Gå til innhold

Fattigdomsgrensen i Norge.. og skille i befolkningen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Norge er et av de rikeste landene i verden. Men det er skille mellom de som er fattige og de som har bra økonomi. 

Jeg leste på nettet at man kunne regne seg som fattig om man tjener under 294 600 kroner i året i 2015. MIn inntekt lå i fjor under 294 600. Så jeg er nok en av de som kan regne meg som fattig. Jeg forsøker å få mer jobbing, men har ikke klart å lykkes med det. Det som er hardt er at jeg blir nesten sur når jeg går på butikken for å handle mat , når jeg ser andre handler godt med mat, og kurven full. Mens jeg må telle på alt jeg kjøper og jeg sliter med å få alt til å gå i 0 hver måned. 

Hva med dere? Noen andre som har det såpass tungt økonomisk? 

Jeg har søkt sosial stønad, og pratet med sosialkontoret, men jeg får ingen stønad så jeg må klare meg med det som jeg tjener. Av og til så lurer jeg på om jeg sløser unødvendig siden jeg sliter med å få økonimien til. Men jeg har kommet frem til at jeg teller jo på alt jeg kjøper og bruker. Litt rart å bo i verdens rikeste land, og så er jeg en av de som man kan kalle fattige i landet. Det sto at mellom 6,5 - 12, prosent av norges befolkning kan regnes som fattige. 

Anonymkode: 25876...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Norge er et av de rikeste landene i verden. Men det er skille mellom de som er fattige og de som har bra økonomi. 

Jeg leste på nettet at man kunne regne seg som fattig om man tjener under 294 600 kroner i året i 2015. MIn inntekt lå i fjor under 294 600. Så jeg er nok en av de som kan regne meg som fattig. Jeg forsøker å få mer jobbing, men har ikke klart å lykkes med det. Det som er hardt er at jeg blir nesten sur når jeg går på butikken for å handle mat , når jeg ser andre handler godt med mat, og kurven full. Mens jeg må telle på alt jeg kjøper og jeg sliter med å få alt til å gå i 0 hver måned. 

Hva med dere? Noen andre som har det såpass tungt økonomisk? 

Jeg har søkt sosial stønad, og pratet med sosialkontoret, men jeg får ingen stønad så jeg må klare meg med det som jeg tjener. Av og til så lurer jeg på om jeg sløser unødvendig siden jeg sliter med å få økonimien til. Men jeg har kommet frem til at jeg teller jo på alt jeg kjøper og bruker. Litt rart å bo i verdens rikeste land, og så er jeg en av de som man kan kalle fattige i landet. Det sto at mellom 6,5 - 12, prosent av norges befolkning kan regnes som fattige. 

Anonymkode: 25876...19c

Du er fattig fordi du ikke jobber full tid. Mulig du bør da noe videreudanning, alt det blir dette å få jobb da.

Anonymkode: f231a...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er et lite land med en åpen og sårbar økonomi  som ikke kan vente å være best i klassen på alt. Mye har sammenheng med " verden der ute"  akkurat nå tror jeg og økende usikkerhet om hvordan markedet vil finne stabilitet.

Vi ser som du påpeker grupper mennesker som er mere utsatt fra dag én i sine liv og ekstra tiltak trengs sårt for mange særlig unge tror jeg. Selv tror jeg mer på tiltak som psykiater og helsehjelp da jeg tror det er her skoen trykker som mest. Jeg synes heller ikke at alt er greit.

Anonymkode: 46d9b...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan søke om ekstra støtte til telefonutgifter om du bør langt hjemmefra. Det kunne man før i tida om man måtte stå på en form for ytelse fra trygdeverket som det het dengang for mange tiår siden. Du kan jo spørre sosionomen om regelverket nå.

Anonymkode: 46d9b...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som handler mye nå om dagen er kanskje sjelden i butikken og handler veldig mye når de først er i butikken. Det er jo  farlig glatt føre nå så jeg tror mange unge også er engstelige når de staver seg frem.

Enkelt går kanskje til vanlig veldig ofte i butikken da de synes liksom det er et lite mål for dagen .Kanskje har de sviktende helse og mye smerter og dermed blir slike " nytteturer" prioritert. Enkelte bare liker fersk melk.

For noen år siden var det en fransk " kassadame" som skrev en bok som ble bestselger over hele verden. Den handlet om hvordan jobben bak kassaapperatet opplevdes dengang.  Og hvordan hun ønsket kundene kunne være litt mere sosiale og smile og le  litt. Hvordan det gikk med henne videre vet jeg ikke og jeg husker ikke navnet hennes akkurat nå men det tror jeg skal spørre en bibliotekaren om. Så mye har ikke jeg lest av litteratur da det ofte er vanskelig å finne tiden og roen som kreves men aviser er jo også noe.

Men bakom folks adferd finnes kanskje andre mønstre. Basert på manglende inntekt. Kanskje de som hyppigst handler tilbudsvarer.

Anonymkode: 46d9b...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du kan søke om ekstra støtte til telefonutgifter om du bør langt hjemmefra. Det kunne man før i tida om man måtte stå på en form for ytelse fra trygdeverket som det het dengang for mange tiår siden. Du kan jo spørre sosionomen om regelverket nå.

Anonymkode: 46d9b...723

Det er veldig mange år siden det var mulig å søke om grunnstønad til telefon fordi psyken hadde godt av å ha mulighet til å holde kontakt med andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dyrt i Norge ja så lavtlønte her blir jo ganske fattige særlig i norsk sammenheng. I verdens-sammenheng er jo norske fattige fortsatt rike, men vi ser jo ikke de folkene så vi sammenlikner oss ikke med dem så vi vil føle oss ganske dårlig som "tapere" i Norge,

Så forøvrig på leieboliger i Oslo nylig og ble sjokkert, hvem er det som betaler 20'000 kroner for 60-70 kvm i den verste ghettoen i Norge, det er 240'000 i året, etter skatt-..... det betyr at 300'000 av lønna di går til kun husleie... for å få lov til å bo i de værste områdene Norge har å tilby ? (LOL????????)

Nei dette er et mega-pyramide spill, som vil kollapse før eller siden, men ta det med ro politikerne har løsningen, er jo bare å importere folk fra Afrika etc så blir alt bra og vi levde lykkelige i alle våre dager

Amen

Anonymkode: a225d...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dyrt i Norge ja så lavtlønte her blir jo ganske fattige særlig i norsk sammenheng. I verdens-sammenheng er jo norske fattige fortsatt rike, men vi ser jo ikke de folkene så vi sammenlikner oss ikke med dem så vi vil føle oss ganske dårlig som "tapere" i Norge,

Så forøvrig på leieboliger i Oslo nylig og ble sjokkert, hvem er det som betaler 20'000 kroner for 60-70 kvm i den verste ghettoen i Norge, det er 240'000 i året, etter skatt-..... det betyr at 300'000 av lønna di går til kun husleie... for å få lov til å bo i de værste områdene Norge har å tilby ? (LOL????????)

Nei dette er et mega-pyramide spill, som vil kollapse før eller siden, men ta det med ro politikerne har løsningen, er jo bare å importere folk fra Afrika etc så blir alt bra og vi levde lykkelige i alle våre dager

Amen

Anonymkode: a225d...b56

Flytt til Finnmark. Der kan du kjøpe en grei enebolig til drøyt halv-millionen.

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=134295614

Eller et oppussingsprojekt til 90.000.

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=107607117

Anonymkode: f231a...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎12‎.‎01‎.‎2019 den 14.03, AnonymBruker skrev:

Norge er et av de rikeste landene i verden. Men det er skille mellom de som er fattige og de som har bra økonomi. 

Jeg leste på nettet at man kunne regne seg som fattig om man tjener under 294 600 kroner i året i 2015. MIn inntekt lå i fjor under 294 600. Så jeg er nok en av de som kan regne meg som fattig. Jeg forsøker å få mer jobbing, men har ikke klart å lykkes med det. Det som er hardt er at jeg blir nesten sur når jeg går på butikken for å handle mat , når jeg ser andre handler godt med mat, og kurven full. Mens jeg må telle på alt jeg kjøper og jeg sliter med å få alt til å gå i 0 hver måned. 

Hva med dere? Noen andre som har det såpass tungt økonomisk? 

Jeg har søkt sosial stønad, og pratet med sosialkontoret, men jeg får ingen stønad så jeg må klare meg med det som jeg tjener. Av og til så lurer jeg på om jeg sløser unødvendig siden jeg sliter med å få økonimien til. Men jeg har kommet frem til at jeg teller jo på alt jeg kjøper og bruker. Litt rart å bo i verdens rikeste land, og så er jeg en av de som man kan kalle fattige i landet. Det sto at mellom 6,5 - 12, prosent av norges befolkning kan regnes som fattige. 

Anonymkode: 25876...19c

Jeg har tenkt litt på denne tråden, og utsagnet ditt "Så jeg er nok en av de som kan regne meg som fattig". Tenker du virkelig på deg selv som fattig? Jeg skjønner at du skulle ønske du hadde bedre økonomi, og at det kan være krevende å skulle forsørge en 18-åring, men fattig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, frosken skrev:

...og at det kan være krevende å skulle forsørge en 18-åring,

Hun er liksom anonym i denne tråden.

Anonymkode: e6d23...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
Akkurat nå, frosken skrev:

Jeg har tenkt litt på denne tråden, og utsagnet ditt "Så jeg er nok en av de som kan regne meg som fattig". Tenker du virkelig på deg selv som fattig? Jeg skjønner at du skulle ønske du hadde bedre økonomi, og at det kan være krevende å skulle forsørge en 18-åring, men fattig? 

Jeg ser ingen grunn til at vanlig kriterium for relativ fattigdom ikke skulle gjelde for TS. Her er det en person som ikke bare har lav inntekt, men som i tillegg ikke eier nåla i veggen. Det gir omtrent null handlefrihet til å refinansiere et (tross alt) beskjedent lån f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

    Hun er liksom anonym i denne tråden.

    Anonymkode: e6d23...c36

    Beklager, det overså jeg i farten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg ser ingen grunn til at vanlig kriterium for relativ fattigdom ikke skulle gjelde for TS. Her er det en person som ikke bare har lav inntekt, men som i tillegg ikke eier nåla i veggen. Det gir omtrent null handlefrihet til å refinansiere et (tross alt) beskjedent lån for eksempel

Dersom man sier at alle enslige med inntekt under 294 000 er fattige, så vil det gjelde en stor andel av alle med trygdeytelser også. Jeg er overrasket over at beregningene gir denne summen som relativ fattigdomsgrense. 

Men det som egentlig fikk meg til å reagere, er at jeg lurer på hva det gjør (eller om det gjør noe) med folk å definere seg selv som fattige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
1 minutt siden, frosken skrev:

Dersom man sier at alle enslige med inntekt under 294 000 er fattige, så vil det gjelde en stor andel av alle med trygdeytelser også. Jeg er overrasket over at beregningene gir denne summen som relativ fattigdomsgrense. 

Men det som egentlig fikk meg til å reagere, er at jeg lurer på hva det gjør (eller om det gjør noe) med folk å definere seg selv som fattige. 

Ja, EU definisjonen er at 60% av medianinntekt = relativ fattigdom. Det skulle bli ca 300 000 i Norge. Jeg oppfatter det som om TS reflekterer over denne definisjonen. 

Jeg tipper mange enslige på trygd vil defineres som fattige av EU/ssb, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man legge i ordet fattig. Få muligheter til å gjøre noe med egen fortvilet situasjon kanskje. En viss sum inntekt i året. Enkelte bruker ordet mye mere ladet og mener kanskje åndsfattigdom målt i antall bøker eller bekjentskaper i religiøse miljø. Vanskelig å si. Variere kanskje fra situasjon til situasjon for mange. Fra tilfelle til tilfelle. Det er iallefall ikke status å regnes som fattig. Enkelte mener man er fattig om man ikke har TV. Kanskje. Jeg vet ikke. Det er ofte så vanskelig å skjære ned på de riktige tingene og vi er ulike. Alt trenger man ikke egentlig føler jeg men det er veldig å bare hoppe av karusellen fordi helsa  ens da kanskje ville lide enda mer. Det største skille går ved helse tror jeg. Jeg har også inntrykk at det er mye "sykdom " og vanskeligheter i arbeids og samfunnsliv og innsparinger som rammer til og med små barn. Må være fortvilet vanskelig.

Kanskje det i bunn og grunn handler om lederansvar. Kanskje politikk. Jeg vet ikke. Men jeg er veldig bekymret som jeg tror mange er for økningene i kriminaliteten blant folk. Skyldes det at vi er så mange flere nå først og fremst? Om der virkelig er en økning eller at mye ikke har vært fremme i de store mediekanaler tidligere?

Anonymkode: 46d9b...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange vil vel si at alt skyldes politikk om man skal velge å hive seg på den bølgen da. Det virker som det er veldig vanskelig å få til gode regjeringsalternativ i så mange land i vår tid . Alt er ikke så lett å forstå. Kommer tid kommer råd som de sa i gamle dager. Eller alt er ikke klart før alt er klart som de sa på tv ved forrige gangs  regjeringsonderinger. Jeg mener arbeidet man nå driver  kan jo resultere i økte rammer for de som er mest utsatte. Man kan jo alltid håpe. Behovene er store  i dag så mange steder og mange opplever mye smerte og fortviling.  Hvem vet.

Anonymkode: 46d9b...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er veldig enig med deg  også slik jeg oppfatter deg. Man gjør seg så mange tanker også i dag.

Anonymkode: 46d9b...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, frosken skrev:

Jeg har tenkt litt på denne tråden, og utsagnet ditt "Så jeg er nok en av de som kan regne meg som fattig". Tenker du virkelig på deg selv som fattig? Jeg skjønner at du skulle ønske du hadde bedre økonomi, og at det kan være krevende å skulle forsørge en 18-åring, men fattig? 

Jeg tjente 16 000 kr denne måneden. 9000 kroner av dem gikk til husleie. Men hvor blir resten av pengene av? Mulig at jeg ikke er fattig men pengene går... 

Anonymkode: 25876...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tjente 16 000 kr denne måneden. 9000 kroner av dem gikk til husleie. Men hvor blir resten av pengene av? Mulig at jeg ikke er fattig men pengene går... 

Anonymkode: 25876...19c

Og spesielt tungt er det når vi er flere om den inntekten som nevnt over. Altså to i husstanden. Problemet er nok at jeg har gjeld og regninger å betale på også. Og da føler man seg fattig på en inntekt på 16 000 kr. Men i verdendenssammenheng så er jeg ikke fattig. 

Anonymkode: 25876...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...