Gå til innhold

Gunhild Stordalen henges ut som hykler i britiske storaviser


slabbedask

Anbefalte innlegg

 

https://www.nettavisen.no/na24/gunhild-stordalen-henges-ut-som-hykler-i-britiske-storaviser/3423582011.html

I den britiske storavisen Daily Mirror blir Gunhild Stordalen hengt ut som en «hykler som flyr verden rundt i privatfly».

– Nivået på hykleriet slår pusten ut av deg. Dette er en kampanje for å fortelle vanlig folk at de skal spise mindre enn en halv skive bacon per dag på grunn av miljøet, mens hun selv flyr folk rundt i verden med privatfly med enormt klimaavtrykk, sier Snowdon til Daily Mirror. 

New York, Mexico, Stockholm, Polen, Monaco, London, Cuba, Indonesia, Costa Rica og Hellas er steder hun har lagt it bilder fra på instagramprofilen sin siste halvår. De feirer fortsatt jul på Mauritius med storfamilien (30 stk), og hun flyr verden rundt ellers i året, i tillegg til høyt forbruk i livet generelt.

Stipdendiat og forsker ved senter for klimaforskning, Borgar Aamaas, har regnet på dette.

- Hvis man ser på flyreisen isolert, så er utslippet på omtrent 3-6 tonn CO2-ekvivalenter per passasjer, når alle slags klimaeffekter regnes med. For en gruppe på 30 personer, slippes det ut mellom 100 og 160 tonn CO2-ekvivalenter, sier Aamaas til Dagbladet. Dette tilsvarer omtrent karbontrykket fra 1253 griser.

For ikke å snakke om deres 285 fot lange yacht (blandt de største i verden i sitt slag) som ekteparet Stordalen har feriert på i mange år. De dieseldrevene generatorene om bord brenner i gjennomsnitt opp 1.400 liter diesel i døgnet bare for å gi alt utstyret på skuta strøm. Forbruket for en tre ukers tur tilsvarer 200 barnefamiliers bruk av dieselbil i ett år.

- Det er en frontkollisjon mellom teori og virkelighet. Hun har alltid hatt et miljøengasjement, det anerkjenner jeg. Men når den som står med hevet pekefinger for lavere forbruk er en av de med Norges høyeste personlige forbruk, har det ingen troverdighet. Da tror jeg folk bare møter saken hennes med motvilje og antipati, sier ingeniør Jo Alexander Gjerpe til Dagbladet.

https://www.dagbladet.no/nyheter/en-tre-ukers-tur-med-stordalens-luksusyacht-tilsvarer-200-barnefamiliers-bruk-av-dieselbil-i-ett-ar/60723170

Synes kritikken i den engelsk avisen er særdeles berettighet, mens norske medier (totalt udugelige som vanlig) stort sett stiller lojalt opp som pr-apparat for fru. Stordalen og hennes verdensreddende elitevirksomhet, for hun er både rik, pen og syk. Eliten skal altså instruere oss, folket, eller bermen, til å spise mindre kjøtt pga miljøet, mens de selv har et klimaavtrykk som ikke ligner grisen. Patetisk.

(Hotellene til hr. Stordalen serverer forøvrig fortsatt bacon til frokost. De kuttet det ut en periode, men fikk så mange klager at de ble gjeninnført. Med en lapp der de oppfordrer til å ikke ta mer enn man orker spise opp. Så dypt stikker altså engasjementet.)

Da har jeg mer sans for hotellkongen og rikingen Olav Thon som tar feriene sine i Norge der han vandrer fra turistforeningshytte til turistforeningshytte i samme klær og en lue han sikkert har hatt i 50 år. Blir ikke mer bærekraftig enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, slabbedask skrev:

Synes kritikken i den engelsk avisen er særdeles berettighet, mens norske medier (totalt udugelige som vanlig) stort sett stiller lojalt opp som pr-apparat for fru. Stordalen og hennes verdensreddende elitevirksomhet, for hun er både rik, pen og syk. Eliten skal altså instruere oss, folket, eller bermen, til å spise mindre kjøtt pga miljøet, mens de selv har et klimaavtrykk som ikke ligner grisen. Patetisk.

Enig i at det er stor mismatch mellom liv og lære for Gunhild Stordalens del, og hadde nettopp derfor ønsket du kuttet ut det siterte avsnittet. Hele innlegget ditt er fullt av eksempler på at norsk media formidler kritiske meningsrøster, og det å trekke inn at hun er pen, rik og syk blir bare dumt. 

Miljø, bærekraft, livsstil og verdivalg er mer enn nok preget av misjonering og moral fra før, og det burde være mulig å diskutere disse spørsmålene uten å bli usaklig, useriøs og bidra til e n d a mer polarisering spør du meg. Saken er for viktig til å holde på sånn.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Kayia skrev:

Enig i at det er stor mismatch mellom liv og lære for Gunhild Stordalens del, og hadde nettopp derfor ønsket du kuttet ut det siterte avsnittet. Hele innlegget ditt er fullt av eksempler på at norsk media formidler kritiske meningsrøster,

Bortsett fra Nettavisens omtale av den engelske artikkelen var alle sitatene tatt fra en eneste artikkel skrevet av Dagbladet for tre år siden.

7 minutter siden, Kayia skrev:

og det å trekke inn at hun er pen, rik og syk blir bare dumt.

Det må du gjerne mene. Jeg er langt fra den eneste som mener hun får så mye oppmerksomhet nettopp av disse grunner, og fordi hun er gift med strikkmotoren P. Stordalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, slabbedask skrev:

Bortsett fra Nettavisens omtale av den engelske artikkelen var alle sitatene tatt fra en eneste artikkel skrevet av Dagbladet for tre år siden.

Vet ikke hvordan det er hos deg, men min FB-feed har iallefall vært full av EAT-rapport-kritikk den siste uken. Mitt inntrykk er at de fleste påpeker dobbeltmoralen, og at de som hyller henne selv er av typen moraliserende veganere/vegetarianere. En av mine kolleger tok kaka da hun først postet EAT-rapporten og tok den til inntekt for at hun som veganer hadde "skjønt det for lenge siden, og velkommen etter" (seriøst, hun skrev det), og dagen etter gikk rett i fella da hun skulle vise hvor mye det hadde snødd, og illustrerte det med et bilde av dieselbilen med underteksten "litt av en jobb for å komme seg på shopping på IKEA i dag" :PJadda. 

Det må du gjerne mene. Jeg er langt fra den eneste som mener hun får så mye oppmerksomhet nettopp av disse grunner, og fordi hun er gift med strikkmotoren P. Stordalen.

Nei du er ikke alene. Kjetil Rolness, som ironisk nok selv livnærer seg ved å framstå som en gigolo, syns også at utseende er veldig relevant... :P 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Nei, dette blir hyklersk. Jeg er glad det nå kommer frem. Hun har nok slippet unna kritikk fordi hun har vært alvorlig syk. Men CO2 avtrykket hennes blir jo enormt, og att hun da skal sette standarden blir helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke alltid at man forstår. Hele England er vel også i en veldig spesiell situasjon nå. Kan vel være mye av forklaringen tror jeg.

Anonymkode: c4c89...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stordalen litt til side. Tenker dere at man må være perfekt for å kunne snakke om idealer? 

Anonymkode: 80055...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stordalen litt til side. Tenker dere at man må være perfekt for å kunne snakke om idealer? 

Anonymkode: 80055...0d5

Jeg tenker de som går foran med ett "dårlig eksempel", ikke har kredibilitet. Practice what you preach, eller hold kjeft.

 

Trine Skei Grande, flyr lite. Hun hadde store kvaler med å fly til Canada med Siv Jensen på studietur.Jeg tenker hun har mer kredibilitet enn Stordalen.

Endret av Worrysome plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stordalen litt til side. Tenker dere at man må være perfekt for å kunne snakke om idealer? 

Anonymkode: 80055...0d5

Jeg tygde også litt på den. Alle sitter jo i glasshus, og ikke minst jeg. Det må gå an å snakke om idealer selv om man synder selv, ellers blir det aldri noen forandring.

Samtidig så er jo så over alle grenser med den enorme yatchen etc. Jeg ville ikke prøvd å profilere meg som miljø-aktivist og med den livsstilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Worrysome plenty skrev:

Jeg tenker de som går foran med ett "dårlig eksempel", ikke har kredibilitet. Practice what you preach, eller hold kjeft.

 

Trine Skei Grande, flyr lite. Hun hadde store kvaler med å fly til Canada med Siv Jensen på studietur.Jeg tenker hun har mer kredibilitet enn Stordalen.

 

1 time siden, Gargamel skrev:

Jeg tygde også litt på den. Alle sitter jo i glasshus, og ikke minst jeg. Det må gå an å snakke om idealer selv om man synder selv, ellers blir det aldri noen forandring.

Samtidig så er jo så over alle grenser med den enorme yatchen etc. Jeg ville ikke prøvd å profilere meg som miljø-aktivist og med den livsstilen.

Det hadde vært bedre for verden totalt sett hvis bare Stordalen hadde forurenset "i skjul" og ikke drevet Eat og gjort andre ting?

Anonymkode: 80055...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

Det hadde vært bedre for verden totalt sett hvis bare Stordalen hadde forurenset "i skjul" og ikke drevet Eat og gjort andre ting?

Anonymkode: 80055...0d5

Hun hadde fremstått mer troverdig hvis de hadde solgt yachten, latt være å fly 40 gjester jorda rundt til juleselskap, og generelt levd mer miljøvennlig. Nå er det få,som tar henne alvorlig.

Anonymkode: a5137...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Det hadde vært bedre for verden totalt sett hvis bare Stordalen hadde forurenset "i skjul" og ikke drevet Eat og gjort andre ting?

Anonymkode: 80055...0d5

Hun hadde hverfall fremstått som en som var vært å høre på.

 

Men når hun så til de grader er ett miljøsvin så føler jeg ikke meg kallet. Selv om jeg selvfølgelig gjør mer for miljøet enn henne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg tygde også litt på den. Alle sitter jo i glasshus, og ikke minst jeg. Det må gå an å snakke om idealer selv om man synder selv, ellers blir det aldri noen forandring.

Samtidig så er jo så over alle grenser med den enorme yatchen etc. Jeg ville ikke prøvd å profilere meg som miljø-aktivist og med den livsstilen.

Hei!

Selv trodde jeg ikke det var så ille...

Men jeg er sikker på at de fleste av oss ville kviet oss for å ytre oss i store ord, om miljø og hvordan være miljøbevisste, hvis vårt liv på ingen måte gjenspeilte noe av våre ord. Da blir det tomme ord, og det blir bare flaut.

Jeg vet ikke hvordan man som rik og priviligert bortforklarer sånt...?

Jeg har også respekt for Olav Thon, ser han ofte på butikken, og alltid med den røde strikkeluen, i hvert fall er det den jeg  først legger merke til, og den ganske så slitte og utvaskede, en gang sikkert mer grønn, turjakken. Han er jo en annen generasjon, han er veldig gammel...skulle ønske det ble flere rikinger som han.

Så fint at noen setter fokus på det, og tar til motmæle, mot ekstrem dobbeltmoral.

Det setter i hvert fall engasjementet deres i et nytt og ikke så edelt lys.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stordalen litt til side. Tenker dere at man må være perfekt for å kunne snakke om idealer? 

Anonymkode: 80055...0d5

Nei, og derfor er det en forskjell på herr og fru Stordalen etter min mening. Hun har viet sitt private og profesjonelle liv til å arbeide for og «forkynne» sitt ideal, og jeg opplever henne som moraliserende på andres vegne i tillegg. Når man bruker tiden på å formidle krav om endringer i livsstil man selv ikke etterlever, blir det for dumt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at hun tagger bla #healthyplanet i sin nyeste oppdatering på Instagram. Hvor lite realitetsorientert og, unnskyld meg men; korka dum er det mulig å tillate seg selv å være? Hun forsøpler kloden med den overdådige livsstilen sin.

Anonymkode: a5137...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kreves for mye av folk i dag synes jeg ofte. Det må være lov å tro på hva man vil og det er ingen grunn til å mistro hennes engasjement og gode vilje. Men det er kanskje bare veldig få som har erfart det samme som henne og hennes miljøforskningstilknytning. Det gjøres jo også mye arbeid har jeg lest om for å finne ut hva mennesker kan klare seg på eller frakte med seg på store ekspedisjoner i ørken eller arktiske kalde strøk. Slik som Amundsen og Scott engang.  Kanskje tingene hennes er ment mest for fremtidens marked om miljøtruslene utvikler seg slik så mange i dag frykter.

 Nå er vel  også bare England i en veldig spesiell situasjon i vår tid. Mange mennesker har det lite godt der nå tror jeg og britisk presse er en veldig lojal presse tror jeg med alt den erfarte med Diana og kongehuset og fotball som er mye hva holder England oppe nå tror jeg. Så mange tror jeg føler med mennesker som sliter der ofte med virkelig store  hjemløshet og sosiale utfordringer.

Anonymkode: c4c89...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert også mye misunnelse. Alle har det ikke like fint og vi ser sikkert ikke medaljene bakside med mye Forsakelse  og strev.

Anonymkode: c4c89...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer Stordalen:

https://www.nettavisen.no/na24/oslo-kommune-ga-stordalen-150000-kr-mat-til-fattige-fikk-blankt-avslag/3423586549.html

Oslo gir en heftig pengesekk til Stordalens feiring av rapporten som vil strupe matinntaket. Klimavennlig mat til fattige i Oslo fikk blankt avslag.

Ifølge dokumenter Nettavisen har fått innsyn i, har EAT fått 150.000 kroner for å arrangere et foredrag for å feire den ferske EAT Lancet-rapporten som vil strupe folk flests kjøttinntak.

Til foredraget skal det flys inn forskere fra flere land.

Matsentralens kjøkken, som tar mat som kastes fra matbutikkene for å gi til veldedige organisasjoner i Oslo, fikk blankt avslag fra byrådslederkontoret. 

*

Dagbladet har kartlagt følgende reiser fra januar til desember 2018 gjennom geotaggede innlegg på Gunhild Stordalens Instagram-profil:

Mauritius - Oslo - Davos - Stockholm - Oslo - LA - Mexico City - Oslo - Stockholm - Oslo - Geneve - Dubai - Oslo - Stockholm - Oslo - LA - Glasgow - London - Milano - Oslo - Geneve - Oslo - Stockholm - Rüschlikon - Stockholm - Gstaad - Oslo - Barcelona - Oslo - Roma - London - New York - Antibes - Oslo - Svalbard - Oslo - London - Oslo - Stockholm - Oslo - Hellas - Oslo - New York - Tijuana - Costa Rica - New Mexico - Havana - London - Oslo - Katowice - Oslo

Disse fem strekningene er ikke med i beregningene, på grunn av begrensninger i utslippskalkulatoren:

Glasgow - London
London - Milano
Roma - London
Tijuana - San José
Havana - London

Reiser til og fra Amsterdam, der Stordalen får behandling, er heller ikke inkludert.

Anonymkode: 45688...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...