet meg tilbake og sa at de markerer lånet som under avslutning. Veldig bra at de ikke gjorde seg vanskelige. 

Anonymkode: ff475...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kontaktet meg tilbake og sa at de markerer lånet som under avslutning. Veldig bra at de ikke gjorde seg vanskelige. 

Anonymkode: ff475...590

De kan ikke hindre deg i å avslutte lånet, men det er viktig at prosessen foregår på den måten de ønsker, slik at alt blir registrert riktig. Men nå virker det som om akkurat det er i ferd med å skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kontaktet meg tilbake og sa at de markerer lånet som under avslutning. Veldig bra at de ikke gjorde seg vanskelige. 

Anonymkode: ff475...590

Bare vær forberedt på at "under avslutning" kan bety at du får en liten sluttregning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, laban skrev:

De kan ikke hindre deg i å avslutte lånet, men det er viktig at prosessen foregår på den måten de ønsker, slik at alt blir registrert riktig. Men nå virker det som om akkurat det er i ferd med å skje.

Ja det virker som om dette vil gå bra. Jeg er forberedt på at det kan komme en liten sluttregning. 

 

4 minutter siden, Xtra skrev:

Bare vær forberedt på at "under avslutning" kan bety at du får en liten sluttregning.

Jeg er forberedt. Det blir bedre for meg å få en billigere rente på mitt nye lån. Og kortere nedbetalingstid. Mye bedre. 

Anonymkode: ff475...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg er forberedt. Det blir bedre for meg å få en billigere rente på mitt nye lån. Og kortere nedbetalingstid. Mye bedre. 

Anonymkode: ff475...590

Ja, det høres fornuftig ut, lykke til 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Xtra skrev:

Ja, det høres fornuftig ut, lykke til 🙂 

Takk 🙂. Jeg har lært en sak. Og et råd til alle: aldri ta opp forbrukslån. Det er dyrt. Men når jeg er midt i det pga dumt påfunn tidligere så er det bare å finne best mulig løsninger for å bli kvitt problemet. Er veldig glad for å ha fått renten halvert hos annen lånebank pluss dobbel så rask nedbetalingstid.  

 

Anonymkode: ff475...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

pluss dobbel så rask nedbetalingstid.  

 

Anonymkode: ff475...590

Du kan betale ned så raskt du vil, tror ikke noen banker har forbud mot dét. Om du mot formodning skulle få en ekstra pengesum bør du bruke den til ekstra avdrag. Med så høy rente er det jo i bankens interesse at du bruker så lang tid som mulig på å nedbetale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
8 timer siden, Xtra skrev:

Du kan betale ned så raskt du vil, tror ikke noen banker har forbud mot dét. Om du mot formodning skulle få en ekstra pengesum bør du bruke den til ekstra avdrag. Med så høy rente er det jo i bankens interesse at du bruker så lang tid som mulig på å nedbetale.

Ja, det skulle man tro at med en rente på over 2100 kroner i måneden så skulle banken håpe på at jeg lånte pengene lengst mulig. Men de var helt samarbeidsfull forløbig. Jeg trodde det ville bli mer om og men, men det virker til å gå bra. Nå får jeg et lån med 11 prosent rente istedet for ca 20 prosent. Stor forskjell. Jeg sparer sikkert noen hundretusen også. Det er mye å spare her. 

Anonymkode: ff475...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå ønsker et annet låneselskap å vite hvilke bank jeg har mitt nye lån i... Jeg vet ikke om de kan tilby meg enda lavere rente eller hva. Men da blir spørsmålet: er det dumt å oppgi den informasjonen? Er det gjerne mulig å igjen bytte til et enda bedre lån med lavere rente? Jeg tror dårlig på at man kan få så mye lavere rente på et forbrukslån som 11 prosent og med løpetid på 8 år. 

Anonymkode: ff475...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå ønsker et annet låneselskap å vite hvilke bank jeg har mitt nye lån i...

Hvordan har de fått vite at du har flyttet lånet?

Anonymkode: 4d120...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå ønsker et annet låneselskap å vite hvilke bank jeg har mitt nye lån i... Jeg vet ikke om de kan tilby meg enda lavere rente eller hva. Men da blir spørsmålet: er det dumt å oppgi den informasjonen? Er det gjerne mulig å igjen bytte til et enda bedre lån med lavere rente? Jeg tror dårlig på at man kan få så mye lavere rente på et forbrukslån som 11 prosent og med løpetid på 8 år. 

Anonymkode: ff475...590

Pass på at du tar med evt. gebyrer i regnestykket mht. om det kan lønne seg med ytterligere et bytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, frosken skrev:

Pass på at du tar med evt. gebyrer i regnestykket mht. om det kan lønne seg med ytterligere et bytte. 

Ja og det virker jo litt rotete å bytte nok en gang... og det kommer jo med etableringsgebyr osv ..  Renten må være betraktelig lavere om jeg skulle bytte. Vet ikke hvor langt de kan gå ned i rente på et forbrukslån.... 

Anonymkode: ff475...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå ønsker et annet låneselskap å vite hvilke bank jeg har mitt nye lån i... Jeg vet ikke om de kan tilby meg enda lavere rente eller hva. Men da blir spørsmålet: er det dumt å oppgi den informasjonen? Er det gjerne mulig å igjen bytte til et enda bedre lån med lavere rente? Jeg tror dårlig på at man kan få så mye lavere rente på et forbrukslån som 11 prosent og med løpetid på 8 år. 

Anonymkode: ff475...590

Sjekk  hva som står i den kontrakten du har nå også, kanskje er det en viss bindingstid før du kan bytte bank uten at det koster noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det kom en ny lov om dette for noen år siden. F.eks så må kredittselskap sende ut to regninger hver gang, en for hele beløpet og en som man kan velge beløp. En skal kunne avslutte lånet når som helst.  Er rimelig sikker på at det ikke lenger er lov å ha bindingstid på lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...