Gå til innhold

Lithium speil fra 0,3 til 0,8


Husker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, frosken skrev:

Men er det ikke langt inn i fremtiden før du trenger å bekymre deg over det?

Ingen som vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Husker skrev:

Ingen som vet.

Jeg tenker at den dagen man er så svekket at man har mistet evnen til å følge opp noe som helst selv, så er det ikke gitt at det er så viktig at nyrene fungerer optimalt lenger heller. Virker som om du grubler unødvendig mye akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, frosken skrev:

Jeg tenker at den dagen man er så svekket at man har mistet evnen til å følge opp noe som helst selv, så er det ikke gitt at det er så viktig at nyrene fungerer optimalt lenger heller. Virker som om du grubler unødvendig mye akkurat nå.

Jeg føler meg bare litt usikker i forhold til oppfølging fra helsevesenet. Jeg kjenner andre som bruker lithium som stoler på legen, uten å kjenne til hva som bør følges opp. Min forrige fastlege var mye mer opptatt av å følge opp med prøver på lithium og nyrer. Kanskje jeg grubler for mye. Samtidig så ser jeg nødvendigheten med å følge med selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Husker skrev:

Jeg føler meg bare litt usikker i forhold til oppfølging fra helsevesenet. Jeg kjenner andre som bruker lithium som stoler på legen, uten å kjenne til hva som bør følges opp. Min forrige fastlege var mye mer opptatt av å følge opp med prøver på lithium og nyrer. Kanskje jeg grubler for mye. Samtidig så ser jeg nødvendigheten med å følge med selv.

Jeg støtter fullstendig at du følger opp selv, da man tidvis ser at dette fullstendig glipper med alvorlige konsekvenser for pasienten. Jeg synes bare det er litt rart at du ikke stoler mer på din egen evne til å følge opp også i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, frosken skrev:

Jeg støtter fullstendig at du følger opp selv, da man tidvis ser at dette fullstendig glipper med alvorlige konsekvenser for pasienten. Jeg synes bare det er litt rart at du ikke stoler mer på din egen evne til å følge opp også i fremtiden.

Jeg har eldre foreldre og svigerforeldre. Jeg har jobbet med eldre. Jeg har sett at oppfølgingen ikke alltid er like god. Og jeg ser at årene går veldig fort.

Når jeg da vet at jeg medisineres med medisiner som krever nøye oppfølging, mens jeg ser at helsevesenet ikke følger det skikkelig opp, blir det naturlig for meg å gjøre mine egne tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, kupton skrev:

La oss først se litt på feilkilder. Var 0,3 riktig?. Det absolutt korrekte er at du dagen før inntok morgendosen 09, kveldsdosen 21 og deretter tok prøven 09.00. Var det noe spesialt med din væskebalase den dagen? Hadde du hatt feber, oppkast diarre? I tillegg kan det være at måleresultatet var 3,45.

På samme måte kan en spørre om målingen på 0,8, og der kunne svaret ha vært 0,75. Fordi målefeil forekommer, mener jeg at en alltid skal ta en kontrollmåling i slike situasjoner. Da må en være svært nøyaktig med målebetingelsene. Det er synd hvis en endrer på en korrekt dosering hvis det er noe feil ved resultatene. (Dette gjelder selvsagt ikke hvis resultatet hadde vært >1,2. Da ville jeg redusert med en gang for sikkerhets skyld).

Hvis måleresultatene er korrekte, er nyrene de førstemistenkte, og en må ta nyrefunksjonsprøver.

Vanlige kontrollprosedyrer slik jeg er vant med dem: Litium hver 3. måned. T4/TSH og kreatinin hver 6 måned.

Jeg hadde tatt 2x42 morgenen før og 2x42 kl.20:00. 12 timer før prøvetaking.

Ingenting spesielt som skulle påvirke resultatet. Men før økningen tok jeg 2x42 morgen, og 1x42 kveld. Det kan forklare noe, men ikke alt. 

I svaret til frosken skrev jeg at jeg tok kontakt via pasientsky. Fikk ikke svar på min usikkerhet til lithiumprøvene. Men nyrefunksjonen ble målt i juni. 

Jeg lurer derfor på om det kan være hensiktsmessig og ta 3 og 4 tabletter annenhver dag? Hvordan er halveringstiden på lithium?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...