Gå til innhold

Er det mulig.............


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd øverst i Groruddalen for lenge siden (der kjøpte vi vår første leilighet med 100% lån og 16%renter), og jeg har også jobbet en del der igjennom årene.  Jeg kjenner ikke til nedre Grorud noe spesielt, men kan ikke si at det frister meg.  Tror ikke jeg kommer til å flytte dit.

Deg om det, men det er tross alt bedre enn ikke å ha noen bolig.

Anonymkode: 463ed...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, Kayia skrev:

Dette VET jeg ikke stemmer :)  

Det stemmer ikke.  Man får låne ca. fem ganger inntekt.

Anonymkode: 2542d...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste får låne ca 5 ganger årslønn, med fratrekk av annen gjeld. Jeg ser ingen grunn til at ikke en sykepleier skal kunne klare å kjøpe en liten leilighet, men først må vedkommende klare å spare opp egenkapital. 

Veldig mange unge voksne i Oslo insisterer på at de må bo svært sentralt. Der er husleien så høy at de sliter med å spare.  De argumenterer ofte med at det vil bli så dyrt å komme seg hjem fra byen i helgene dersom de skulle bo lenger unna. 

Anonymkode: 6df74...b94

Det er riktig. Det ble satt en grense på 5x bruttolønn for å stagge gjeldsveksten i Norge. Da jeg tok opp lån første gang var fikk man ikke låne mer enn 2,5x bruttolønn. Maks 3x hvis man hadde høy inntekt.

Det jeg vil påstå, er at hvis renta stiger til f.eks 8% er det mye bedre å sitte med 2,5 årslønner i lån enn 5 årslønner. Det er vanskelig å komme utenom det.

Det er en ting jeg er helt enig i, og det er at alle ikke kan bo i sentrum i Oslo. Det er fysisk umulig. Rart å se noen argumentere for at det nærmest er nødvendig for å leve livet som ung. Akkurat som om det ikke skjer noen ting på bygdefestene.

23 timer siden, Kayia skrev:

1. Ja du har blitt litt på hugget overfor meg, jeg har lagt merke til det, så jeg skjønner at det gjør vondt.

Jeg har vært saklig uenig med deg i et par tråder om økonomi, ja. Håper ikke du tar det som noe annet enn vennskapelig diskusjon:mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Gargamel skrev:

Det er riktig. Det ble satt en grense på 5x bruttolønn for å stagge gjeldsveksten i Norge. Da jeg tok opp lån første gang var fikk man ikke låne mer enn 2,5x bruttolønn. Maks 3x hvis man hadde høy inntekt.

Det jeg vil påstå, er at hvis renta stiger til f.eks 8% er det mye bedre å sitte med 2,5 årslønner i lån enn 5 årslønner. Det er vanskelig å komme utenom det.

Det er en ting jeg er helt enig i, og det er at alle ikke kan bo i sentrum i Oslo. Det er fysisk umulig. Rart å se noen argumentere for at det nærmest er nødvendig for å leve livet som ung. Akkurat som om det ikke skjer noen ting på bygdefestene.

Enig at det kan bli tøft for mange, dersom renta stiger mye!

I diskusjoner om boligpriser, fokuseres det ofte på hvor dyrt det er i Oslo (noe det jo så avgjort er!). Men det er ikke gitt at folk i Oslo bruker så veldig mye mer penger på å bo enn andre, folk i Oslo bor gjerne mye trangere enn hva man gjør i områder med lavere priser. I min storfamilie har unge voksne, i for eksempel Sogn og Fjordane, tidlig kjøpt seg eneboliger som de gjerne både utvider og pusser opp jevnlig. De skjønner ikke hvordan en familie i Oslo kan bo på 70 kvadratmeter. 

Anonymkode: 6df74...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig at det kan bli tøft for mange, dersom renta stiger mye!

I diskusjoner om boligpriser, fokuseres det ofte på hvor dyrt det er i Oslo (noe det jo så avgjort er!). Men det er ikke gitt at folk i Oslo bruker så veldig mye mer penger på å bo enn andre, folk i Oslo bor gjerne mye trangere enn hva man gjør i områder med lavere priser. I min storfamilie har unge voksne, i for eksempel Sogn og Fjordane, tidlig kjøpt seg eneboliger som de gjerne både utvider og pusser opp jevnlig. De skjønner ikke hvordan en familie i Oslo kan bo på 70 kvadratmeter. 

Anonymkode: 6df74...b94

Jeg tror ikke på noen særlige rentestigninger i nærmeste fremtid.  Det tilbys fastrente på ca. 2.5% og da blir ikke renta plutselig 8%. 

En leilighet på 70 kvm sentralt i Oslo er en god del dyrere enn eneboliger i mange distrikter.  Unge som får barn og ønsker seg mer plass flytter ut av Oslo.  Oppegård, Ski, Ås, Lillestrøm, Skedsmo er kommuner med lavere priser og nært Oslo.  Dit flytter gjerne de som stifter familie.

Anonymkode: 2542d...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.1.2019 den 15.06, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg tar opp temaet at det er vanskelig å spørre om noe her uten at svarene preges av sparsommelighet.  Det er hovedpoenget mitt.

Anonymkode: 2542d...884

Jeg tror bare det er slik at alle har så nok i dag. Med det fokuset det naturlig er på hvordan ting lages med hensyn på produksjonsforhold for arbeidskraft og materialets til komst er det liksom litt  utrendy å interessere seg så mye for klær. Det er for slitsomt og motstrøms liksom. Men det burde kanskje ikke være slik.🤔

Anonymkode: ec6a3...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror bare det er slik at alle har så nok i dag. Med det fokuset det naturlig er på hvordan ting lages med hensyn på produksjonsforhold for arbeidskraft og materialets til komst er det liksom litt  utrendy å interessere seg så mye for klær. Det er for slitsomt og motstrøms liksom. Men det burde kanskje ikke være slik.🤔

Anonymkode: ec6a3...516

Det er ikke utrendy å se godt ut.  Å interesse seg for klær som man ikke bruker er ut.  Det er på vei ut at man skal ha nye klær til hver anledning osv.  Det er in å kjøpe kvalitet og bruke det lenge og ofte. Det er best for miljøet.

Anonymkode: 2542d...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke på noen særlige rentestigninger i nærmeste fremtid.

Nei, men hvem vet hva renta er om 3-5 år.

Anonymkode: 463ed...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, men hvem vet hva renta er om 3-5 år.

Anonymkode: 463ed...fd4

Nei hvem vet om fremtiden?  Jeg sier at jeg ikke tror på noe særlige rentestigninger de neste årene, men ingen vet.  Ingen vet om det blir verdenskrig i fremtiden.  Det er ikke mulig å gå rundt og tenke hele tiden hva som skjer i fremtiden.

Anonymkode: 2542d...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei hvem vet om fremtiden?

Det går an å tenke langsiktig av den grunn. Det er rimelig stor risiko å låne 5-6 ganger inntekt.

Anonymkode: 463ed...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går an å tenke langsiktig av den grunn. Det er rimelig stor risiko å låne 5-6 ganger inntekt.

Anonymkode: 463ed...fd4

Ja hvis det kommer verdenskrig.  Da er det ikke mulig å spise boligen sin.

Anonymkode: 2542d...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja hvis det kommer verdenskrig.  Da er det ikke mulig å spise boligen sin.

Anonymkode: 2542d...884

Gjør som du vil, bare du er klar over risikoen. Jeg har vært gjeldsfri siden jeg var 30. Veldig deilig å slippe og forholde seg til det.

Anonymkode: 463ed...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør som du vil, bare du er klar over risikoen. Jeg har vært gjeldsfri siden jeg var 30. Veldig deilig å slippe og forholde seg til det.

Anonymkode: 463ed...fd4

Jeg har ikke fem ganger inntekt i lån, men jeg har lån og merker ikke at det gjør meg noe.  Jeg har aldri hatt spesielt ønske om å bli gjeldsfri.

Anonymkode: 2542d...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke fem ganger inntekt i lån, men jeg har lån og merker ikke at det gjør meg noe.  Jeg har aldri hatt spesielt ønske om å bli gjeldsfri.

Anonymkode: 2542d...884

Hvis du ønsker å være gjeldsslave så er det din sak.

Anonymkode: 463ed...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis du ønsker å være gjeldsslave så er det din sak.

Anonymkode: 463ed...fd4

Er det likhetstegn mellom å være gjeldslave og ha gjeld?

Anonymkode: 2542d...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det likhetstegn mellom å være gjeldslave og ha gjeld?

Anonymkode: 2542d...884

Ja.

Anonymkode: 463ed...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja.

Anonymkode: 463ed...fd4

så du mener at en person med nærmere en million i inntekt og 100 000 i gjeld er gjeldslave?

Anonymkode: 2542d...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, AnonymBruker said:

Er det slik nett troll er i real life ..Trodde ikke det var mulig jeg!!!  

Anonymkode: 197fd...696

Vi våre dager vet man ikke hva man skal tro.

Anonymkode: 89534...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...