Gå til innhold

Er ikke p-pillene sikre på Isotretinoinkur?


lipglossy

Anbefalte innlegg

Hei. Jente på 20. Jeg går på Isotretinoinkur for huden min, og lurer på om tablettene gjør p-pillene mine mindre effektive? At det er større sjans for å bli gravid? Går på Microgynon hvis det har noe å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg lurer på akk. det samme selv! Slik som jeg har forstått det bør man bruke kondom i tillegg de første 14 dagene på kuren, fordi magen må tilpasse seg. 

Så, slik som jeg forstod det, er det ikke antibiotikaen i seg selv, men diaren man kan få av antibiotikaen som fører til at pillene ikke blir tatt opp på riktig måte.

Gjerne siter meg hvis jeg tar feil, for har søkt opp og ned i hele dag  ☺️

Anonymkode: 29d73...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg går selv på kur og har oppdaget småblødninger i dag (ingen diaré). Startet på kuren for 3 dager siden. Lurer derfor på om jeg ikke er så sikker likevel??

Anonymkode: 29d73...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det jeg kan se er det ikke grunn til å tro at isotretinoin gjør p-piller mindre effektive. Småblødninger er ikke tegn på at p-pillen ikke er effektiv.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det jeg kan se er det ikke grunn til å tro at isotretinoin gjør p-piller mindre effektive. Småblødninger er ikke tegn på at p-pillen ikke er effektiv.

Vennlig hilsen Mette

Hva med tetracyclin? 😊

Anonymkode: 29d73...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog
Det er ikke helt avklart om tetracyklin kan svekke p-pillen men i og med at du bruker Microgynon som er en ganske sterk p-pille, så skulle det ikke bety noe. Vennlig hilsen Mette

 

Dette står om tetracyklin og p-piller i Felleskatalogen (beskrivelse av legemidler)

Klinisk konsekvens

Mulig risiko for nedsatt antikonsepsjonseffekt. Både mellomblødninger og uønskede graviditeter er rapportert i enkelttilfeller, i hovedsak for for aminopenicilliner og tetrasykliner. Epidemiologiske studier har på den annen side ikke påvist noen overhyppighet av uønskede graviditeter, og farmakokinetiske studier har heller ikke påvist noen redukasjon av konsentrasjonen av etinyløstradiol ved samtidig behandling med antibiotika. Den kliniske relevansen av enkeltrapportene er derfor høyst usikker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...