Gå til innhold

Hva er solid økonomi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du virkelig at det er mange så unge som jobber i eget firma som tjener over halv million?

Anonymkode: 9c493...873

Jeg tror det er endel unge som jobber i privat sektor og tjener over 500.000 ja.

Men om det er få eller mange som gjør det sier ingen ting om vedkommende som er nevnt ovenfor gjør det.

Anonymkode: bd421...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe som skurrer her.  Hvor mye tjener denne ungdommen?  For et lån av den størrelsen må vedkommende tjene over en halv million i året og det er høyt for så ungt menneske.

 

Anonymkode: 9c493...873

Mange gjør det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, cilie skrev:

Mange gjør det.

 

Det er mer enn en universitetslektor tjener.

Anonymkode: 9c493...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mer enn en universitetslektor tjener.

Anonymkode: 9c493...873

Lønner seg ikke å jobbe i det offentlige hvis du vil ha høy gasje.

Anonymkode: bd421...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mer enn en universitetslektor tjener.

Anonymkode: 9c493...873

Ja, og mange tjener altfor lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mer enn en universitetslektor tjener.

Anonymkode: 9c493...873

Minstelønn for en lektor i videregående er 499.000, tror jeg. En universitetsrektor tjener nok noe mer.

 

Men det er ikke uvanlig at en økonom eller ingeniør tjener over 500.000 i god tid før fylte 30, selv om det langt fra alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Xtra skrev:

Minstelønn for en lektor i videregående er 499.000, tror jeg. En universitetsrektor tjener nok noe mer.

 

Men det er ikke uvanlig at en økonom eller ingeniør tjener over 500.000 i god tid før fylte 30, selv om det langt fra alle.

Universitetsrektor er noe helt annet enn universitetslektor.  Lektor i vgs. tjener mer enn høgskolelektor.

Anonymkode: 9c493...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Universitetsrektor er noe helt annet enn universitetslektor.  Lektor i vgs. tjener mer enn høgskolelektor.

Anonymkode: 9c493...873

My bad, skriveleif...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Universitetsrektor er noe helt annet enn universitetslektor.  Lektor i vgs. tjener mer enn høgskolelektor.

Anonymkode: 9c493...873

Ifølge utdanning.no tjener en universitets/høyskolelektor 569.000 i snitt.

Anonymkode: bd421...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høy andel egenkapital av samlet økonomi og fast jobb og inntekt eller god pensjon. Jeg tror det er hva ligger i begrepet for se fleste og de fleste banker. Enkelte ser kanskje mer på alder og fremtidige utsikter i arbeidslivet.  Andre er kanskje mere risikovillige om det gjelder ens eget " kjøtt og blod" eller barn eller kanskje ektefelle. Man kan få inntrykk av at utlendinger har et noe annet familiebasert og enda mere innfløkt  system men det vet jeg lite om. Andre er mere " self made"  og vet at de har bare seg selv å stole på selv om de ofte sier så mye tåkeprat. De er ofte politikere av 5 generasjon på tinget tror jeg. Eller kanskje odelsgutt eller odelsjenta. Men helse betyr så mye mere tror jeg.

Anonymkode: 089b7...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge i dag tror jeg de fleste fra de er ganske små barn har mer enn en ordnet økonomi. Med forsikringer og sparing og barnetrygd og alt. 

Slik tror jeg det er for de aller fleste i utlandet også. Men at der er mennesker som juger og svindlet og bedrar og aldr blir konfrontert med greiene sine ja det er jeg ingen lunde i tvil om. Hvordan folk tjener alle pengene sine er også ofte vanskelig for alminnelige mennesker å vite så mye. Her er mye gutteklubben grei tror jeg. I grunnen ofte mindre moralsk forkastelig å motta pengene fra nav når man hører og ser mange. Selv om man kan jo begynne å lure når det første folk gjør er å hive seg på tredje tur til Gran Canaria eller øyhopping i år. Da er det lite i veien med helsa mener jeg. Men det er helt andre tider i dag. 

Mange arver vel veldig mye gjennom livet også og påtegnet dette nærmest som del av livet. Mennesker jeg finner underlige. Enkelte må ha det for lett tror jeg.

Anonymkode: 089b7...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel så mye og kanskje mer om at arbeidsmarkedet er i så stor endring tror jeg. Jeg synes bare det er en umenneskelig utvikling for alle aldersgrupper. Alt er ikke så lett at alt i livet hviskes ut som ved et øyekast eller spør  i sand. Mange kommer aldri i løpet av helse sitt menneskeliv i posisjon til å eie egen bolig før som nå.I tidligere tider snakket man mye om " markagrensa" og at den ga rammer og  årsaksforklaringer men i dag er det mye pengene det står på først og fremst tror jeg igjen for alle aldersgrupper.

Men boliger og sentra følger ofte med virksomheter og næringsutvikling. På samme måte som trøkket på kollektivtilbudet tror jeg.

Anonymkode: 089b7...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe som skurrer her.  Hvor mye tjener denne ungdommen?  For et lån av den størrelsen må vedkommende tjene over en halv million i året og det er høyt for så ungt menneske.

 

Anonymkode: 9c493...873

Tjener 550 000. 

Anonymkode: c9079...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.1.2019 den 20.24, Gargamel skrev:

I ordet "solid" mener jeg at man har forutsigbar inntekt og en viss buffer, så det ikke blir krise om man plutselig må kjøpe ny vaskemaskin.

(...)

Jeg synes det er for strengt å si at man må kunne dra på spontane reiser utenlands eller kjøpe bolig i Oslo. Det går fint an å bo utenfor byen også. 

Jeg syns det er forskjell på god og på solid økonomi. For å si at man har solid økonomi må man kunne kjøre en reise uten å sjekke konto - mener jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
På 22.1.2019 den 18.48, AnonymBruker skrev:

Jeg ville synes synd på meg selv hvis jeg måtte bo øverst i Groruddalen.  For meg kommer det ikke på tale å bo der hvor det finnes en kafe og den ligger inn i marka.

Anonymkode: 9c493...873

På furuset som er ett av de minst populære og billigste stedene i yttre groruddal er det da 3 spisesteder...  Kanskje du er lite oppdatert?

 

Det er veldig mange innvandrere der, men dagens unge er vel for "fargerikt fellesksap"....

 

17 min med t-bane til sentrum også. Nei, det dreier seg om at det ikke er hipt der. Tøyen og Grunerløkka er tidligere steder ungdommen tydde til fordi det var billig, så ble det hipt, og nå koster det skjorta. 

Altså bare for å understreke, jeg tror aldri furuset blir hipt ,bare ett eksempel.

Endret av Worrysome plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2019 den 18.05, AnonymBruker skrev:

Jeg har trodd at de som har solid økonomi har det som de trenger og vil ha fremover.  Nå er jeg i tvil.  En singel person som har over halv million i årsinntekt og klarer bra alle sine utgifter (må kannski tenke seg om før hun bestemmer dyreste feriereisene eller spiser på dyre restaurante) betraktes ikke som en med solid økonomi.  Hva med et par som har ca. en million i året og deler på utgiftene?

Jeg gir meg.  Jeg skal leve mitt liv til ende og prøve å nyte det uten å tenke på hvor mye jeg etterlater meg.

Anonymkode: 9c493...873

En med solid økonomi tror jeg er en som sparer fra første krone. Har aldri vært blant dem selv.

Anonymkode: 089b7...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En med solid økonomi tror jeg er en som sparer fra første krone. Har aldri vært blant dem selv.

Anonymkode: 089b7...605

Men jeg tror aldri det er for sent å prøve å begynne å spare på den annen side.

Anonymkode: 089b7...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg tror aldri det er for sent å prøve å begynne å spare på den annen side.

Anonymkode: 089b7...605

Noe jeg har lagt merke til i dagens økonomi er at så mye dreier seg om hva jeg husker omtalt som " domestics" innen økonomiske modeller. Det har kanskje med markedsliberalisme å gjøre men jeg har ikke funnet noe godt svar på hvorfor det er slik. Eller kanskje rettere sagt det er denne siden av økonomien man hører mest om i radio og noen sporadiske aviskjøp.

Anonymkode: 089b7...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg tror aldri det er for sent å prøve å begynne å spare på den annen side.

Anonymkode: 089b7...605

Du kan spare MYE på å slutte røyke...

Anonymkode: 21119...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Det virker for meg som om en sterk økonomi er når du under noen kriser, som en pandemi, alltid har en reserve med midler som vil tillate deg å eksistere på dem i lang tid til bedre tider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...