Gå til innhold

Kredittkortgjeld


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette forstår jeg ikke helt.  Hva skal dere med så mye fryseplass for noe som dere ikke greier å spise?  Hvor mange er dere egentlig i husholdningene? Tror dere det kommer krise så det blir matmangel? Tilbud pleier å komme oftere enn hvert femte år.

Anonymkode: 37af9...c75

Slik tenker jeg og. Frysere bare fyller seg opp, og selv matsankeren Lillemus innrømmer jo det. Ikke akkurat økonomisk om man må kaste mye mat som har ligget for lenge i fryser.  Mat får man dessuten tak i til alle døgnets tider, trenger ikke stort lager hjemme.

 

Men et par brød (og frossenpizzaer, om du spør gutta i familien) og ikke minst isbiter er kjekt å ha i fryser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Xtra skrev:

Slik tenker jeg og. Frysere bare fyller seg opp, og selv matsankeren Lillemus innrømmer jo det. Ikke akkurat økonomisk om man må kaste mye mat som har ligget for lenge i fryser.  Mat får man dessuten tak i til alle døgnets tider, trenger ikke stort lager hjemme.

 

Men et par brød (og frossenpizzaer, om du spør gutta i familien) og ikke minst isbiter er kjekt å ha i fryser.

Er det halv pris på pizza kjøper jeg gjerne en 7-8 stk. Er det 40% på kjøttdeig eller koteletter kjøper jeg et par tre kilo.

Anonymkode: 042e9...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det halv pris på pizza kjøper jeg gjerne en 7-8 stk. Er det 40% på kjøttdeig eller koteletter kjøper jeg et par tre kilo.

Anonymkode: 042e9...ee9

Klarer man å holde orden på tilbudsvarer i fryseren er det sikkert ikke dumt. Jeg gjør ikke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Xtra skrev:

Slik tenker jeg og. Frysere bare fyller seg opp, og selv matsankeren Lillemus innrømmer jo det. Ikke akkurat økonomisk om man må kaste mye mat som har ligget for lenge i fryser.  Mat får man dessuten tak i til alle døgnets tider, trenger ikke stort lager hjemme.

 

Men et par brød (og frossenpizzaer, om du spør gutta i familien) og ikke minst isbiter er kjekt å ha i fryser.

Jeg er kanskje rar, men jeg har aldri likt å ha mer i kjøkkenskapene enn det jeg trenger som aleneboende.  Jeg har hatt familie og senere tenåringer som bodde delvis hos meg og eksen, men nå er barna voksne og jeg trenger ikke mye.

Å la mat ligge i fryseren i lang tid koster strøm, og maten blir ikke så god.  Til slutt må den kastes.  I min frysedel ligger det et brød i skiver (jeg setter det i brødristen når jeg trenger det), runnstykker for å varme opp i ovnen, isbiter, en boks med hjemmelaget gulrotsuppe og en pose med fiskefileter.  Jeg kjøper aldri kjøtt, men det hender at jeg lager større porsjoner grønnsaksretter og fryser ned jeg ikke spiser.

Hver og en må finne den beste måten, men vi bør tenke miljø også.

Anonymkode: 37af9...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det halv pris på pizza kjøper jeg gjerne en 7-8 stk. Er det 40% på kjøttdeig eller koteletter kjøper jeg et par tre kilo.

Anonymkode: 042e9...ee9

Jeg kjøper aldri frossenpizza lenger, og heller ikke kjøtt.  Har ingenting med tilbud å gjøre.

Anonymkode: 37af9...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Xtra skrev:

Klarer man å holde orden på tilbudsvarer i fryseren er det sikkert ikke dumt. Jeg gjør ikke det. 

Det er ikke et problem for meg, men jeg trenger det ikke lenger.  Jeg hadde orden på tilbudsvarene da jeg hadde større husholdning, men matsanking har jeg aldri drevet med.

Anonymkode: 37af9...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er kanskje rar, men jeg har aldri likt å ha mer i kjøkkenskapene enn det jeg trenger som aleneboende.  Jeg har hatt familie og senere tenåringer som bodde delvis hos meg og eksen, men nå er barna voksne og jeg trenger ikke mye.

Å la mat ligge i fryseren i lang tid koster strøm,

Strømmen koster veldig lite i forhold til hva du sparer i butikken.

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

og maten blir ikke så god.

Ikke noe problem så lenge du ikke lar den bli leggende i fryseren for lenge.

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

  Til slutt må den kastes. 

Har du orden i systemet må den ikke det.

 

Anonymkode: 042e9...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Strømmen koster veldig lite i forhold til hva du sparer i butikken.

Ikke noe problem så lenge du ikke lar den bli leggende i fryseren for lenge.

Har du orden i systemet må den ikke det.

 

Anonymkode: 042e9...ee9

Jeg sparer ikke på å kjøpe noe jeg ikke trenger.

Den blir liggende for lenge hvis jeg har mer enn jeg klarer.

Jeg har orden i systemet når jeg kjøper det jeg bruker.

Anonymkode: 37af9...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette forstår jeg ikke helt.  Hva skal dere med så mye fryseplass for noe som dere ikke greier å spise?  Hvor mange er dere egentlig i husholdningene? Tror dere det kommer krise så det blir matmangel? Tilbud pleier å komme oftere enn hvert femte år.

Anonymkode: 37af9...c75

Vi sylter noe bær om høsten og vi kjøper en del vilt rimelig fra en kollega av kjæresten. Vi baker noe brød innimellom og handler på tilbud og fryser ned. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg skjønner ikke kritikken i denne tråden. Hvordans skal TS klare å etablere seg med 0 på konto? Dette er da ikke ødsling av penger, men ett nødvendig lån for å komme vekk fra ett ødelagt forhold....

 

Det er ikke lett å ha en buffer med 17000 i inntekt...

Endret av Worrysome plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har liten peiling på økonomi, og har aldri behøvet å bekymre meg for f.eks.  budsjett og regningsbetaling - i og med at det er mannen min som har hatt det ansvaret. 

Nå har jeg flyttet og blitt aleine med alt det økonomiske ansvaret, og må få 16.000 kroner (uføretrygd) til å gå opp hver måned. I begynnelsen av januar trengte jeg en del penger for å ha til depositum og husleie til nytt bosted. Og så trengte jeg en del ting og tang, slik som sofa, fryser, husholdningsartikler, o.l. Så da opprettet jeg mitt eget MasterCard for første gang. Allerede er den i 20.000 minus. :(

Hvordan betaler man tilbake? 

Blir helt svett... 

Anonymkode: 423f5...a4a

Kanskje bra at du ble litt svett mht hvor fort det er å etablere gjeld. 20  000 er ikke så mye for folk med ordinær lønnsinntekt, men  dersom du ikke har mer enn 16 000 pr måned i inntekt, så blir fort alle former for gjeld krevende å betjene. Ser at du får hjelp av noen nå, men det som slo meg er at du kanskje bør få hjelp med å få et ryddig økonomisk oppgjør etter samlivsbruddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sparer ikke på å kjøpe noe jeg ikke trenger.

Den blir liggende for lenge hvis jeg har mer enn jeg klarer.

Jeg har orden i systemet når jeg kjøper det jeg bruker.

Anonymkode: 37af9...c75

Du kan kjøpe det du trenger på tilbud og fryse ned. Du kjøper selvfølgelig ikke mer enn du klarer spise opp.

Anonymkode: 042e9...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillemus skrev:

Vi sylter noe bær om høsten og vi kjøper en del vilt rimelig fra en kollega av kjæresten. Vi baker noe brød innimellom og handler på tilbud og fryser ned. :) 

Jeg forstår dette, men ikke at dere aldri greier å spise det som er i fryseren.  Kjøper dere mer vilt enn dere trenger og sylter så mye bær at dere aldri kommer til bunnen.

Anonymkode: 37af9...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Worrysome plenty skrev:

Jeg skjønner ikke kritikken i denne tråden. Hvordans skal TS klare å etablere seg med 0 på konto? Dette er da ikke ødsling av penger, men ett nødvendig lån for å komme vekk fra ett ødelagt forhold....

 

Det er ikke lett å ha en buffer med 17000 i inntekt...

Jeg er helt enig med deg.  Spørsmålet er kanskje om å komme best mulig økonomisk ut av et ødelagt forhold og ikke bare gå og forlate alt.

Dette er slett ikke noe luksus som det er snakk om her, men nødvendig.

Anonymkode: 37af9...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig med deg.  Spørsmålet er kanskje om å komme best mulig økonomisk ut av et ødelagt forhold og ikke bare gå og forlate alt.

Dette er slett ikke noe luksus som det er snakk om her, men nødvendig.

Anonymkode: 37af9...c75

Jeg var jo en av de kritiske her i tråden, men ikke fordi jeg anså betalingene og innkjøpene unødvendige. Jeg reagerte bare på at det ble betalt med kredittkort før hun visste at hun fikk et privat lån til å betale ned gjelden. Det siste trådstarter trenger nå er en voksende kredittkortgjeld hun ikke kan betjene med sin inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår dette, men ikke at dere aldri greier å spise det som er i fryseren.  Kjøper dere mer vilt enn dere trenger og sylter så mye bær at dere aldri kommer til bunnen.

Anonymkode: 37af9...c75

Vi spiser det jo, men det er som regel igjen noen få glass syltetøy fra fjoråret når vi sylter årets bær f.eks. Vilt holder seg like godt i årevis i fryseren ettersom det nesten ikke er fett på det, så det spiller ingen rolle om det blir liggende en god stund. :)  Brødvarer som har blitt liggende lenge tines og legges på fuglebrettet, skjæra og måkene stikker av med det i løpet av minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan kjøpe det du trenger på tilbud og fryse ned. Du kjøper selvfølgelig ikke mer enn du klarer spise opp.

Anonymkode: 042e9...ee9

Hvis jeg kommer i butikken og akkurat det jeg mangler er på tilbud så kjøper jeg det selvfølgelig, men hvor ofte er ferske grønnsaker på tilbud?  Hvor ofte er ost på tilbud?  Sild og makrell har jeg som pålegg, men det fryser jeg ikke ned.  Fisk er best fersk, men jeg kjøper også frossenfisk og hvis den er på tilbud så er det fint.  Jeg kjøper da kanskje to kilo og det er veldig mange måltider for meg alene. 

Det er ikke på noe måte gunstig å ha fulle frysere med et eller annet man ikke har oversikt over.  Det beste er å kjøpe det man trenger når man trenger det.

Anonymkode: 37af9...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg kommer i butikken og akkurat det jeg mangler er på tilbud så kjøper jeg det selvfølgelig, men hvor ofte er ferske grønnsaker på tilbud?  Hvor ofte er ost på tilbud?  Sild og makrell har jeg som pålegg, men det fryser jeg ikke ned.  Fisk er best fersk, men jeg kjøper også frossenfisk og hvis den er på tilbud så er det fint.  Jeg kjøper da kanskje to kilo og det er veldig mange måltider for meg alene. 

Det er ikke på noe måte gunstig å ha fulle frysere med et eller annet man ikke har oversikt over. 

Bruk et Excel-ark. 😁

Anonymkode: 042e9...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Strømmen koster veldig lite i forhold til hva du sparer i butikken.

Ikke noe problem så lenge du ikke lar den bli leggende i fryseren for lenge.

Har du orden i systemet må den ikke det.

 

Anonymkode: 042e9...ee9

Enig med deg. I en familie på 4-5 personer, er det veldig greit å ha frys. Vi har disse varene i frysen:

  • Brød (kjøper som regel 4-6 brød om gangen, slik at jeg slipper å handle hver dag. Det går 1-2 brød per dag)
  • Syltetøy (vi kjøper eller plukker bær om sommeren og rører eller har til smotthie)
  • Fisk ( jeg har kjøpt inn fisk i stort - vi har fisk 2-3 ganger per uke)
  • Litt viltkjøtt som vi får fra familie (dette har tendenser til å bli glemt bort litt, for vi er ikke så glad i det....)
  • Pålegg, (fisk og kjøtt) bacon, kjøttdeig, vegetarprodukter som er kjøpt på tilbud, som er greie å ta opp om kvelden eller morgenen og ha klart til neste måltid
  • Middagsrester som passer til 1-2 personer
  • Frosne grønnsaker kjøpt på tilbud (erter, spinat, soyabønner)

Pluss sikkert noen bortglemte ting også, men jeg har ganske god oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruk et Excel-ark. 😁

Anonymkode: 042e9...ee9

Dette forstår jeg ikke.  Er det et krav på dol at for å være her så må du ha full fryser?  Jeg bor alene og trenger ikke så mye.  Kan ikke huske at jeg noensinne har manglet oversikten over det jeg har i fryser, både før da jeg hadde en stor fryseboks og vi var en familie på fire, eller nå når jeg er alene med et kombiskap.

Jeg kjenner mange med fulle frysere og fulle kjøkkenskap.  Har aldri forstått det, og forstår ikke at det blir bedre hvis de bruker Excel-ark.

Anonymkode: 37af9...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...