Gå til innhold

Fastlegen spurte om jeg hadde privat helseforsikring - det har jeg aldri opplevd før


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sitat

 

Noen er likere enn andre. Helseforsikringer er blitt milliardindustri. Det er sykt.

Ett av våre fremste fortrinn som samfunn, er likheten. Det er det vi liker å tro, og det er det de forteller oss. Norsk helsepolitisk tradisjon og juss lover oss lik tilgang til helsetjenester. Men faktum er at vi som samfunn, uten reell politisk debatt, har akseptert at det er et A-lag, et B-lag og et C-lag. Rettighetene våre blir stadig mer relative. Delingen av Helse-Norge er langt framskredet. Så langt at det står om livet for et universelt helsetilbud som faktisk er likt for alle.

I jula ødela jeg kneet. Utpå nyåret fikk jeg omsider time hos fastlegen. Jeg måtte gjøre en MR-undersøkelse av kneet. Noen dager senere fikk jeg i min digitale postkasse en innkalling fra Aleris Røntgen. Timen var fem og en halv uke fram i tid. 

Det er likt for alle, så det måtte jeg akseptere. Men det var noe med konsultasjonen hos min fastlege som føltes ny. Hun hadde spurt meg om jeg hadde helseforsikring. Det hadde jeg aldri opplevd før. For meg er det nærmest selvsagt ikke å ha det. Men med dette spørsmålet i bakhodet, ringte jeg opp til Aleris. Hvilken praktisk betydning hadde det hatt hvis min arbeidsgiver faktisk hadde betalt 3.000 kroner i året?

Stemmen i den andre enden var forbilledlig tydelig. Jo, hvis jeg hadde hatt en helseforsikring ville jeg i praksis hatt en garanti om MR av mitt stadig vonde kne i løpet av en uke. Men hvis jeg betalte selv, da, spurte jeg, helt hypotetisk. Da ville jeg fått time dagen etter besøket hos legen. Eller 35 dager før køen. A-laget betaler kontant, B-laget har forsikring og C-laget står tålmodig i kø.

 

https://www.dagsavisen.no/nyemeninger/noen-er-likere-enn-andre-1.1262284

Hva mener folket, god eller dårlig utvikling?

Anonymkode: f052d...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Private behandlingssteder har jo eksistert lenge. Jeg har selv betalt for MR fordi jeg ikke har orket å vente på det offentlige. Helsevesenet har et busjett å forholde seg til. De kjøper et visst antall plasser av det private og den resterende kapasiteten kan folk kjøpe for å få raskere behandling. Det eneste merkelige med det, er at staten ikke klarer å se sammenhengen mellom utgifter til sykemeldinger og tilgangen til rask behandling. Trolig hadde det vært billigere om de hadde fått ned helsekøene ved å kjøpe flere behandlingsplasser. Men jeg må innrømme at det ikke bryr meg at noen får behandling dagen etter fordi de har råd til å kjøpe behandlingen selv, mens jeg kanskje må vente i 5 uker på samme behandling. Jeg syns det er fint at jeg faktisk kan få behandling uten å måtte betale over evne. Jeg har operert uten å betale en krone. Har vært to døgn på sykehus, uten at det har kostet noe som helst. Og er det noe akutt, må man ikke vente i 5 uker for å få behandling. Også tenker jeg at jo flere som benytter seg av helseforsikring eller betaler selv, jo mindre trykk blir det på de offentlige tjenestene, og da blir kanskje køene mindre etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.dagsavisen.no/nyemeninger/noen-er-likere-enn-andre-1.1262284

Hva mener folket, god eller dårlig utvikling?

Anonymkode: f052d...b24

Dette er ikke noe nytt. For 16 år siden fikk jentungen tatt mandlene, et par års ventetid på sykehuset, 2 uker på privat klinikk med refusjonsavtale, vi betalte bare noen hundrelapper. Likeså for meg da jeg gjorde det samme et par år senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillemus skrev:

Dette er ikke noe nytt. For 16 år siden fikk jentungen tatt mandlene, et par års ventetid på sykehuset, 2 uker på privat klinikk med refusjonsavtale, vi betalte bare noen hundrelapper. Likeså for meg da jeg gjorde det samme et par år senere. 

Snakker ikke du om noe helt annet? Dersom det foreligger refusjonsavtale, så er jo prisen den samme for alle. Poenget i denne sammenhengen er jo at det ser ut til å bli mer og mer vanlig at folk med god økonomi eller forsikring, kan kjøpe seg til mye raskere helsehjelp enn de uten slike muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, frosken skrev:

Snakker ikke du om noe helt annet? Dersom det foreligger refusjonsavtale, så er jo prisen den samme for alle. Poenget i denne sammenhengen er jo at det ser ut til å bli mer og mer vanlig at folk med god økonomi eller forsikring, kan kjøpe seg til mye raskere helsehjelp enn de uten slike muligheter.

Det har du rett i. :) Svigerfar betalte seg nylig ut av køen for å få sjekket noe, kostet noen lapper, men han hadde råd til det og hadde så mye smerter at han ikke orket å vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har uføretrygd, og jeg har benyttet private helsetjenester flere ganger. Det er ventelister lange som år på spesialister innen hud og slike ting. Det koster, men det skjer raskt.

Anonymkode: c544e...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I kommunen vår virker det som mere og mere tjenester som tidligere sorterte under det kommunale tilbudet nå er overført til private frivillige instanser på grunn av manglende kommunal økonomi og stor pågang fra pasienter. Dette har vært en trend som bare vokset  seg sterkere gjennom svært mange år.

Når det gjelder helseforsikring så er det veldig høye krav for å kvalifisere for et tilbud om noe sånt.

Anonymkode: 4af61...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Trine skrev:

Private behandlingssteder har jo eksistert lenge. 

Men fenomentet helseforsikringer har økt kraftig de senere år. Fant ikke tall etter 2015, men fra 2003 til 2015 har antall personer med heleforsikring gått fra 35 000 til 475 000. En økning på omtrent 1 300%.

Vi er på god vei mot å få et A, B og C-lag innen behandling for helseproblemer. Men det er kanskje egentlig ikke et stort problem for slik er det i jo resten av samfunnet også (overklassen (A), middelklassen (B) og underklassen (C)).

Bilderesultat for privat behandlingsforsikring

Anonymkode: f052d...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere og flere ting i samfunnet  baserer seg på frivillighet i dag synes også jeg det virker som.  Som jeg har forstått med god grunn i mye skakkjørte økonomier i fylker og kommuner. Muligens en positiv utvikling. Spesielt for psykisk helsevern tror jeg om frivillighet blir rådende behandlingsprinsipp. Snart blir det kanskje også slik at før pliktig skolegang også er en saga blott for oss alle. Enkelte akademikere har jo vært inne på tanken " Om skolen ikke fantes". Kanskje en meget god ting.

Anonymkode: 4af61...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lillemus skrev:

Det har du rett i. :) Svigerfar betalte seg nylig ut av køen for å få sjekket noe, kostet noen lapper, men han hadde råd til det og hadde så mye smerter at han ikke orket å vente.

Dette er også noe annet. Det trådstarter viser til er at man ikke selv betaler privat helsetilbud (evt kjøper seg fram i køen), men at forsikringsselskapet gjør det,. Dette er relativt nytt i Norge, men ikke nytt i feks USA eller i Europa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kayia skrev:

Dette er også noe annet. Det trådstarter viser til er at man ikke selv betaler privat helsetilbud (evt kjøper seg fram i køen), men at forsikringsselskapet gjør det,. Dette er relativt nytt i Norge, men ikke nytt i feks USA eller i Europa. 

I artikkelen ts viser til sto det også om de som kjøper seg ut av køen selv. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har har helseforsikring via arbeidsgiver i mange år, så jeg oppfatter det ikke dom nytt. Men mulig det blir stadig mer utbredt. Har benyttet den selv noen ganger, og har da fått både raskere og bedre behandling enn jeg ville fått fra det offentlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men fenomentet helseforsikringer har økt kraftig de senere år. Fant ikke tall etter 2015, men fra 2003 til 2015 har antall personer med heleforsikring gått fra 35 000 til 475 000. En økning på omtrent 1 300%.

Vi er på god vei mot å få et A, B og C-lag innen behandling for helseproblemer. Men det er kanskje egentlig ikke et stort problem for slik er det i jo resten av samfunnet også (overklassen (A), middelklassen (B) og underklassen (C)).

Nen er ikke det bra da? Så er det 440000 færre som sloss om de offentlige plassene.

Hvorfor får vi et A-, B- og C-lag? Kvaliteten på behandlingen i det offentlige er jo ikke dårlig, problemet er bare ventetidene. Men med færre i køen, vil den også gå raskere. Hvorfor er det så farlig om noen har råd til å kjøpe tjenestene selv, eller har forsikring som dekker det? Hvorfor kan man ikke bare unne disse menneskene den muligheten? Jeg syns ikke det på noen som helst måte har påvirket den behandlingen jeg har fått i det offentlige. Så da driter jeg egentlig i om jeg er underklasse, eller hva jeg nå er. Jeg får uansett den hjelpen jeg trenger. Og om andre vil betale for den samme hjelpen, er det helt greit for meg. Jeg kan uansett ikke tegne noen helseforsikring, så da er det jo fint at vi har folketrygden, som er en forsikring for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, Trine skrev:

Nen er ikke det bra da? Så er det 440000 færre som sloss om de offentlige plassene.

Hvorfor får vi et A-, B- og C-lag? Kvaliteten på behandlingen i det offentlige er jo ikke dårlig, problemet er bare ventetidene. Men med færre i køen, vil den også gå raskere. Hvorfor er det så farlig om noen har råd til å kjøpe tjenestene selv, eller har forsikring som dekker det? Hvorfor kan man ikke bare unne disse menneskene den muligheten? Jeg syns ikke det på noen som helst måte har påvirket den behandlingen jeg har fått i det offentlige. Så da driter jeg egentlig i om jeg er underklasse, eller hva jeg nå er. Jeg får uansett den hjelpen jeg trenger. Og om andre vil betale for den samme hjelpen, er det helt greit for meg. Jeg kan uansett ikke tegne noen helseforsikring, så da er det jo fint at vi har folketrygden, som er en forsikring for alle.

Enig. Ved et par anledninger har jeg stått på lange ventelister, men begge gangene har jeg fått komme inn temmelig kjapt, den ene gangen fordi det lokale sykehuset tok et raid med oss damer som ventet på samme inngrep, kjøpte plass på et sykehus i nabokommunen og fikk oss unna, den andre gangen ble det en ledig plass på kort varsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Trine skrev:

Nen er ikke det bra da? Så er det 440000 færre som sloss om de offentlige plassene.

Hvis du ønsker USA-tilstander er dette sikkert kjempeflott.

Anonymkode: f052d...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lillemus skrev:

Enig. Ved et par anledninger har jeg stått på lange ventelister, men begge gangene har jeg fått komme inn temmelig kjapt, den ene gangen fordi det lokale sykehuset tok et raid med oss damer som ventet på samme inngrep, kjøpte plass på et sykehus i nabokommunen og fikk oss unna, den andre gangen ble det en ledig plass på kort varsel. 

Du forstår ikke hva som diskuteres her.

Anonymkode: f052d...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du forstår ikke hva som diskuteres her.

Anonymkode: f052d...b24

Nå kommenterte jeg til det Trine skriver om at hun er fornøyd med det offentlige helsetilbudet og det er jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Lillemus skrev:

Nå kommenterte jeg til det Trine skriver om at hun er fornøyd med det offentlige helsetilbudet og det er jeg også.

Jeg også. Noen ganger har jeg måttet vente, men som oftest har jeg kommet forholdsvis raskt inn. Har også kommet inn som øyeblikkelig hjelp flere ganger og har fått bra behandling. Har dessuten følt meg trygg på at legene og annet helsepersonell har gjort sitt beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Trine said:

Også tenker jeg at jo flere som benytter seg av helseforsikring eller betaler selv, jo mindre trykk blir det på de offentlige tjenestene, og da blir kanskje køene mindre etterhvert :)

Køene blir ikke mindre, du må bare vente lenger. Skremmende hvor langt dette har gått. Markedet har lenge siklet over folketrygdens millioner de ikke har klart å få sugerøret ned i for å utnytte. Nå har tilliten til den/ statlige velferden blitt brutt ned hos så mange at til og med legene spør etter om man har private forsikringer.  Her sitter altså en finansbransje og fryder seg for å "plassere" og få profitt basert på menneskers utrygghet og frykt. Nå kreves at vi som lever på folketrygden står opp for å hevde og styrke folketrygden og den statlige velferden. Det er den som er vårt sikkerhetsnett og trygghet når helsen svikter. IKKE  helseforsikringer og annet kommersielle markedet. Det er den universelle velferden, som ikke skal bare gjelde de som har penger, men altså alle. 

Anonymkode: 7c127...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, emilie321 said:

Jeg også. Noen ganger har jeg måttet vente, men som oftest har jeg kommet forholdsvis raskt inn. Har også kommet inn som øyeblikkelig hjelp flere ganger og har fått bra behandling. Har dessuten følt meg trygg på at legene og annet helsepersonell har gjort sitt beste.

Spørs hvor lenge det blir slik. Når flere velger privat helseforsikring, eller betale direkte av egen lommebok, blir det mindre vilje til å vilje til å betale skatt som går til det offentlige helsevesnet. På sikt vil det offentlige systemet forvitre og bli stadig dårliger. Rike folk kjøper seg nå vei i de norske helsekøene som aldri før. Folk flest ser nå ut til å måtte vente i opptil 5-6 måneder på viktige operasjoner som de rike får utført innen en ukes tid? Leger "flykter" nå til godt betalte stillinger i private sykehus som kun skummer fløten hos pasientene. Mens de som ikke har penger, vil falle bare dypere ned i fattigdom og bli ennå mer utestengte.

Anonymkode: 7c127...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...