Gå til innhold

Grad av depresjon og personlighet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du scoret vel så høyt som følge av en kombinasjon av depresjon og din tendens til svart-hvitt-tenkning? Er ikke det ganske opplagt?

Anonymkode: c5884...09a

Nettopp derfor scoret jeg «bare» på mild deprsjon hos første behandler, er ikke det logisk? Jeg fikk aldri noen borderline-diagnose til tross for at jeg var ærlig under utredningen. Så derfor kan jeg stole på at jeg ikke var alvorlig deprimert og bruker medisiner unødvendig. Det er i hvertfall logisk for meg. 

Anonymkode: 60c45...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg scoret jo over 50 på testen, hvordan er det mulig da?

Anonymkode: 60c45...ab2

Blant annet fordi det er et fåtall av institusjoner som har en god opplæring av ansatte i bruk av MADRS. Svært få praktiserer gjentatt samrating før behandlerne får praktisere MADRS-vurdering. Feilmarginene er derfor store.

Diagnostikk skal gjøres ved hjelp av strukturerte, diagnostiske verktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, kupton skrev:

Blant annet fordi det er et fåtall av institusjoner som har en god opplæring av ansatte i bruk av MADRS. Svært få praktiserer gjentatt samrating før behandlerne får praktisere MADRS-vurdering. Feilmarginene er derfor store.

Diagnostikk skal gjøres ved hjelp av strukturerte, diagnostiske verktøy.

Ok. Men det støtter min konklusjon. 

Anonymkode: 60c45...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kupton skrev:

Som er  ...?

At jeg ikke var alvorlig deprimert, som jeg ble behandlet for. Jeg bruker kanskje medisiner unødvendig. 

Anonymkode: 60c45...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At jeg ikke var alvorlig deprimert, som jeg ble behandlet for. Jeg bruker kanskje medisiner unødvendig. 

Anonymkode: 60c45...ab2

Hvorfor lager du et problem ut av dette? Du var deprimert - sannsynligvis ikke så dårlig som det som tilsvarer en MADRS på 50, men trengte behandling som følge av sammensatte vansker, inklusive depresjon.  Du fikk behandling, både medikamenter og psykoterapi,  og du  hadde god effekt. Hvorfor er det viktig for deg nå, mange år senere, hvor høy MADRS score du hadde?

Anonymkode: c5884...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor lager du et problem ut av dette? Du var deprimert - sannsynligvis ikke så dårlig som det som tilsvarer en MADRS på 50, men trengte behandling som følge av sammensatte vansker, inklusive depresjon.  Du fikk behandling, både medikamenter og psykoterapi,  og du  hadde god effekt. Hvorfor er det viktig for deg nå, mange år senere, hvor høy MADRS score du hadde?

Anonymkode: c5884...09a

Beklager. 

Anonymkode: 60c45...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Beklager. 

Anonymkode: 60c45...ab2

Jeg ble bare glad for at jeg kanskje slipper å bruke medisiner. Var ikke meningen å lage noen sak, så overse mine innlegg. 

Anonymkode: 60c45...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble bare glad for at jeg kanskje slipper å bruke medisiner. Var ikke meningen å lage noen sak, så overse mine innlegg. 

Anonymkode: 60c45...ab2

Men du kan da umulig ta en tråd som dette til inntekt for at du verken trenger eller ikke trenger medisiner? Du må forholde deg til ditt lokale hjelpeapparat. 

Anonymkode: c5884...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men du kan da umulig ta en tråd som dette til inntekt for at du verken trenger eller ikke trenger medisiner? Du må forholde deg til ditt lokale hjelpeapparat. 

Anonymkode: c5884...09a

Jeg tør med hånda på hjertet si at jeg var veldig syk den gangen og at testen ikke hadde noe som helst med borderline-diagnose å gjøre, en diagnose jeg ikke en gang har. 

Jeg er glad for at jeg hadde en behandler som tok meg på alvor og som ikke «dømte» meg. Jeg ble testet på to forskjellige og uavhengige steder, både av lis og psykolog, og begge kom frem til samme diagnose som jeg har. 

Ja, jeg skal fortsette med medisiner.  Og jeg legger heller ikke vekt på den første jeg var hos, dette var en sykepleier og ikke en spesialist.

det tok meg mange år å bli frisk av depresjonen, sannsynlig fordi jeg var veldig syk og så alvorllg deprimert som testen viste. Jeg kan ikke la en som aldri testet meg si at jeg ikke var så syk. 

Anonymkode: 60c45...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker vel her at MADRS-score ikke er kjemperelevant. Det viktigste er at man får hjelp som funker, og sett ut i fra hvem man er. At jeg personlig ikke liker testen, betyr ikke at den er ubrukelig. En test som egentlig er laget for pasienter, som jeg mener og kunne være nyttig for leger, er utformet av den amerikanske psykiateren Ivan Goldberg. Man fyller den ut selv, og den er i mine øyne mer nyansert på symptomer enn MADRS. BDI synes jeg og er bra, men den er jo ikke så komplisert som mange andre tester.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært viktig at en skiller mellom diagnostiske verktøy og ratingskalaer. Diagnostiske verktøy som SCID, MINI, SPIFA brukes for å stille diagnoser.

Ratingskalaer som MADRS, Beck (BDI), PANSS etc brukes for å måle graden/alvorligheten av en sykdom når diagnosen er avklart. MADRS er testet ut og er absolutt relevant til det bruk den er laget for. Det betyr ikke at den ikke har svakheter. Den er imidlertid ikke laget for diagnostikk og skal ikke brukes til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...