Gå til innhold

Hvor mye penger brukte du på mat denne måneden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Xtra skrev:

Det er ikke snakk om å bli helt gjeldfri, men om å nedbetale veldig dyre lån så raskt som mulig, slik at man får råd til mer av det man har lyst på.

Jeg har fått ved hjelp av rådgivere råd om hvordan jeg skal gripe fatt i forbrukslånet samt hvordan jeg skal leve i nuet. Jeg har fått beskjed om å unne meg selv å leve godt i kostholdet men betale en viss sum hver måned. Jeg følger rådet.  

Anonymkode: 8e79a...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, laban skrev:

Det er ingen her som påstår at alle bør spare så mye de kan på alle utgifter (som f.eks. mat) for å bli helt gjeldsfrie fortest mulig.

Men trådstarter har lav inntekt, noen å forsørge, forbrukslån og matutgifter hun selv synes er i høyeste laget. Vi gir derfor råd ut fra den situasjonen. Hvis du har grei inntekt, ingen å forsørge og boliglån, er det ikke så rart at rådene ikke passer. De er ikke relevante for meg heller, men tråden handler ikke om meg.

Matutgiftene er ikke urimelig høye når de ligger på 3000 kr måneden per person. 

Anonymkode: 8e79a...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er usedvanlig dumt å betale minst mulig på et dyrt smålån på 100.000, og bruke 15 år på å betale det ned. Vedkommende bør gjøre alt for å øke inntekten sin og betale ned langt raskere.

 

 

Anonymkode: f8f1c...5b4

Er ikke snakk om 15 år. Det er snakk om langt mindre år enn det. 

Anonymkode: 8e79a...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Xtra skrev:

Et dårlig råd, særlig om det er fra en advokat.

Beklager men denne tråden handler ikke om forbrukslån og enkeltpersoners situasjon. 

Anonymkode: 8e79a...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke snakk om 15 år. Det er snakk om langt mindre år enn det. 

Anonymkode: 8e79a...884

Det var 15 år da. Mulig det er 7-8 år nå etter refinansiering. Uansett er det en fordel å nedbetale så fort du kan.

Anonymkode: f8f1c...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager men denne tråden handler ikke om forbrukslån og enkeltpersoners situasjon. 

Anonymkode: 8e79a...884

Hvem er du til å definere hva tråden handler om og ikke? En må se ting i sammenheng, og dette er relevant for trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Xtra skrev:

Hvem er du til å definere hva tråden handler om og ikke? En må se ting i sammenheng, og dette er relevant for trådstarter.

Er ikke dette TS?

Anonymkode: f8f1c...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått ved hjelp av rådgivere råd om hvordan jeg skal gripe fatt i forbrukslånet samt hvordan jeg skal leve i nuet. Jeg har fått beskjed om å unne meg selv å leve godt i kostholdet men betale en viss sum hver måned. Jeg følger rådet.  

Anonymkode: 8e79a...884

Et dårlig råd. Men gjør som du vil.

Anonymkode: f8f1c...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke dette TS?

Anonymkode: f8f1c...5b4

Det ser faktisk ut til at du har rett.  Lett å blande de anonyme brukerne, og særlig fordi det var en annen som nylig var aktiv i i diskusjonen og TS selv diskuterte lån i tråden. Det er dessuten ikke uvanlig at tråder sporer litt av fra hovedtema i tråden, det kan selv ikke trådstarter forhindre, og her var jo avsporingen også ganske relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Xtra skrev:

Det ser faktisk ut til at du har rett.  Lett å blande de anonyme brukerne, og særlig fordi det var en annen som nylig var aktiv i i diskusjonen og TS selv diskuterte lån i tråden. Det er dessuten ikke uvanlig at tråder sporer litt av fra hovedtema i tråden, det kan selv ikke trådstarter forhindre, og her var jo avsporingen også ganske relevant.

Uansett så må man ha mat. 3000 kroner er ikke allverden.  Så du mener at en med forbrukslån ikke kan unne seg 3000 kr med mat i måneden? 

Anonymkode: 8e79a...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Xtra skrev:

Det ser faktisk ut til at du har rett.  Lett å blande de anonyme brukerne, og særlig fordi det var en annen som nylig var aktiv i i diskusjonen og TS selv diskuterte lån i tråden. Det er dessuten ikke uvanlig at tråder sporer litt av fra hovedtema i tråden, det kan selv ikke trådstarter forhindre, og her var jo avsporingen også ganske relevant.

Man skal ikke diskutere enkeltbrukere.  Det blir feil. Men forbrukslån eller ikke : Er 3000 kr for mye å bruke til mat / drikke / vaskemidler i måneden når man har lav husleie og kutter utgifter til sko / klær som egentlig trengs / og andre ting som egentlig trengs? 

Anonymkode: 8e79a...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, laban skrev:

Hele DOL handler selvsagt ikke om én person, men det er ikke unaturlig at en tråd preges av trådstarter. 

Det kan man selvsagt velge, men da kan det være ekstra viktig å se hvilke kommentarer / svar som er til hvem (f.eks. trådstarter eller seg selv).

Når jeg blir sitert så antar jeg at svaret er til meg.  Om noen blander meg med ts kan ikke jeg noe for.  Jeg har følelsen av at dette temaet/temaene er gjenganger på dol.  Hva er vitsen med å diskutere i måneds- eller årevis matutgifter og forbrukslån hos samme person?

Anonymkode: 488f8...f4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg blir sitert så antar jeg at svaret er til meg.  Om noen blander meg med ts kan ikke jeg noe for.  Jeg har følelsen av at dette temaet/temaene er gjenganger på dol.  Hva er vitsen med å diskutere i måneds- eller årevis matutgifter og forbrukslån hos samme person?

Anonymkode: 488f8...f4b

Enig med deg. Folk prater om en enkeltperson i trådene og begynner å fortelle om at personen bruker pengene feil. Jeg kan si at når vedkommende betaler lite i husleie , kutter å kjøpe nye sko og klær. Og kutter ned på en haug med ting så kan ikke man kritisere et matforbruk på 3000 kr i måneden. For næring og variert kosthold er viktig for psykisk og fysisk helse. Også for å nå frem og få mer jobbing. 

Anonymkode: 8e79a...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansett så må man ha mat. 3000 kroner er ikke allverden.  Så du mener at en med forbrukslån ikke kan unne seg 3000 kr med mat i måneden? 

Anonymkode: 8e79a...884

Det er ikke noe problem å klare seg med 2000 i måneden. Da får du betalt ned 12.000 ekstra i året. Men gjør som du vil.

Anonymkode: f8f1c...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansett så må man ha mat. 3000 kroner er ikke allverden.  Så du mener at en med forbrukslån ikke kan unne seg 3000 kr med mat i måneden? 

Anonymkode: 8e79a...884

 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man skal ikke diskutere enkeltbrukere.  Det blir feil. Men forbrukslån eller ikke : Er 3000 kr for mye å bruke til mat / drikke / vaskemidler i måneden når man har lav husleie og kutter utgifter til sko / klær som egentlig trengs / og andre ting som egentlig trengs? 

Anonymkode: 8e79a...884

Må innrømme at jeg ikke har kontroll på hva vi bruker og hva som er er normalt. Umiddelbart synes jeg 3000 pr person høres mye ut om man ikke har god råd, men jeg kan ta feil. Hvor mye man kan unne seg avhenger jo helt av hvor mye man har til overs når faste utgifter er betalt. Om du har 6000 som dere kan bruke på mat hver måned, og ikke synes det haster med forbrukslånet  - kjør på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man kutter ned på alt annet og prioriterer mat for helsens del så er saken en annen enn om man fråtser på andre områder. 

Anonymkode: 8e79a...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når man kutter ned på alt annet og prioriterer mat for helsens del så er saken en annen enn om man fråtser på andre områder. 

Anonymkode: 8e79a...884

Herregud, det går ikke på helsen løs om du klarer deg med 2000. Men to personer i husholdningen har du da mulighet til å nedbetale 24.000 ekstra i året på lånet. Men kjør på.

Anonymkode: f8f1c...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Xtra skrev:

 

Må innrømme at jeg ikke har kontroll på hva vi bruker og hva som er er normalt. Umiddelbart synes jeg 3000 pr person høres mye ut om man ikke har god råd, men jeg kan ta feil. Hvor mye man kan unne seg avhenger jo helt av hvor mye man har til overs når faste utgifter er betalt. Om du har 6000 som dere kan bruke på mat hver måned, og ikke synes det haster med forbrukslånet  - kjør på.

Da vet du ikke hvor mye jeg ellers kutter ned på av utgifter. Jeg behøver ny bakerovn i huset , jeg behøver ny vaskemaskin, jeg burde gå til tannlegen, jeg burde gå til optiker pga dårlig syn men jeg kutter ned på det fordi mat er velvære for meg. Jeg klarer ikke å fungere om jeg sparer for mye på matbudsjettet.  

Anonymkode: 8e79a...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, det går ikke på helsen løs om du klarer deg med 2000. Men to personer i husholdningen har du da mulighet til å nedbetale 24.000 ekstra i året på lånet. Men kjør på.

Anonymkode: f8f1c...5b4

For å si det sånn: jeg har det hardt på andre områder fordi jeg bruker 0 kr på andre ting jeg behøver. Så dette med mat og drikke har vært prioritert hos meg. 

Anonymkode: 8e79a...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da vet du ikke hvor mye jeg ellers kutter ned på av utgifter. Jeg behøver ny bakerovn i huset , jeg behøver ny vaskemaskin, jeg burde gå til tannlegen, jeg burde gå til optiker pga dårlig syn men jeg kutter ned på det fordi mat er velvære for meg. Jeg klarer ikke å fungere om jeg sparer for mye på matbudsjettet.  

Anonymkode: 8e79a...884

Hvorfor føler du behov for å diskutere dette her?

Anonymkode: 488f8...f4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...