Gå til innhold

Sobril fra utlandet. Har jeg forstått det rett? Kupton?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bor i middels stor by. Har fått det med meg at det er sobrilmangel i Norge. Leste på nettet at apotekene får sobril fra utlandet. Er dette rett? Er meget nervøs angående dette, er inne i en sykdomsperiode der jeg er avhengig av sobril.

Anonymkode: 18c76...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hva med oss som har null effekt av Valium? Finnes det et annet alternativ? Jeg kan ta store doser Valium uten å få effekt, men jeg har effekt av 10 mg Sobril.

Anonymkode: a474f...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sobril (oksazepam) 10 mg tilsvarer Valium (diazepam) 4 mg. Diazepam er i seg selv et virksomt stoff. Det nedbrytes til oksazepam som også er virksomt og er virkestoffet i Sobril. Hvordan Valium da ikke kan virke, fremstår som en gåte.

Hvis det skyldes tilsettingsstoffene, kan en forsøke Stesolid eller Vival som inneholder samme virkestoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva med oss som har null effekt av Valium? Finnes det et annet alternativ? Jeg kan ta store doser Valium uten å få effekt, men jeg har effekt av 10 mg Sobril.

Anonymkode: a474f...742

Jeg har det nøyaktig som deg. Null effekt av Valium, bortsett fra at jeg blir fryktelig kvalm. Fortalte det her på forum for noen år tilbake, ble irettesatt og nesten ledd av. (Ikke av NHD da...) Føler meg veldig avhengig av sobril. Men håper mangelkrisen erstattes av utenlanske pakker..

Anonymkode: 18c76...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Preparater med samme virkestoff kalles synonympreparater. De skal i teorien virke likt. Nå viser det seg i RL at de ikke gjør det på alle mennesker. Det forskes lite på hvorfor, og det virker som om myndighetene ikke vil høre om problemet (for å spare penger?). For oss som må prøve å finne en forklaring, er det nærliggende å tenke at det er noe med tilsettingsstoffene som påvirker opptaket på en eller annen måte. Hvis et preparat som i teorien burde virke likevel ikke virker, bør en forsøke et synonympreparat. Dessverre er synonympreparatet til Sobril, Alopam, utgått fra markedet (2013). Om Valium ikke virker, er Vival og Stesolid synonympreparater som bør prøves.

I nødsfall kan en bruke Rivotril en kort stund, men da må legen kjenne godt til dette og beregne ekvivalente/likeverdige doser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det nøyaktig som deg. Null effekt av Valium, bortsett fra at jeg blir fryktelig kvalm. Fortalte det her på forum for noen år tilbake, ble irettesatt og nesten ledd av. (Ikke av NHD da...) Føler meg veldig avhengig av sobril. Men håper mangelkrisen erstattes av utenlanske pakker..

Anonymkode: 18c76...c90

Ja, veldig rart det der. Jeg kan ta 8 mg Valium uten å merke noe. Det er som om jeg ikke har tatt noen ting. Legen sa til meg at noen mangler et enzym som trengs for å bryte det ned, eller noe slikt.

Anonymkode: a474f...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, veldig rart det der. Jeg kan ta 8 mg Valium uten å merke noe. Det er som om jeg ikke har tatt noen ting. Legen sa til meg at noen mangler et enzym som trengs for å bryte det ned, eller noe slikt.

Anonymkode: a474f...742

Jeg har heller ikke hatt noen effekt av Valium når jeg har prøvd det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MxxM skrev:

Jeg har heller ikke hatt noen effekt av Valium når jeg har prøvd det. 

Jeg har mer nytte av vival enn sobril. Det samme med tramadol og nobligan. Tramadol virker best, mens jeg i tillegg blir uvel ved bruk av nobligan.  Så vi er forskjellige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...