Gå til innhold

Hva slags diagnoser har du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har asperger, men er så schizoid som du får blitt, sprenger skalaen de f.eks bruker for å gi den diagnosen... så vil si jeg har begge deler Schizoid PF og Asperger

Anonymkode: 37846...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har asperger, men er så schizoid som du får blitt, sprenger skalaen de f.eks bruker for å gi den diagnosen... så vil si jeg har begge deler Schizoid PF og Asperger

Anonymkode: 37846...d1e

Høres ut som meg. Har også tilbakevendene depresjoner, GAD, (har hatt) panikkangst, mulig sosial angst, og et par andre PFs.

Tok nettopp en Big 5-personlighetstest online (https://bigfive-test.com/), og har en miserabel personlighet i tillegg. Ikke rart livet har gått til helvete.

Nevrotisisme - Nevrotisisme omhandler tendensen til å oppleve negative følelser. 

Score: 94/120 - high

  Angst
  Score: 20/20 - high

  Sinne
  Score: 15/20 - high

  Depresjon
  Score: 17/20 - high

  Selvbevissthet
  Score: 16/20 - high

  Impulsivitet
  Score: 7/20 - low

  Sårbarhet
  Score: 19/20 - high

Ekstroversjon - Ekstroversjon kjennetegnes av tydelig engasjement i den ytre verden.

Score: 30/120 - low

  Vennlighet
  Score: 4/20 - low

  Sosiabilitet
  Score: 5/20 - low

  Selvmarkering
  Score: 7/20 - low

  Aktivitet
  Score: 5/20 - low

  Spennings-Søking
  Score: 4/20 - low

  Positive Følelser
  Score: 5/20 - low

Åpenhet For Erfaringer - Åpenhet for erfaringer beskriver en dimensjon av en kognitiv stil der fantasi skiller kreative mennesker fra jordnære, konvensjonelle mennesker.

Score: 45/120 - low 

  Fantasi
  Score: 9/20 - low

  Estetikk
  Score: 6/20 - low

  Følelser
  Score: 7/20 - low

  Eventyrlyst
  Score: 5/20 - low

  Intellekt
  Score: 8/20 - low

  Liberale Verdier
  Score: 10/20 - low
Planmessighet - Planmessighet omhandler måten vi kontrollerer, regulerer og styrer våre impulser.

Score: 85/120 - high

  Kompetanse
  Score: 12/20 - neutral

  Orden
  Score: 15/20 - high

  Pliktoppfyllenhet
  Score: 18/20 - high

  Prestasjonsstreben
  Score: 10/20 - low

  Selvdisiplin
  Score: 11/20 - low

  Betenksomhet
  Score: 19/20 - high

Medmenneskelighet - Medmenneskelighet henspeiler på individuelle forskjeller når det gjelder samarbeid og sosial harmoni. Medmenneskelige individer setter det å komme overens med andre høyt.

Score: 70/120 - low

  Tillit
  Score: 9/20 - low

  Moral
  Score: 14/20 - high

  Altruisme
  Score: 7/20 - low

  Føyelighet
  Score: 14/20 - high

  Beskjedenhet
  Score: 17/20 - high

  Følsomhet
  Score: 9/20 - low

For et liv, ja.

Anonymkode: fe020...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne tester på nettet ser jeg på som noe man kan ta med en klype salt. Datamaskiner snakker ikke med pasientene og aner intet om annet enn det som krysses av...

Og hvorfor egentlig henge seg så veldig opp idiganoser? Vi er de menneskene vi er. På godt og vondt. Det er nok mange som har fått med seg at jeg har en bipolar 2 som hoveddiagnose. I tillegg strever jeg med ptsd-problematikk og div angstproblemer. Ved siden av har jeg flere somatiske utfordringer. Så jeg har ikke vært særlig heldig med helsa. Symptomtrykket varierer jo, og jeg har bedre perioder som er viktig å kunne ta fram når man har en dårlig periode. 

Noen er veldig glade i å sette diagnoser føler jeg.  Etter en Nevropsykologisk utredning jeg var igjennom, fikk jeg en diagnose som bare ikke stemte med hvordan jeg opplever og har opplevd meg selv. Foreldrene mine syntes og det virket rart. Utenom tida vi brukte på selve testene, snakket denne psykologen med oss hele tre ganger. Det første jeg gjorde var å lese den eneste boka på norsk om problematikken, og kunne ikke kjenne meg igjen i det. En av mine somatiske utfordringer er et betydelig synshandiccap med ca 15% synsrest. Jeg er født med det, vant til å leve med det og klarer å gjøre mye av det andre gjør så lenge forholdene ligger til rette eller jeg har hjelpemidler som fikse barrierer. Men man blir ikke særlig non-verbal av det! Ergo fikk jeg veldig høy score på verbale evner, og vise versa på det nonverbale planet. Noe som slo meg var at mange av tilretteleggingstiltakene foreslått for barn med såkalte nonverbale lærevansker sammenfaller med de man bruker ved synshemninger. Men det med dårlig syn var ikke nevropsykologen min med på. Det skulle liksom ikke ha noe å si - til tross for at vi til og med måtte utelate noen tester som følge av det... Men de var vel nødt til å sette en eller annen diagnose eller konklusjon.  

Jeg føler meg langt mer hjemme i angst- og bipolargata, og det er mine nåværende kontakter i psykiatrien og.. Så kan man jo spørre seg om hva man skal kalle sykt, eller en personlig svakhet vi alle har noen av? Er rotekopp en diagnose? Jeg følte det litt sånn. Min mening er at man ikke har en korrekt diagnose uten en målrettet utredning der pasienten selv deltar aktivt og samarbeider . Det er helt avgjørende at vi pasienter føler oss sett, respektert og at synspunktene våre i høy grad skal vektlegges igjennom en slik prosess.. En diagnose er noe man bør være enige om. Noe kan jo stilles ganske lett, mens annet er vanskeligere. Blir man innlagt og får en kjapp i svingene diagnose, synes jeg det er viktig at man følger opp videre etter utskrivelse. Enten det er behov for mer utredning, eller behandling der man er. Diagnoser skal ikke bare hagle rundt en fordi ulikt helsepersonell har ulike meninger. Det må være en toveis dialog rundt det. Noe annet er rett og slett usunt, og kan gjøre ting verre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Sånne tester på nettet ser jeg på som noe man kan ta med en klype salt. Datamaskiner snakker ikke med pasientene og aner intet om annet enn det som krysses av...

Hvorfor skal jeg ta dette med en klype salt? Føler alt stemmer skremmende godt. Det eneste jeg stusset litt på var overraskende høyt score på moral og føyelighet, ellers er det spot on.

Anonymkode: fe020...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok den big 5 testen og sammenlignet med dine svar, var som forventet egentlig vi er veldig like nesten identiske bare at du har betydelig mer utslag på neurotisme (sinne, depresjon og angst)

Jeg må si meg enig i at denne personligheten ikke er mye å ettertrakte, vi har tapt i genlotteriet, desverre :( 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som meg. Har også tilbakevendene depresjoner, GAD, (har hatt) panikkangst, mulig sosial angst, og et par andre PFs.

Tok nettopp en Big 5-personlighetstest online (https://bigfive-test.com/), og har en miserabel personlighet i tillegg. Ikke rart livet har gått til helvete.

Nevrotisisme - Nevrotisisme omhandler tendensen til å oppleve negative følelser. 

Score: 94/120 - high   73/120 - high

  Angst
  Score: 20/20 - high   
14/20 - high

  Sinne
  Score: 15/20 - high   
 5/20 - low

  Depresjon
  Score: 17/20 - high     
11/20 - low

  Selvbevissthet
  Score: 16/20 - high     
15/20 - high

  Impulsivitet
  Score: 7/20 - low       
13/20 - high  (dette må være feil for min del men samme det)

  Sårbarhet
  Score: 19/20 - high     
15/20 - high

Ekstroversjon - Ekstroversjon kjennetegnes av tydelig engasjement i den ytre verden.

Score: 30/120 - low   29/120 - low

  Vennlighet
  Score: 4/20 - low    
 4/20 - low

  Sosiabilitet
  Score: 5/20 - low    
4/20 - low

  Selvmarkering
  Score: 7/20 - low    
 7/20 - low

  Aktivitet
  Score: 5/20 - low     
4/20 - low

  Spennings-Søking
  Score: 4/20 - low    
 6/20 - low

  Positive Følelser
  Score: 5/20 - low    
 4/20 - low

Åpenhet For Erfaringer - Åpenhet for erfaringer beskriver en dimensjon av en kognitiv stil der fantasi skiller kreative mennesker fra jordnære, konvensjonelle mennesker.

Score: 45/120 - low     45/120 - low

  Fantasi
  Score: 9/20 - low    
6/20 - low

  Estetikk
  Score: 6/20 - low   
4/20 - low

  Følelser
  Score: 7/20 - low   
8/20 - low

  Eventyrlyst
  Score: 5/20 - low    
6/20 - low

  Intellekt
  Score: 8/20 - low   
12/20 - neutral

  Liberale Verdier
  Score: 10/20 - low    
9/20 - low

Planmessighet - Planmessighet omhandler måten vi kontrollerer, regulerer og styrer våre impulser.

Score: 85/120 - high   75/120 - high

  Kompetanse
  Score: 12/20 - neutral   
7/20 - low

  Orden
  Score: 15/20 - high   
 13/20 - high

  Pliktoppfyllenhet
  Score: 18/20 - high   
18/20 - high

  Prestasjonsstreben
  Score: 10/20 - low    
10/20 - low

  Selvdisiplin
  Score: 11/20 - low    
7/20 - low

  Betenksomhet
  Score: 19/20 - high   
 20/20 - high

Medmenneskelighet - Medmenneskelighet henspeiler på individuelle forskjeller når det gjelder samarbeid og sosial harmoni. Medmenneskelige individer setter det å komme overens med andre høyt.

Score: 70/120 - low    74/120 - high

  Tillit
  Score: 9/20 - low   
4/20 - low

  Moral
  Score: 14/20 - high   
17/20 - high

  Altruisme
  Score: 7/20 - low    
7/20 - low

  Føyelighet
  Score: 14/20 - high   
 16/20 - high

  Beskjedenhet
  Score: 17/20 - high  
20/20 - high

  Følsomhet
  Score: 9/20 - low     
10/20 - low

For et liv, ja.

Anonymkode: fe020...11b

Anonymkode: 37846...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tok den big 5 testen og sammenlignet med dine svar, var som forventet egentlig vi er veldig like nesten identiske bare at du har betydelig mer utslag på neurotisme (sinne, depresjon og angst)

Jeg må si meg enig i at denne personligheten ikke er mye å ettertrakte, vi har tapt i genlotteriet, desverre :( 

 

  Skjul innhold

 

 

 

Anonymkode: 37846...d1e

Du har god moral da...

 

Anonymkode: fe020...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Testen sier jeg er introvert... Det er så totalt uforenelig med virkeligheten - jeg hater å være aleine, og er lite flink til å trives i mitt eget selskap. Er typen som helst vil ha folk rundt meg, skravle... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Testen sier jeg er introvert... Det er så totalt uforenelig med virkeligheten - jeg hater å være aleine, og er lite flink til å trives i mitt eget selskap. Er typen som helst vil ha folk rundt meg, skravle... 

Svarte du ærlig da?

Anonymkode: 4137a...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg gjorde et hederlig forsøk. Men en del av spørsmålene var litt vanskelig å få grep om, forsto ikke helt hva de egentlig siktet til med dem. I tillegg har jeg en hang til å hyperanalysere ting, og dermed svare uærlig uten å mene det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dystymi og tilbakevendende depresjoner. 

Er ganske ny her. I går var jeg så sliten og lei at jeg rømte fra familien min og tenkte på å dø. Jeg kom jo tilbake igjen da. Vet ikke om det er dystymien eller depresjon som fikk meg til å gjøre det. Men trudde ikke jeg var deprimert nå da men. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...