Gå til innhold

Matte.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

1 time siden, stjernestøv skrev:

Jo det er 15. Men vet ikke sånne vanskelige tall, 9 ganger 8 osv...

Vet du ha 10 ganger 8 er?

Anonymkode: 60e30...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, stjernestøv skrev:

80?

9gangen er kjempelett. Det første tallet blir en høyere for hver gang, mens det siste blir en lavere. Og 10x8 er 80 ja :)

09
18
27
36
45
54
63
72
81
90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, stjernestøv skrev:

80?

Ja, og når 10 ganger 8 blir 80, blir 9 ganger 8: 80 - 8 = 72.

Anonymkode: 60e30...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Trine skrev:

9gangen er kjempelett. Det første tallet blir en høyere for hver gang, mens det siste blir en lavere. Og 10x8 er 80 ja :)

09
18
27
36
45
54
63
72
81
90

Uff nei det der var ikke lett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og når 10 ganger 8 blir 80, blir 9 ganger 8: 80 - 8 = 72.

Anonymkode: 60e30...967

Det var komplisert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, stjernestøv skrev:

Det var komplisert. 

Mener du at det ser komplisert ut skriftlig, eller har du problemer med å forstå at ni åttere blir én åtter mindre enn ti åttere?

Tenk på "åtteren" som en gjenstand et øyeblikk, i stedet for som et tall, så kan du kanskje se for deg at ni av den er én mindre enn ti av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, laban skrev:

Mener du at det ser komplisert ut skriftlig, eller har du problemer med å forstå at ni åttere blir én åtter mindre enn ti åttere?

Tenk på "åtteren" som en gjenstand et øyeblikk, i stedet for som et tall, så kan du kanskje se for deg at ni av den er én mindre enn ti av den.

Mener tall er komplisert, 8, 9 og 10...- ditt og datt. Takler det ikke. Blir komplisert det som du skriver og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

Mener tall er komplisert, 8, 9 og 10...- ditt og datt. Takler det ikke. Blir komplisert det som du skriver og. 

Jeg syns heller ikke beskrivelsene til til Laban og Anonym 967 var så oppklarende for en som sliter med tall :P

Ellers: Det er ikke noe rart at du sliter med å dele når du ikke har lært gangetabellen, Man er avhengig av å kunne gange for å kunne dele. Den dårlige nyheten er at slik kunnskap rett og slett må pugges dessverre, men den gode nyheten er at puggingen kan gjøres artigere enn på skolen før i tiden :D  

Heng opp gangetabellen på do og andre rom du oppholder deg mye, og etter å ha sett regnestykkene en stund vil du etterhvert huske det du har s ett gjentatte ganger. Det samme kan gjøres mhp å lære geografi. Om du henger opp kart og kikker på dette når du feks sitter på do vil du etterhvert huske land, hovedsteder, elver, fjell etc. Vi gjorde begge deler overfor jr, vi syns ikke skolen fulgte opp pugging godt nok da han gikk i småskolen. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg syns heller ikke beskrivelsene til til Laban og Anonym 967 var så oppklarende for en som sliter med tall :P

Ellers: Det er ikke noe rart at du sliter med å dele når du ikke har lært gangetabellen, og den dårlige nyheten er at den rett og slett må pugges dessverre... ;) Den gode nyheten er imidlertid at du kan pugge på en artigere måte enn man gjorde på skolen før i tiden. Heng opp gangetabellen på do og andre rom du oppholder deg mye, og etter en stund vil du huske det du har lest gjentatte ganger. Det samme kan gjøres mhp å lære geografi. Om du henger opp kart og kikker på dette når du feks sitter på do vil du etterhvert huske land, hovedsteder, elver, fjell etc. Vi gjorde begge deler overfor jr, vi syns ikke skolen fulgte opp pugging godt nok da han gikk i småskolen. 

Ja det var jo lurt, men jeg tenker jeg er ikke så hypp på det. Kart er jeg og elendig på, husker det var blankt når vi skulle fylle ut kart på skolen. Var vel egentlig elendig på alt, bortsett fra å skrive stil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Ja det var jo lurt, men jeg tenker jeg er ikke så hypp på det. Kart er jeg og elendig på, husker det var blankt når vi skulle fylle ut kart på skolen. Var vel egentlig elendig på alt, bortsett fra å skrive stil. 

Geografi må også pugges, og pugging krever en både viljestyrke og motivasjon. Dersom du ikke er motivert er det vanskelig å mobilisere viljestyrke nok til å gjennomføre, og dette gjelder både for pugging, begrense mat- og sukkerinntak og røykekutt :P Du vil nok greie hverdagene fint uten å kunne dele og gange, men hadde ønsket du motiverte deg nok mhp å kutte røyk og (over)spising.... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Kayia skrev:

Geografi må også pugges, og pugging krever en både viljestyrke og motivasjon. Dersom du ikke er motivert er det vanskelig å mobilisere viljestyrke nok til å gjennomføre, og dette gjelder både for pugging, begrense mat- og sukkerinntak og røykekutt :P Du vil nok greie hverdagene fint uten å kunne dele og gange, men hadde ønsket du motiverte deg nok mhp å kutte røyk og (over)spising.... :) 

Ja har vel egentlig alltid manglet motivasjon, så skolen var ikke noe for meg. Ble mye skulking, føler jeg skulker unna ting nå også. Men fra i morgen av er det slanking. Det er da noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjøre om et gangestykke til pluss. F.eks 3x4 er det samme som 3+3+3+3. Eller du kan snu det for å slippe en pluss. 4+4+4. Du kan jo pluss og minus :) Klart at det blir litt verre med 52x1245. Da nytter det ikke å plusse sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Trine skrev:

Du kan gjøre om et gangestykke til pluss. F.eks 3x4 er det samme som 3+3+3+3. Eller du kan snu det for å slippe en pluss. 4+4+4. Du kan jo pluss og minus :) Klart at det blir litt verre med 52x1245. Da nytter det ikke å plusse sammen.

Det kan du forenkle ved å gange 600 med 100, legge til 22.5 * 100, og til slutt legge til 2490.
 

Anonymkode: 60e30...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kan du forenkle ved å gange 600 med 100, legge til 22.5 * 100, og til slutt legge til 2490.
 

Anonymkode: 60e30...967

Altså, 22,5 * 100.

Anonymkode: 60e30...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan du forenkle ved å gange 600 med 100, legge til 22.5 * 100, og til slutt legge til 2490.
 

Anonymkode: 60e30...967

 

Jeg trodde jeg skjønte det, men det gjør jeg visst ikke. Hvordan kom du fram til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Trine skrev:

 

Jeg trodde jeg skjønte det, men det gjør jeg visst ikke. Hvordan kom du fram til det?

Du kan splitte opp 52 x 1245 slik:

  50 x 1200             
+ 50 x 45                                                           
+  2 x 1245  
           

 Enklere å gange med 100, så gjør det om til:
 
  100 x 600
+ 100 x 22,5
+   2 x 1245  


 

Anonymkode: 60e30...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Trine skrev:

Du kan gjøre om et gangestykke til pluss. F.eks 3x4 er det samme som 3+3+3+3. Eller du kan snu det for å slippe en pluss. 4+4+4. Du kan jo pluss og minus :) Klart at det blir litt verre med 52x1245. Da nytter det ikke å plusse sammen.

Omg 😮 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

Omg 😮 

Jeg skjønner godt at det ble overveldende. :) Tenk at 3x4 er 3 fire ganger, altså 3+3+3+3 om du klarer det. :) Litt verre når det blir høyere tall, jeg skjønner det. Jeg tror som en annen sa, at å henge opp gangetabellen på do er lurt, det gjorde jeg også da jentungen var liten og hadde litt problemer med den og da satt den fort.

Det er nå kjekt å kunne grunnleggende matte, særlig når man er ute og handler og skal holde oversikten over hvor mye man har varer for i vogna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg skjønner godt at det ble overveldende. :) Tenk at 3x4 er 3 fire ganger, altså 3+3+3+3 om du klarer det. :) Litt verre når det blir høyere tall, jeg skjønner det. Jeg tror som en annen sa, at å henge opp gangetabellen på do er lurt, det gjorde jeg også da jentungen var liten og hadde litt problemer med den og da satt den fort.

Det er nå kjekt å kunne grunnleggende matte, særlig når man er ute og handler og skal holde oversikten over hvor mye man har varer for i vogna.

Hehe det går nok ikke inn på meg :) 

Og når jeg handler bare hiver jeg oppi uten å tenke på hva det koster, det er dyrt med mat har jeg funnet ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...