Gå til innhold

Psykologen spurte om det var verdt å hjelpe meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Psykologen spurte om det var verdt å hjelpe meg første time jeg var hos han, da svarte jeg at ja, det synes jeg. Men nå har jeg endret mening. Jeg tenker ikke lenger at jeg er verdt å hjelpe og jeg tror heller ikke at noen kan hjelpe meg. Burde jeg si det til psykologen?

Anonymkode: 37796...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

FjellOgDalar

Ja, det synes jeg 100% du burde. En ting er en mening om at problemer i seg selv ikke er verdt et forsøk på behandling. En annen er som dikterer hva man synes man fortjener eller ikke. Alle har et menneskeverd, og med dette er man verdig hjelp når man får problemer. 

Hvis du tenker det er mulig å få hjelp med det du strever med, er det kjempeviktig at psykologen kjenner til det og hvilke tanker du har rundt hvordan du ønsker å jobbe. Psykologen og du kan samarbeide om å utforske de tankene, og dere kan bli enige målsetting(er) for behandlingen. Små mål av gangen, så det ikke blir for overveldende. Psykologen din kan ikke hjelpe deg om du ikke forteller han at du har tro på at det er verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykologen spurte om det var verdt å hjelpe meg første time jeg var hos han, da svarte jeg at ja, det synes jeg. Men nå har jeg endret mening. Jeg tenker ikke lenger at jeg er verdt å hjelpe og jeg tror heller ikke at noen kan hjelpe meg. Burde jeg si det til psykologen?

Anonymkode: 37796...135

Det synes jeg var et ufølsomt spørsmål. Vedkommende kan umulig vite nok om sin pasient så tidlig at det er konstruktivt med et så «provoserende» spørsmål. Kanskje psykologen tenker at det er motiverende og stimulerende å få et slikt spørsmål. Jeg tror en slik måte å møte sin pasient på ved første møte er egnet til å såre mer enn noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at en psykolog kan hjelpe en pasient til å bygge opp et egenverd gjennom terapi. Hjelpe til med vekst og endret selvfølelse. Etterhvert vil pasienten føle at h*n er verd den hjelpen psykologen legger for dagen. Det er etter mitt skjønn snakk om en prosess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje psykologen er i tvil om han eller hun kan hjelpe deg. At denne psykologen er den rette mener jeg for deg? Bare rart at han spurte om noe slikt. Jeg hadde vel selv bedt ham om å rydde i sitt eget i stedet. Er du henvist dit fra annet sted går det kanskje an å kontakte dette stedet du har fått henvisning fra og forklare situasjonen og spørre om du kan få ny henvisning til en annen psykolog. Men det kan jo være at det var bare noen ord for å " berede grunnen" eller noe. Jeg vet ikke. Jeg er ikke psykolog. Veldig vanskelig fagområde tror jeg. Alle mennesker er verd å hjelpe. Håper du finner hjelpen du trenger. Lykke til😊

Anonymkode: a90b0...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Psykologen spurte om det var verdt å hjelpe meg første time jeg var hos han, da svarte jeg at ja, det synes jeg. Men nå har jeg endret mening. Jeg tenker ikke lenger at jeg er verdt å hjelpe og jeg tror heller ikke at noen kan hjelpe meg. Burde jeg si det til psykologen?

Anonymkode: 37796...135

Ja, jeg synes du skal si til psykologen din at du nå har det sånn at du betviler at du er verdt å hjelpe - og at du i tillegg ikke tror at noen kan hjelpe deg. Du sier ikke noe om hva som er hovedproblemet ditt, men manglende håp og tanker om lav egenverdi, er ganske typisk ved blant annet depresjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, bibben skrev:

Jeg tror at en psykolog kan hjelpe en pasient til å bygge opp et egenverd gjennom terapi. Hjelpe til med vekst og endret selvfølelse. Etterhvert vil pasienten føle at h*n er verd den hjelpen psykologen legger for dagen. Det er etter mitt skjønn snakk om en prosess.

Det er det som er hele tingen med terapien og det har hjulpet meg enormt mye i hverdagen. Livet blir verdt å leve og gir mening igjen etter hvert parallellt med det faktum at man blir bedre. Derfor syns jeg det er alfa og omega om psykologen er flink og at man har den rette kjemien. Det må klaffe før man kan ha utbytte av terapien.

Anonymkode: ca60a...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 timer siden, franklyscarlet skrev:

Hvis du trenger hjelp, og ønsker hjelp, er du verdt å hjelpe.

Jeg føler at jeg trenger hjelp, men jeg tror det definitivt er andre der ute som trenger den hjelpen som jeg får mer enn meg.

Anonymkode: 37796...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Ja, det synes jeg 100% du burde. En ting er en mening om at problemer i seg selv ikke er verdt et forsøk på behandling. En annen er som dikterer hva man synes man fortjener eller ikke. Alle har et menneskeverd, og med dette er man verdig hjelp når man får problemer. 

Hvis du tenker det er mulig å få hjelp med det du strever med, er det kjempeviktig at psykologen kjenner til det og hvilke tanker du har rundt hvordan du ønsker å jobbe. Psykologen og du kan samarbeide om å utforske de tankene, og dere kan bli enige målsetting(er) for behandlingen. Små mål av gangen, så det ikke blir for overveldende. Psykologen din kan ikke hjelpe deg om du ikke forteller han at du har tro på at det er verdt det.

Ok, da skal jeg prøve å ta det opp med psykologen neste time. 

Anonymkode: 37796...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 timer siden, bibben skrev:

Det synes jeg var et ufølsomt spørsmål. Vedkommende kan umulig vite nok om sin pasient så tidlig at det er konstruktivt med et så «provoserende» spørsmål. Kanskje psykologen tenker at det er motiverende og stimulerende å få et slikt spørsmål. Jeg tror en slik måte å møte sin pasient på ved første møte er egnet til å såre mer enn noe annet.

Jeg ble ganske overrasket over spørsmålet, men jeg tror eller oppfattet ikke at han mente det vondt. 

Anonymkode: 37796...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje psykologen er i tvil om han eller hun kan hjelpe deg. At denne psykologen er den rette mener jeg for deg? Bare rart at han spurte om noe slikt. Jeg hadde vel selv bedt ham om å rydde i sitt eget i stedet. Er du henvist dit fra annet sted går det kanskje an å kontakte dette stedet du har fått henvisning fra og forklare situasjonen og spørre om du kan få ny henvisning til en annen psykolog. Men det kan jo være at det var bare noen ord for å " berede grunnen" eller noe. Jeg vet ikke. Jeg er ikke psykolog. Veldig vanskelig fagområde tror jeg. Alle mennesker er verd å hjelpe. Håper du finner hjelpen du trenger. Lykke til😊

Anonymkode: a90b0...633

Jeg liker psykologen veldig godt og føler at han er flink, så jeg har ikke noe lyst til å bytte egentlig. 

Anonymkode: 37796...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 timer siden, frosken skrev:

Ja, jeg synes du skal si til psykologen din at du nå har det sånn at du betviler at du er verdt å hjelpe - og at du i tillegg ikke tror at noen kan hjelpe deg. Du sier ikke noe om hva som er hovedproblemet ditt, men manglende håp og tanker om lav egenverdi, er ganske typisk ved blant annet depresjon. 

Jeg tenker å ta det opp med psykologen neste time. Jeg har trolig depresjon sa psykiateren der jeg var innlagt sist.

Anonymkode: 37796...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest franklyscarlet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler at jeg trenger hjelp, men jeg tror det definitivt er andre der ute som trenger den hjelpen som jeg får mer enn meg.

Anonymkode: 37796...135

Det kan hende. Det er alltid noen som har det verre. - Men nå er det jo din tur, da :) Det er psykologen din som avgjør hvordan h*n skal prioritere. Det er sikkert lurt å snakke om det, uansett, siden du tenker på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne psykologen høres litt " ensom ulv" og litt forrykt ut synes jeg. Men alle kan gjøre feil og uttrykke seg ubetenksomt. Du må vel bare selv avgjøre om du vil gi ham en ny sjanse. Om du tør risikere det da.

Anonymkode: a90b0...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis psykologen sier noe som gnager deg etter timen, så ta det opp på neste! Det kan løse mange spørsmål man sitter med og ikke så rent få misforståelser. 

Anonymkode: 7539a...aec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...