Gå til innhold

Hvor mye penger brukte du på mat denne måneden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette året skal jeg våkne en time før og ta meg en joggetur før jeg går på jobb.  Hvor langt ut i januar holder jeg ut?

Treningssentrene er fulle i begynnelsen av januar, men etter hvert så detter mange, veldig mange, ut.  Kjøleskapet er fullt av sunn mat etter fråtsingen rundt jul.  Nå er det på tide å skjerpe seg.  Hvor mange faller av den karusellen også?

Anonymkode: 488f8...f4b

Ta frem viljestyrken.

Anonymkode: f8f1c...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta frem viljestyrken.

Anonymkode: f8f1c...5b4

Hvem er det som skal ta frem viljestyrken?  De som er uføretrygdede pga. psykiske plager?  Er det kun viljestyrke de mangler?  Jeg beskriver ikke meg selv.  Jeg har aldri planer om å våkne en time før enn jeg nødvendigvis må:).  Det siste jeg ville gjøre var å våkne kl. 05.00 for å trene.  Jeg kommer også sulten hjem av og til og da lager jeg ikke grønnsakssuppe av dvaske grønnsaker, og jeg har ikke engang planer om det.

Anonymkode: 488f8...f4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Lillemus skrev:

Yoghurt og skyr holder seg leeeeenge over dato.. :) Bær kan du fryse, selv om de er best ferske. Grønnsaker som har blitt litt slappe kutter du opp og slenger i en kjele med litt buljong = deilig grønnsakssuppe! Slappe tomater = deilig tomatsaus om du blander med litt vann, krydder og en dæsj brunsukker. Kalkun/kylling fryses, kan også deles opp i smått og stekes før frysing da tiner det fort (klapp det flatt utover når du legger det i fryseren så det ikke blir en stor klump, da tiner det raskere) og kan brukes rett i en salat.

Ja, jeg har forbedringspotensiale - men har noia for «gammel» mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, cilie skrev:

Ja, jeg har forbedringspotensiale - men har noia for «gammel» mat. 

Det skjønner jeg. En av grunnene til at jeg heller handler litt oftere. Det lønner seg for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er det som skal ta frem viljestyrken?  De som er uføretrygdede pga. psykiske plager?  Er det kun viljestyrke de mangler?  

Alle kan jobbe med viljestyrken.

Anonymkode: f8f1c...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle kan jobbe med viljestyrken.

Anonymkode: f8f1c...5b4

Du vet utmerket godt hva jeg snakker om. 

Anonymkode: 488f8...f4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
På 2.2.2019 den 18.19, cilie skrev:

Jeg fortrenger forbruket🙈 Min jojo-spisementalitet resulterer dessverre i at altfor mye kastes. Kjøper inn masse sunt, for å så ryke på usunt isteden. Det sunne må kastes og sånn går no dagan... 

 

Åh, selv synes jeg det veldig tilfredsstillende å fylle kroppen med sunn næringsrik mat.  Jeg tror det er derfor jeg er så lite syk også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

youghurt og skyr holder ikke i det uendelige.  Bær er best ferske og jeg har ikke lyst på bær som er blitt slappe og noen ødelagte i blant.  Slenger dem heller ikke i fryseren.  Når man bor alene så står man ikke over grytene for å lage grønnsakssupper og tomatsaus de dagene man har noe i kjøleskapet.  Dette er for utopisk. 

Maten står i kjøleskapet og man har planer om å spise den.  En dag man må lete etter noe finner man tomatene som skulle vært spist, men må kastes.  Jeg går ikke hjem fra jobben med planer om at i dag er tomatene slappe og da skal jeg lage tomatsaus.  Det gjorde jeg heller da jeg hadde familie.

Anonymkode: 488f8...f4b

« Når man er alene står man ikke over grytene og lager grønnsakssuppe »

Hvem er man egentlig ? 

Kan du ikke snakke for deg selv ?

Da jeg var nyskilt og bodde alene, lagde jeg ofte grønnsakssuppe når jeg kom hjem fra jobb. 

Det er jo nesten ingenting annet som går raskere å lage. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, cilie skrev:

Ja, jeg har forbedringspotensiale - men har noia for «gammel» mat. 

Vi spiser ofte mat som har gått ut på dato. Vi lukter og ser, og det aller meste kan brukes mange dager over tiden. Vi har aldri blitt syke.

Men jeg spiser ikke sleipe ræger eller grønn kylling altså :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å fryse ned tomater, agurk, salat, paprika, eple, appelsin osv. og fortelle meg hvordan salaten smakerB)

Anonymkode: 488f8...f4b

Det hender, også i mitt kjøleskap, at en halv agurk gjemmer seg bort og blir blaut og slapp. Har ikke funnet noen alternativ måte å bruke sånne på....

En sjelden gang glemmer vi salat i grønnsaksskuffen. Hvis den er blitt råtten, må den kastes, men hvis den bare er litt slapp, tar jeg av de slappe bladene og gir til kaninene, og bruker resten. Frukt og paprika spises alltid opp (ungene er helt rå til å spise opp alle de kiloene med frukt jeg kjøper....)! Er ellers enig med noen her som sa at det meste av grønnsaker er veldig greit å hive oppi i en saus, suppe, omelett, lasagne etc.

Men en må da passe på at ikke grønnsakene råtner - da er de ikke brukende. Men det er temmelig lang tid mellom frisk og spenstig grønnsak - slapp grønnsak - råtten grønnsak... Så cluet er å ha oversikt over hva som finnes i kjøleskapet til enhver tid, og passe på å bruke av det eldste først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, cilie skrev:

Mye bær, Skyr, tyrkisk yoghurt, kalkun/kylling-produkter, grønnsaker. 

Har akkurat spist en vond Skyr på jobb her nå☺️

Akkurat kylling og kalkunprodukter er vel noe av det som har kortest holdbarhet. Det hender vi glemmer noe hos oss også, men jeg prøver å hive det oppi en omelett eller lignende hvis jeg ikke får spist det opp før datoen, eller en dag etter datoen.

Youghurt, Skyr, kefir og andre sure produkter pleier å holde seg lenge etter dato, så det hørtes rart ut at Skyren var blitt dårlig. Men det kan selvsagt skje, og du kan ha vært uheldig.

Egg holder seg i flere måneder etter dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, cilie skrev:

Har akkurat spist en vond Skyr på jobb her nå

 

37 minutter siden, påskelilje skrev:

...det hørtes rart ut at Skyren var blitt dårlig. Men det kan selvsagt skje, og du kan ha vært uheldig.

"En vond Skyr" kan også bety at man egentlig ikke liker det man spiser, men gjør det fordi det er sunt ;)

Enig i at slike produkter holder seg lenge. Hvis de virkelig er blitt for gamle, merker man det på smaken, så risikoen for å spise noe man blir uvel av, er svært lav.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, påskelilje skrev:

Akkurat kylling og kalkunprodukter er vel noe av det som har kortest holdbarhet. Det hender vi glemmer noe hos oss også, men jeg prøver å hive det oppi en omelett eller lignende hvis jeg ikke får spist det opp før datoen, eller en dag etter datoen.

Youghurt, Skyr, kefir og andre sure produkter pleier å holde seg lenge etter dato, så det hørtes rart ut at Skyren var blitt dårlig. Men det kan selvsagt skje, og du kan ha vært uheldig.

Egg holder seg i flere måneder etter dato.

Ja, det gjør det sikkert, men jeg liker gå etter dato. Måtte kaste 2 pk m egg og en stor laks og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, laban skrev:

 

"En vond Skyr" kan også bety at man egentlig ikke liker det man spiser, men gjør det fordi det er sunt ;)

Enig i at slike produkter holder seg lenge. Hvis de virkelig er blitt for gamle, merker man det på smaken, så risikoen for å spise noe man blir uvel av, er svært lav.   

Mente at jeg spiser Skyr før den går ut på dato. Og ja, jeg liker det ikke så godt. Men en skyr blir jo vond, sammeliknet m en plate vafler liksom😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Åh, selv synes jeg det veldig tilfredsstillende å fylle kroppen med sunn næringsrik mat.  Jeg tror det er derfor jeg er så lite syk også. 

Ser den.

Jeg har veldig bra kolestrol osv. Er halvveis vegetarianer, men elsker sukker og vet drt kan trigge betennelser. 

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, cilie skrev:

Ja, det gjør det sikkert, men jeg liker gå etter dato. Måtte kaste 2 pk m egg og en stor laks og.

Jeg spiser ikke fisk over dato, men egg kan brukes flere uker og inntil en måned etter påstemplet dato. Du merker det fort om eggene er blitt dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Nicklusheletida skrev:

« Når man er alene står man ikke over grytene og lager grønnsakssuppe »

Hvem er man egentlig ? 

Kan du ikke snakke for deg selv ?

Da jeg var nyskilt og bodde alene, lagde jeg ofte grønnsakssuppe når jeg kom hjem fra jobb. 

Det er jo nesten ingenting annet som går raskere å lage. 

 

Beklager at det gikk litt for fort da jeg skrev dette.  ……..og lager grønnsakssuppe av dvaske grønnsaker skulle stå der.  Jeg er glad i forskjellige supper, men jeg liker ikke grønnsakssuppe laget av grønnsaker som har ligget lenge i kjøleskapet. Da vil jeg heller woke grønnsakene.

For min del kan du godt ha brukt 20 timer i døgnet på å lage mat da du var alene, men det er ikke det vanlige.

Anonymkode: 488f8...f4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 jeg liker ikke grønnsakssuppe laget av grønnsaker som har ligget lenge i kjøleskapet. Da vil jeg heller woke grønnsakene.

 

Jeg vil tro man merker mye bedre at grønnsakene er gamle om de wok'es enn i supper. Når man lager supper kokes jo grønnsakene litt ihjel slik at man ikke merker at de var blitt litt slappe i fisken. Føler meg som en veldig flink husmor når jeg lager en gryte, saus eller suppe av grønnsaker som har ligget for lenge ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Xtra skrev:

Jeg vil tro man merker mye bedre at grønnsakene er gamle om de wok'es enn i supper. Når man lager supper kokes jo grønnsakene litt ihjel slik at man ikke merker at de var blitt litt slappe i fisken. Føler meg som en veldig flink husmor når jeg lager en gryte, saus eller suppe av grønnsaker som har ligget for lenge ;) 

Problemet er ,når man bor alene, å ha mange nok grønnsaker i kjøleskapet til å ha variasjon i wok eller suppe.  Det er stor forskjell på alene husholdning og en familie.  Gulerøtter må man kjøpe i store poser og kan ikke få en og en, unntatt i innvandrerbutikker.

Kom nå ikke å si at det er så godt å knaske gulerøtter hver dag.  Noen gjør kanskje det, men ikke alle.

Anonymkode: 488f8...f4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, cilie skrev:

Ja, det gjør det sikkert, men jeg liker gå etter dato. Måtte kaste 2 pk m egg og en stor laks og.

Jeg kjøper ofte laks til 4% avslag dagen før de går ut på dato, slike som er beregnet til både varming og sushi. Deler dem i passe porsjonsbiter til meg og hiver i fryseren. Er like gode i 2-3 mnd etterpå de. Kastet du to pakker egg fordi de hadde gått ut på dato?!! De var helt sikkert like gode i 2 mnd til, minst. Datoen på egg er bare en eu-tilpasning. Om du legger et rått egg i en skål med vann og det synker er det like fint, om det flyter opp er det bare å kaste for da har det blitt dårlig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...