Gå til innhold

Hva legger du i ordet " nettvett"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Burde vi ikke alle lære mere nettvett?

Jeg tenker spesielt på hva som er trygt og hva som er veldig utrygt og utrygge soner. 

Hva er en bank id for eksempel?

Hvor mange er fortrolig med alt myndighetene mener du trenger?

Hva mener egentlig myndighetene vi alle trenger av digital kompetanse og nett vett?

 

Anonymkode: f00ac...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var selv blant de som ble " tvunget" til å bruke min private mobil i jobben. Jeg har ikke bare et positivt forhold til denne delen av teknologien. Jeg har av og til lyst til å ta min mobiltelefin eller ipohone og bare slippe den oppi en bøtte vann men hva vil det hjelpe. Dette er jo eneste måte å søke jobber på i den grad man har penger til å kjøpe seg teknologien man trenger. Er det i praksis myndighetenes nye selekteringsverktøy? En villet utvikling fra hvem?

Om man kommer borti noe blir saken bare henlagt kanskje også på grunn av bevisets stilling.

Man blir jo veldig usikker på rettstryggheten allikevel slutter man ikke.

Hilsen 63 åring. Snart 64.

Anonymkode: f00ac...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var selv blant de som ble " tvunget" til å bruke min private mobil i jobben. Jeg har ikke bare et positivt forhold til denne delen av teknologien. Jeg har av og til lyst til å ta min mobiltelefin eller ipohone og bare slippe den oppi en bøtte vann men hva vil det hjelpe. Dette er jo eneste måte å søke jobber på i den grad man har penger til å kjøpe seg teknologien man trenger. Er det i praksis myndighetenes nye selekteringsverktøy? En villet utvikling fra hvem?

Om man kommer borti noe blir saken bare henlagt kanskje også på grunn av bevisets stilling.

Man blir jo veldig usikker på rettstryggheten allikevel slutter man ikke.

Hilsen 63 åring. Snart 64.

Anonymkode: f00ac...a01

Eller er alt bare en historie om penger og makt?

Anonymkode: f00ac...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange er fortrolig med alt myndighetene mener du trenger? 

Hva mener egentlig myndighetene vi alle trenger av digital kompetanse og nettvett?

Digital kompetanse forstår jeg som de ferdigheter man trenger for å kunne bruke digitale systemer som man møter i hverdagen - nettbank, nettbaserte søknadsskjemaer, mulighet for å kontrollere at registrerte opplysninger er riktige (f.eks. sjekke "seg selv" hos forsikringsselskapet eller pensjonskassa), bestille nytt helsetrygdkort, osv. Kompetansen handler litt om nettvett også, i den forstand at man bør tenke på hva det er fornuftig å (la være å) opplyse i forskjellige sammenhenger, forstå hva som vil bli behandlet av et menneske og hva som bare kjøres gjennom et program, o.l.

Ellers tenker jeg mest på nettvett som holdninger og oppførsel når direktekontakt byttes ut med digitale medier:  At man overholder regler om saklig debatt, ikke legger ut bilder av andre uten samtykke eller røper noens identitet, tenker på at en anonym nettbruker ikke trenger være den h*n gir seg ut for, passer på å ikke oppgi fødselsnr, passord og pinkoder i hytt og vær, osv.

Digresjon: En viktig del av den digitale kompetansen er faktisk å ha en grunnleggende forståelse for begrepene som brukes. Det hjelper ikke å lese veiledninger og hjelpetekster hvis de er på dårlig oversatt "teknisk" språk. Det skulle vært lagt mye mer arbeid i å tilpasse slike tekster til temaet og hva brukerne egentlig lurer på, men det virker ofte som om de lages med venstre hånd i full fart av teknikere som synes det er en kjedelig og unødvendig jobb og at oversettelsesprogrammer er veldig smarte.   

Man kan også lett miste motet hvis man egentlig skal noe ganske enkelt, som å endre antall kjørte km pr år til bilforsikringsselskapet eller legge inn kwh-forbruk (før de nye målerne kom), men slås helt i svime av innledende øvelser som å opprette bruker, tilfredsstille kravene til passord, bekrefte med en autogenerert e-post, før man endelig kommer til saken. Det går greit når man har gjort det noen ganger, men jeg kan forstå at de uerfarne ikke synes sånt er noen forbedring.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har av og til lyst til å ta min mobiltelefon eller iphone og bare slippe den oppi en bøtte vann men hva vil det hjelpe. Dette er jo eneste måte å søke jobber på i den grad man har penger til å kjøpe seg teknologien man trenger.

Er det ikke PCer hos NAV som arbeidssøkere kan benytte, lenger?  

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om man kommer borti noe blir saken bare henlagt kanskje også på grunn av bevisets stilling.

Man blir jo veldig usikker på rettstryggheten allikevel slutter man ikke.

Jeg skjønner ikke sammenhengen mellom temaet i overskriften / hovedinnlegget og det du skriver her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, laban skrev:

Digital kompetanse forstår jeg som de ferdigheter man trenger for å kunne bruke digitale systemer som man møter i hverdagen - nettbank, nettbaserte søknadsskjemaer, mulighet for å kontrollere at registrerte opplysninger er riktige (f.eks. sjekke "seg selv" hos forsikringsselskapet eller pensjonskassa), bestille nytt helsetrygdkort, osv. Kompetansen handler litt om nettvett også, i den forstand at man bør tenke på hva det er fornuftig å (la være å) opplyse i forskjellige sammenhenger, forstå hva som vil bli behandlet av et menneske og hva som bare kjøres gjennom et program, o.l.

Ellers tenker jeg mest på nettvett som holdninger og oppførsel når direktekontakt byttes ut med digitale medier:  At man overholder regler om saklig debatt, ikke legger ut bilder av andre uten samtykke eller røper noens identitet, tenker på at en anonym nettbruker ikke trenger være den h*n gir seg ut for, passer på å ikke oppgi fødselsnr, passord og pinkoder i hytt og vær, osv.

Digresjon: En viktig del av den digitale kompetansen er faktisk å ha en grunnleggende forståelse for begrepene som brukes. Det hjelper ikke å lese veiledninger og hjelpetekster hvis de er på dårlig oversatt "teknisk" språk. Det skulle vært lagt mye mer arbeid i å tilpasse slike tekster til temaet og hva brukerne egentlig lurer på, men det virker ofte som om de lages med venstre hånd i full fart av teknikere som synes det er en kjedelig og unødvendig jobb og at oversettelsesprogrammer er veldig smarte.   

Man kan også lett miste motet hvis man egentlig skal noe ganske enkelt, som å endre antall kjørte km pr år til bilforsikringsselskapet eller legge inn kwh-forbruk (før de nye målerne kom), men slås helt i svime av innledende øvelser som å opprette bruker, tilfredsstille kravene til passord, bekrefte med en autogenerert e-post, før man endelig kommer til saken. Det går greit når man har gjort det noen ganger, men jeg kan forstå at de uerfarne ikke synes sånt er noen forbedring.

Er det ikke PCer hos NAV som arbeidssøkere kan benytte, lenger?  

Jeg skjønner ikke sammenhengen mellom temaet i overskriften / hovedinnlegget og det du skriver her.

Hvor stor prosent av befolkningen tror du besitter dine digitale ferdigheter. Når forventes det å skje at vi alle når ditt nivå?

Anonymkode: f00ac...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor stor prosent av befolkningen tror du besitter dine digitale ferdigheter. Når forventes det å skje at vi alle når ditt nivå?

Anonymkode: f00ac...a01

Det aner jeg ikke. Hva har mine egne ferdigheter med saken å gjøre? Synes du jeg svarte "feil" på spørsmålene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kommer ikke inn på nav kontoret lenger med mindre man har avtale om møte. Slutt på bare å gå inn å se på alle avisene og skreven informasjon for flere år siden. Spennende hva de nye innskrenkninger( det var noe om nav nå i nyhetene men jeg tar meg ikke råd til å abonnere på aviser lenger så jeg fikk bare med meg noen ovetskrifter) innebærer for oss alle. Alt er så vanvittig kostbart i dag.

Anonymkode: f00ac...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kommer ikke inn på nav kontoret lenger med mindre man har avtale om møte.

OK, jeg har ikke vært på NAV etter at smarttelefonen kom. Har biblioteket sluttet med gratis PC-bruk også? 

Det er i hvert fall mange offentlige steder med gratis nett (wi-fi), hvis det er mobildatautgiftene som ødelegger for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gammel mor som fortvilet strever med å finne frem i den digitale jungelen. Det er virkelig ikke lett for de som ikke har grunnleggende IT-kompetanse.

 

Når det er sagt er det mulig å reservere seg mot kommunikasjon på nett: https://eid.difi.no/nb/reserver-deg-mot-kommunikasjon-pa-nett, da skal man få alt på papir. Men det er dessverre visstnok ikke mulig å få ting både på papir og på nett, slik jeg har ønsket på vegne av min mor.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, laban skrev:

OK, jeg har ikke vært på NAV etter at smarttelefonen kom. Har biblioteket sluttet med gratis PC-bruk også? 

Det er i hvert fall mange offentlige steder med gratis nett (wi-fi), hvis det er mobildatautgiftene som ødelegger for deg.

Det vet jeg ikke om man kan få "komme igang  hjelp "på forespørsel. Man holder lav profil i det meste i min aldersgruppe. Klok av skade ofte tror jeg. Allikevel er der vel kostnader forbundet med videre bruk vil jeg anta. 

Mitt lille poeng var bare at alt er ikke like greit for oss alle så dessverre.

Anonymkode: f00ac...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man holder lav profil i det meste i min aldersgruppe. 

Du er mindre enn 5 år eldre enn meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg ikke om man kan få "komme igang  hjelp "på forespørsel. Man holder lav profil i det meste i min aldersgruppe. Klok av skade ofte tror jeg. Allikevel er der vel kostnader forbundet med videre bruk vil jeg anta. 

Mitt lille poeng var bare at alt er ikke like greit for oss alle så dessverre.

Anonymkode: f00ac...a01

Alt er ofte forbundet blant annet med store kostnader i dag og det er man forsiktig med spesielt når man ikke har fast inntekt eller veldig beskjeden inntekt som minstepensjon eller uføretrygd i den grad det lenger kan sies å være fast inntekt. I den grad noen har noen fast inntekt av noen størrelsesorden kanskje i vår tid. Eller stabile utsikter? 

Jeg har også inntrykk av at begrepet bankid innebærer forskjellig i forskjellige kretser. Det er ikke bare å gå inn på nett å skaffe seg dette. Tror også mange banker krever pass for å få nødvendig utstyr eller adgang og det er det ikke alle som har pr.dato tror jeg.

Alt er ikke så lekende lett for alle.

Anonymkode: f00ac...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, laban skrev:

Du er mindre enn 5 år eldre enn meg. 

Men har vi de samme lidelser eller sykdommer. Lever vi i det samme miljø. Har vi vært utsatt for det samme i livet. Har vi den samme framtidstro.

Anonymkode: f00ac...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men har vi de samme lidelser eller sykdommer. Lever vi i det samme miljø. Har vi vært utsatt for det samme i livet. Har vi den samme framtidstro.

Anonymkode: f00ac...a01

Nei, her tror jeg ikke vi er særlig like. Men det var du som skrev at i din / vår alder holder man lav profil i det meste. 

Jeg synes ikke det gjelder generelt, jeg møter mange jevnaldrende som ikke holder spesielt lav profil i noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vi er mange som bare ikke orker mer i dag tror jeg." Man sloss mot vindmøller i så mange saker virker det som.

Anonymkode: f00ac...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Vi er mange som bare ikke orker mer i dag tror jeg." Man sloss mot vindmøller i så mange saker virker det som.

Anonymkode: f00ac...a01

Ikke så helt få tror jeg har kjempestore problemer i vår digitale tidsalder. Jeg tror heller ikke at det er slik en ensartet gruppe mennesker som ofte fremstilles.

Enkelte er veldig høye på pæra når det gjelder disse spørsmålene synes jeg ofte.

Enkelte virker helt allergisk overfor ethvert kritisk ord.

 

Anonymkode: f00ac...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke så helt få tror jeg har kjempestore problemer i vår digitale tidsalder. Jeg tror heller ikke at det er slik en ensartet gruppe mennesker som ofte fremstilles.

Enkelte er veldig høye på pæra når det gjelder disse spørsmålene synes jeg ofte.

Enkelte virker helt allergisk overfor ethvert kritisk ord.

 

Anonymkode: f00ac...a01

Alt er ikke bare for alle.

Anonymkode: f00ac...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg refererte hovedsaklig til meg selv og min egen alder. Hvordan andre, oftest bankforbindelse vurderer din økonomi er av mye større betydning tror jeg når det gjelder det å binde seg opp i fremtidige utgifter. Jeg har også inntrykk av at bankid gir større sannsynlighet for å bli utsatt for svindel da det krever så mye kostnader å holde tritt med utstyr og sikkerhetsforanstaltninger enn folk flest føler de kan ta seg råd til. Man har kanskje også autogiro alt etablert på hva man trenger. Så man trenger ikke utsette seg for mere risiko eller ta ansvar man ikke har.

Andre mennesker lar jeg snakke for seg selv.

Anonymkode: f00ac...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye koster mobildataen din i måneden da? De pleier å ta veldig høy pris for de mobildata greiene der om du bruker det mye kan det kanskje bli billigere med kabel internett og wifi-router (for å lage wifi nett du kan koble mobiler og datamaskiner på, isteden for mobilnettet), pris for kabel internett varier mye etter hvor du bor da men mulig verdt å undersøke om mobildataen koster mye penger.

Anonymkode: 383dc...e67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, laban skrev:

OK, jeg har ikke vært på NAV etter at smarttelefonen kom. Har biblioteket sluttet med gratis PC-bruk også? 

Det er i hvert fall mange offentlige steder med gratis nett (wi-fi), hvis det er mobildatautgiftene som ødelegger for deg.

Neida - vi har pc'er til gratis bruk, det koster noen kroner å skrive ut. Vi har også tilbud om datakurs for seniorer, da kan du få lære deg det du vil sånn innen rimelighetens grenser. :) Noen vil lære om nettbank, andre om å sende e-post, noen vil lære å skype så de kan snakke med barnebarna og andre igjen vil lære hvordan de kan lagre bilder fra mobilen på pc'n. Langt fra alle seniorer er tafatte med data, det er helt sikkert! En god del av dem går meg en høy gang i datakunnskaper (og jeg er sånn rimelig oppegående på den fronten tror jeg) og noen ganger møter jeg mennesker i 30-40-årene som ikke engang har e-post og som aldri bruker en pc og det skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...