Gå til innhold

Hva legger du i ordet " nettvett"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye koster mobildataen din i måneden da? De pleier å ta veldig høy pris for de mobildata greiene der om du bruker det mye kan det kanskje bli billigere med kabel internett og wifi-router (for å lage wifi nett du kan koble mobiler og datamaskiner på, isteden for mobilnettet), pris for kabel internett varier mye etter hvor du bor da men mulig verdt å undersøke om mobildataen koster mye penger.

Anonymkode: 383dc...e67

Hvis du bruker mobildata til å lese avisen innimellom, til nettbank og til litt enkel surfing på nett (facebook, instagram o.l.) koster det ikke stort. De fleste abonnementer nå inneholder vel fri tale, fri sms og mms og varierende mengde data med minste datamengde 1 gb i mnd. Jeg har 1 gigabyte i  mnd og i dag er det siste dagen i januar og jeg har fremdeles igjen 469 megabyte, altså nesten halvparten av datamengden og da har jeg brukt det en del, synes jeg selv. Men om du begynner å se på filmer så suser det fort avgårde. Jeg betaler forøvrig rundt 169,- i mnd eller noe sånt, under 200 i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 timer siden, laban skrev:

OK, jeg har ikke vært på NAV etter at smarttelefonen kom. Har biblioteket sluttet med gratis PC-bruk også? 

Det er i hvert fall mange offentlige steder med gratis nett (wi-fi), hvis det er mobildatautgiftene som ødelegger for deg.

Jeg var på offentlig bibliotek i begynnelsen av januar.  Fikk bruke pc gratis i 90 min etter det måtte jeg bruke min egen.  Dagskvoten var da 90 min. 

Anonymkode: 66971...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var på offentlig bibliotek i begynnelsen av januar.  Fikk bruke pc gratis i 90 min etter det måtte jeg bruke min egen.  Dagskvoten var da 90 min. 

Anonymkode: 66971...7d1

Hos oss er det 120 min, det er vel bare rett og rimelig at man ikke kan bruke pc'n hele dagen, den er jo beregnet for at mange skal kunne bruke den, ikke bare en person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye koster mobildataen din i måneden da? De pleier å ta veldig høy pris for de mobildata greiene

Har du kontaktabonnement?

Anonymkode: 435e8...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kommer ikke inn på nav kontoret lenger med mindre man har avtale om møte. Slutt på bare å gå inn å se på alle avisene og skreven informasjon for flere år siden. Spennende hva de nye innskrenkninger( det var noe om nav nå i nyhetene men jeg tar meg ikke råd til å abonnere på aviser lenger så jeg fikk bare med meg noen ovetskrifter) 

Men du tar deg råd til å røyke som en skorstein?

Anonymkode: 435e8...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du tar deg råd til å røyke som en skorstein?

Anonymkode: 435e8...f2f

Hvordan vet du at h*n røyker???????  Og hva sammenligner du med her som h*n ikke har råd til?

Anonymkode: 66971...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at h*n røyker???????  Og hva sammenligner du med her som h*n ikke har råd til?

Anonymkode: 66971...7d1

Jeg ved utmerket god hvem vedkommende er, og husker husker godt ha h*n har skrevet om egen økonomiske situasjon tidligere.

Anonymkode: 435e8...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ved utmerket god hvem vedkommende er, og husker husker godt ha h*n har skrevet om egen økonomiske situasjon tidligere.

Anonymkode: 435e8...f2f

Ok, men tråden handler om digitale ferdigheter og ikke om økonomisk situasjon.  Synes ikke du skal trekke inn noe fra tidligere tråder og i hvert fall ikke slik "surmuling".  Det er for mye sånn besserwisser pekefingre et eller annet på dol.

Anonymkode: 66971...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at selv mine foreldre, som er rundt 80 år, og som bruker både mail og FB, strever med å holde tritt med den digitale kompetansen som kreves, bl.a. ift informasjon fra NAV, e-faktura og nettbank, strømregninger etc. Jeg synes de er flinke til å klare seg, men det stresser dem en del. Særlig meldinger som kommer på PC'en, eller at de liksom roter seg bort på PC'en og endrer oppsett, blir usikre og redde for å gjøre feil, stresser dem.

Andre eldre jeg kjenner, bruker ikke PC eller smarttelefon i det hele tatt, og blir jo helt på siden av det digitale samfunnet.

Jeg synes at mine ungdommer har lært mye om nettvett på skolen, kanskje ikke så mye om innlogginger og lønnsystemer og sånn (det må vel vi foreldre lære dem - og her blir det sikkert forskjell fra familie til familie hvor stor den digitale kompetansen er). Det er vel ofte vi 35-60 åringer som tramper i klaveret med upassende åpne kommentarer på FB og andre nettsteder, mens ungdommene vet mer om hvor synlig dette er og at en må passe på hva en skriver hvor....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg mener at nettvett og IT ferdigheter er to forskjellige ting.

IT ferdigheter handler om å sette opp wn router, kjenne Windows, forstå en smarttelefon etc. 

Nettvett handler om å ikke oppføre seg dumt på nettet. Ikke mobbe noen, Ikke ha dickpic som profilbilde, ikke betale forskudd på diamanter fra Nigeria etc etc,  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.1.2019 den 15.15, AnonymBruker skrev:

Burde vi ikke alle lære mere nettvett?

Jeg tenker spesielt på hva som er trygt og hva som er veldig utrygt og utrygge soner. 

Hva er en bank id for eksempel?

Hvor mange er fortrolig med alt myndighetene mener du trenger?

Hva mener egentlig myndighetene vi alle trenger av digital kompetanse og nett vett?

 

Anonymkode: f00ac...a01

Hei

Omtrent det samme som fjellvettreglene 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, laban skrev:

Det synes jeg er ganske raust :) 

Tidligere var det 30 min og da sto folk og ventet, skrev seg opp på venteliste og bestilte tid og greier. Nå har nesten alle egen laptop / nettbrett / smartmobil så behovet er ikke så stort derfor er tiden utvidet kraftig, men publikumsmaskinene våre er i bruk hver dag. Mange har med seg eget utstyr og logger seg på vårt trådløse nett også. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...