Gå til innhold

Hjelp meg værsåsnill


Vetikkehva

Anbefalte innlegg

Hei jeg er 21 år og sliter veldig med endometriose og adomyose. Jeg ble operert 2 ganger i 2017. Og i oktober 2018. Vært helt fin fra oktober operasjonen til starten av januar. De fant endo i hele buken, opp mot lunger og blæren satt fast i bukveggen. De skjærte dette bort på Ullevål. Jeg går på procren, men nå er det så ille at jeg ikke takler mer, jeg har så sinnsykt vondt nederst i magen, og må tisse hele tiden. Jeg må så mye tisse at å reise seg fra senga og gå til doen er et mareritt. Så jeg får ikke gjort noen normale ting må bare Holde meg hjemme. Ikke nok med at blæra ødelegger, så har jeg helt sinnsyke smerter, tatt oxynorm med minimal effekt. Jeg holder ikke ut mer. Skal ikke på kontroll før i mars og men vært hos privat gyn, hun syns d så normalt ut på gyn, men at det er litt tykkt vev, og at det ser smålig betent ut. Men hun sa selv at hun ikke kunne alt om endo og man har tidleigere ikke sett endo på meg på ultralyd. Jeg holder virkelig ikke ut mer, hva kan jeg gjøre? Kan det være tilbake igjen? Jeg har jo ingen liv når jeg har så vondt og må fly på do hele tiden. Det føles ut som jeg blir knivstukket i nederst i magen, lyske og rundt blæra. (Har fjernet blindtarmen så er ikke den)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Så leit å høre, men om dette har blitt værre de siste dagene høres jo ut som at du burde kontaktet legevakt ? Kanskje det er en UVI eller annen infeksjon som kompliserer ? Lykke til, god bedring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Vetikkehva skrev:

Jeg har jo ingen liv når jeg har så vondt og må fly på do hele tiden. Det føles ut som jeg blir knivstukket i nederst i magen, lyske og rundt blæra. (Har fjernet blindtarmen så er ikke den)

Jeg tenkte også urinveisinfeksjon, ta en urinprøve og stikk innom legekontoret ditt så sjekker de det med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Jarle72 skrev:

Hei. Så leit å høre, men om dette har blitt værre de siste dagene høres jo ut som at du burde kontaktet legevakt ? Kanskje det er en UVI eller annen infeksjon som kompliserer ? Lykke til, god bedring

 

4 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg tenkte også urinveisinfeksjon, ta en urinprøve og stikk innom legekontoret ditt så sjekker de det med en gang.

Er ikke uvi eller nyebekken, har skjekket det og fått antibiotika i tilfelle d var d selvom urinen var fin. Men jeg blir bare værre og verre. Er ferdig på antibiotika nå, men tisse trangen og de intense smertene blir bare værre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke nødvendigvis endometriose som gir deg alle beskrevne plager. Det ser ut til at blæreproblemet er det verste. Kanskje du skulle få utført en cystoskopi (kikkhullsoperasjon av blæren)? det utføres av urolog, evt av gynekolog.

Det er mulig at du skulle ha en hormonspiral, hvis du har adenomyose.

Får du andre legemidler enn Procren?

Man kan vanligvis ikke se endometriose ved en vanlig ultralydundersøkelse. MR er en bedre metode, men det må utføres av kompetent personale.

Jeg håper at du kan få hjelp.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det er ikke nødvendigvis endometriose som gir deg alle beskrevne plager. Det ser ut til at blæreproblemet er det verste. Kanskje du skulle få utført en cystoskopi (kikkhullsoperasjon av blæren)? det utføres av urolog, evt av gynekolog.

Det er mulig at du skulle ha en hormonspiral, hvis du har adenomyose.

Får du andre legemidler enn Procren?

Man kan vanligvis ikke se endometriose ved en vanlig ultralydundersøkelse. MR er en bedre metode, men det må utføres av kompetent personale.

Jeg håper at du kan få hjelp.

Vennlig hilsen Mette

Får activelle i tilleg til procren, men nå har jeg så vondt og flyr å tisser så mye. Tatt oxynorm i dag også men fortsatt vondt. Fikk ikke tak i legen i dag så tror jeg må dra på legevakten nå. Blir bare verre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Det er en tilstand som betegnes 'interstitiell cystitt' med kroniske forandringer i blæren og som kan medføre store smerter. Cystoskopi vil kunne avsløre denne sykdommen, men den kan være vanskelig å behandle. Nevn denne mulighet for din fastlege.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...