Gå til innhold

Kredittkortgjeld


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Worrisome Plenty

Det beste du kan gjøre er å ikke øke rammen på mastercardet. 20000 er overkommelig, det som er verst med kredittkort er att det er vanedannende, og man bruker pengene ukritisk.. det virker det ikke som du gjør TS, så dette går nok bra. Betal alt du har til overs når faste utgifter er betalt, og du klarer dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne typen kommentar sier mest om den som skriver den. Man mister respekten. 

Anonymkode: 9a109...5a8

Ok

Anonymkode: 423f5...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men dette fra startinnlegget ditt virker supersmart:
Så da opprettet jeg mitt eget MasterCard for første gang. Allerede er den i 20.000 minus. Hvordan betaler man tilbake?

Anonymkode: 4951b...08c

Mangel på kunnskap er ikke det samme som å være dum..

Anonymkode: 423f5...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kayia skrev:

Herregud. På tide å bekjempe impulsiviteten og be om unnskyldning kanskje? 

lol. Hva med om hun sier unnskyld til meg for å ha synset og trodd og trukket slutninger basert på fordommer? Eller fordi hun har en mening om hva jeg burde og ikke burde bruke penger på, uten å kjenne til min situasjon og min historie? Eller fordi hun er fordømmende i sine svar? 

Det gjelder jo forsåvidt andre også, enn bare Xtra. Men sånn er jo dolfruemafiaen. Kan egentlig ikke forvente noe annet.

Anonymkode: 423f5...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av dere er bare blærete besserwissere uten evne til empati. Empati betyr blant annet å kunne sette seg inn i en annens situasjon, og forsøke å forstå uten å fordømme. 

Men dette er siste ord fra meg. Gidder ikke dette tullet med dere her.

Tusen takk til alle andre som har vist  forståelse og oppmuntring, og kommet med gode råd uten å fordømme. Jeg har ikke kunnet trykke liker på deres innlegg/svar til meg, fordi da røper jeg jo hvem jeg er. Men tusen takk! :)

Anonymkode: 423f5...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan betaler man tilbake?

 

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mangel på kunnskap er ikke det samme som å være dum..

Nei det virker smart å vite hvordan man skaffer seg gjeld men ikke hvordan man betaler den.

Anonymkode: 4951b...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mangel på kunnskap er ikke det samme som å være dum..

Anonymkode: 423f5...a4a

Er det smart å ta avgjørelser uten tilstrekkelig kunnskap?

Anonymkode: 042e9...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det smart å ta avgjørelser uten tilstrekkelig kunnskap?

Anonymkode: 042e9...ee9

He he.  Har du aldri gjort det?

Anonymkode: 37af9...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter: du skal ikke bruke kreftene på å bli sint pga. noe tull på dol.  Det er ikke det minste rart å bruke kredittkort i den situasjonen du var i.  Diskusjon om hva andre trengte den og den gangen er ikke noe å ta til seg.  Jeg ble også skilt for mange år siden og måtte bruke kredittkort. Jeg husker at jeg kjøpte nytt kombiskap, men ellers var det små ting på kjøkkenet og brukte møbler.  Jeg har dratt kredittkortet mitt uten å vite når jeg kunne betale tilbake, og det har alltid ordnet seg.  Jeg har ikke brukt det på luksus, men jeg hadde to tenåringer da jeg ble skilt og det er ikke bare å si til dem at de skal sitte på pinnestoler eller gulvet og ingen tv.

Anonymkode: 37af9...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

lol. Hva med om hun sier unnskyld til meg for å ha synset og trodd og trukket slutninger basert på fordommer? Eller fordi hun har en mening om hva jeg burde og ikke burde bruke penger på, uten å kjenne til min situasjon og min historie? Eller fordi hun er fordømmende i sine svar? 

Det gjelder jo forsåvidt andre også, enn bare Xtra. Men sånn er jo dolfruemafiaen. Kan egentlig ikke forvente noe annet.

Anonymkode: 423f5...a4a

Jeg visste ikke at du var så hårsår og bare var ute etter støtte. Enhver kan gå på en kredittkortsmell, men ikke forsvart det etterpå. Hadde du ikke fått dette private lånet, kunne gjelden fort vokst ut av proposjoner, så det var heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

He he.  Har du aldri gjort det?

Anonymkode: 37af9...c75

Jeg låner ikke 20.000 uten å ha en plan for tilbakebetaling.

Anonymkode: 042e9...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg låner ikke 20.000 uten å ha en plan for tilbakebetaling.

Anonymkode: 042e9...ee9

Er det eneste du betrakter som dumt her i livet?

Anonymkode: 37af9...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det eneste du betrakter som dumt her i livet?

Anonymkode: 37af9...c75

Det er dette vi diskuterer her. 

Anonymkode: 042e9...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tuller nå? 20000 på sofa, fryser og husholdningsartikler er sykt mye når man lever på uføretrygd og må bruke Mastercard for å kjøpe tingene. Søren meg ikke rart Luksusfellen ruller videre sesong etter sesong.

Anonymkode: 4c717...1e7

Eh... Nei? 15.000 gikk til husleie og depositum. 5.000 til nødvendige ting, deriblant sofa og kjøkkenbord med tre stoler, en bitteliten fryseboks, og husholdningsartikler som kjeler, sleiver, bestikk, service o.l. Alt kjøpt på billigst mulig måte. 

Så rull inn fordommene dine! 

Anonymkode: 423f5...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har brukt 15000 på første husleie og depositum, tipper jeg du ikke har så altfor høy husleie. Alternativt har du fått en god deal på depositumet. Lån penger av hun som tilbød det og betal kredittgjelda før den rekker å begynne å rente seg. Kredittrenter er på grensa til ran. Sett opp et budsjett og betal så mye du klarer hver mnd til hun som låner deg pengene. Så bør du få spart opp en buffer slik at du har penger dersom f.eks kjøleskapet plutselig ryker. Da slipper du ta opp kredittlån. Hvorvidt du kunne brukt mindre enn 5000 kr til alt annet eller ikke, skal ikke jeg uttale meg om. Noe kunne du sikkert ventet med, men det ville ikke utgjort en veldig stor forskjell. Så er det jo sånn at man må bo et sted, og 15000 for husleie og depositum, er ikke ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg låner ikke 20.000 uten å ha en plan for tilbakebetaling.

Anonymkode: 042e9...ee9

Selvfølgelig vet jeg at det skal betales tilbake! Jeg lurte på hvordan. Ikke fordi jeg nødvendigvis ikke har evne, men lurte bare på hvordan det skjer i praksis. Men har fått vite nå at man får regning sendt hjem i posten, og at det er lurt å betale tilbake mer enn det som står på regningen. Så det var vel egentlig det.

Istedet får jeg kritikk for å ha tatt opp kredittkortlån, og formanende pekefingrene på at jeg ikke trenger ditt og ikke trenger datt. Og at jeg fint kan klare meg med slikt og sånt. Men hva vet dere egentlig om det? Jeg tok da ikke opp kredittkortlån for moro skyld! Jeg gjorde det fordi situasjonen min krevde det. 

Anonymkode: 423f5...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du virker bare dum, Xtra! 

Anonymkode: 423f5...a4a

Skulle til å støtte deg, men synes denne var unødvendig. Vi bør kunne ha ulike meninger uten å bli kalt dum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig vet jeg at det skal betales tilbake! Jeg lurte på hvordan. Ikke fordi jeg nødvendigvis ikke har evne, men lurte bare på hvordan det skjer i praksis. Men har fått vite nå at man får regning sendt hjem i posten, og at det er lurt å betale tilbake mer enn det som står på regningen. Så det var vel egentlig det.

Istedet får jeg kritikk for å ha tatt opp kredittkortlån, og formanende pekefingrene på at jeg ikke trenger ditt og ikke trenger datt. Og at jeg fint kan klare meg med slikt og sånt. Men hva vet dere egentlig om det? Jeg tok da ikke opp kredittkortlån for moro skyld! Jeg gjorde det fordi situasjonen min krevde det. 

Anonymkode: 423f5...a4a

Hvis du har vært på dol en stund så vet du at tråder utvikler seg fort sånn.  Hva du trenger og ikke trenger er det kun du som vet.  Du har sikkert nettbank og kredittkortregning kommer vanligvis der, og ikke i vanlig post som før.  Du bør betale hele gjelden med det private lånet du får, når neste regning kommer. Siden blir du enig med den du får lånet fra hvor mye og hvordan skal betales.  Det er enklest via nettbank også.

Hvis man ser på bruk av kredittkort i Norge så er det lite sannsynlig at ikke dolere bruker kredittkort fra en tid til annen. Vi snakker ikke om luksusfelle når noen bruker kredittkort for nyetablering.

Anonymkode: 37af9...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, emilie321 skrev:

Skulle til å støtte deg, men synes denne var unødvendig. Vi bør kunne ha ulike meninger uten å bli kalt dum.

Ok. Men det å insinuere at noen (jeg) er dum er greit? Det å mellom linjene si at jeg er dum, er greit? Det å indirekte si, (istedet for direkte slik jeg gjorde) at noen er dumme, er greit? 

Jeg har jo ikke fått stort annet enn pepper fra Xtra fordi jeg var så dum å ta opp kredittlån, for å ha kjøpt mer enn nødvendig, osv. Hun sier det ikke direkte, men hun sier det indirekte med holdningene og moraliseringen sin. Hvis du leser hele tråden så ser du det nok. 

Men greit. Jeg er ferdig nå. Takk igjen til alle som har kommet med støtte, forståelse, og gode råd.  

Anonymkode: 423f5...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lillemus skrev:

Men da har du jo litt fryserplass. :) Jeg har et fryseskap (like stort som kjøleskapet) og det er veldig greit når jeg handler varer på tilbud. Kjæresten har kombiskap + dypfryser og ja, det er alltid fullt... Vi har innimellom et raid der vi prøver å spise ut av fryseren, uten å lykkes med å minske innholdet så voldsomt.

Dette forstår jeg ikke helt.  Hva skal dere med så mye fryseplass for noe som dere ikke greier å spise?  Hvor mange er dere egentlig i husholdningene? Tror dere det kommer krise så det blir matmangel? Tilbud pleier å komme oftere enn hvert femte år.

Anonymkode: 37af9...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...