Gå til innhold

Rydde seg lykkelig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/zLprRw/slik-ryddet-jeg-meg-lykkelig

Dette passer meg bra.  Jeg har aldri hatt fulle skap og boder av alt mulig.  Kjøleskap og fryser skal inneholde det jeg trenger her og nå.  Klesskap rydder jeg engang i året og er streng med meg selv.  Kjøkkenskapene har ikke ting og tang for store selskaper jeg aldri holder. 

Etter å ha reist rundt i verden og bodd mange steder i perioder har dette blitt slik.  Samle på sølvbestikk og gullbelagte tallerkener ville ikke falt meg inn.  Jeg har kun det jeg trenger og det er kjøpt på loppemarked.

Det eneste jeg har tendens til å samle er bøker, og der må jeg ta meg tak innimellom og gi bort.  Det synes jeg er vanskeligst.

Anonymkode: 16656...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/zLprRw/slik-ryddet-jeg-meg-lykkelig

Dette passer meg bra.  Jeg har aldri hatt fulle skap og boder av alt mulig.  Kjøleskap og fryser skal inneholde det jeg trenger her og nå. 

Jeg har ikke noe sans for å fly og handle hver eneste dag.

Anonymkode: 1c79b...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke noe sans for å fly og handle hver eneste dag.

Anonymkode: 1c79b...a13

Jeg har da ikke skrevet at jeg flyr og handler hver eneste dag.  Det gjør jeg så absolutt ikke, men jeg har ingen mening om andre.

Anonymkode: 16656...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig mye greier. Masse. Ikke har jeg det ryddig heller. Men nå har jeg ikke engang reist til opera - taket selv om jeg bor i oslo.

Anonymkode: 2cba5...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste jeg har tendens til å samle er bøker, og der må jeg ta meg tak innimellom og gi bort.  Det synes jeg er vanskeligst.

Anonymkode: 16656...164

Jeg er i en flytteprosess og for tiden rydder og kaster jeg med hard hånd, jeg gir bort også altså - har nylig gitt bort en pose juletrekuler til ei som lager kranser, en trimsykkel til ei som skulle trene opp kneet etter en operasjon og en symaskin til ei som var villig til å spandere en service på den. :) Jeg har ting, mange ting, mye av det står nok ubrukt og slett ikke alt blir med på flyttelasset, men jeg er en samler og samler på flere ting og koser meg med det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg er i en flytteprosess og for tiden rydder og kaster jeg med hard hånd, jeg gir bort også altså - har nylig gitt bort en pose juletrekuler til ei som lager kranser, en trimsykkel til ei som skulle trene opp kneet etter en operasjon og en symaskin til ei som var villig til å spandere en service på den. :) Jeg har ting, mange ting, mye av det står nok ubrukt og slett ikke alt blir med på flyttelasset, men jeg er en samler og samler på flere ting og koser meg med det. :) 

Hva slags kos er det å ha ubrukte ting i skapet som du har glemt at står der?

Anonymkode: 16656...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags kos er det å ha ubrukte ting i skapet som du har glemt at står der?

Anonymkode: 16656...164

Jeg holder på å kvitte meg med en god del, men ting som stammer fra mitt barndomshjem eller er etter min mormor blir med videre. Selv om jeg ikke akkurat bruker det til daglig. :) Det betyr ikke at jeg har glemt at de står der. Men ting jeg ikke bruker og ikke har noen spesielle minner knyttet til blir ikke med på flyttelasset nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg holder på å kvitte meg med en god del, men ting som stammer fra mitt barndomshjem eller er etter min mormor blir med videre. Selv om jeg ikke akkurat bruker det til daglig. :) Det betyr ikke at jeg har glemt at de står der. Men ting jeg ikke bruker og ikke har noen spesielle minner knyttet til blir ikke med på flyttelasset nei.

Det er ingen som mener at man skal kvitte seg med alt og bli en nomade som ikke eier noen ting:).  Her er det snakk om hvor mye mer miljøvennlig det er å gi vekk det man ikke bruker til noen andre som kan bruke det.  Selv har jeg noen få ting fra forrige generasjoner, men noe av det har jeg gitt til mine barn som har glede av det og ikke stuer det inn i et skap.

Selvfølgelig rydder man mye når man flytter, men det er snakk om å rydde utenom flytting også.  Kjenner flere par som bor i et stort hus hvor barna er flyttet hjemmefra og alle rom er fulle av noe.  De har bodd der i mangfoldige år og er ikke på vei ut.  Mange klager over dårlig skapplass og har liggende klær og diverse som de aldri bruker.  Mye bedre å gi klærne bort og la noen bruke dem.  Det er ikke det samme og at man kommer til å fryse i hjel pga.klesmangel.

Anonymkode: 16656...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig rydder man mye når man flytter, men det er snakk om å rydde utenom flytting også.  Kjenner flere par som bor i et stort hus hvor barna er flyttet hjemmefra og alle rom er fulle av noe.  De har bodd der i mangfoldige år og er ikke på vei ut.  Mange klager over dårlig skapplass og har liggende klær og diverse som de aldri bruker.  Mye bedre å gi klærne bort og la noen bruke dem.  Det er ikke det samme og at man kommer til å fryse i hjel pga.klesmangel.

Anonymkode: 16656...164

Når det gjelder klær er jeg flink - tar en skikkelig runde i klesskap og kommoder år om annet og gir bort til Fretex det jeg ikke bruker lenger. Har også gitt bort mye leker og slikt etter ungene og er glad om andre kan bruke et etter oss. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lillemus skrev:

Når det gjelder klær er jeg flink - tar en skikkelig runde i klesskap og kommoder år om annet og gir bort til Fretex det jeg ikke bruker lenger. Har også gitt bort mye leker og slikt etter ungene og er glad om andre kan bruke et etter oss. :) 

En venninne av meg som bor sammen med mannen i et hus på 200 - 300 kvm (barna er for lengst flyttet hjemmefra) har til og med bøkene fra gymnas i kjellerstua.  Det er mellom 40 og 50 år siden de gikk på gymnas og bøkene er for lengst utdatert, men man kaster da ikke bøkerB).  Det er mye annet i huset som overgår min forståelse, og de er absolutt ikke de eneste jeg kjenner i denne situasjonen.  Jeg ville ikke være overrasket om de har trukket frem gamle leker fra barna nå når de har fått barnebarn.

Anonymkode: 16656...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En venninne av meg som bor sammen med mannen i et hus på 200 - 300 kvm (barna er for lengst flyttet hjemmefra) har til og med bøkene fra gymnas i kjellerstua.  Det er mellom 40 og 50 år siden de gikk på gymnas og bøkene er for lengst utdatert, men man kaster da ikke bøkerB).  Det er mye annet i huset som overgår min forståelse, og de er absolutt ikke de eneste jeg kjenner i denne situasjonen.  Jeg ville ikke være overrasket om de har trukket frem gamle leker fra barna nå når de har fått barnebarn.

Anonymkode: 16656...164

Jeg har - i samråd med ungene selv - gitt bort en del leker fra dem, men en del har vi beholdt også. Togbanen (type Brio), dukkevognen (Brio der også, altså kvalitet), en dukke, legoen og duploen og noe annet som de ikke ville kvitte seg med. :)  Mine egne skolebøker har jeg ikke lenger, men det ligger noe etter ungene her (de er 18 og 20) og det skal de få hente og ta med seg når de med tiden kommer i permanent bosted. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillemus skrev:

Jeg har - i samråd med ungene selv - gitt bort en del leker fra dem, men en del har vi beholdt også. Togbanen (type Brio), dukkevognen (Brio der også, altså kvalitet), en dukke, legoen og duploen og noe annet som de ikke ville kvitte seg med. :)  Mine egne skolebøker har jeg ikke lenger, men det ligger noe etter ungene her (de er 18 og 20) og det skal de få hente og ta med seg når de med tiden kommer i permanent bosted. :)

Jeg har levd et "nomadeliv" dvs. jeg har flyttet mye.  Det kunne ikke falt meg inn å samle på lærebøker fra flere årtier tilbake.  De blir aldri åpnet og samler kun støv.  Dette er en del av samlemani som noen har i stor grad.  Mange oppfører seg som om de frykter stor mangel på det ene og det andre.  Hvis det kommer verdenskrig så tror jeg ikke gamle bøker har noen særlig nytteverdi.

Jeg er helt enig i at det er sunt å kvitte seg med mest mulig og leve enkelt liv med få ting rundt seg.  Hvorfor skulle jeg som er alene fylle alle skap av et eller annet jeg aldri bruker? 

Anonymkode: 16656...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig i at det er sunt å kvitte seg med mest mulig og leve enkelt liv med få ting rundt seg.  Hvorfor skulle jeg som er alene fylle alle skap av et eller annet jeg aldri bruker? 

Anonymkode: 16656...164

Og andre liker å omgi seg med ting som bringer gode minner. :) (nå snakker jeg ikke om slike som blir omtalt som ekstreme samlere og ikke engang klarer å kaste søpla si...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lillemus skrev:

Og andre liker å omgi seg med ting som bringer gode minner. :) (nå snakker jeg ikke om slike som blir omtalt som ekstreme samlere og ikke engang klarer å kaste søpla si...)

Man omgir seg ikke med ting som ligger i boden eller innerst i skapet og som finner dem der hvert tiende år, men greier ikke å kaste dem likevel.  Jeg snakker ikke om ting som min mormors konfirmasjonskiste som står her på gulvet i stua.  Den er jeg glad i, men jeg har bestemt meg for at om ti år når min datterdatter blir konfirmert så skal hun få kisten:).

Jeg har også et bilde av min tippoldefar hengende på veggen.  Det hang på soverommet til mor og far da jeg var liten og mine første minner er fra da jeg sov under bildet og trodde at han på bildet passet på meg.  Jeg får se om min dattersønn får det når han blir konfirmert eller/og om jeg sender det til et lokalt museum.

Anonymkode: 16656...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags kos er det å ha ubrukte ting i skapet som du har glemt at står der?

Anonymkode: 16656...164

Mange liker å sample på ting. Kjenner en som har 25.000 gamle single-plater i kjelleren.

Anonymkode: 1c79b...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt går i bølger og trender synes jeg ofte.  En levestil var "in "på  seksti tall og femtitall( mye møbler). Fant også et fotografi av moderne fint  kledte mennesker dandert rundt ute i naturen. Et annet tatt i skjul av mange som sikkert var i miljøarbeid alle likt kledd med plastnett på hodet. 

I dag synes jeg ofte folk sier at de lever så og så minimalistisk også er det bare jug og bedrag. Hytte både ved sjø og land og kanskje alternative boliger i både Sverige og Spania samt husbåt og andeler i bondegårsbruk. Folk tar personvern mere seriøst i dag tror jeg og gir ikke masse opplysni ger fra seg om noe. Iallefall sitt eget. Både utdanning og sivilstand og barn og familie. Et slikt personvern burde jo også være en selvfølge for alle. Man må ta alt med mere enn en klype salt tror jeg. Jeg tror livstil er veldig knyttet opp mot generasjonene i den grad man har økonomi og helse til å utfolde seg så mye da. 

Men i vår tid hvor samfunnet er så utbygget trenger man jo ikke så mye.

Anonymkode: 3ca60...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt går i bølger og trender synes jeg ofte.  En levestil var "in "på  seksti tall og femtitall( mye møbler). Fant også et fotografi av moderne fint  kledte mennesker dandert rundt ute i naturen. Et annet tatt i skjul av mange som sikkert var i miljøarbeid alle likt kledd med plastnett på hodet. 

I dag synes jeg ofte folk sier at de lever så og så minimalistisk også er det bare jug og bedrag. Hytte både ved sjø og land og kanskje alternative boliger i både Sverige og Spania samt husbåt og andeler i bondegårsbruk. Folk tar personvern mere seriøst i dag tror jeg og gir ikke masse opplysni ger fra seg om noe. Iallefall sitt eget. Både utdanning og sivilstand og barn og familie. Et slikt personvern burde jo også være en selvfølge for alle. Man må ta alt med mere enn en klype salt tror jeg. Jeg tror livstil er veldig knyttet opp mot generasjonene i den grad man har økonomi og helse til å utfolde seg så mye da. 

Men i vår tid hvor samfunnet er så utbygget trenger man jo ikke så mye.

Anonymkode: 3ca60...431

På sekstitallet fantes det ikke restauranter.  Møbler skulle holde livet ut og det var mange som skaffet seg hvitevarer.  Ting skulle vare livet ut..  Kvinner var hjemme og lagde mat og de som hadde menn i statusyrker holdt fester og fine selskaper i hjemmet.

Dette er ikke aktuelt lenger.  Møbler, hvitevarer, klær osv. er billige, og jordkloden drukner i søppel.  Det er en tid nå for gjenbruk.  I fine fester og selskaper før stilte ikke fruene opp i samme kjole to ganger på rad.  I dag er det en selvfølge å si at man har brukt en kjole før.

Livet er ikke minimalistisk i dag, men jeg er glad for den trenden at man skal gi bort det man ikke bruker.  Det er ikke minimalistisk å ha enebolig, hytte, båt og ferieboliger, men det går an å ha kun det som brukes på alle disse stedene.

Anonymkode: 16656...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

På sekstitallet fantes det ikke restauranter.  Møbler skulle holde livet ut og det var mange som skaffet seg hvitevarer.  Kvinner var hjemme og lagde mat og de som hadde menn i statusyrker holdt fester og fine selskaper i hjemmet.

Jeg er født på femtitallet. Begge foreldrene mine jobbet, og det fantes faktisk restauranter. Det var riktignok dårlig med kaffebarer - det var bare kaféer som la vekt på maten, ikke kaffen, og hadde normale stoler og bord i stedet for dagens høye krakker.

Det som ikke fantes, var storkiosker og butikker som hadde åpent til sent på kveld. Bensinstasjonene solgte bare bensin, olje og denslags i byene. Det var kun Narvesen som hadde åpent etter kl. 17 og på søndager, og der fikk man ikke dagligvarer, bare frukt og kioskvarer.  

Hva de fine fruene gjør / gjorde, har jeg aldri hatt greie på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, laban skrev:

Jeg er født på femtitallet. Begge foreldrene mine jobbet, og det fantes faktisk restauranter. Det var riktignok dårlig med kaffebarer - det var bare kaféer som la vekt på maten, ikke kaffen, og hadde normale stoler og bord i stedet for dagens høye krakker.

Det som ikke fantes, var storkiosker og butikker som hadde åpent til sent på kveld. Bensinstasjonene solgte bare bensin, olje og denslags i byene. Det var kun Narvesen som hadde åpent etter kl. 17 og på søndager, og der fikk man ikke dagligvarer, bare frukt og kioskvarer.  

Hva de fine fruene gjør / gjorde, har jeg aldri hatt greie på.

Det var feil av meg å skrive at det fantes ikke restauranter, men de var ytterst få.  Jeg har selv hørt Jens Stoltenberg beskrive da han var barn så ble det åpnet kinesisk restaurant på Solli plass i Oslo.  Den var nr. 2 og han husket godt diskusjonen om hva man skulle gjøre med dette og hvordan dette ville gå:)

Det fantes mødre på sekstitallet som jobbet, men det var ikke det vanlige.  Barnehageplasser var det meget få av og jeg tviler på at du gikk i barnehage hvis du er født på femtitallet (det er jeg også).

Prioriteringen var helt annen, og det gleder meg at det gleder meg  at det ser ut til å bli slutt på det nå at den som har mest skrot når en dør vinner.

Anonymkode: 16656...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...