Gå til innhold

Er det mulig.............


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ønsker å være gjeldsslave så er det din sak.

Anonymkode: 463ed...fd4

 

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det likhetstegn mellom å være gjeldslave og ha gjeld?

Anonymkode: 2542d...884

 

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja.

Anonymkode: 463ed...fd4

De aller flest som har kjøpt bolig har jo gjeld på den, som forrentes og nedbetales over tid. Så lenge lånet er langt under verdien på boligen, er man ikke mer slave enn man er når man leier. Faktisk mindre, vil jeg si, man opparbeider seg jo egenkapital over tid, i motsetning til hva man gjør når man leier.

 

Når det er sagt ville jeg følt meg litt utrygg om jeg lånte tre ganger familens inntekt eller mer, vet man nå får låne inntil fem ganger inntekten til bolig. Men det er en annen skål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 21.1.2019 den 17.12, Kayia skrev:

Nei det er ikke sånn. Har inntrykk av at det er en overvekt av folk i alderen 35-55 der majoriteten tilhører to ulike grupperinger; Gruppe A som mottar en eller form for trygdeytelse og har svak(ere) økonomi, og gruppe B som har høy utdannelse, fast, relativt god jobb, og solid økonomi.

Gruppe B oppretter ikke tråder ad egen økonomi/kjøpevaner, men kan kommentere at man har «god råd/trygg økonomi» i tråder opprettet om personlig økonomi som noen i gruppe A har opprettet. Gruppe A spør ofte(re) hva andre kjøper, tjener, bruker etc, og i disse trådene deltar gruppe A i større grad enn gruppe B. Gruppe B kan gjerne stille spørsmål ad kjøpe det eller det (type «har du erfaring med den eller den vaskemaskinen» etc), men dette skjer ikke superofte  kanskje man forhører seg andre steder, privat, vet ikke..

Du bør være litt forsiktig. Det er endel dolere som sterkt misliker slike klasseskiller som du skisserer her. Utrolig at ingen har hudflettet deg enda :lol:

På 21.1.2019 den 17.34, AnonymBruker skrev:

Hvor sannsynlig er det at bergensere som er her vet svaret?  Ganske lite vil jeg tro for her passer det ikke å spørre om slikt.

Anonymkode: 2542d...884

Hvorfor spør du da?

På 23.1.2019 den 9.44, Kayia skrev:

3. Boblebegrepet har vært en gjenganger de siste 15-20 årene, uten at disse spådommene har slått til. Det er ingenting som tyder på at dette er mer sannsynlig nå. Tilslutt: Det er en overdrivelse at det gikk ille på 80-tallet. De som ble skilt og MÅTTE selge, eller de som mistet jobben samtidig som de hadde lånt LANGT over pipa og ikke greide forpliktelsene sine, tapte penger. For resten var dette en bølgedal på papiret  når det kommer til bolig. 

Men det var vel faktisk endel som mistet jobben?

På 23.1.2019 den 12.53, AnonymBruker skrev:

En nyutdannet sykepleier har gjerne høyt studielån.  Et roms leilighet i Oslo koster over to millioner, og hvis sykepleieren leier så blir det ikke mye igjen til å spare opp egenkapital. 

Du bor tydeligvis utenfor Oslo.  Jeg ville anbefalt alle unge å leve livet nå, og ikke vente til det er for sent.  Hvorfor skal de unge ønske å bo utenfor i et stille boligstrøk hvor det skjer ingenting og de har lang vei for å ta seg en kopp kaffe?  Det er på tide at politikerne innser det at skogsturer er ikke eneste alternativet for den norske befolkningen, og husmødre er ikke hjemme og byr på kaffe og hjemmebakte boller.  De unge vil ha kulturelle tilbud rundt seg og det mangler totalt i Groruddalen f.eks.

Anonymkode: 2542d...884

De fleste bydeler har en eller annen café. De unge vil ikke ha operaen eller flotte museumer rundt seg. De vil ha granitt-rock, kebab og øl. Og av en eller annen grunn jeg ikke klarer forstå, er de litt vel begeistret for Grünerløkka. Om de på død og liv må bo midt oppi livet, må de betale for det også. Sånn er det i alle storbyer. Men seriøst. T-banen fra Grorud til Oslo sentrum tar type 25 min, eller noe sånn, og den går ganske ofte. Ikke tror jeg Grorud kategoriseres som et stille boligstrøk heller :lol:

På 23.1.2019 den 13.26, AnonymBruker skrev:

Jeg fant lett flere i aktuell prisklasse på finn nå, f.eks. stor 2-roms til under 2 mill:

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=138484215

 

Anonymkode: 463ed...fd4

Stor var vel å ta litt hardt i? Og over 4000 i fellesutgifter ;)

 

Jeg måtte sjekke finn.no. Det ligger ikke en eneste leilighet til salgs i Oslo til maks 2 mill inkl. fellesgjeld. Var mange garasjeplasser da :lol: Merker jeg er glad jeg ikke har noe ønske om å bo i Oslo. Da jeg var i jobb og tjente ca 500000, klarte jeg meg suverent selv om jeg sitter på et hus alene. Nå er det 7-800 000 igjen på lånet, og jeg er fortsatt i 30åra. Men jeg nøyde meg med å starte med en to-roms på 55 kvm, 20 min kjøring ut av Oslo, til 1 270 000. Og etter det flyttet jeg på landet. Tidvis litt lenger reisevei til jobb, men jeg hadde mest jobber i nærområdet, så det var ikke så ille. Uansett var det sjeldent mer enn ca 40 min å kjøre. Huset kostet like mye som jeg fikk for leiligheten da jeg solgte den. Så ble det litt mer siden det var endel som måtte fikses. Men i livet er det jo ofte slik at man må velge. I mitt tilfelle var valget å fortsette å bo i blokk, noe jeg hater, eller å flytte 8 mil bort fra Oslo. Jeg kunne sikkert kjøpt noe dyrere, nærmere Oslo, men det frister mye mer å bli gjeldsfri enn å bo veldig sentralt. Man kan ikke få både i pose og sekk, er det vel noe som heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Trine skrev:

Du bør være litt forsiktig. Det er endel dolere som sterkt misliker slike klasseskiller som du skisserer her. Utrolig at ingen har hudflettet deg enda :lol:

Hvorfor spør du da?

Men det var vel faktisk endel som mistet jobben?

De fleste bydeler har en eller annen café. De unge vil ikke ha operaen eller flotte museumer rundt seg. De vil ha granitt-rock, kebab og øl. Og av en eller annen grunn jeg ikke klarer forstå, er de litt vel begeistret for Grünerløkka. Om de på død og liv må bo midt oppi livet, må de betale for det også. Sånn er det i alle storbyer. Men seriøst. T-banen fra Grorud til Oslo sentrum tar type 25 min, eller noe sånn, og den går ganske ofte. Ikke tror jeg Grorud kategoriseres som et stille boligstrøk heller :lol:

Stor var vel å ta litt hardt i?

Til å være to-roms er den en god del større enn snittet.

2 minutter siden, Trine skrev:

Og over 4000 i fellesutgifter ;)

 

 

Det er ganske normalt i dag når det er fellesgjeld. Halvveres nok når fellesgjelden er nedbetalt.

Anonymkode: 463ed...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til å være to-roms er den en god del større enn snittet.

Det er ganske normalt i dag når det er fellesgjeld. Halvveres nok når fellesgjelden er nedbetalt.

Anonymkode: 463ed...fd4

Ja, det er kanskje det. Men poenget er at jeg kjøpte det jeg hadde råd til. Skulle jeg kjøpt noe i Oslo, måtte det blitt i utkanten og noe mindre enn det jeg kjøpte.

Ja, det er normalt, men det skal like fullt betales. Det hjelper ikke at husleia kanskje halveres om 10 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...