Gå til innhold

Ville du jobbet gratis for en bedrift i opplæringsfasen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg fikk tilbud via NAV om å få opplæring i en bedrift. De sier samtidig at jeg må jobbe gratis for arbeidsgiver i opplæringsfasen, men at det er muligheter for at de ansetter meg om de er fornøyd. Jeg er litt usikker på tiltaket, men jeg er også desperat nok.... 

Anonymkode: 676d5...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk tilbud via NAV om å få opplæring i en bedrift. De sier samtidig at jeg må jobbe gratis for arbeidsgiver i opplæringsfasen, men at det er muligheter for at de ansetter meg om de er fornøyd. Jeg er litt usikker på tiltaket, men jeg er også desperat nok.... 

Anonymkode: 676d5...ebd

Hva skal du leve av da? 

Anonymkode: 4fc2d...9b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal du leve av da? 

Anonymkode: 4fc2d...9b9

Jeg må leve av den inntekten jeg har forløbig.. Jeg har en halv stilling. Men det blir litt kjipt å måtte jobbe gratis.. Vet heller ikke hvor lenge opplæringen varer.... og hvordan det gjøres. Jeg takket ja, men jeg tenker på hvor lite inspirerende det er å jobbe gratis, og tenk om de bare bruker meg for en periode, og at jeg aldri får jobb der, og så har jeg bare brukt masse tid på å jobbe gratis..... 

Anonymkode: 676d5...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må leve av den inntekten jeg har forløbig.. Jeg har en halv stilling. Men det blir litt kjipt å måtte jobbe gratis.. Vet heller ikke hvor lenge opplæringen varer.... og hvordan det gjøres. Jeg takket ja, men jeg tenker på hvor lite inspirerende det er å jobbe gratis, og tenk om de bare bruker meg for en periode, og at jeg aldri får jobb der, og så har jeg bare brukt masse tid på å jobbe gratis..... 

Anonymkode: 676d5...ebd

Det gikk kjapt for NAV å skaffe den praksisplassen?

Anonymkode: 4fc2d...9b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gikk kjapt for NAV å skaffe den praksisplassen?

Anonymkode: 4fc2d...9b9

Ja, helt ufattelig .... Jeg spurte de om de kunne hjelpe meg via en melding på nettet, og de svarte rett etter om at de kunne gi meg opplæring i en bedrift med muligheter for fast stilling. 

Anonymkode: 676d5...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, helt ufattelig .... Jeg spurte de om de kunne hjelpe meg via en melding på nettet, og de svarte rett etter om at de kunne gi meg opplæring i en bedrift med muligheter for fast stilling. 

Anonymkode: 676d5...ebd

Hvor lenge skal du jobbe gratis da?

Anonymkode: 4fc2d...9b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge skal du jobbe gratis da?

Anonymkode: 4fc2d...9b9

Det lurer jeg også på... Jeg må ærlig talt si at det frister ikke å jobbe gratis i det hele tatt. 

Anonymkode: 676d5...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge skal du jobbe gratis da?

Anonymkode: 4fc2d...9b9

Man kan se på det som en mulighet for å få seg en fast stilling, men hva om bedriften bare utnytter situasjonen på denne måten og da får de gratis hjelp for en stund..... Og det er ikke særlig inspirerende å jobbe gratis...

Anonymkode: 676d5...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk tilbud via NAV om å få opplæring i en bedrift. De sier samtidig at jeg må jobbe gratis for arbeidsgiver i opplæringsfasen, men at det er muligheter for at de ansetter meg om de er fornøyd. Jeg er litt usikker på tiltaket, men jeg er også desperat nok.... 

Anonymkode: 676d5...ebd

Jeg synes ikke det der høres greit ut. Jeg blir skeptisk. Du er i 40-årene, har lang arbeidserfaring allerede, trenger ekstrajobb pga dårlig økonomi, så skal du jobbe gratis ? 

Nei, da hadde jeg nok heller brukt tiden jeg har til overs ved å prøve å gjøre alt jeg kan selv for å skaffe jobb. 

Hvilken type jobb har du i dag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg synes ikke det der høres greit ut. Jeg blir skeptisk. Du er i 40-årene, har lang arbeidserfaring allerede, trenger ekstrajobb pga dårlig økonomi, så skal du jobbe gratis ? 

Nei, da hadde jeg nok heller brukt tiden jeg har til overs ved å prøve å gjøre alt jeg kan selv for å skaffe jobb. 

Hvilken type jobb har du i dag ?

Ja de mener jobbe gratis i en opplæringsperiode med muligheter for fast ansettelse .. Jeg kommer til å trekke meg og kun jobbe hvis nav betaler meg for opplæringsperioden. 

Anonymkode: 676d5...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, helt ufattelig .... Jeg spurte de om de kunne hjelpe meg via en melding på nettet, og de svarte rett etter om at de kunne gi meg opplæring i en bedrift med muligheter for fast stilling. 

Anonymkode: 676d5...ebd

Jeg har aldr8 oplevd at nav er så raske. Det høres veldig usannsynlig ut...

Anonymkode: 4fc2d...9b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vet heller ikke hvor lenge opplæringen varer.... og hvordan det gjøres. 

Da har du jo ikke grunnlag for å svare på spørsmålet?

Det er stor forskjell på om det handler om noen få dager da du må fotfølges rundt i bedriften for å få f.eks. opplæring i noe utstyr, eller om de egentlig forsøker å få deg til å ha en lang prøvetid uten lønn.

Noen bedrifter utnytter systemet ved å ta inn nye praktikanter fra NAV hele tiden, for å få billig arbeidskraft uten egentlig å ha planer om å ansette noen. Andre har et reelt ønske om å gi folk en sjanse, men ønsker å se kandidaten i arbeid først. Siden du ikke har stått utenfor arbeidslivet, burde de kunne se om du egner deg ganske raskt. Det er jo ikke sånn at de trenger en måned for å sjekke om du forstår hvilket ansvar det medfører å ha en jobb.

Det er litt sløvt av både NAV og deg å avtale en opplæringsperiode med ukjent lengde og ukjent innhold. Du trenger mer informasjon for å vurdere det tilbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldr8 oplevd at nav er så raske. Det høres veldig usannsynlig ut...

Anonymkode: 4fc2d...9b9

Jeg opplevde at de var raske. Men tilbudet vel og merke.. er kanskje ikke så fristende for mange? 

Anonymkode: 676d5...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
57 minutter siden, laban skrev:

Da har du jo ikke grunnlag for å svare på spørsmålet?

Det er stor forskjell på om det handler om noen få dager da du må fotfølges rundt i bedriften for å få f.eks. opplæring i noe utstyr, eller om de egentlig forsøker å få deg til å ha en lang prøvetid uten lønn.

Noen bedrifter utnytter systemet ved å ta inn nye praktikanter fra NAV hele tiden, for å få billig arbeidskraft uten egentlig å ha planer om å ansette noen. Andre har et reelt ønske om å gi folk en sjanse, men ønsker å se kandidaten i arbeid først. Siden du ikke har stått utenfor arbeidslivet, burde de kunne se om du egner deg ganske raskt. Det er jo ikke sånn at de trenger en måned for å sjekke om du forstår hvilket ansvar det medfører å ha en jobb.

Det er litt sløvt av både NAV og deg å avtale en opplæringsperiode med ukjent lengde og ukjent innhold. Du trenger mer informasjon for å vurdere det tilbudet.

Jeg har veldig god erfaring innenfor det samme som de vil gi meg opplæring i. Har ca 18 års erfaring innenfor det.. Jeg fikk dårlig med informasjon om hva det går i. Jeg sa at jeg var interessert, men jeg må stille noen spørsmål før jeg går med på det for det er ikke greit å jobbe for noen uten lønn. Man kan da lett bli utnyttet. 

Anonymkode: 676d5...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg synes ikke det der høres greit ut. Jeg blir skeptisk. Du er i 40-årene, har lang arbeidserfaring allerede, trenger ekstrajobb pga dårlig økonomi, så skal du jobbe gratis ? 

Nei, da hadde jeg nok heller brukt tiden jeg har til overs ved å prøve å gjøre alt jeg kan selv for å skaffe jobb. 

Hvilken type jobb har du i dag ?

Jeg jobber som servitør i resturantbransjen. Har 18 års erfaring innen det. Men jeg er såpass "gammel" blitt at jeg tydelig er mindre populær å ansette i min alder i den bransjen. De vil ofte ha 20 åringer, men jeg er skeptisk til at Nav vil utplassere meg uten betaling på opplæring som servitør når jeg har så lang erfaring. Er mye utnytting i slike bransjer. 

Anonymkode: 676d5...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror ikke dette er vanlig praksis i vår tid. Du får ingen kompensasjon direkte fra NAV og bedriften får fritak for arbeidsgiveravgift eller slik.? Hvilket type strøk er bedriften plassert i? Hvordan blir din reisevei. ? Kan du spørre NAV hvorfor der ikke vil bli noen arbeidskontrakt? Vil det bli gitt mulighet til å organisere seg? Hvordan er du forsikret i tilfelle  arbeidsuhell? Hva med arbeidstøy og arbeidstider? Hva er arbeidsspråket ved virksomheten?  Vil du bli fulgt opp fra nav i denne perioden ved besøk i bedriften fra nav. Er dette oppfriskning av tidligere arbeidserfaring som ganske raskt vil gi fast ansettelse og vanlig stillingsvern? Kan du få en prat med en som alt jobber der før å danne deg et mer realistisk bilde av arbeidsplassen. 

Jeg tror jeg ville kontaktet en av arbeidstakerorganisasjonene som har mye arbeidskraft organisert fra denne type virksomhet og  forklart hvilke dilemmaer du ser på bakgrunn av tilbudet du har fått  og spurt dem om forholdene i denne bransjen nå og om de kan gi deg et uforbintlig råd om du ikke tilfeldigvis er organisert selv. Kanskje de kan hjelpe med å finne ut om du har rettigheter til et annet opplegg hvis det er sterke grunner for det.

 

Anonymkode: 26e41...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk tilbud via NAV om å få opplæring i en bedrift. De sier samtidig at jeg må jobbe gratis for arbeidsgiver i opplæringsfasen, men at det er muligheter for at de ansetter meg om de er fornøyd. Jeg er litt usikker på tiltaket, men jeg er også desperat nok.... 

Anonymkode: 676d5...ebd

Antar at du har fått tilbud om Arbeidstrening, fordi du har sagt at du trenger hjelp til å få full stilling siden du ikke klarer det selv. Du vil da vanligvis ha krav på Tiltakspenger, men mulig at det ikke gjelder deg siden du jobber minst 50 % allerede. Arbeidsgiver betaler ikke lønn til folk som er på Arbeidstrening, evt. inntekt kommer fra NAV. 

Jeg ville ha jobbet gratis dersom Arbeidstreningen er i en type virksomhet som du kunne tenke deg å jobbe i, og Arbeidstreningen gir mulighet til oppøving av nye ferdigheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, frosken skrev:

Antar at du har fått tilbud om Arbeidstrening, fordi du har sagt at du trenger hjelp til å få full stilling siden du ikke klarer det selv. Du vil da vanligvis ha krav på Tiltakspenger, men mulig at det ikke gjelder deg siden du jobber minst 50 % allerede. Arbeidsgiver betaler ikke lønn til folk som er på Arbeidstrening, evt. inntekt kommer fra NAV. 

Jeg ville ha jobbet gratis dersom Arbeidstreningen er i en type virksomhet som du kunne tenke deg å jobbe i, og Arbeidstreningen gir mulighet til oppøving av nye ferdigheter. 

Jeg jobber med det samme i dag og har 18 års erfaring innen dette ... 

Anonymkode: 676d5...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, frosken skrev:

Antar at du har fått tilbud om Arbeidstrening, fordi du har sagt at du trenger hjelp til å få full stilling siden du ikke klarer det selv. Du vil da vanligvis ha krav på Tiltakspenger, men mulig at det ikke gjelder deg siden du jobber minst 50 % allerede. Arbeidsgiver betaler ikke lønn til folk som er på Arbeidstrening, evt. inntekt kommer fra NAV. 

Jeg ville ha jobbet gratis dersom Arbeidstreningen er i en type virksomhet som du kunne tenke deg å jobbe i, og Arbeidstreningen gir mulighet til oppøving av nye ferdigheter. 

Får jeg ingen penger fra nav for å gjøre dette så vil jeg ikke gjøre det. Jeg har en jobb med inntekt. Jeg må bli helt arbeidsledig før jeg vil gå med på noe slikt. 

Anonymkode: 676d5...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...