Gå til innhold

Nytt kjøkken?


frosken

Anbefalte innlegg

Jeg har IKEA-kjøkken, nytt i 2009 etter info fra selger. Jeg må si meg meget godt fornøyd med det. Masse skapplass, og det ser pent ut. Hvitevarer med standard mål passer. Det eneste er komfyren som er bygget inn. Den er og vel avansert for mitt bruk med et vell av funksjoner på stekeovnen, er spent på hvor lenge den holder. Kjøleskapet fra Whirlpool gikk etter ca fem år. Eneste som har gått litt galt er at den saken man kan bruke for å sperre avløpet fra kummene er brukket av. Fikk en rørlegger til å se det da jeg hadde en på besøk av andre årsaker. Det er imidlertid ikke noe jeg har giddet å gjøre noe med, det er ikke vanskelig å bruke proppene manuelt :). Han sa noe om at det gjerne var slikt kvaliteten var dårlig på med slike kjøkken. Lampene under skapene var noe ræl (men de var ikke kjøpt på IKEA visst nok. Jeg tenker å sette smartpærer der, og spare en elektrikerregning.... Jeg kan ikke si hvordan det vil se ut om 20 år, men fronter har holdt bra, magnetlåser virker som de skal. Ingenting er skjevt. 

Der jeg bodde før, var det kjøkken fra Sigdal - og det var jeg meget misfornøyd med. Det var to funksjonelle skap. Resten var hhv fullt av vifte og varmtvannstank, samt plass til søppel. Det var nytt da jeg flyttet inn, men det kom raskt skjolder på frontene. Plassutnyttelsen var helt på trynet, og kunne udiskutabelt vært utnyttet bedre. Lysarmaturene under skapene virket, men var montert slurvete, så de falt ned flere ganger før jeg fikk en snekker jeg kjenner til å få gjort jobben skikkelig (ikke helt "lov" siden dette var en kommunal bolig) . Og når det kom til lagringsproblemet? Jeg brukte deler av en klesgarderobe som lå i en vinkel ut fra kjøkkenet. Etter hvert var jeg frekk nok til å sette inn en ekstra benk der, som noen i familien ikke trengte mer. Var HTH. Alt den trengte var litt maling på frontene. Den var relativt gammel da jeg fikk den, men den holdt god kvalitet. Heldigvis fikk den lov til å stå der til neste leietaker. Det er noen i familien som har et 25 år gammelt HTH-kjøkken. Skapene begynner å bli slitt, det bærer litt preg av alderen og et par små propellbarn hehe, selv om en god del fortsatt er fint. De tenker å pusse opp nå, men har vært fornøyde med kjøkkenet. Ikke noe som har feilet teknisk utover et par hvitevarer etter rimelig lang tjenestetid. Om jeg hadde hatt penger nok, tror jeg HTH ville være en god kandidat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

54 minutter siden, Mari- skrev:

Jeg vet noen velger innredning fra IKEA, men oppgraderer hvitevarer fra annen/ekstern leverandør. 

Vi har valgt HTH to ganger og er veldig fornøyd med løsninger, kvalitet og service. Har ellers inntrykk etter siste runde at det er mye de samme løsningene og utseende som tilbys rundt om, selv om nok kvalitet varierer. Epoq (El-kjøp) og Kvik virker til å ha flest misfornøyde kunder når en leser rundt omkring. 

Hvitevarer via kjøkkenleverandører har ofte bedre kvalitet og finesser enn de som selges i vanlige butikker, også innen samme merke. Vi kjøpte hvitevarer fra Kjøkkensenteret Jessheim nå sist. De har godt utvalg, bra service og gode priser. Anbefaler Miele og Siemens spesielt. Jeg hadde valgt å legge litt ekstra i hvitevarer, og heller gått for billigere innredning, eventuelt. Lavest mulig decibel på oppvaskmaskin og kjøleskap samt hurtig oppvarming og pyrolyse på stekeovnen er gull!

Takk for svar:-) 

Kanskje jeg skal gå en runde med HTH før jeg bestemmer meg. 

Jeg tror det med hvitevarer kan være viktig å sjekke ganske nøye. Jeg fikk et tilbud som inkluderte hvitevarer, og hvor det var oppgitt 30 % rabatt på hvitevarene. Jeg sjekket produktnumrene mot priser på nett, og fant priser hos blant annet Elkjøp som lå betydelig under den rabatterte prisen fra kjøkkenleverandøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, frosken skrev:

Er IKEA-kjøkken godt montert like bra som kjøkken fra Strai og lignende?

Takknemlig for andres erfaringer!

Har Ikea-kjøkken, ble satt inn for 11-12 år siden og bortsett fra at den ene benkeplaten fikk en sprekk fra den ene enden nesten med en gang så er jeg ganske fornøyd. Det jeg ikke liker er at det ganske fort kan bli små "skår" slik at lakken går av på enkelte steder (på skuffefronter og skapdører), tåler ikke så voldsomt mye, men ellers er jeg fornøyd. Verken skap eller skuffer er det minste slarkete etter over 10 års bruk.

Men det blir nok ikke Ikea neste gang jeg skal ha nytt kjøkken, da blir det en leverandør som kan levere og sette opp og et kjøkken av bedre kvalitet, gjerne heltre. Ønsker meg egentlig et plassbygget kjøkken fra en lokal leverandør. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKEA har jo ganske mange forskjellige fronter og prisklasser å velge mellom, og man får jo til en viss grad det man betaler for. Jeg anbefaler å velge de dyreste løsningene når det gjelder innmat og "usynlige" mekanismer, f.eks. glidesystem for skuffer, uttrekk i skap osv. Det mener jeg uavhengig av leverandør.

Hvis du får kvalifisert hjelp til montering, faller én av ulempene med IKEA bort, nemlig den at en millimeter forskyvning her og der kan føre til problemer i hjørnet eller avslutningen. Med et L-formet kjøkken er denne risikoen uansett mindre enn om man skal fylle opp lange vegger.  

Hvitevarer fra kjøkkenleverandør har jeg ingen erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nytt Norema kjøkken i 2015. Med elektriker og rørlegger kom det på rundt 125000 og jeg har ikke ett stort kjøkken.

Jeg var veldig fornøyd med Norema. 

Kjøkkenet virker å være kvalitet. Det gamle jeg hadde var fra ikea, og det var ikke kvalitet. Men det ble kjøpt rundt 98, så muligens de har skjerpet seg.

Anonymkode: f912e...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Ikea kjøkken. Skrudd sammen av meg, men fikk hjelp til å få på plass overskap og benkeplate. Det er straks 6 år gammelt, og bortsett fra et lite uhell med en øks, er det ingen skader på det. Ingenting er slarkete heller. Valgte heltre benkeplate, nettopp fordi jeg ikke er så god til å tenke meg om, og hakk i tre er mye lettere å deale med, enn hakk i laminat. Jeg kjøpte ikke hvitevarene på Ikea fordi jeg fikk god pris på andre hvitevarer gjennom en bekjent. Der jeg bodde før, var oppvaskmaskinen fra Ikea. Den var 8 år da jeg flyttet, og fungerte fortsatt helt fint.

Totalt på alt på kjøkkenet, bortsett fra det elektriske, kom på 40-50 000. Det var med gulv, maling, hvitevarer, og ganske mange skap. Det er klart at kjøkkenet til foreldrene mine, som kostet ca 250 000, virker mer lukseriøst. Men om det holder lenger, gjenstår å se ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...