Gå til innhold

Traumeterapi


Betti 11

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Eva Sofie skrev:

Hva med Friskstiftelsen som ligger på Elverum? Ligger det nærmere enn Viken senter? De har ikke så lange ventelister etter hva jeg vet nettopp fordi de er ganske nyoppstartet og ikke så godt kjent enda blant pasienter (og kanskje behandlere?).

De driver traumebehandling gjennom stabiliserende traumebehandling, sensoremotorisk psykoterapi, motiverende intervju, kognitiv terapi og miljøterapi ifølge nettsidene. I tillegg har de fokus på ernæring, døgnrytme, aktivitet og hvile.

Jeg leser meg gjennom. Det er litt lang unna men kanskje kjører en buss til elverum. Tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, Betti 11 skrev:

I nærheten av stavanger ville være greit.

 

Etter hva jeg vet finnes det ikke noe døgnbasert traumebehandlingstilbud i Helse Vest. Du må nok innstille deg på en lang busstur om du virkelig ønsker deg et døgnbasert traumebehandling. Det burde ha vært et døgntilbud i alle helseregionene... Det er det et sårt behov for!

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Betti 11 skrev:

Jeg leser meg gjennom. Det er litt lang unna men kanskje kjører en buss til elverum. Tusen takk.

 

Jeg tror forresten den raskeste måten for deg å reise på er buss til Bergen og tog til Oslo og videre tog/buss til Elverum. Jeg er ikke så lokalkjent i hvordan det er best å reiste på Østlandet. Bor selv på Vestlandet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Eva Sofie skrev:

 

Jeg tror forresten den raskeste måten for deg å reise på er buss til Bergen og tog til Oslo og videre tog/buss til Elverum. Jeg er ikke så lokalkjent i hvordan det er best å reiste på Østlandet. Bor selv på Vestlandet :)

Sykepleien snakkte om utredning på traumeterapi. Jeg vil forberede meg. Så kan jeg sjekke ut hva slags terapisenter det fins.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎30‎.‎01‎.‎2019 den 9.23, Betti 11 skrev:

Jeg skal fylle ut flere skjemaer for traume. Nå, som vanlig glemmer jeg å spørre. Innebærer det også kartlegging av depresjon? Hvilken terapi skal jeg velge? Er veldig ustabil og vet ikke hvordan jeg skal forklare meg på en godt måte. Å snakke om meg er veldig vanskelig og ut kommer bare små deler. Det er kaos inni meg. Snart har jeg en samtale med psykolog og ønsker å være litt forbered. Når jeg møter mennesker som vil styre meg få jeg panikk, fordi jeg har ikke kontroll. Blir kvalm når jeg tenker på det.

 

Du skriver at du ikke vet hvilken behandlingsform du skal velge. Dette synes jeg hørtes rart ut. Det skal da ikke være din oppgave å ha oversikt over alle traumebehandlinger som finnes og som anses å være mest effektive? Jeg mener at det er behandlers oppgave. Jeg håper for din del at du har misforstått noe her.

Men for en oversikt over de mest brukte metodene innen traumeterapi, kan du se på oversikten over Behandlingsformer de har på Traume.org. Der har de de fleste etter hva jeg kan se. Jeg savner likevel NLP og narrativ eksponeringsterapi (NET), men lenker til en artikkel om NET i Psykologtidsskriftet.

Der finner du:

  • Metakognitiv terapi

  • EMDR-behandling

  • Kognitiv terapi

  • TFT

  • Eksponeringsterapi

  • Psykodynamisk terapi

  • Uttryksterapi

  • Familieterapi og sosialkonstruksjonsistisk narrativ behandling

  • Egostøttende terapi

  • SE-terapi (Somatic Experiencing)

  • Medikamentell behandling

  • Sensorimotor psycotherapy

Det finnes også et diskusjonsforum som heter Traumeverden - Alt om traumer, dissosiasjon og angst hvor det er en hel del informasjon å finne om både traumer og dissosiasjon.

Til slutt vil jeg anbefale deg boken "Traumebehandling - komplekse traumelidelser og dissosiasjon" av Trine Anstorp og Kirsten Benum. Boken koster litt, 400 kr. Bokbeskrivelse: "Hva er god traumebehandling? Å snakke om alt det vonde som skjedde? Eller bør vi kanskje unngå de traumatiske minnene fordi klientene ofte blir dårligere av å fortelle? I dag forstår vi arbeidet med traumatiserte på en litt annen måte enn for bare få år siden. Moderne traumebehandling innebærer å kunne roe og regulere nervesystemet, trene på å være til stede her og nå, arbeide med å integrere de følelsene som aldri ble anerkjent eller tålt, og å arbeide med den overlevelsestrategien personen har utviklet. Det er forfatternes ambisjon å vise hva som er god traumebehandling i dag. De ulike kapitlene bygger på undervisningen som erfarne og faglig engasjerte psykologer utviklet innenfor rammen av «Tryggere Traumeterapeuter» (TT), RVTS Østs traumefokuserte kompetanseprogram for spesialisthelsetjenesten. «Traumebehandling» retter seg spesielt mot behandling av mennesker med komplekse traumelidelser og dissosiasjon og kan ses som en videreføring av «Dissosiasjon og relasjonstraumer» (Anstorp, Benum Jakobsen, 2006)."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Eva Sofie skrev:

 

Du skriver at du ikke vet hvilken behandlingsform du skal velge. Dette synes jeg hørtes rart ut. Det skal da ikke være din oppgave å ha oversikt over alle traumebehandlinger som finnes og som anses å være mest effektive? Jeg mener at det er behandlers oppgave. Jeg håper for din del at du har misforstått noe her.

Men for en oversikt over de mest brukte metodene innen traumeterapi, kan du se på oversikten over Behandlingsformer de har på Traume.org. Der har de de fleste etter hva jeg kan se. Jeg savner likevel NLP og narrativ eksponeringsterapi (NET), men lenker til en artikkel om NET i Psykologtidsskriftet.

Der finner du:

 

  • Metakognitiv terapi

     

  • EMDR-behandling

     

  • Kognitiv terapi

     

  • TFT

     

  • Eksponeringsterapi

     

  • Psykodynamisk terapi

     

  • Uttryksterapi

     

  • Familieterapi og sosialkonstruksjonsistisk narrativ behandling

     

  • Egostøttende terapi

     

  • SE-terapi (Somatic Experiencing)

     

  • Medikamentell behandling

     

  • Sensorimotor psycotherapy

     

 

Det finnes også et diskusjonsforum som heter Traumeverden - Alt om traumer, dissosiasjon og angst hvor det er en hel del informasjon å finne om både traumer og dissosiasjon.

Til slutt vil jeg anbefale deg boken "Traumebehandling - komplekse traumelidelser og dissosiasjon" av Trine Anstorp og Kirsten Benum. Boken koster litt, 400 kr. Bokbeskrivelse: "Hva er god traumebehandling? Å snakke om alt det vonde som skjedde? Eller bør vi kanskje unngå de traumatiske minnene fordi klientene ofte blir dårligere av å fortelle? I dag forstår vi arbeidet med traumatiserte på en litt annen måte enn for bare få år siden. Moderne traumebehandling innebærer å kunne roe og regulere nervesystemet, trene på å være til stede her og nå, arbeide med å integrere de følelsene som aldri ble anerkjent eller tålt, og å arbeide med den overlevelsestrategien personen har utviklet. Det er forfatternes ambisjon å vise hva som er god traumebehandling i dag. De ulike kapitlene bygger på undervisningen som erfarne og faglig engasjerte psykologer utviklet innenfor rammen av «Tryggere Traumeterapeuter» (TT), RVTS Østs traumefokuserte kompetanseprogram for spesialisthelsetjenesten. «Traumebehandling» retter seg spesielt mot behandling av mennesker med komplekse traumelidelser og dissosiasjon og kan ses som en videreføring av «Dissosiasjon og relasjonstraumer» (Anstorp, Benum Jakobsen, 2006)."

Mange takk til det. Nå har jeg komt et godt stykke videre. Jeg kan lese meg inn i det. 

Jeg fikk flere spørsmål om hva kunne hjelpe meg og det hvet jeg ikke. Jeg blir fryktelig sur på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Betti 11 skrev:

Mange takk til det. Nå har jeg komt et godt stykke videre. Jeg kan lese meg inn i det. 

Jeg fikk flere spørsmål om hva kunne hjelpe meg og det hvet jeg ikke. Jeg blir fryktelig sur på det. 

 

Jeg tror virkelig du bør prioritere å søke deg til Friskstiftelsen, for det opplegget du er inni nå høres ikke helt bra ut i mine ører. Hvis jeg skal forsøke å legge godviljen til, kan jeg kanskje tenke meg at terapeuten spør deg om du tror du trenger å snakke om traumene eller tankene og følelsene du har i dag rundt de traumene du har vært utsatt for. Litt avhengig av hva du svarer, avgjør hvilken terapiform du tilbys.

En annen terapiform som heller ikke nevnes i listen jeg ga deg er den relativt nye Inter dynamisk korttidsterapi (også artikkel fra Psykologtidsskriftet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Eva Sofie skrev:

 

Jeg tror virkelig du bør prioritere å søke deg til Friskstiftelsen, for det opplegget du er inni nå høres ikke helt bra ut i mine ører. Hvis jeg skal forsøke å legge godviljen til, kan jeg kanskje tenke meg at terapeuten spør deg om du tror du trenger å snakke om traumene eller tankene og følelsene du har i dag rundt de traumene du har vært utsatt for. Litt avhengig av hva du svarer, avgjør hvilken terapiform du tilbys.

En annen terapiform som heller ikke nevnes i listen jeg ga deg er den relativt nye Inter dynamisk korttidsterapi (også artikkel fra Psykologtidsskriftet).

Det høres bra ut men jeg kommer ikke inn for tida. Jeg fikk avslag fra dps to ganger med begrunnelse at jeg skal gå til kommunale psykiastriske helsetjenesten. Jeg gikk til angstmestringskurs og har samtaler også. Nå få jeg en kartlegging av trauma. Snart skal følge en samtale med psykolog. Jeg scorer lav med psykiske form. Jeg er kanskje ikke stsbil nok for dette tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Betti 11 skrev:

Det høres bra ut men jeg kommer ikke inn for tida. Jeg fikk avslag fra dps to ganger med begrunnelse at jeg skal gå til kommunale psykiastriske helsetjenesten. Jeg gikk til angstmestringskurs og har samtaler også. Nå få jeg en kartlegging av trauma. Snart skal følge en samtale med psykolog. Jeg scorer lav med psykiske form. Jeg er kanskje ikke stsbil nok for dette tilbud.

 

Hva med å forsøke privatpraktiserende psykolog eller psykiater med offentlig driftstøtte? Da betaler du egenandel opp til vanlig frikort som ved DPS, men det er gjerne litt ventetid. Du må selv kontakte hver enkelt terapeut og forhøre deg om de kan ta imot deg med din problematikk. Jeg var selv igjennom denne prosessen og fant en til slutt. Angrer ikke ett eneste sekund selv om det var litt jobb.

Her finner du oversikt over lege- og psykologspesialister ig Helse Vest hvor du kan klikke deg inn på ditt fylke.

Jeg så du nevnte du har dårlig tid. Da vil jeg si: Hva er best eller verst? Sløse bort mye tid hos noen som ikke sitter på riktig kompetanse eller vente en stund på å komme til en person som virkelig kan hjelpe deg? For meg gir svaret seg selv...

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eva Sofie skrev:

 

Hva med å forsøke privatpraktiserende psykolog eller psykiater med offentlig driftstøtte? Da betaler du egenandel opp til vanlig frikort som ved DPS, men det er gjerne litt ventetid. Du må selv kontakte hver enkelt terapeut og forhøre deg om de kan ta imot deg med din problematikk. Jeg var selv igjennom denne prosessen og fant en til slutt. Angrer ikke ett eneste sekund selv om det var litt jobb.

Her finner du oversikt over lege- og psykologspesialister ig Helse Vest hvor du kan klikke deg inn på ditt fylke.

Jeg så du nevnte du har dårlig tid. Da vil jeg si: Hva er best eller verst? Sløse bort mye tid hos noen som ikke sitter på riktig kompetanse eller vente en stund på å komme til en person som virkelig kan hjelpe deg? For meg gir svaret seg selv...

Jeg har ikke dårlig tid. Jeg få godt støtte fra sykepleieren. Ved det siste samtale prøvde vi å finne ut hvordan jeg kan få det bedre. På denne grunnlaget få jeg en samtale med en psykolog. Jeg kjenner henne fra angstkurset og jeg syns hun gjør en godt jobb. Der hvor jeg bor fins det bare to psykologer. Det blir en lang ventetid. Jeg kan forslår Friskstiftelsen. Kanskje jeg kommer inn. Jeg må lese meg inn først. Det vær veldig snill at du søkte ut linker for meg. Tusen takk igjen og godt natt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt god nytte av individuell og intensiv terapi hos en kompetent psykiater. Jeg har fått det bedre fordi han har lært meg masse. Men det har vært mye vondt. Det handler om å komme seg gjennom det vonde.

Anonymkode: fe62d...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...