Gå til innhold

Kan det diskuteres noe annet enn det billigste?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, emilie321 skrev:

Jeg synes alle skal få opprette tråder om det de har lyst til, så får folk svare på det de ønsker å svare på. Jeg synes ikke at noen skal bestemme hva som er bra eller ikke bra å skrive om. 

Selfølgelig kan alle si sin mening. Jeg vil ikke bestemme over det. Jeg oppfattet ts starter litt provoserende. Billige ting har jo en verdi óg. Derfor ble jeg litt nervøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Nå er det ikke slik at alle tema her på åpent interesserer alle. Det er ikke mulig og heller ikke meningen, tror jeg. Tema som ikke interesserer meg, hopper jeg over. Det synrs jeg du skal gjøre også. 

Det er dessuten like mange her inne som ikke sliter med økonomien. 

 

Da har du rett men billige ting kan vare likeså i godt kvalitet. Jeg oppfattet det litt snobete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Betti 11 skrev:

Selfølgelig kan alle si sin mening. Jeg vil ikke bestemme over det. Jeg oppfattet ts starter litt provoserende. Billige ting har jo en verdi óg. Derfor ble jeg litt nervøs.

Er enig i at ts startet litt provoserende. Også i at billige ting har en verdi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Betti 11 skrev:

Kanskje jeg har forstått Ts starter feil. Jeg oppfattet at det dreier seg bare om penger og dyre varer og derfor ble jeg litt surrete.

Jeg handler ikke i de store motehusene som de kongelige bruker.  Jeg snakker om normalt forbruk for oss som har grei økonomi, men ikke kan kjøpe alt som blir pekt på.  Jeg har f.eks. brukt ca. 2000 kr. gjennomsnittlig i måneden på klær og personlig pleie året 2018.  Det er mer enn årene før og kommer av forandringer i livet og bedre økonomi.  Det er  ca. 24000 kr. hele året, og inkluderer ikke kåper til 20000 kr.  Det inkluderer frisørbesøk, manikyr, vinterjakke til 3000 kr, tre par gode sko til ca. 5000 kr. etc.

Mange har mindre og kan ikke bruke så mye, og noen trenger det ikke.  Det er helt greit, men min erfaring er at slike diskusjoner ender ofte opp med hvor lite man klarer seg med.

Anonymkode: a4763...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger ikke starte flere tråder.  Når noen svarer at det ikke går an å diskutere luksus pga. dem som har lite så går det ikke an å diskutere noe som helst.  Hva er luksus?  For en som ikke har penger i det hele tatt er det luksus å kjøpe god mat og handle nye klær på HM.  Jeg er ikke i den klassen som handler på 5th Avenue i New York.

Anonymkode: a4763...15f

Spør du meg om hva luxus er ? 

Jeg har normalt god råd med ei ganske gjennomsnittlig lønn og jeg har leieinntekter i tillegg. Jeg kan legge av sparepenger, slik at jeg har penger hvis bilen ryker , hvis jeg må til tannlegen osv. 

Jeg verken fattig eller rik sammenlignet med andre nordmenn. 

Når du spør meg hva luxus er, er det ferie og fritid. 

Jeg skal på ferie til Dubai snart. Det er luxus det for meg 😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, emilie321 skrev:

Er enig i at ts startet litt provoserende. Også i at billige ting har en verdi

Jeg ønsket å provosere, men jeg ønsket ikke å fremstå som snobbete.  Jeg har handlet mye i Fretex og på loppemarkeder igjennom tiden.  Startet med det pga. økonomi, men så ble det livsstil.

Anonymkode: a4763...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg handler ikke i de store motehusene som de kongelige bruker.  Jeg snakker om normalt forbruk for oss som har grei økonomi, men ikke kan kjøpe alt som blir pekt på.  Jeg har f.eks. brukt ca. 2000 kr. gjennomsnittlig i måneden på klær og personlig pleie året 2018.  Det er mer enn årene før og kommer av forandringer i livet og bedre økonomi.  Det er  ca. 24000 kr. hele året, og inkluderer ikke kåper til 20000 kr.  Det inkluderer frisørbesøk, manikyr, vinterjakke til 3000 kr, tre par gode sko til ca. 5000 kr. etc.

Mange har mindre og kan ikke bruke så mye, og noen trenger det ikke.  Det er helt greit, men min erfaring er at slike diskusjoner ender ofte opp med hvor lite man klarer seg med.

Anonymkode: a4763...15f

Nå må du huske på at grunnen til det er fordi det startes tråder av enkelte som sliter med økonomien og da er vi dolere villig til å hjelpe. Derfor kommer det råd om hvordan man kan spare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Spør du meg om hva luxus er ? 

Jeg har normalt god råd med ei ganske gjennomsnittlig lønn og jeg har leieinntekter i tillegg. Jeg kan legge av sparepenger, slik at jeg har penger hvis bilen ryker , hvis jeg må til tannlegen osv. 

Jeg verken fattig eller rik sammenlignet med andre nordmenn. 

Når du spør meg hva luxus er, er det ferie og fritid. 

Jeg skal på ferie til Dubai snart. Det er luxus det for meg 😀 

Å har folk som liker meg og har et tak over hodet. Det er luksus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Spør du meg om hva luxus er ? 

Jeg har normalt god råd med ei ganske gjennomsnittlig lønn og jeg har leieinntekter i tillegg. Jeg kan legge av sparepenger, slik at jeg har penger hvis bilen ryker , hvis jeg må til tannlegen osv. 

Jeg verken fattig eller rik sammenlignet med andre nordmenn. 

Når du spør meg hva luxus er, er det ferie og fritid. 

Jeg skal på ferie til Dubai snart. Det er luxus det for meg 😀 

Jeg bruker mye penger og tid på ferier, og har gjort det å åresvis.  Jeg er ikke fattig, men jeg eier ikke noe særlig.  Jeg bor alene, har ikke bil lenger, tjener rimelig bra,  går en del på teater og konserter og spiser ute.  I jobben jeg har ønsker jeg å se bra ut og kjøper derfor noe klær, både billig og dyrt.  Jeg leier en leilighet, men har en leilighet et annet sted i landet som jeg leier ut.  Innboet mitt er ikke av noe særlig verdi, og er stort sett kjøpt på IKEA og på loppemarkeder.  Det passer bra når jeg leier ut.  Ting er ikke viktige for meg og jeg samler ikke kunst, men jeg liker den.

Anonymkode: a4763...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsket å provosere, men jeg ønsket ikke å fremstå som snobbete.  Jeg har handlet mye i Fretex og på loppemarkeder igjennom tiden.  Startet med det pga. økonomi, men så ble det livsstil.

Anonymkode: a4763...15f

Du provoserer ikke meg. Selv har jeg handlet i alt fra Fretex til dyre merkebutikker.

HM synes jeg har fine buksedrakter til anledninger jeg ønsker å være halvpyntet. Når det gjelder f.eks kjoler som jeg ønsker å ha i flere år, handler jeg i dyrere butikker, da kjolene på HM er litt slaskete etter min smak og passer bedre til de unge. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg handler ikke i de store motehusene som de kongelige bruker.  Jeg snakker om normalt forbruk for oss som har grei økonomi, men ikke kan kjøpe alt som blir pekt på.  Jeg har f.eks. brukt ca. 2000 kr. gjennomsnittlig i måneden på klær og personlig pleie året 2018.  Det er mer enn årene før og kommer av forandringer i livet og bedre økonomi.  Det er  ca. 24000 kr. hele året, og inkluderer ikke kåper til 20000 kr.  Det inkluderer frisørbesøk, manikyr, vinterjakke til 3000 kr, tre par gode sko til ca. 5000 kr. etc.

Mange har mindre og kan ikke bruke så mye, og noen trenger det ikke.  Det er helt greit, men min erfaring er at slike diskusjoner ender ofte opp med hvor lite man klarer seg med.

Anonymkode: a4763...15f

2000 kr for klær er realistisk. Frisør alle tre måneder 500 kr. Jeg venter på salg og kjøper vinterjakke utenfor sesongen. Jeg vegrer meg å beyale 1000 kr for sko fordi jeg kan finne sko for 500. Hvorfor skal jeg kjøpe dyre sko da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
4 minutter siden, Betti 11 skrev:

Å har folk som liker meg og har et tak over hodet. Det er luksus.

Ja, men det er det jo også. Jeg er også takknemlig for å ha tak over hodet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Betti 11 skrev:

2000 kr for klær er realistisk. Frisør alle tre måneder 500 kr. Jeg venter på salg og kjøper vinterjakke utenfor sesongen. Jeg vegrer meg å beyale 1000 kr for sko fordi jeg kan finne sko for 500. Hvorfor skal jeg kjøpe dyre sko da?

Jeg betaler det det koster for sko.  De siste skoene jeg kjøpte var Nike sko for nesten 2000 kr.  Jeg har sjelden hatt så gode sko som er så godt å gå i før.  Jeg går til jobben så det var en god investering.  Kjøper aldri billige sko etter råd fra lege.  Jeg vil helst kjøpe dyre klær som jeg kan ha lenge og supplere med det billige.  Det er sunt for miljøet og lommeboken min.

Anonymkode: a4763...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker mye penger og tid på ferier, og har gjort det å åresvis.  Jeg er ikke fattig, men jeg eier ikke noe særlig.  Jeg bor alene, har ikke bil lenger, tjener rimelig bra,  går en del på teater og konserter og spiser ute.  I jobben jeg har ønsker jeg å se bra ut og kjøper derfor noe klær, både billig og dyrt.  Jeg leier en leilighet, men har en leilighet et annet sted i landet som jeg leier ut.  Innboet mitt er ikke av noe særlig verdi, og er stort sett kjøpt på IKEA og på loppemarkeder.  Det passer bra når jeg leier ut.  Ting er ikke viktige for meg og jeg samler ikke kunst, men jeg liker den.

Anonymkode: a4763...15f

Ja vi prioriterer ulikt og jeg skjønner ikke hva som er provoserende med det. 

De eneste gangene jeg kan bli provosert er når noen i ene øyeblikket spør hvordan de skal få lønna til å strekke til og  i neste øyeblikk kommer det frem den ene dyre uvanen etter den andre. 

Da synes jeg det er på plass å påpeke hvor ufornuftig det er. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Ja, men det er det jo også. Jeg er også takknemlig for å ha tak over hodet. 

Hvet du hva jeg ikke liker. Når ting er så overdreven dyr og når du gå rundt hjørne finner du det samme ting halvparten billigere. Derfor er jeg skeptisk til luksus ting sim klær eller sko. Nå må jeg sove. Godt natt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg betaler det det koster for sko.  De siste skoene jeg kjøpte var Nike sko for nesten 2000 kr.  Jeg har sjelden hatt så gode sko som er så godt å gå i før.  Jeg går til jobben så det var en god investering.  Kjøper aldri billige sko etter råd fra lege.  Jeg vil helst kjøpe dyre klær som jeg kan ha lenge og supplere med det billige.  Det er sunt for miljøet og lommeboken min.

Anonymkode: a4763...15f

Jeg er litt sparsom. Kanskje jeg trenger penger for noe annet. Det betyr ikke at jeg like ikke luksusklær men jeg ser det ikke som nødvendig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Ja vi prioriterer ulikt og jeg skjønner ikke hva som er provoserende med det. 

De eneste gangene jeg kan bli provosert er når noen i ene øyeblikket spør hvordan de skal få lønna til å strekke til og  i neste øyeblikk kommer det frem den ene dyre uvanen etter den andre. 

Da synes jeg det er på plass å påpeke hvor ufornuftig det er. 

 

 

Jeg vet ikke hva du prioriterer ulikt.  Begge har vi skrevet at vi prioriterer ferier.  Jeg forstår ikke hvorfor dolere står med pekefingeren i åresvis overfor de som skriver det samme igjen og igen, det være seg økonomi eller kjærlighet.  Er ikke det bedre å la være og svare enn å svare det samme tusen og ørten ganger?

Anonymkode: a4763...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hva du prioriterer ulikt.  Begge har vi skrevet at vi prioriterer ferier.  Jeg forstår ikke hvorfor dolere står med pekefingeren i åresvis overfor de som skriver det samme igjen og igen, det være seg økonomi eller kjærlighet.  Er ikke det bedre å la være og svare enn å svare det samme tusen og ørten ganger?

Anonymkode: a4763...15f

Du misforstår. 

Jeg tror ingen har et ønske om å bruke pekefingeren her. 

Hvis det var jeg som slet med økonomien og ikke skjønte hvorfor jeg ikke fikk det til å gå i rundt, så hadde jeg satt veldig stor pris på å få råd som jeg ikke så selv. Det er jo derfor man spør om råd, ikke sant ? 

Privatøkonomi burde vært et eget fag på skolen. Tenk så tullete det er å bruke tid på sidemål og hvor mye mer nyttig det hadde vært med privatøkonomi. 

Selv har jeg tatt en leksjon med mine unger om hvordan de skal unngå å havne i luxusfellen. Kall det gjerne pekefingeren om det er det du vil. 

For meg er det en viktig del av barneoppdragelsen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Du misforstår. 

Jeg tror ingen har et ønske om å bruke pekefingeren her. 

Hvis det var jeg som slet med økonomien og ikke skjønte hvorfor jeg ikke fikk det til å gå i rundt, så hadde jeg satt veldig stor pris på å få råd som jeg ikke så selv. Det er jo derfor man spør om råd, ikke sant ? 

Privatøkonomi burde vært et eget fag på skolen. Tenk så tullete det er å bruke tid på sidemål og hvor mye mer nyttig det hadde vært med privatøkonomi. 

Selv har jeg tatt en leksjon med mine unger om hvordan de skal unngå å havne i luxusfellen. Kall det gjerne pekefingeren om det er det du vil. 

For meg er det en viktig del av barneoppdragelsen. 

 

Jeg skal ikke ut i diskusjon om sidemål versus privatøkonomi.  Det brukes mye tid i skolen på verdier.  Mine barn ser ut til å ha de verdiene de var oppdratt til.  Det jeg sier er at på dol så blir det samme sagt om igjen og igjen til noen der ute i periferien som dere vet intenting om.  Når en person har skrevet i fem år om sitt forbruk så er det noe galt, og hva hjelper det å gjenta alle de "pekefingerrådene".  Selvfølgelig kan det være fint med råd, men i krisesituasjoner har jeg erfart at råd kan være farlige å få fra fremmede.

Anonymkode: a4763...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ting man ikke bør eksponere seg for men det går godt an å ha medfølelse og empati med de av oss som har vært så uheldig. Samfunnet ved så mye legger mye opp til det synes jeg. Alle har ikke den store ressursen i foreldrehjem eller familie å hvile på. Av og til må man bare begynne å leve et annet liv og på en måte lære alt på nytt igjen. Kanskje helt alene.😊

Anonymkode: e7e1b...c62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...