Gå til innhold

Kan man få i seg usunne mengder makronutrienter fra mat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en 31 år gammel mann som er i ferd med å starte min reise mot en sunnere matvei, da først og fremst ved å kjøre et paleo kosthold.

Har i den forbindelse laget meg en matplan utifra oppskrifter fra dedikerte sider for paleo, hvor man der også kan se en oppsummert mendge av alt næringsinnhold for matplanen, inkludert vitaminer og mineraler.

Det jeg lurer på er hvordan man vet at man har et balansert inntak av disse makronutrientene, og altså ikke en usunn mengde, enten det er for lite eller for mye? Som kan sees i vedlagt skjermbilde, har noen av makronutrientene et daglig ref. inntak (DV %) på nærmere 500% på det meste, og 30% på det minste. Dette er en gjennomsnittsmåling av samlet næringsinnhold for en uke fra matplanen.

Er dette noe jeg kan fortsette med uten å tenke på, eller kan jeg rett og slett få i meg for mye vitaminer eller mineraler av noe her?

På forhånd takk for opplysende svar.

Næringsinnhold_paleo.JPG

Anonymkode: e4939...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg synes ikke dette ser ut som et bra kosthold.

Nå vet jeg ikke hva du spiser, men inntaket av vitamin D er for lavt, kalsium er for lavt (dårlig kombinasjon disse to), magnesium er for lavt og kalium er for lavt. Jeg vil anbefale vit D på minimum 1000 ie, magnesium på 400 mg, kalsium på 800 mg og kalium opp mot 4000 mg. I tillegg får du i deg veldig mye vit A (hvordan får du til dette?) du trenger maks halvparten. 

PS: Det er karbohydrater, fett og protein som i hovedsak kalles makronutrienter.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...