Gå til innhold

Forslag til billige gode måltider/middager?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg forsøker å være kreativ og lage billige middager og retter. 

Noe som er godt er : pølse med tomatsaus, og pasta /spagetti. Veldig glad i det. 

Nudler med tomater/ og mais. 

Har du noen enkle retter som er billige og gode? 

Anonymkode: 02861...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjemmelaget gul ertesuppe med salt/røykt svineknoke. Blir mat til flere dager. Godt med focaccia eller annet brød til, gjerne hjemmelaget. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billig er Risgraut fra Nordfjord. Det koster 20 kroner for en pakke med to porsjoner i hver sin pakke. Middag til 10 kroner. Graut er billig.

Anonymkode: 5ad54...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frossne kyllinglår får du til 30 kr killon. Mye godt å lage av det. Tomat og ertesuppe er også billlig.

Anonymkode: 177b4...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårsdagens middag:

Kokte 1 pk fullkornpasta. Mens den kokte, laget jeg dette:

Surret 1 liten gul løk og 1 stor rødløk i olje sammen med 2 fedd hvitløk, 3 gulrøtter i strimler, 2 cm fersk chili i småbiter og en bit småkuttet ingefær. Hadde oppi 1,5 pk med crusha tomater med oregano og hvitløk  (kjøpes på kiwi til ca 5 kr per stk) og noen tørre røde linser, hadde oppi 2 store klatter med crème fraiche + litt vann + krydder (koriander, pepper, salt). Lot det småputre 10-15 min.

Ble kjempegodt! Hadde litt gulost oppå (elsker smeltet ost) :-)

Tipper at maten kostet ca 50 kr (muligens litt mer, vi hadde alt stående i skap og kjøleskap), og det var nok til 5 personer!

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forsøker å være kreativ og lage billige middager og retter. 

Noe som er godt er : pølse med tomatsaus, og pasta /spagetti. Veldig glad i det. 

Nudler med tomater/ og mais. 

Har du noen enkle retter som er billige og gode? 

Anonymkode: 02861...944

Jeg er veeeeeldig glad i gryter og man kan jo slenge oppi det man har. Tomatpure og hakkede tomater på boks koster nesten ingenting, bønner og linser er også billig og enda billigere på innvandrerbutikken. Løk koster heller ikke mye og med litt ris oppi så har du et fullverdig måltid! Krydder etter smak (pizzakrydder, paprikapulver, chilipepper, salt og vanlig pepper - det kommer du langt med!) og for å runde av tomaten litt har vi alltid i en liten dæsj brunsukker. Litt fløte / creme fraiche / rømme e.l. gjør det hele kremete og godt. Av grønnsaker kan du slenge oppi det du måtte ha - revne gulrøtter, paprka, strimlet kål, brokkoli i små buketter, squash i terninger... Nesten hva som helst. :) Lag en stor gryte og ha i flere dager, eller frys ned i porsjonsstørrelser, tiner på et blunk i microen eller over natta i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gargamel skrev:

Jeg fikk servert kråke på Sørlandet en gang. Skutt i egen hage av verten. Det kostet ikke mer enn en haglepatron. 

Seriøst? Hva smaker kråke? Som kylling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
4 minutter siden, Lillemus skrev:

Seriøst? Hva smaker kråke? Som kylling?

Helt seriøst. Det var mer viltsmak. Mørkt kjøtt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet

Hvis du liker bønner, linser og kikerter er jo det billig fra f.eks Eldorado. Enkelte bokser med mais og hakkede tomater koster også bare noen kroner. Frosne grønnsaker er billig og fint å bruke i supper eller gryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gargamel skrev:

Helt seriøst. Det var mer viltsmak. Mørkt kjøtt. 

Den har nok en mer variert meny enn kyllingen og det setter nok smak og farge på kjøttet. Hadde vært artig å smake - si fra om du har vært jakt! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gargamel skrev:

Helt seriøst. Det var mer viltsmak. Mørkt kjøtt. 

Huff hehe. Men det var sikkert godt. Men det er noe man ikke er vane med å spise. :D

Anonymkode: 02861...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hungrer etter noe godt i dag. Har for det meste kjedelig mat i huset. Men noe som er billig og godt ,er å ta en pakke med wokgrønnsaker, og litt smeltet smør og blande å spise. Veldig godt. 

Anonymkode: 02861...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I tillegg til det som allerede er nevnt:

* Spansk omelett (tortilla) med choritzo, løk, kapers og poteter. Serveres med grovt brød, mettende, sunt og billig.

* Hjemmelaget tomatsuppe basert på hermetiske tomater. Brød til også her.

* Pai med spinat, fetaost og kapers. Serveres med salat og evt brød.

* Fiskesuppe med laks og gulerøtter. Server med brød.

* Dampet hodekål med stekt choritzo og bechamelsaus, serveres med poteter.

* Fårikål med kokte poteter.

* Fylte pannekaker (jeg smører pannekaken med rømme, og fyller dem med stekt sopp, skinke, løk og paprika. Jeg ruller dem sammen, topper med et par skiver ost, og gratinerer dem i ovnen).

* Linsegryte med hermetiske tomater, løk, hvitløk og gulerøtter. Toppes med balsamico og serveres med brød. 

* Løksuppe med brød, mmm, det fikk jeg lyst på nå!

---

Tja, kunne fortsatt denne listen i det uendelige. Middag trenger slettes ikke bli dyrt om man dropper kostbar fisk, kjøtt og de dyreste grønnsakene :)  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lett å slå for stort på det også når det gjelder mat er min opplevelse også. Har hørt intervju med dem som håndterer matavfallet i kommunen her at mesteparten av den innkjøpte julematen går i matavfallet i privathusholdningene.

Enkel rett med " mere smak i " synes jeg brødskive med stekt egg og noen tomatskiver er.

Anonymkode: ffa0d...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være lett å slå for stort på det også når det gjelder mat er min opplevelse også. Har hørt intervju med dem som håndterer matavfallet i kommunen her at mesteparten av den innkjøpte julematen går i matavfallet i privathusholdningene.

Det tror jeg ikke helt på. Noe, men ikke "mesteparten".

Anonymkode: 177b4...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

mesteparten av den innkjøpte julematen går i matavfallet i privathusholdningene.

Det er ikke sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.2.2019 den 8.56, påskelilje skrev:

Det er ikke sant.

Hvordan vet du at det er ikke sant?

Anonymkode: 01071...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...