Gå til innhold

Fastlegen spurte om jeg hadde privat helseforsikring - det har jeg aldri opplevd før


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

19 hours ago, Lillemus said:

Det har du rett i. :) Svigerfar betalte seg nylig ut av køen for å få sjekket noe, kostet noen lapper, men han hadde råd til det og hadde så mye smerter at han ikke orket å vente.

En måte å spare penger i helsevesenet er å gjøre tilbudet så dårlig at mange velger å betale selv for et privat tilbud.Da sparer staten penger som så kan brukes på flere skatteletter for de som har mest. Dette vil skape større ulikhet.Vi vil se mer av dette fremover.

Anonymkode: 7c127...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner at noen er glad og tenker at det er utjevnende politikk at rike folk kjøper helsetjenester/forsikringer, og dere tenker at dere dermed "lurer" rikfolk til å "frivillig" betale mer skatt, og dermed at vi bør være glade for en utvikling i retning amerikansk helsepolitikk. 

e138a174c33a48931521dcc5639d4a03.png

men jeg må desverre informere dere om at rikfolket er ikke dumme (mye derfor at de er rike, tro det eller ei...) og de har verktøy de kan bruke, og bruker, når de føler at skattetrykket blir for høyt, som fører til at vi får mindre skatt inn totalt sett når de går lei, eller bedrifter bare blir mindre lønnsomme enn f.eks å drifte dem fra utlandet istedenfor, dessuten så krever forsikringsselskaper profitt, dvs når tjenester kjøpes gjennom forsikringsselskaper blir de mye dyrere for folket, dvs for å gi ett enkelt eksempel, forsikringsselskaper krever f.eks 30% mer inn enn hva de betaler ut i snitt til profitt og administrasjon, dvs om folkets helsetjenester kostet 500 millioner ett år, og alle plutselig istedenfor kjøpte 500 millioner verdt av helsetjenester gjennom forsikringsselskap, medfører det at folket isteden for å betale 500 millioner for helsetjenester, betaler 650 millioner av kroner for helsetjenester (+150 millioner av kroner "forsvinner" fra folks lommebøker uten at det gir bedre tjenester), du får amerikanske tilstander hvor tjeneste ikke blir bedre, de blir bare mye dyrere pga forsikringsmetoden de benytter, som ikke er en god strategi

Bilderesultat for thumbs down smiley

Håper dere forstår at grunnen til at det er lang kø på MR f.eks, kun er at det er en bevisst strategi, dvs når flere hopper ut av køen kjøper staten bare færre plasser, for å opprettholde køen, så om dere tro at køen blir mindre av at folk hopper ut av køen (som ikke er en naturlig kø den er konstruert)  så tar dere feil  

 

Lykke til

Anonymkode: 50388...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at noen er glad og tenker at det er utjevnende politikk at rike folk kjøper helsetjenester/forsikringer, og dere tenker at dere dermed "lurer" rikfolk til å "frivillig" betale mer skatt, og dermed at vi bør være glade for en utvikling i retning amerikansk helsepolitikk. 

e138a174c33a48931521dcc5639d4a03.png

men jeg må desverre informere dere om at rikfolket er ikke dumme (mye derfor at de er rike, tro det eller ei...) og de har verktøy de kan bruke, og bruker, når de føler at skattetrykket blir for høyt, som fører til at vi får mindre skatt inn totalt sett når de går lei, eller bedrifter bare blir mindre lønnsomme enn f.eks å drifte dem fra utlandet istedenfor, dessuten så krever forsikringsselskaper profitt, dvs når tjenester kjøpes gjennom forsikringsselskaper blir de mye dyrere for folket, dvs for å gi ett enkelt eksempel, forsikringsselskaper krever f.eks 30% mer inn enn hva de betaler ut i snitt til profitt og administrasjon, dvs om folkets helsetjenester kostet 500 millioner ett år, og alle plutselig istedenfor kjøpte 500 millioner verdt av helsetjenester gjennom forsikringsselskap, medfører det at folket isteden for å betale 500 millioner for helsetjenester, betaler 650 millioner av kroner for helsetjenester (+150 millioner av kroner "forsvinner" fra folks lommebøker uten at det gir bedre tjenester), du får amerikanske tilstander hvor tjeneste ikke blir bedre, de blir bare mye dyrere pga forsikringsmetoden de benytter, som ikke er en god strategi

Bilderesultat for thumbs down smiley

Håper dere forstår at grunnen til at det er lang kø på MR f.eks, kun er at det er en bevisst strategi, dvs når flere hopper ut av køen kjøper staten bare færre plasser, for å opprettholde køen, så om dere tro at køen blir mindre av at folk hopper ut av køen (som ikke er en naturlig kø den er konstruert)  så tar dere feil  

 

Lykke til

Anonymkode: 50388...8c0

Bra det er noen her som er smart nok til å forstå hvordan det henger sammen og avsløre bullshiten. 👍

Anonymkode: f052d...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ønsker USA-tilstander er dette sikkert kjempeflott.

Anonymkode: f052d...b24

Det er ganske langt fra at noen/endel velger å ha helseforsikring og til USA-tilstander. At flere velger å bruke private, betyr ikke at det offentlige forsvinner.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Køene blir ikke mindre, du må bare vente lenger. Skremmende hvor langt dette har gått. Markedet har lenge siklet over folketrygdens millioner de ikke har klart å få sugerøret ned i for å utnytte. Nå har tilliten til den/ statlige velferden blitt brutt ned hos så mange at til og med legene spør etter om man har private forsikringer.  Her sitter altså en finansbransje og fryder seg for å "plassere" og få profitt basert på menneskers utrygghet og frykt. Nå kreves at vi som lever på folketrygden står opp for å hevde og styrke folketrygden og den statlige velferden. Det er den som er vårt sikkerhetsnett og trygghet når helsen svikter. IKKE  helseforsikringer og annet kommersielle markedet. Det er den universelle velferden, som ikke skal bare gjelde de som har penger, men altså alle. 

Anonymkode: 7c127...1f0

Hvor har du den påstanden fra? Det er jo ikke logisk at køene blir lenger når antall pasienter blir færre. Merkelig tolkning at leger spør om du har privat helseforsikring fordi tilliten til det offentlige er borte. At man får raskere behandling med helseforsikring, betyr jo ikke at man ikke får behandling uten forsikring. Det jobbes stadig for å bedre den statlige velferden. Noen ganger setter de igang tiltak som er idiotiske, men det er like fullt godt ment. Politikere er bare ikke alltid av smarteste sort. Men velferdsstaten forsvinner ikke med helseforsikringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Trine skrev:

Det er ganske langt fra at noen/endel velger å ha helseforsikring og til USA-tilstander. At flere velger å bruke private, betyr ikke at det offentlige forsvinner.

Hvor har du den påstanden fra? Det er jo ikke logisk at køene blir lenger når antall pasienter blir færre. 

Du er rimelig naiv hvis du tror at økning av ressurser til det private helsevesenet ikke påvirker tilgjengelige ressurser i det offentlige.

Anonymkode: f052d...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Lillemus skrev:

I artikkelen ts viser til sto det også om de som kjøper seg ut av køen selv. :) 

Alle tenker vi vårt tror jeg. Politikerene som trumfer sånt imellom kan ikke bry seg mye om hva velgerne synes om dem  Men enkelte av oss har ikke helt glemt dette " meetoo" og de samme politikere og deres familiære forhold. Alt er vel bare naturlig fortsettelse kanskje. Alle er ute for sine tror jeg. Ofte dessverre de største møteplageren som blir valgt tror jeg. Vi blir som politikeren våre tror jeg ikke bare som måten vi spiser eller avstår fra.

Anonymkode: 4af61...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er rimelig naiv hvis du tror at økning av ressurser til det private helsevesenet ikke påvirker tilgjengelige ressurser i det offentlige.

Anonymkode: f052d...b24

Og du er ganske paranoid hvis du tror det blir USA-tilstander av at flere velger å ha helseforsikring. Det er ikke sånn samfunnet vårt fungerer, og det er ikke sånn folka som bor her ønsker å ha samfunnet. Jeg er ganske sikker på at alle de som har helseforsikring, fortsatt syns det er fint at de som ikke har det også får hjelp.

Staten kjøper et visst antall behandlinger i det private helsevesenet. Man får også alltid en behandlingsfrist, og dersom den ikke blir overholdt, kan man få behandling privat, på statens regning. Behandlingsstedene tjener ikke mer på private kunder, enn på staten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Trine skrev:

Og du er ganske paranoid hvis du tror det blir USA-tilstander av at flere velger å ha helseforsikring. Det er ikke sånn samfunnet vårt fungerer, og det er ikke sånn folka som bor her ønsker å ha samfunnet. Jeg er ganske sikker på at alle de som har helseforsikring, fortsatt syns det er fint at de som ikke har det også får hjelp.

Staten kjøper et visst antall behandlinger i det private helsevesenet. Man får også alltid en behandlingsfrist, og dersom den ikke blir overholdt, kan man få behandling privat, på statens regning. Behandlingsstedene tjener ikke mer på private kunder, enn på staten.

Det må jo være politikk som frembringer slike løsninger. Den enkelte pasient kan jo ikke bebreides for rikets tilstand til enhver tid. Bare merkelig og veldig rart når de samme politikere står på talerstolen i Stortinget og bare benekter alt. Det må være N H O og arbeidsgiverorganisasjonene som fremprovosere sånn utvikling. En utvikling så lavmål at man ikke orker å tenke på det fordi det virker helt håpløst å " snu den skuta".

Anonymkode: 4af61...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bra det er noen her som er smart nok til å forstå hvordan det henger sammen og avsløre bullshiten. 👍

Anonymkode: f052d...b24

Slik blir det ja så lenge det er " gutta boys" og gymnasiaster som styrer og steller ja. Det går som det bare må gå. Den veien høns sparker med oss alle til slutt tror jeg.

Anonymkode: 4af61...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må jo være politikk som frembringer slike løsninger. Den enkelte pasient kan jo ikke bebreides for rikets tilstand til enhver tid. Bare merkelig og veldig rart når de samme politikere står på talerstolen i Stortinget og bare benekter alt. Det må være N H O og arbeidsgiverorganisasjonene som fremprovosere sånn utvikling. En utvikling så lavmål at man ikke orker å tenke på det fordi det virker helt håpløst å " snu den skuta".

Anonymkode: 4af61...b80

Lange helsekøer og utålmodige mennesker, er det som fører til at forsikringsselskapene ser potensialet i helseforsikringer. Helsekøene var her lenge før helseforsikring ble populært. Pesonlig har jeg ingen problemer med å forstå at folk som kan og har råd til det, betaler 6000 kr i året for å være garantert behandling innen 2 uker, og i tillegg slippe egenandel. 6000 kr er ikke mer enn 10-12 behandlinger hos en naprapat f.eks. Jeg har heller ikke problemer med å forstå at arbeidsgivere heller vil betale en helseforsikring på sine ansatte, fremfor å risikere at de er sykemeldt i et år, i vente på operasjon. Men helseforsikring kommer aldri til å bli noe man må ha for å få den hjelpen man trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Lillemus skrev:

I artikkelen ts viser til sto det også om de som kjøper seg ut av køen selv. :) 

Sjekk overskriften 😛 Kjøper seg ut via privat helseforsikring, og dét er nytt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Trine skrev:

Lange helsekøer og utålmodige mennesker, er det som fører til at forsikringsselskapene ser potensialet i helseforsikringer. Helsekøene var her lenge før helseforsikring ble populært. Pesonlig har jeg ingen problemer med å forstå at folk som kan og har råd til det, betaler 6000 kr i året for å være garantert behandling innen 2 uker, og i tillegg slippe egenandel. 6000 kr er ikke mer enn 10-12 behandlinger hos en naprapat f.eks. Jeg har heller ikke problemer med å forstå at arbeidsgivere heller vil betale en helseforsikring på sine ansatte, fremfor å risikere at de er sykemeldt i et år, i vente på operasjon. Men helseforsikring kommer aldri til å bli noe man må ha for å få den hjelpen man trenger.

Alle vil en ikke vell i livet. Det være seg advokater, familie, leger, sykepleiere,media,kollegaer, arbeidsgivere eller andre forbiåasserende i livet.Jeg tror også vi bare mer og mer må venne oss til dette  slik politikerene tydeligvis vil ha det. Utviklingen må gå sin gang.Skylda får vi vanlige mennesker uansett om klima og politikerene får det som de vil. Ingen husker snøen som falt i fjor.

Anonymkode: 4af61...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Trine skrev:

Nen er ikke det bra da? Så er det 440000 færre som sloss om de offentlige plassene.

Hvorfor får vi et A-, B- og C-lag? Kvaliteten på behandlingen i det offentlige er jo ikke dårlig, problemet er bare ventetidene. Men med færre i køen, vil den også gå raskere.

Det er ikke egne plasser for de med forsikring, alle står i prinsippet i samme kø fordi det private skal hypotetisk avhjelpe det offentlige. Med forsikring går man derfor foran i køen, dvs, en med forsikring vil kunne skyve deg en plass bak. I praksis, 440.000 vil i dag kunne presse seg foran de 5 mill øvrige. Det er defir kritikere av ordningen snakker om A- og B-lag. 

6 timer siden, Lillemus skrev:

Enig. Ved et par anledninger har jeg stått på lange ventelister, men begge gangene har jeg fått komme inn temmelig kjapt, den ene gangen fordi det lokale sykehuset tok et raid med oss damer som ventet på samme inngrep, kjøpte plass på et sykehus i nabokommunen og fikk oss unna, den andre gangen ble det en ledig plass på kort varsel. 

Ser ikke helt at dette har ned privat helseforsikring å gjøre heller 😛;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trine skrev:

Og du er ganske paranoid hvis du tror det blir USA-tilstander av at flere velger å ha helseforsikring.

Det burde ikke være så vanskelig å forstå at jo flere som skaffer seg private helseforsikringer, eller betaler behandling direkte av egen lommebok, desto dårligere blir viljen til å betale skatt for å finansiere det offentlige helsevesenet.

1 time siden, Trine skrev:

Staten kjøper et visst antall behandlinger i det private helsevesenet. 

Vi diskuterer ikke hvem som utfører behandlingen, men hvordan den finansieres.

Anonymkode: f052d...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Xtra skrev:

Jeg har har helseforsikring via arbeidsgiver i mange år, så jeg oppfatter det ikke dom nytt. Men mulig det blir stadig mer utbredt. Har benyttet den selv noen ganger, og har da fått både raskere og bedre behandling enn jeg ville fått fra det offentlige. 

Her har dere vært del av en marginal gruppe. For hvermannsen er dette nytt. Vi fikk for første gang tilbud (via fastlegen) for et par år tilbake da jr skadet en fot, og ble forespeilet fortrinnmilighet med privat helseforsikring. Jeg kjenner selv at jeg firholder meg svært blandet til denne utviklingen. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

desto dårligere blir viljen til å betale skatt

Har aldri opplevd at størrelsen på den skatten jeg har betalt har vært påvirket av min vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, kupton skrev:

Har aldri opplevd at størrelsen på den skatten jeg har betalt har vært påvirket av min vilje.

Nå er du vrang, og misforstår med vilje. 

Et stort privat spesialisthelsetilbud utenfor den offentlige rammen, finansiert gjennom private helseforsikringer eller av pasienten selv, kan trekke ressurser fra den offentlige helsetjenesten, endre samfunnets prioriteringer av helsetjenester, og svekke oppslutningen om det skattefinansierte universelle helsetilbudet.

Anonymkode: f052d...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Har aldri opplevd at størrelsen på den skatten jeg har betalt har vært påvirket av min vilje.

Får en 2 millioner i lønn (hvor en stor andel er fra staten (skattebetalerne)) så blir ikke motivasjonen til å "flykte" fra skattetrykket særlig stor natuligvis, men særlig i privat arbeidsliv hvor staten oppleves mer som en "fiende" enn venn fordi en faktisk betaler skatt ikke mottar den som statlige ansatte, så er lysten til å "flykte" til et mer "rettferdig" system veldig nær for veldig mange, mange tenker ikke over alt de fikk gratis av staten som som sørget for deres suksess, folk glemmer fort, og historien viser hva som skjer når privat næringsliv misliker forholdene, og det ender ikke bra

En med ditt tidligere yrke bør vite slike ting om folks psyke, og selv om 1 person evt tenker annerledes hjelper ikke det noe, PÅ SEG SELV KJENNER EN INGEN ANDRE hehe ;) 

Anonymkode: 50388...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen måte å se det på er at når noen betaler privat helsehjelp med egne penger, frigjøres kapasitet i det offentlige helsevesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...