Gå til innhold

Er fornuftbaserte eller " arrangerte" ekteskap, samboerskap eller partnerskap "på vei inn" i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller har det egentlig vært slik bak fasaden i årtier også i Norge. Usynlige økonomiske mønstre om makt og arv er kanskje mest bestemmende. Kanskje også i valg av venner? Man dyrker jo kjærligheten i mange sammenheng eller gjør man? Man kan bare undres i dag. Folk tenker jo sitt.😍

Anonymkode: de70d...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller har det egentlig vært slik bak fasaden i årtier også i Norge. Usynlige økonomiske mønstre om makt og arv er kanskje mest bestemmende. Kanskje også i valg av venner? Man dyrker jo kjærligheten i mange sammenheng eller gjør man? Man kan bare undres i dag. Folk tenker jo sitt.😍

Anonymkode: de70d...990

Jeg mener. Det er rart med det. Folk tenker jo sitt i dag.🤔

Anonymkode: de70d...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller har det egentlig vært slik bak fasaden i årtier også i Norge. Usynlige økonomiske mønstre om makt og arv er kanskje mest bestemmende. Kanskje også i valg av venner? Man dyrker jo kjærligheten i mange sammenheng eller gjør man? Man kan bare undres i dag. Folk tenker jo sitt.😍

Anonymkode: de70d...990

Har ikke akkurat inntrykk av det.

Anonymkode: 4df42...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke akkurat inntrykk av det.

Anonymkode: 4df42...f2b

Hva baserer du dine inntrykk på?

Anonymkode: de70d...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva baserer du dine inntrykk på?

Anonymkode: de70d...990

På virkeligheten?

Anonymkode: 4df42...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et annet ord for synsing kanskje?

Anonymkode: de70d...990

Jeg syntes du synser veldig selv.

Anonymkode: 4df42...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alle så nok å tenke på i dag om alt er så kjærlighetsbasert når man leser magasiner og ukeblader om familien og familiepakke i samfunnet i dag.Hvor går vi som samfunn? Man kan bare undres.🤨

Anonymkode: de70d...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har litt rett i det du sier, hvis jeg forstår deg riktig. 

Tenker du feks på like-barn-leker-best- prinsippet, hvor f.eks de økonomisk privilegerte inngår kjærlighets- og vennskapsrelasjoner i den hensikt å beholde status og standard ved like i generasjonene? Sånn var det jo f.eks blant de kongelige for lenge siden. Og i den grad vi har noen "adel" i Norge i dag, er nok tankegangen ganske lik hos dem.  Man sikter seg inn på egen høye sosiale klasse for å vedlikeholde, videreføre, og skape nye, økonomiske fordeler. Fornuftsekteskap kunne man (i mine øyne) f. eks se hos R-H. og M.M.T for ikke så mange årene siden. Men også i andre sjikter ser en jo noe lignende. Rike og høyt utdannede sikter seg gjerne inn på likesinnede for å beholde den sosiale statusen.

Så fornuftsekteskap og fornuftsvennskap blant sin egen sosiale klasse er nok ikke så uvanlig. Men kanskje er det mer på vei ut enn inn? 

Anonymkode: 07784...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller har det egentlig vært slik bak fasaden i årtier også i Norge. Usynlige økonomiske mønstre om makt og arv er kanskje mest bestemmende. Kanskje også i valg av venner? Man dyrker jo kjærligheten i mange sammenheng eller gjør man? Man kan bare undres i dag. Folk tenker jo sitt.😍

Anonymkode: de70d...990

Hei

Det har vært slik bak fasaden, dvs man ønsker se sitt barn godt gift/ etablert, ikke gift med en partner som vil bli en belastning.

Det har vært i vår tradisjon, fra viking tid og før, få sitt barn trygt gift, eller i en god allianse, som tjener fellesskapets beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker på at det som dere skriver så bra om finnes latente sider ved sosiale relasjoner til stede i vårt samfunn før innvandring i nyere tid av noe størrelsesorden. Med de tradisjoner for sosiale relasjoner våre nye landsmenn har vil dette forsterke familiestrukturer og gjenopplive patrarkatet og matriakatet også her til lands. Er ikke dette hva som har skjedd alt. Jeg kan huske en aldrende syk mann i blokka der jeg bodde som ingen hjelp fikk på hver dør han banket. Han trengte innkjøp av noen matvarer til en nedstøvet liten leilighet i 5 etg. Husker han ville gi meg bladet Familien og røyk men jeg takket selvsagt nei. Det var ikke mye jeg kunne gjøre for ham og noen dager senere var han bare borte fra oppgangen. Vi er alle så forsiktige for det er så altfor lett å vikle seg inn i useriøse ting i dag.

Anonymkode: de70d...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker på at det som dere skriver så bra om finnes latente sider ved sosiale relasjoner til stede i vårt samfunn før innvandring i nyere tid av noe størrelsesorden. Med de tradisjoner for sosiale relasjoner våre nye landsmenn har vil dette forsterke familiestrukturer og gjenopplive patrarkatet og matriakatet også her til lands. Er ikke dette hva som har skjedd alt. Jeg kan huske en aldrende syk mann i blokka der jeg bodde som ingen hjelp fikk på hver dør han banket. Han trengte innkjøp av noen matvarer til en nedstøvet liten leilighet i 5 etg. Husker han ville gi meg bladet Familien og røyk men jeg takket selvsagt nei. Det var ikke mye jeg kunne gjøre for ham og noen dager senere var han bare borte fra oppgangen. Vi er alle så forsiktige for det er så altfor lett å vikle seg inn i useriøse ting i dag.

Anonymkode: de70d...990

Det er mange år siden i dag men episoden må ha gjort sterkt inntrykk på meg noe som ikke er rart så syk og svekket den stakkars mannen var. Og hvor hovne hans ben var ikke minst.  Han fortalte en sterk historie om hvor dårlig han var blitt behandlet ved et av landets sykehus som han bare hadde klart å komme seg fra på egen hånd.  Jeg husker menigheten på det andre stedet han tydeligvis bodde plutselig ringte meg på jobb og ba meg passe litt på en av naboene i oppgangen hvor jeg bodde. Jeg syntes denne telefonsamtalen var så underlig at neste gang jeg så den gamle mannen igjen så jeg fra om de som hadde ringt og så at jeg hadde svært at jeg ikke spionerte eller overvåket på andre bak deres rygg fordi jeg ikke trodde det var bra fir helsa til noen.  Han sa ikke stort stakkar. Hadde allerede dengang problemer med alle trappene stakkar. Flere  andre eldre i blokka begynte å merke det samme tror jeg.  Men det var en blokk det var vanskelig å lage noe heis i. Var da også bare små hybelleiligheter for folk som ikke hadde de store summer hjemmefra.  Bare veldig trist. Sikkert umulig for ham å bli boende i 5 etg uten heis bare. Dette var i en stor by men jeg fikk kontakt med " utesentralen" dengang som forsikret meg om at alt var i trygge hender.

Anonymkode: de70d...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange år siden i dag men episoden må ha gjort sterkt inntrykk på meg noe som ikke er rart så syk og svekket den stakkars mannen var. Og hvor hovne hans ben var ikke minst.  Han fortalte en sterk historie om hvor dårlig han var blitt behandlet ved et av landets sykehus som han bare hadde klart å komme seg fra på egen hånd.  Jeg husker menigheten på det andre stedet han tydeligvis bodde plutselig ringte meg på jobb og ba meg passe litt på en av naboene i oppgangen hvor jeg bodde. Jeg syntes denne telefonsamtalen var så underlig at neste gang jeg så den gamle mannen igjen så jeg fra om de som hadde ringt og så at jeg hadde svært at jeg ikke spionerte eller overvåket på andre bak deres rygg fordi jeg ikke trodde det var bra fir helsa til noen.  Han sa ikke stort stakkar. Hadde allerede dengang problemer med alle trappene stakkar. Flere  andre eldre i blokka begynte å merke det samme tror jeg.  Men det var en blokk det var vanskelig å lage noe heis i. Var da også bare små hybelleiligheter for folk som ikke hadde de store summer hjemmefra.  Bare veldig trist. Sikkert umulig for ham å bli boende i 5 etg uten heis bare. Dette var i en stor by men jeg fikk kontakt med " utesentralen" dengang som forsikret meg om at alt var i trygge hender.

Anonymkode: de70d...990

Vet ikke hvorfor jeg kom til å tenke på dette som skjedde meg mye fordi jeg jobbet styret i gården i perioder. Hvis man skal dra noe moral ut av saken er det vel at man vet aldri hva en vinterdag er før man har sett den neste.

Anonymkode: de70d...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager og unnskylder for nye gang at dette ble nok en utflytende og meningsløs tråd. Men jeg har sett og opplevet situasjoner fra flere vinkler også der jeg selv burde fanget signalene og sett alvoret mye tidligere men man er ofte yngre og mindre erfaring eller det er bare det at hverdagen forløper over mange år ganske likens og når noe ikke er som det pleier kan det være så lett å overse eller man har ikke erfaring med så mye sykdom og skyver lett ansvaret over på profesjonelle. Det er så lett å gjøre feil og tøye strikken for langt og ikke oppsøke hjelp i tide.

 

Anonymkode: de70d...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.2.2019 den 18.34, Madelenemie skrev:

Hei

Det har vært slik bak fasaden, dvs man ønsker se sitt barn godt gift/ etablert, ikke gift med en partner som vil bli en belastning.

Det har vært i vår tradisjon, fra viking tid og før, få sitt barn trygt gift, eller i en god allianse, som tjener fellesskapets beste.

Jeg tenker at «barnet» må få velge partner selv.

Anonymkode: 4df42...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager og unnskylder for nye gang at dette ble nok en utflytende og meningsløs tråd. Men jeg har sett og opplevet situasjoner fra flere vinkler også der jeg selv burde fanget signalene og sett alvoret mye tidligere men man er ofte yngre og mindre erfaring eller det er bare det at hverdagen forløper over mange år ganske likens og når noe ikke er som det pleier kan det være så lett å overse eller man har ikke erfaring med så mye sykdom og skyver lett ansvaret over på profesjonelle.

Jaha, det var jo veldig oppklarende... Hva har dette med arrangerte ekteskap å gjøre? 

Jeg tror det er nyttig å bruke fornuften, ikke bare følelsene, når man skal velge partner. Men jeg synes man skal være voksen nok til å gjøre det selv, foreldregenerasjonen skal holde seg unna i vår tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, laban skrev:

Jaha, det var jo veldig oppklarende... Hva har dette med arrangerte ekteskap å gjøre? 

Jeg tror det er nyttig å bruke fornuften, ikke bare følelsene, når man skal velge partner. Men jeg synes man skal være voksen nok til å gjøre det selv, foreldregenerasjonen skal holde seg unna i vår tid.

Veldig enig i det. Unge bør man la være i fred.

Anonymkode: de70d...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...