Gå til innhold

Forbruk på mat og diverse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, laban skrev:

Restaurantmat er lett å kutte ut.

Månedskort er transportutgifter, ikke mat.

Altså 3000 kr på litt over en halv måned for 2 personer. Men det inkluderer rengjøringsmidler og artikler som ikke er mat. 

Anonymkode: 35eb6...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

. Men det brukes for mye penger til lunsj ute. Og brus og energidrikker. 

Anonymkode: 35eb6...d71

Det er nokså vanvittig å bruke penger på lunsj ute og brus og energidrikker om man forsøker å spare penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Restaurantmat er lett å kutte ut. Vi unnet oss en pizza ved nyåret fra restaurant. Og det kostet 500 kr. Så det er egentlig unødvendig bruk av penger. Noe av pengene er også brukt til snus. Når man har en 18 åring som er avhengig av snus så går det altfor mye penger til det og desverre. Jeg forsøker å få en stopper for det men er ikke lett å slutte med det forstår jeg. 

Anonymkode: 35eb6...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og tenåringen drikker altfor mye brus og energidrikker osv 

Anonymkode: 35eb6...d71

Det er på en måte fint, for da har dere et enkelt sparetiltak ved å droppe sånt. Sett en vannmugge i kjøleskapet og bruk evt. smakstilsetning (agurkskiver, sitrondråper...) eller lag iste ved å kjøle ned ferdigblandet te.

Hvis det er noe igjen på matbudsjettet i slutten av uka, kjøp en billigvariant av brus eller kullsyrevann fra kjedene (XTra, Rema eller FirstPrice), de koster en brøkdel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Xtra skrev:

Det er nokså vanvittig å bruke penger på lunsj ute og brus og energidrikker om man forsøker å spare penger.

Vet. Det er noe vi må kutte ned på. 

Anonymkode: 35eb6...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, laban skrev:

Det er på en måte fint, for da har dere et enkelt sparetiltak ved å droppe sånt. Sett en vannmugge i kjøleskapet og bruk evt. smakstilsetning (agurkskiver, sitrondråper...) eller lag iste ved å kjøle ned ferdigblandet te.

Hvis det er noe igjen på matbudsjettet i slutten av uka, kjøp en billigvariant av brus eller kullsyrevann fra kjedene (XTra, Rema eller FirstPrice), de koster en brøkdel.

Ja må se det positive i dette. Jeg blir litt skuffet av å se hvor mye vi bruker. Men på en måte er det fint for da ser jeg at vi kan spare mye med å leve billigere. Jeg jobber lite men ser at jeg har en såpass lønn at jeg kan faktisk klare meg godt på den om jeg sparer av på matbudsjettet. 

Enig med deg. Må man ha brus så er det best å holde seg til billigmerkene. Er litt før avhengig av brus eller drikke med smak i. 

Anonymkode: 35eb6...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det brukes for mye penger til lunsj ute.

Kaffe og mat ute er det bare å slutte med, dersom man vil spare. Jeg har brukt matpakke i alle de snart 40 årene jeg har jobbet fulltid. Ikke for å spare penger, men for å avgrense hvor mye jeg vil spise til lunsj (jeg har god appetitt om formiddagen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, laban skrev:

Kaffe og mat ute er det bare å slutte med, dersom man vil spare. Jeg har brukt matpakke i alle de snart 40 årene jeg har jobbet fulltid. Ikke for å spare penger, men for å avgrense hvor mye jeg vil spise til lunsj (jeg har god appetitt om formiddagen).

Trodde vi levde hardt i matveien på lavbudsjett men tydeligvis så lever vi luksus i matveien. Så her skal jeg forbedre det med å spare inn en del penger.  :)

Anonymkode: 35eb6...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er litt for avhengig av brus eller drikke med smak i. 

Trapp ned gradvis vha. XTra kullsyrevann med sitron og tilsvarende. Evt. vann fra springen med en dråpe billigjuice eller sitron i. Man venner seg til det. Ifølge min sønn smaker FirstPrice Cola OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Trodde vi levde hardt i matveien på lavbudsjett men tydeligvis så lever vi luksus i matveien.

Altså - jeg mener ikke å antyde at dere fråtser eller lever i luksus, men nå forsøker vi jo å finne ting som kan kuttes ut uten at det gjør så mye. Det er slett ikke alt man kjøper ute, som smaker så godt at det er verd prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er to personer. I løpet av denne måneden så har vi hittil brukt 3480 kr i mat. Jeg synes det høres mye ut. Forsøker å se hvor vi kan spare. Jeg har også brukt et bankkort som tar altfor mange gebyrer i måneden. Det skal jeg slutte med. 

Hva med dere? Klarer dere å bruke like mye på mat? Jeg var litt skuffet da jeg så hvor mye jeg klarer å bruke bare på mat. 

Anonymkode: 35eb6...d71

Hei!

Jeg syns for 2 personer det høres mye ut. Jeg bruker selv mye på mat, men vi er langt flere.

Nå som jeg har dårligere råd og er alene med barn, passer jeg på hva ting koster, jeg husker prisene på det jeg pleier bruke mest av, og har forskjellige ting jeg handler i ulike butikker.

Tilbudene sirkulerer, så når det er tilbud på ferskjuice i coop butikker, kjører jeg og handler juice der, mens feks andre ting kan være billigere i de andre kjedebutikkene. Ofte sparer jeg minst 10 kr pr vare jeg handler i gjennomsnitt bare fordi jeg husker hva ting koster, og handler bevisst de ulike ting i ulike butikker. Selv om det er enklere å handle alt et sted, så gjør jeg aldri det, brødposer og oppvaskhansker koster feks 5 og 7 kr mange steder, da betaler jeg ikke 20 kr for sånne ting i en annen butikk.

Jeg leser lite tilbudsblader, for jeg ser tilbudene når jeg er i butikken, så har jeg det i bakhodet, at denne uken er det det og det tilbudet, eller jeg kjører forbi en butikk og ser feks tilbudene annonseres der. Jeg bruker også en app som heter Rebatum, på den kan jeg søke på spesifikke ting jeg skal ha, og tilbudene kommer da opp, jeg må likevel huske de faste lave prisene selv, på sånne basisvarer som ullvaskemiddel, bakepapir, poser, melk osv...

Før da jeg fikk reklame i postkassen, bladde jeg fort igjennom, nå ligger jo dette på appen/nett, så man kan jo kjapt sjekke det der. 

Siden jeg er veldig glad i å lage god mat i hverdagen, og mine barn ikke er glad i brød, så går det en del penger på mat, men for meg går det når jeg bare ikke kaster penger rundt i httt og pine. Jeg lar meg ikke friste av kaffe eller boller, eller annen type småsnacks heller, jeg tenker det er en god ting ikke tilfredstille øyeblikkelige behov, og bedre spise noe sunt når man kommer hjem, og lager et måltid.

Hvert år kjøper jeg også Statoil koppen, med den henter jeg meg god kaffe når jeg vil, over alt, så jeg kjøper ikke da kaffe andre steder når jeg gjør erend, handler etc.... Jeg kjøper heller aldri bakeverk til kaffen, det er vel ekstrasalg Statoil mye lever av. Statoil bruker veldig gode kaffebønner forresten.

Jeg har en flaske jeg fyller med vann hver dag, så når jeg er ute og rundt forbi trenger jeg ikke kjøpe drikke bare fordi jeg blir tørst. Jeg er imidlertid raus med barna, kjøper det de vil ha, også av brus og juice, kjøper ikke billig kjedenes brusvarianter unntatt kullsyreholdig vann, der syns jeg faktisk xtra har en god, som barna også liker, og den koster bare 5 kr ofte.

Med denne prisbevisstheten sparer jeg nok mye, kunne jo vært morsomt lage en oversikt over hva jeg faktisk sparer...

Når jeg er med en annen noen ganger i butikken, ser jeg hun handler alt der det er tilbud. Jeg har av og til sagt at hun sparer 10 og 15 kroner pr produkt hvis hun kjøper de i en annen butikk, men det orker hun ikke sier hun. 

For meg er det rart, fordi selv om jeg handler litt hver dag og folk tror det er så dyrt, så sparer jeg langt mer på å stikke innom den riktige butikken på vei til noe, for å handle nettopp de tingene jeg vet er billigst der. Jeg lar meg ikke "lure" av tilbudene, da mener jeg at man handler tilbudene og alt det andre samme sted. 

Når det feks er halv pris nesten på salmalaks og kg pris er nesten lik i mange kjeder, så handlet jeg feks nå nettopp, 6 store salmalaks, som jeg la i fryseren, jeg handlet også kun andre tilbud, men da kun hvis de var faktisk billigere enn i de andre butikkene. Meny er ofte noen kroner dyrere på det meste, så derfor går jeg stort sett for tilbud der. 

Denne måten og handle på forutsetter jo prisbevissthet og at man husker hva enkeltvarene koster, samt at man får en rutine på å kjøpe ulike ting i ulike butikker, og ikke handler alt ett sted. Så mye ekstra tid tar det ikke heller, jeg kjører jo stadig forbi en av de ulike butikkene, da stopper jeg og kjøper det som er billigst der. Siden jeg har en innarbeidet rutine på dette, er det enkelt. Når jeg er på posten, handler jeg på Prix de varene de slår andre konkurenter med, når jeg skal på apoteket tar jeg Rema, når jeg skal på et senter for å ordne noe tar jeg coop obs og meny osv...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Jeg syns for 2 personer det høres mye ut. Jeg bruker selv mye på mat, men vi er langt flere.

Nå som jeg har dårligere råd og er alene med barn, passer jeg på hva ting koster, jeg husker prisene på det jeg pleier bruke mest av, og har forskjellige ting jeg handler i ulike butikker.

Tilbudene sirkulerer, så når det er tilbud på ferskjuice i coop butikker, kjører jeg og handler juice der, mens feks andre ting kan være billigere i de andre kjedebutikkene. Ofte sparer jeg minst 10 kr pr vare jeg handler i gjennomsnitt bare fordi jeg husker hva ting koster, og handler bevisst de ulike ting i ulike butikker. Selv om det er enklere å handle alt et sted, så gjør jeg aldri det, brødposer og oppvaskhansker koster feks 5 og 7 kr mange steder, da betaler jeg ikke 20 kr for sånne ting i en annen butikk.

Jeg leser lite tilbudsblader, for jeg ser tilbudene når jeg er i butikken, så har jeg det i bakhodet, at denne uken er det det og det tilbudet, eller jeg kjører forbi en butikk og ser feks tilbudene annonseres der. Jeg bruker også en app som heter Rebatum, på den kan jeg søke på spesifikke ting jeg skal ha, og tilbudene kommer da opp, jeg må likevel huske de faste lave prisene selv, på sånne basisvarer som ullvaskemiddel, bakepapir, poser, melk osv...

Før da jeg fikk reklame i postkassen, bladde jeg fort igjennom, nå ligger jo dette på appen/nett, så man kan jo kjapt sjekke det der. 

Siden jeg er veldig glad i å lage god mat i hverdagen, og mine barn ikke er glad i brød, så går det en del penger på mat, men for meg går det når jeg bare ikke kaster penger rundt i httt og pine. Jeg lar meg ikke friste av kaffe eller boller, eller annen type småsnacks heller, jeg tenker det er en god ting ikke tilfredstille øyeblikkelige behov, og bedre spise noe sunt når man kommer hjem, og lager et måltid.

Hvert år kjøper jeg også Statoil koppen, med den henter jeg meg god kaffe når jeg vil, over alt, så jeg kjøper ikke da kaffe andre steder når jeg gjør erend, handler etc.... Jeg kjøper heller aldri bakeverk til kaffen, det er vel ekstrasalg Statoil mye lever av. Statoil bruker veldig gode kaffebønner forresten.

Jeg har en flaske jeg fyller med vann hver dag, så når jeg er ute og rundt forbi trenger jeg ikke kjøpe drikke bare fordi jeg blir tørst. Jeg er imidlertid raus med barna, kjøper det de vil ha, også av brus og juice, kjøper ikke billig kjedenes brusvarianter unntatt kullsyreholdig vann, der syns jeg faktisk xtra har en god, som barna også liker, og den koster bare 5 kr ofte.

Med denne prisbevisstheten sparer jeg nok mye, kunne jo vært morsomt lage en oversikt over hva jeg faktisk sparer...

Når jeg er med en annen noen ganger i butikken, ser jeg hun handler alt der det er tilbud. Jeg har av og til sagt at hun sparer 10 og 15 kroner pr produkt hvis hun kjøper de i en annen butikk, men det orker hun ikke sier hun. 

For meg er det rart, fordi selv om jeg handler litt hver dag og folk tror det er så dyrt, så sparer jeg langt mer på å stikke innom den riktige butikken på vei til noe, for å handle nettopp de tingene jeg vet er billigst der. Jeg lar meg ikke "lure" av tilbudene, da mener jeg at man handler tilbudene og alt det andre samme sted. 

Når det feks er halv pris nesten på salmalaks og kg pris er nesten lik i mange kjeder, så handlet jeg feks nå nettopp, 6 store salmalaks, som jeg la i fryseren, jeg handlet også kun andre tilbud, men da kun hvis de var faktisk billigere enn i de andre butikkene. Meny er ofte noen kroner dyrere på det meste, så derfor går jeg stort sett for tilbud der. 

Denne måten og handle på forutsetter jo prisbevissthet og at man husker hva enkeltvarene koster, samt at man får en rutine på å kjøpe ulike ting i ulike butikker, og ikke handler alt ett sted. Så mye ekstra tid tar det ikke heller, jeg kjører jo stadig forbi en av de ulike butikkene, da stopper jeg og kjøper det som er billigst der. Siden jeg har en innarbeidet rutine på dette, er det enkelt. Når jeg er på posten, handler jeg på Prix de varene de slår andre konkurenter med, når jeg skal på apoteket tar jeg Rema, når jeg skal på et senter for å ordne noe tar jeg coop obs og meny osv...

 

Jeg kjøper ganske billig mat. Holder meg til first price osv, men jeg gjør noen store feil : har gjort meg avhengig av brus og energidrikker og kjøper altfor mye av det. Jeg har iblant unnet meg en pizza fra resturant kjørt på døren ,fordi jeg har ikke bil og må gå noen kilometre til butikker... Dette har jeg gjort av ren latskap. Men det er brusdrikking som er problemet tror jeg. Går altfor mye penger i det. 

Anonymkode: 35eb6...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøper ganske billig mat. Holder meg til first price osv, men jeg gjør noen store feil : har gjort meg avhengig av brus og energidrikker og kjøper altfor mye av det. Jeg har iblant unnet meg en pizza fra resturant kjørt på døren ,fordi jeg har ikke bil og må gå noen kilometre til butikker... Dette har jeg gjort av ren latskap. Men det er brusdrikking som er problemet tror jeg. Går altfor mye penger i det. 

Anonymkode: 35eb6...d71

Da er det bare å kutte ut det og bruke bruspengene til å betale ned forbruksgjelden.

Anonymkode: 4fc22...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det bare å kutte ut det og bruke bruspengene til å betale ned forbruksgjelden.

Anonymkode: 4fc22...222

Det er sant. Lettere sagt enn gjort men jeg skal forsøke å kutte ned på det og heller legge av de pengene til nedbetaling av forbruksgjelden. 

Anonymkode: 35eb6...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ellers lite penger. Har ingen bil å bruke penger på. Ellers så kjøper jeg sjelden noe nytt til leiligheten. Men jeg ser hvor jeg bruker mye og det er til brus og søte drikker. 

Har fått masse gode råd her nå og glad for at @Trine anbefalte meg å kutte reiseforsikringen. Sparer 2200 kr i året på det.  :)

Anonymkode: 35eb6...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker ellers lite penger. Har ingen bil å bruke penger på. Ellers så kjøper jeg sjelden noe nytt til leiligheten. Men jeg ser hvor jeg bruker mye og det er til brus og søte drikker. 

Har fått masse gode råd her nå og glad for at @Trine anbefalte meg å kutte reiseforsikringen. Sparer 2200 kr i året på det.  :)

Anonymkode: 35eb6...d71

Inngå en avtale med sønnen din - du kutter ut brus og energidrikker og han kutter ut snus. Om man ikke er villig til det så slutter du å betale snusen for ham, da må han skaffe seg en jobb for å betale den selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noe av pengene er også brukt til snus. Når man har en 18 åring som er avhengig av snus så går det altfor mye penger til det og desverre. Jeg forsøker å få en stopper for det men er ikke lett å slutte med det forstår jeg. 

Anonymkode: 35eb6...d71

Synes også det er vanvittig å betale for attenåringens snus. Kunne aldri falt meg inn, uansett økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Restaurantmat er lett å kutte ut. Vi unnet oss en pizza ved nyåret fra restaurant. Og det kostet 500 kr. Så det er egentlig unødvendig bruk av penger. Noe av pengene er også brukt til snus. Når man har en 18 åring som er avhengig av snus så går det altfor mye penger til det og desverre. Jeg forsøker å få en stopper for det men er ikke lett å slutte med det forstår jeg. 

Anonymkode: 35eb6...d71

En 18-åring får betale for sin egen snus!

Anonymkode: 4fc22...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Imponerende lavt forbruk. Hvordan ser kostholdet ditt ut, hva spiser du i løpet av en dag?

Anonymkode: 503e9...209

Kostholdet mitt ser ikke ut 😂 Jeg handler på Rema, for jeg syns billigproduktene dems funker veldig fint. Spiser fiskegrateng et par ganger i uka. Den inneholder knapt fisk, tror jeg, men den koster type 10-11 kr og er akkurat passe til meg, også syns jeg den er ganske god, imotsetning til all annen ferdig fiskegrateng jeg har smakt. Så får jeg drikke maks 2 x1,5 liter brus i uka. Kjøper Grans sin cola, og nå er jeg så vant med den at vanlig cola smaker rart. Så unner jeg meg en pose potetgull, og da kjøper jeg som regel Rema sin, til rundt 16 kr. Den er større enn de til kims og maarud, i tillegg til at den er billigere. Så har jeg gjerne minst en langturdag i uka, og den dagen slenger jeg en frossenpizza i ovnen, for da er jeg sliten. 2pk til 30 kr eller noe sånn. Så lager jeg en haug med lapskaus og fryser ned i posjoner. Da har jeg 13 middager. Bruker rema sin lapskausblanding og oksekjøtt, som jeg ikke husker hva heter akkurat nå. Oksebog eller noe sånn. Er sikkert egentlig ei gammal ku. Så spiser jeg pasta med kjøttdeig og en tomatsaus jeg lager. Hvis jeg spiser taco, har jeg kjøttdeig til 4 tacomiddager. Fryser ned i posjoner. Kjøper rema gulost og rasper hele og fryser ned i posjoner. Så spiser jeg kjøttpølser og potetmos og brent kjærlighet (merkelig navn). Jeg spiser omtrent aldri ute, men det skjer at jeg kjøper en burger på bensinstasjonen dersom jeg er på langtur og ikke gidder dra fram primusen. Snus og røyk har jeg ikke trengt å kjøpe i Norge på en god stund. Resten av dagen spiser jeg knekkebrød. Type husmann. Billig! Som pålegg har jeg makrell i tomat (for å slippe D-vit-tilskudd, som joster flesk), salami, brunost og leverpostei. Hender av og til at jeg kjøper noe annet pålegg også, men jeg er veldig rutinemenneske, så jeg syns det er greit å spise det samme dag etter dag. Jeg eter som en hest da, så stapper i meg minst 8 knekkebrød på en dag. Jo, så drikker jeg juice til frokost. Den som koster 7 kr literen. Resten av dagen drikker jeg vann. Kjøpte en flaske med is-te som man blander ut, men den ble fort tom. På en måte bra, for jeg tror jeg generelt drikker litt for lite, men var det xtra som skrev over her at man kan lage is-te selv? Det er sikkert lurt. Når jeg er syk pleier jeg koke ingefær og blande honning og lime oppi avkoket og sette det i kjøleskapet. Det er ganske godt egentlig. Men honning i Norge er jo ikke akkurat gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...