Gå til innhold

Stress og ufrivillig barnløshet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ufrivillig barnløs. Ingenting galt med noen av oss og er under ivf-behandling. En venninne kommer med stadig med kommentar om at jeg ikke må stresse. Er det noe hold i påstanden at stress vanskeliggjør det å bli gravid? Av det jeg kan lese på nett kan stress gjøre at eggløsning er forsinket, dette har ikke vært tilfelle hos meg. Regelmessig eggløsning og menstruasjon. Jeg har en stressende jobb med høyt tempo, det er mye mer stress for meg der enn hjemme med mine tanker. Ivf er også en stressende prosess. 

Jeg begynner bli litt lei kommentaren og vil gjerne vite om hun har rett. For meg er det en belastning å stadig høre dette, særlig hvis det ikke stemmer. Jeg føler hun legger skylden over på meg, selv om jeg skjønner at hun ikke mener det slik.

Anonymkode: c13a3...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du har regelmessige menstruasjoner (intervall 25-35 dager), så tyder det på at stress ikke påvirker din fruktbarhet. Det er vanligvis hos unge jenter at stress kan endre syklus, stoppe menstruasjonene. Noe annet er at stress kan påvirke sexlivet, så det ikke er overskudd til samleie på det rette tidspunktet. Den fruktbare periode er i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen, og den kommer ca. 14 dager før neste menstruasjon. Samleie 2-3 ganger i uken er optimalt.

Lykke til, vennlig hilsen Mette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Da trenger jeg ikke uroe meg for det. Jeg har inntrykk at det er en myte, noe folk slenger ut. Igjen, takk, jeg satte pris på svar.

Anonymkode: c13a3...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar. Da trenger jeg ikke uroe meg for det. Jeg har inntrykk at det er en myte, noe folk slenger ut. Igjen, takk, jeg satte pris på svar.

Anonymkode: c13a3...d94

Jeg har samme inntrykk.. Mange sier det er stress som gjør at man ikke blir gravide, og da begynner man jo å lure på om man stresser... Mange sa det til meg også. Men jeg fikk regelmessig mens, og jeg slappet mye av og. Jeg gikk ikke rundt å fokuserte på det å bli gravid hele tiden heller, som noen påsto at jeg sikkert gjorde og at det hindret meg til å bli gravid. Så bare ro ned og slapp av .:) 

Anonymkode: f0ef5...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎03‎.‎02‎.‎2019 den 17.39, AnonymBruker skrev:

En venninne kommer med stadig med kommentar om at jeg ikke må stresse. Er det noe hold i påstanden at stress vanskeliggjør det å bli gravid?

Folk blir gravide mens de er på flukt, når de har mistet jobben eller boligen har brent ned, mens de er i permisjon med ett år gamle tvillinger og i mange andre stressende situasjoner. En jobb med høyt tempo i dag er ikke verre fattigfolks slit for noen generasjoner siden, og de var ikke påfallende barnløse.

Så lenge ikke syklusen påvirkes, er det ikke stress som gjør at du ikke blir gravid.

Du får kanskje også høre at du ikke skal tenke så mye på det. Det underlige er at i alle andre sammenhenger, fra kreftbehandling til karriereplanlegging, får man beskjed om å "tenke positivt", altså at man faktisk skal tenke på det man vil oppnå. Men akkurat når det gjelder å bli gravid, er det liksom omvendt. Særlig. (Og hvorfor virker ikke tanken på / redselen for å bli gravid preventivt, i situasjoner der man ikke ønsker å bli det?)

Lykke til ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, laban skrev:

Folk blir gravide mens de er på flukt, når de har mistet jobben eller boligen har brent ned, mens de er i permisjon med ett år gamle tvillinger og i mange andre stressende situasjoner. En jobb med høyt tempo i dag er ikke verre fattigfolks slit for noen generasjoner siden, og de var ikke påfallende barnløse.

Så lenge ikke syklusen påvirkes, er det ikke stress som gjør at du ikke blir gravid.

Du får kanskje også høre at du ikke skal tenke så mye på det. Det underlige er at i alle andre sammenhenger, fra kreftbehandling til karriereplanlegging, får man beskjed om å "tenke positivt", altså at man faktisk skal tenke på det man vil oppnå. Men akkurat når det gjelder å bli gravid, er det liksom omvendt. Særlig. (Og hvorfor virker ikke tanken på / redselen for å bli gravid preventivt, i situasjoner der man ikke ønsker å bli det?)

Lykke til ;)

 

Takk for svar til deg også. Jeg har lest det samme på nett om det du sier om flukt, krig, traumatiske hendelser. Men inni meg sår det en tvil når man gjentatte ganger får høre dette fra personer som står deg nær. Derfor ville jeg gjerne ha det stadfestet fra en fagperson (jeg kunne spurt gynekolog fra Ivf-enheten, men pga begrenset tid der bruker jeg heller tiden på å spørre om det aktuelle rundt behandlingen). 

For meg virker det naivt at noen tror at så lenge man ikke tenker på det, så vil det ordne seg. Det er stress å være ufrivillig barnløs, tanker surrer og en må planlegge samleie i tiden rundt en har eggløsning. For folk som har fått barn lett tror jeg dette er vanskelig å forstå. En kan forsøke distansere seg, være i jobb, ha sosial omgang, trene og drive på med hobbyer etc. Men tankene kommer en ikke unna uansett, de vil hele tiden komme tilbake. Det vil aldri være helt stressfritt å være ufrivillig barnløs når begge så gjerne vil oppleve å få familie. Med tiden kan jeg kanskje få en ro rundt det, at vi ikke fikk oppleve det å få barn. Men akkurat nå er jeg ikke der.

Anonymkode: c13a3...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Folk vil så gjerne prøve å komme med forklaringer og gi 'gode råd'. Noen ser at man lettere blir gravid i en ferie 'hvor man slapper av', men mon ikke det er fordi man da har oftere samleie?

I den første tiden dere forsøkte å oppnå graviditet, var dere sannsynligvis ikke stresset, men likevel ble det ikke graviditet. Det kan du hilse og fortelle din 'trøstende' venninne. Lykke til med IVF.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...