Gå til innhold

Er det mulig.............


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

55 minutter siden, Kayia skrev:

Seriøst, jeg ser ingenting galt eller usunt med dette. Jeg syns derimot det er usunt dersom unge, eller foreldrene deres, hisser seg opp og syns synd på de unge dersom de ikke kan kjøpe seg store leiligheter under/rett etter utdannelse. Dersom dét er forventningene må man begynne å se til utlandet, og realitetsorientere seg litt i et globalt perspektiv. 

Hei!

Det er ikke snakk om å kjøpe seg store leiligheter, hvor har du det fra?

Det er snakk om å kunne eie en liten leilighet, ett rom.

Jeg hører ingen unge klage, men som den priviligerte jeg er, som kom inn på boligmarkedet i en tid der boligprisene stod mer i forhold til inntekt, så "klager" jeg, på førstegangskjøpernes situasjon. Og dette kunne det vært gjort mere med. Noen politikere tar det jo opp med jevne mellomrom, men ingen gjør noe.

Jeg vil ha et samfunn der alle har mulighet for tryggheten det er å eie sitt eget tak over hodet, jeg vil ikke det skal utvikle seg til å bli som feks London, der det vanlige er å leie, fordi leiligheter eies av rike, og leies ut av rike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

32 minutter siden, cilie skrev:

Og mye mer også.

Ikke sant. Jeg er jo selv nyskilt, og hadde med meg over 3 mill i egenkapital etter salg av enebolig. I tillegg er jeg eller gjeldsfri og har en halv mill på bok. Jeg har ingen hjemmeboende barn, dvs ingen faste forpliktelser ut over meg selv. Jeg er dessuten nærmere en mill enn en halv mill i årsinntekt i en fast, sikker jobb. Dette må man kunne si er solid, men til tross for dette har jeg altså bydd mot svært mange par i tredveåra når jeg har vært på boligjakt, og da har jeg utelukkende bydd på objekter på ca 100 kvm til mellom 5 og 6 mill. Det er meg en gåte at de tør/har råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Madelenemie skrev:

1. som den priviligerte jeg er, som kom inn på boligmarkedet i en tid der boligprisene stod mer i forhold til inntekt, så "klager" jeg, på førstegangskjøpernes situasjon.

2. Og dette kunne det vært gjort mere med. Noen politikere tar det jo opp med jevne mellomrom, men ingen gjør noe.

3. Jeg vil ha et samfunn der alle har mulighet for tryggheten det er å eie sitt eget tak over hodet, jeg vil ikke det skal utvikle seg til å bli som feks London, der det vanlige er å leie, fordi leiligheter eies av rike, og leies ut av rike.

1. Ok, det gjør altså ikke jeg. Jeg har selv en sønn i begynnelsen av tjueåra, og det kunne ikke falle meg inn å klage på hans vegne når han må vente noen år samt spare på BSU for å kunne kjøpe egen bolig. Jeg mener det er sunt for de unge, inkl han, å ha dårlig råd mens de studerer, og det er karakterbyggende å bo i kollektiv med venner disse årene.

Jeg ser ellers at du har snakket om arv, som om dette er en kilde til ekstra penger, men for de fleste vil jeg anta at det ikke er det? Takk og lov er ikke dette tilfelle for vår jr iallefall, både faren og jeg i live og det håper jeg vi skal være i mange tiår ennå. Jeg tenker at unge har mer bruk for sine foreldre i kraft av å være voksne og besteforeldre enn i kraft av å være kilde til arv. Jeg har selv ikke mottatt arv ennå, og takk og lov for det. Hvilke unge (med unntak av de aller rikeste)det er som driver og regner med arv skjønner jeg ikke.

2. Uenig. Situasjonen må bli langt værre enn den er før dette skal tilrettelegges av fellesskapets penger syns jeg.

3. Det går ikke an å sammenligne Norge med andre europeiske land. Vi innførte husbanken med selveie som mål, og dette har gitt oss en helt annen struktur enn feks i England.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
5 minutter siden, Kayia skrev:

Ikke sant. Jeg er jo selv nyskilt, og hadde med meg over 3 mill i egenkapital etter salg av enebolig. I tillegg er jeg eller gjeldsfri og har en halv mill på bok. Jeg har ingen hjemmeboende barn, dvs ingen faste forpliktelser ut over meg selv. Jeg er dessuten nærmere en mill enn en halv mill i årsinntekt i en fast, sikker jobb. Dette må man kunne si er solid, men til tross for dette har jeg altså bydd mot svært mange par i tredveåra når jeg har vært på boligjakt, og da har jeg utelukkende bydd på objekter på ca 100 kvm til mellom 5 og 6 mill. Det er meg en gåte at de tør/har råd. 

Det gjør vondt langt inn i sjela, men jeg må innrømme at du har litt rett, særlig hvis man går langt tilbake:

https://dnbeiendom.no/altombolig/kjop-og-salg/boligpriser1/boligpriser-da-og-na

Jeg har også lest før at vår generasjon har vunnet lotteriet litt. Ja, det var tøft for oss med høy rente i starten, men renta sank, og "vi" satt med små lån og lav rente.

Samtidig ser jeg, som deg, at kolleger i 30-åra kjøper til 5-6 mill. Det funker sikkert med lav rente, men jeg tenker de får det tøft om renta stiger til f.eks 8%, som historisk sett ikke er så ekstremt. Det gjenstår å se hvordan ting slår ut for de som er unge voksne i dag. I tillegg er det mange som beskriver det norske boligmarkedet som en boble. Det kan bli en gjentagelse av 80-tallet hvor noen ble tvunget ti å selge med tap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Gargamel skrev:

1. Det gjør vondt langt inn i sjela, men jeg må innrømme at du har litt rett, særlig hvis man går langt tilbake:

https://dnbeiendom.no/altombolig/kjop-og-salg/boligpriser1/boligpriser-da-og-na

2. Jeg har også lest før at vår generasjon har vunnet lotteriet litt. Ja, det var tøft for oss med høy rente i starten, men renta sank, og "vi" satt med små lån og lav rente.

3. Samtidig ser jeg, som deg, at kolleger i 30-åra kjøper til 5-6 mill. Det funker sikkert med lav rente, men jeg tenker de får det tøft om renta stiger til f.eks 8%, som historisk sett ikke er så ekstremt. Det gjenstår å se hvordan ting slår ut for de som er unge voksne i dag. I tillegg er det mange som beskriver det norske boligmarkedet som en boble. Det kan bli en gjentagelse av 80-tallet hvor noen ble tvunget ti å selge med tap.

1. Ja du har blitt litt på hugget overfor meg, jeg har lagt merke til det, så jeg skjønner at det gjør vondt.

2. Både våre foreldre og vi har vunnet i lotteriet. Mye tyder på at de på 30 har vært med på "vår" bølge.

3. Boblebegrepet har vært en gjenganger de siste 15-20 årene, uten at disse spådommene har slått til. Det er ingenting som tyder på at dette er mer sannsynlig nå. Tilslutt: Det er en overdrivelse at det gikk ille på 80-tallet. De som ble skilt og MÅTTE selge, eller de som mistet jobben samtidig som de hadde lånt LANGT over pipa og ikke greide forpliktelsene sine, tapte penger. For resten var dette en bølgedal på papiret  når det kommer til bolig. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Kayia skrev:

1. Ok, det gjør altså ikke jeg. Jeg har selv en sønn i begynnelsen av tjueåra, og det kunne ikke falle meg inn å klage på hans vegne når han må vente noen år samt spare på BSU for å kunne kjøpe egen bolig. Jeg mener det er sunt for de unge, inkl han, å ha dårlig råd mens de studerer, og det er karakterbyggende å bo i kollektiv med venner disse årene.

Jeg ser ellers at du har snakket om arv, som om dette er en kilde til ekstra penger, men for de fleste vil jeg anta at det ikke er det? Takk og lov er ikke dette tilfelle for vår jr iallefall, både faren og jeg i live og det håper jeg vi skal være i mange tiår ennå. Jeg tenker at unge har mer bruk for sine foreldre i kraft av å være voksne og besteforeldre enn i kraft av å være kilde til arv. Jeg har selv ikke mottatt arv ennå, og takk og lov for det. Hvilke unge (med unntak av de aller rikeste)det er som driver og regner med arv skjønner jeg ikke.

2. Uenig. Situasjonen må bli langt værre enn den er før dette skal tilrettelegges av fellesskapets penger syns jeg.

3. Det går ikke an å sammenligne Norge med andre europeiske land. Vi innførte husbanken med selveie som mål, og dette har gitt oss en helt annen struktur enn feks i England.  

 

Hei!

Mulig vi snakker litt forbi hverandre, ser at situasjon er veldig annerledes i Oslo, og der du bor.

I 1996 kostet en leilighet 2 x gjnnomsnittlig årsinntekt, i dag koster den leiligheten 5.5 x gjennomsnittlig årsinntekt. Og faktisk mer siden vi nå er i 2019.

image.thumb.png.a624cfafc919c10baed7f7573392d65c.png

 

Man trenger heller ikke starte med å "ta av" fellesskapets penger, mye man kan gjøre:

  • Reservere BSU-ordningen kun til de som ikke allerede har kjøpt bolig, og la disse spare mer hvert år slik at de får bygget opp mer egenkapital.
  • Lempe på kredittkravene til personer med god betjeningsevne, mot at de inngår avtale om fastrente.
  • Redusert dokumentavgift på bolig for førstegangskjøpere.
  • Bygge flere studentboliger. Med høy studentandel og få studentboliger gjør man seg avhengige av mange private utleiere, som presser prisene.
  • Utvide Startlån-ordningene til å omfatte unge med lav egenkapital, men gode inntektsutsikter.
  • Øke skatt på bolig nr 2, 3, 4 osv.
  • Bygge flere andelsleiligheter for førstegangskjøpere.

Man tar ikke da penger fra fellesskapet, man gjør noen enkle grep som ikke presser prisene ytterliggere.

Men jeg ser situasjon veldig annerledes i Oslo og resten av landet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Madelenemie skrev:

Det er snakk om å kunne eie en liten leilighet, ett rom.

Raskt svar i lunsjen her - som sagt mange ganger nå, det greier de. De må imidlertid finne seg i å bo utenfor ring 3, gjerne pendle litt.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Kayia skrev:

Raskt svar i lunsjen her - som sagt mange ganger nå, det greier de. De må imidlertid finne seg i å bo utenfor ring 3, gjerne pendle litt.

Jeg så i en annen tråd (tror jeg) at du har lagt frem hva du eier.  Det kommer jeg ikke til å gjøre, men jeg forstår at du har solid økonomi.  Jeg har også sett at du bor langt unna Oslo.  Da er det "lett" å vite.  Hvis du omgås kun unge i privat sektor som tjener bra NÅ, så blir det noe annerledes enn de som jobber i offentlig sektor.  Tror du at par som er lærer og sykepleier tjener over million i året tilsammen?  Jeg kunne godt leid et slikt par for de har trygg og stødig inntekt, vet alltid hva de har og sikre jobber.  Skal sykepleierne på Ullevål alle bo utenfor ring 3 og pendle, mens instruktørene hos SATS kan bo på Frogner eller Barcode?

Jeg bodde med et barn i toroms leilighet i fem år.  Da kom nr. 2 og etter et år som en familie på 4 flyttet vi langt vekk fra Oslo og hadde bedre plass.  Det hadde vi også da vi kom tilbake til Oslo.  Jeg ble skilt og flyttet inn i en treroms leilighet med to tenåringer som valgte det fremfor å flytte i utkantstrøk.  Nå har jeg en toroms etter å ha blitt alene, og jeg er ikke gjeldsfri (og kommer ikke til å bli det) selv om jeg er bestemor.  Kom ikke og fortell meg at jeg ikke vet hva jeg snakker om og er vant til luksus. 

Anonymkode: 2542d...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Det er jeg sterkt uenig i!

Selv den minste leilighet på ett rom koster 2 000 000 kr, det får man ikke lånt selv om man har en sykepleierlønn. Og det syns jeg er ille.

Jeg kjenner ingen unge som tenker kjøpe seg hus i Oslo, tror mange er sjeleglade om de fåt kjøpt seg en av de aller minste leilighetene, dessverre er det blitt for de fleste umulig, om de ikke arver litt. Så de fleste unge må leie lenge, før de kan kjøpe seg noe, selv etter endt utdanning.

Pga av boligprisene, så kjøper flere og flere unge, ikke-par en liten leilighet sammen, feks 3 venner. For å komme inn på boligmarkedet uten egenkapital på la oss si 500 000 kr er praktisk talt umulig. Da må man flytte ut av byen.

 

 

De fleste får låne ca 5 ganger årslønn, med fratrekk av annen gjeld. Jeg ser ingen grunn til at ikke en sykepleier skal kunne klare å kjøpe en liten leilighet, men først må vedkommende klare å spare opp egenkapital. 

Veldig mange unge voksne i Oslo insisterer på at de må bo svært sentralt. Der er husleien så høy at de sliter med å spare.  De argumenterer ofte med at det vil bli så dyrt å komme seg hjem fra byen i helgene dersom de skulle bo lenger unna. 

Anonymkode: 6df74...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste får låne ca 5 ganger årslønn, med fratrekk av annen gjeld. Jeg ser ingen grunn til at ikke en sykepleier skal kunne klare å kjøpe en liten leilighet, men først må vedkommende klare å spare opp egenkapital. 

Veldig mange unge voksne i Oslo insisterer på at de må bo svært sentralt. Der er husleien så høy at de sliter med å spare.  De argumenterer ofte med at det vil bli så dyrt å komme seg hjem fra byen i helgene dersom de skulle bo lenger unna. 

Anonymkode: 6df74...b94

En nyutdannet sykepleier har gjerne høyt studielån.  Et roms leilighet i Oslo koster over to millioner, og hvis sykepleieren leier så blir det ikke mye igjen til å spare opp egenkapital. 

Du bor tydeligvis utenfor Oslo.  Jeg ville anbefalt alle unge å leve livet nå, og ikke vente til det er for sent.  Hvorfor skal de unge ønske å bo utenfor i et stille boligstrøk hvor det skjer ingenting og de har lang vei for å ta seg en kopp kaffe?  Det er på tide at politikerne innser det at skogsturer er ikke eneste alternativet for den norske befolkningen, og husmødre er ikke hjemme og byr på kaffe og hjemmebakte boller.  De unge vil ha kulturelle tilbud rundt seg og det mangler totalt i Groruddalen f.eks.

Anonymkode: 2542d...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En nyutdannet sykepleier har gjerne høyt studielån.  Et roms leilighet i Oslo koster over to millioner, og hvis sykepleieren leier så blir det ikke mye igjen til å spare opp egenkapital. 

Du bor tydeligvis utenfor Oslo.  Jeg ville anbefalt alle unge å leve livet nå, og ikke vente til det er for sent.  Hvorfor skal de unge ønske å bo utenfor i et stille boligstrøk hvor det skjer ingenting og de har lang vei for å ta seg en kopp kaffe?  Det er på tide at politikerne innser det at skogsturer er ikke eneste alternativet for den norske befolkningen, og husmødre er ikke hjemme og byr på kaffe og hjemmebakte boller.  De unge vil ha kulturelle tilbud rundt seg og det mangler totalt i Groruddalen f.eks.

Anonymkode: 2542d...884

Jeg bor i Oslo og forholder meg mye til unge voksne som også bor i Oslo. 

Det er lett å skjønne at unge mennesker gjerne vil bo i sentrum, og de vil også gjerne "leve livet nå". Problemet er bare at dersom de skal klare å spare til egenkapital, så må de gi avkall på noe. Mange sliter med overgangen fra å ha råd til det meste (da de bodde hjemme og hadde en liten jobb ved siden av), til det å leve selvstendig og klare seg på egen lønn. 

Sparing forutsetter prioritering, og kanskje er dette noe av det som er vanskeligst for en del unge. 

Anonymkode: 6df74...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i Oslo og forholder meg mye til unge voksne som også bor i Oslo. 

Det er lett å skjønne at unge mennesker gjerne vil bo i sentrum, og de vil også gjerne "leve livet nå". Problemet er bare at dersom de skal klare å spare til egenkapital, så må de gi avkall på noe. Mange sliter med overgangen fra å ha råd til det meste (da de bodde hjemme og hadde en liten jobb ved siden av), til det å leve selvstendig og klare seg på egen lønn. 

Sparing forutsetter prioritering, og kanskje er dette noe av det som er vanskeligst for en del unge. 

Anonymkode: 6df74...b94

Jeg er helt enig med deg at mange unge sliter med overgangen fra å bo hjemme og så å måtte klare seg selv.  Jeg tror uansett ikke det er realistisk å forvente av de unge at de klarer å spare ved siden av å betale leie når de har begynnerlønn.  Jeg kjenner en del mennesker i tredveårene.  Mange har fått låne av foreldrene sine for å kjøpe seg sin første leilighet, og hvis foreldrene har god råd ser jeg ingenting galt i det.  Mange foreldre tar også opp lån selv for å hjelpe ungdommen.  Hadde ikke det vært bedre at de fikk lov å låne selv for 100% av en liten leilighet når de er førstegangskjøpere?

Anonymkode: 2542d...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, cilie skrev:

En «normal» lønn og en i husstanden vil ikke gi noe rom for særlig til sparing etter mitt skjønn. 

Der er jeg helt enig med deg, og jeg har lang livserfaring.

Anonymkode: 2542d...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En nyutdannet sykepleier har gjerne høyt studielån.  Et roms leilighet i Oslo koster over to millioner, og hvis sykepleieren leier så blir det ikke mye igjen til å spare opp egenkapital. 

Du bor tydeligvis utenfor Oslo.  Jeg ville anbefalt alle unge å leve livet nå, og ikke vente til det er for sent.  Hvorfor skal de unge ønske å bo utenfor i et stille boligstrøk hvor det skjer ingenting og de har lang vei for å ta seg en kopp kaffe?  Det er på tide at politikerne innser det at skogsturer er ikke eneste alternativet for den norske befolkningen, og husmødre er ikke hjemme og byr på kaffe og hjemmebakte boller.  De unge vil ha kulturelle tilbud rundt seg og det mangler totalt i Groruddalen f.eks.

Anonymkode: 2542d...884

Det finnes ikke nok boliger til at alle som ønsket det kan bo i sentrum. Lurer på hvordan du tenker den kabalen skal gå opp.

Anonymkode: ed51f...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig med deg at mange unge sliter med overgangen fra å bo hjemme og så å måtte klare seg selv.  Jeg tror uansett ikke det er realistisk å forvente av de unge at de klarer å spare ved siden av å betale leie når de har begynnerlønn.  Jeg kjenner en del mennesker i tredveårene.  Mange har fått låne av foreldrene sine for å kjøpe seg sin første leilighet, og hvis foreldrene har god råd ser jeg ingenting galt i det.  Mange foreldre tar også opp lån selv for å hjelpe ungdommen.  Hadde ikke det vært bedre at de fikk lov å låne selv for 100% av en liten leilighet når de er førstegangskjøpere?

Anonymkode: 2542d...884

Det vil bare presse prisenere ytterligere opp, og så er vi like langt.

Anonymkode: ed51f...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så i en annen tråd (tror jeg) at du har lagt frem hva du eier.  Det kommer jeg ikke til å gjøre, men jeg forstår at du har solid økonomi.  Jeg har også sett at du bor langt unna Oslo.  Da er det "lett" å vite.  Hvis du omgås kun unge i privat sektor som tjener bra NÅ, så blir det noe annerledes enn de som jobber i offentlig sektor.  Tror du at par som er lærer og sykepleier tjener over million i året tilsammen?  Jeg kunne godt leid et slikt par for de har trygg og stødig inntekt, vet alltid hva de har og sikre jobber.  Skal sykepleierne på Ullevål alle bo utenfor ring 3 og pendle, mens instruktørene hos SATS kan bo på Frogner eller Barcode?

Noen må bo utenfor ring 3 da det ikke er nok boliger til alle som vil bo innenfor. Tenker du at dette skal avgjøres med loddtrekning?

Anonymkode: 463ed...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal de unge ønske å bo utenfor i et stille boligstrøk hvor det skjer ingenting og de har lang vei for å ta seg en kopp kaffe?  Det er på tide at politikerne innser det at skogsturer er ikke eneste alternativet for den norske befolkningen, og husmødre er ikke hjemme og byr på kaffe og hjemmebakte boller.  De unge vil ha kulturelle tilbud rundt seg og det mangler totalt i Groruddalen f.eks.

Hvis du tror det er lang vei for å få en kaffe i Groruddalen, er det lenge siden du har vært der.

Det er også slik at det er store variasjoner internt i det store området Groruddalen dekker - det er ikke noen tydelig avgrenset bydel. Men man må ikke til Sinsen eller Lilloseter for å gå på kafé lenger. Dessuten er vel ungdom ofte mer interessert i øl, pizza og kebab enn kaffe, og det er i hvert fall ikke vanskelig i Groruddalen.

Ang. "kulturelle tilbud" kommer det an på hvordan du definerer det og hva man er interessert i. Det er slett ikke dårlig kulturtilbud i Groruddalen, men det er selvfølgelig ikke på sentrumsnivå - og det er ikke spesielt rettet mot de mellom 20 og 30 år.  

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Det er riktig, man får låne 3 ganger inntekt...men mange er ikke par...mange er enslige og da strever man.

Og jeg syns det er ille når folk som er sykepleiere, lærere etc...ikke greier kjøpe seg leilighet i byen.

Min sønn og kjæresten har sammen over en million snart, da skal de kjøpe seg en bitteliten leilighet, men ikke mange små leiligheter i deres prissjikt.

Jeg fant lett flere i aktuell prisklasse på finn nå, f.eks. stor 2-roms til under 2 mill:

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=138484215

 

Anonymkode: 463ed...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fant lett flere i aktuell prisklasse på finn nå, f.eks. stor 2-roms til under 2 mill:

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=138484215

 

Anonymkode: 463ed...fd4

Litt dårlig eksempel ettersom denne ligger på 2,278 mill. med fellesgjeld. Men at man finner ettroms til under to mill.er jeg ganske sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...