Gå til innhold

Fattigdom i Norge? Hvordan lever de som har det tøffest økonomisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alle har det ikke så lett i dag tror jeg.  Og andelen "utslåtte" bare vokser i dag tror jeg slik alt er.

Anonymkode: db882...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alle har det ikke så lett i dag tror jeg.  Og andelen "utslåtte" bare vokser i dag tror jeg slik alt er.

Anonymkode: db882...5ed

Jeg har søkt på 6 stillinger i kveld. Men regner bare med på å få avslag.  Men jeg forsøker ihvertfall . Det skal ikke være lett for alle i Norge ihvertfall. Vi lever i et rikt land men vi er alltid noen slitere. 

Anonymkode: 3b35f...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har søkt på 6 stillinger i kveld. Men regner bare med på å få avslag.  Men jeg forsøker ihvertfall . Det skal ikke være lett for alle i Norge ihvertfall. Vi lever i et rikt land men vi er alltid noen slitere. 

Anonymkode: 3b35f...fa7

Har du forsøkt å få større stilling der du jobber?

Anonymkode: 700da...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du forsøkt å få større stilling der du jobber?

Anonymkode: 700da...53f

Ja, men uten å ha lykkes. 

Anonymkode: 3b35f...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har søkt på 6 stillinger i kveld. Men regner bare med på å få avslag.  Men jeg forsøker ihvertfall . Det skal ikke være lett for alle i Norge ihvertfall. Vi lever i et rikt land men vi er alltid noen slitere. 

Anonymkode: 3b35f...fa7

Når jeg hører politikere i dag tenker jeg ofte at " enkelte har det klikket helt for". Det gjorde jeg sjelden før i tida når mine nærmeste levet og vi diskuterte over maten. Men det er bare dumt å legge for mye i tingene tror jeg.

Håper situasjonen snur seg til det positive for oss  igjen.😊

Anonymkode: db882...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tristeste av alt. Jeg tror det er så manges historier som aldri blir fortalt fordi de som skulle fortelle dem er så utarmet ressurs og helsemessig. Jeg tror ikke bare det er i utlandet det skjer. Jeg tror ikke det er fordi folk er mer gnien i dag.

Anonymkode: db882...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.2.2019 den 11.31, AnonymBruker skrev:

I Norge så virker det som om de aller fleste har masse penger og lever i luksus. Og sy alle kan få så mye arbeid som de vil osv. Men hvordan lever de som ikke klarer å nå opp? 

Jeg lever selv i en liten gammel leilighet som jeg leier. Eier ikke noe som jeg kan selge. Men tjener slik at jeg klarer meg. Jeg lurer iblant på om det fins folk i Norge som har det hardere økonomisk. Det er nok de som lever på sosial trygd.. 

Noen som kjenner noen eller selv lever på det man kan kalle fattigdom i Norge? 

 

Anonymkode: 3b35f...fa7

Samtidig er det en rekke omsorgsoppgaver som forsømmes og salg av kommunale tin i desperasjon for å spare. Hva man trenger nå er en rekke fete skatter for de rike spesielt for å komme på fote igjen og kunne klare integreringsoppgaver og alle fremtidige oppgaver ta igjen det forsømte med det kollektive transport ikke minst og sykehusene våre og skolens mange oppgaver. Skatt på skatt må bare til tror jeg.

Anonymkode: db882...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se bare på hvordan alle de som endte opp med minstepensjon blir sviktet av alle. Tilogmed Statistisk Sentralbyrå som ikke sammenlikner med norske generelle levevilkår tydeligvis. Alt er ikke bare. Men det har vært tiår før med kritikk fra dem det dengang gjaldt. Ingenting hjelper.

Anonymkode: db882...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Se bare på hvordan alle de som endte opp med minstepensjon blir sviktet av alle. 

Minstepensjonistene har kommet best ut av oppgjørene de siste årene.

Anonymkode: 700da...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i et gammelt hus som kryr av store edderkopper da det er hull ned til jordkjelleren der vaskemaskinen står. 

Må ut av huset, gå rundt for å vaske klær. 

Iskaldt, har hengt opp tepper slik at den lille stuen blir isolert og jeg kan klare meg på å varme opp stue og bad. Bruker mye tepper. 

Det ser altid skittent ut, syntes jeg, alt er slitt og gammelt, lite, trangt. 

Spiser mye billig mat som linser, grønnsaker, havre. 

Bruker de samme 2 joggebuksene og 5 tskjortene hjemme da jeg vil unngå slite ut de klærne som ser skikkelig ut. Har 2 bukser, 2 gensere, 2 tskjorter, 4 kjoler og 1 topp som er fin nok til å bruke når andre mennesker skal se meg. Har 1 bh, de fleste trusene mine er 10 år gamle, jeg klarer ikke bruke de 5 som jeg kjøpte i fjor fordi jeg ikke vil slite ut de også. Jeg vil ikke at de få plaggene som er fine skal bli stygge. 

Er hjemme hele tiden. Reiser bare ut når jeg skal handle mat, 2-3 ganger i mnd og noen få besøk hos familie iblant. Har ingen venner, kan ikke huske sist jeg spiste ute. 

Har vært syk i mange år, AAP gikk bort nylig når uføresøknaden ble avslått. Jeg er veldig syk og har slitt mye de siste 15 årene, men nav avslo søknaden min grunnet manglende arbeidspraksis. Selv om 15 år av slit og mislykkethet viser tydelig at jeg ikke mestrer arbeidslivet. 

Er sikkert mer som jeg har blitt vant til og har glemt ikke er en del av en normal livsstil for de som har det ok økonomisk

Anonymkode: 7637f...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bor i et gammelt hus som kryr av store edderkopper da det er hull ned til jordkjelleren der vaskemaskinen står. 

Må ut av huset, gå rundt for å vaske klær. 

Iskaldt, har hengt opp tepper slik at den lille stuen blir isolert og jeg kan klare meg på å varme opp stue og bad. Bruker mye tepper. 

Det ser altid skittent ut, syntes jeg, alt er slitt og gammelt, lite, trangt. 

Spiser mye billig mat som linser, grønnsaker, havre. 

Bruker de samme 2 joggebuksene og 5 tskjortene hjemme da jeg vil unngå slite ut de klærne som ser skikkelig ut. Har 2 bukser, 2 gensere, 2 tskjorter, 4 kjoler og 1 topp som er fin nok til å bruke når andre mennesker skal se meg. Har 1 bh, de fleste trusene mine er 10 år gamle, jeg klarer ikke bruke de 5 som jeg kjøpte i fjor fordi jeg ikke vil slite ut de også. Jeg vil ikke at de få plaggene som er fine skal bli stygge. 

Er hjemme hele tiden. Reiser bare ut når jeg skal handle mat, 2-3 ganger i mnd og noen få besøk hos familie iblant. Har ingen venner, kan ikke huske sist jeg spiste ute. 

Har vært syk i mange år, AAP gikk bort nylig når uføresøknaden ble avslått. Jeg er veldig syk og har slitt mye de siste 15 årene, men nav avslo søknaden min grunnet manglende arbeidspraksis. Selv om 15 år av slit og mislykkethet viser tydelig at jeg ikke mestrer arbeidslivet. 

Er sikkert mer som jeg har blitt vant til og har glemt ikke er en del av en normal livsstil for de som har det ok økonomisk

Anonymkode: 7637f...b19

Har du sørget å klage på avslaget? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bor i et gammelt hus som kryr av store edderkopper da det er hull ned til jordkjelleren der vaskemaskinen står. 

Må ut av huset, gå rundt for å vaske klær. 

Iskaldt, har hengt opp tepper slik at den lille stuen blir isolert og jeg kan klare meg på å varme opp stue og bad. Bruker mye tepper. 

Det ser altid skittent ut, syntes jeg, alt er slitt og gammelt, lite, trangt. 

Spiser mye billig mat som linser, grønnsaker, havre. 

Bruker de samme 2 joggebuksene og 5 tskjortene hjemme da jeg vil unngå slite ut de klærne som ser skikkelig ut. Har 2 bukser, 2 gensere, 2 tskjorter, 4 kjoler og 1 topp som er fin nok til å bruke når andre mennesker skal se meg. Har 1 bh, de fleste trusene mine er 10 år gamle, jeg klarer ikke bruke de 5 som jeg kjøpte i fjor fordi jeg ikke vil slite ut de også. Jeg vil ikke at de få plaggene som er fine skal bli stygge. 

Er hjemme hele tiden. Reiser bare ut når jeg skal handle mat, 2-3 ganger i mnd og noen få besøk hos familie iblant. Har ingen venner, kan ikke huske sist jeg spiste ute. 

Har vært syk i mange år, AAP gikk bort nylig når uføresøknaden ble avslått. Jeg er veldig syk og har slitt mye de siste 15 årene, men nav avslo søknaden min grunnet manglende arbeidspraksis. Selv om 15 år av slit og mislykkethet viser tydelig at jeg ikke mestrer arbeidslivet. 

Er sikkert mer som jeg har blitt vant til og har glemt ikke er en del av en normal livsstil for de som har det ok økonomisk

Anonymkode: 7637f...b19

På det Stortinget tror jeg bare de har det litt for lettvint i motsetning til deg. 

Du kan ikke be NAV om en samtale? Det kan være misforståelser mellom nav, fastlege og deg.

Anonymkode: db882...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55
På 8.2.2019 den 11.31, AnonymBruker skrev:

I Norge så virker det som om de aller fleste har masse penger og lever i luksus. Og sy alle kan få så mye arbeid som de vil osv. Men hvordan lever de som ikke klarer å nå opp? 

Jeg lever selv i en liten gammel leilighet som jeg leier. Eier ikke noe som jeg kan selge. Men tjener slik at jeg klarer meg. Jeg lurer iblant på om det fins folk i Norge som har det hardere økonomisk. Det er nok de som lever på sosial trygd.. 

Noen som kjenner noen eller selv lever på det man kan kalle fattigdom i Norge? 

 

Anonymkode: 3b35f...fa7

Vi har det ikke alle like lett i dag tror jeg. Virker som en bare ødeleggende utvikling så dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 2/15/2019 at 9:11 PM, frosken said:

Har du sørget å klage på avslaget? 

Ja, men sliter litt med å få fastlegen på min side. Vedkommende skrev for så vidt et skriv om meg da vi søkte ufør, men er ikke spesielt behjelpelig med noe mer hjelp nå. Det er en lang historie. Men jeg er ihvertfall havnet der at jeg ikke er frisk nok til å leve et normalt liv, men strengere krav fra nav gjør at søknad ble avslått. Så da sitter jeg her alene uten støtte fra noen, stengt ute av de reglene som skal fange opp snyltere eller hva det er. For syk til å kjempe, og alt av selvverdi og selvtillit er borte. 

Siden jeg ikke har særlig støtte fra noen, så fremstår ikke akkurat saken min kjempetroverdig heller. Det er litt grunnet noen av mine problemer som gjør det vanskelig for meg å kommunisere, og selv om jeg skulle være heldig å ordlegge meg bra, så har jeg en avvikende oppførsel der jeg kan oppfattes som, vel på godt norsk, skrullete. Det er da delvis grunnet mine nevrologiske problemer der jeg tar litt omveier for å komme til poenget osv, noe som kan oppfattes på en dårlig måte om man ikke forstår meg/ problemene mine, noe jeg ikke opplever mange gjør.  Føler det er en ganske stor distanse mellom meg og de fleste andre mennesker, noe som jeg syntes har gjort det vanskeligere å få hjelp, fordi mennesker i helsevesenet kan ikke relatere til meg/ sympatisere med meg og hvordan jeg er, og i verste fall tolker de meg og min oppførsel som noe negativt. Hadde jeg ikke hatt to gode venner som forstår meg og som kan bekrefte at jeg ikke er gærn, så hadde jeg gått fra vettet for lenge siden

Anonymkode: 7637f...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2019 den 17.43, AnonymBruker skrev:

Bor i et gammelt hus som kryr av store edderkopper da det er hull ned til jordkjelleren der vaskemaskinen står. 

Må ut av huset, gå rundt for å vaske klær. 

Iskaldt, har hengt opp tepper slik at den lille stuen blir isolert og jeg kan klare meg på å varme opp stue og bad. Bruker mye tepper. 

Det ser altid skittent ut, syntes jeg, alt er slitt og gammelt, lite, trangt. 

Spiser mye billig mat som linser, grønnsaker, havre. 

Bruker de samme 2 joggebuksene og 5 tskjortene hjemme da jeg vil unngå slite ut de klærne som ser skikkelig ut. Har 2 bukser, 2 gensere, 2 tskjorter, 4 kjoler og 1 topp som er fin nok til å bruke når andre mennesker skal se meg. Har 1 bh, de fleste trusene mine er 10 år gamle, jeg klarer ikke bruke de 5 som jeg kjøpte i fjor fordi jeg ikke vil slite ut de også. Jeg vil ikke at de få plaggene som er fine skal bli stygge. 

Er hjemme hele tiden. Reiser bare ut når jeg skal handle mat, 2-3 ganger i mnd og noen få besøk hos familie iblant. Har ingen venner, kan ikke huske sist jeg spiste ute. 

Har vært syk i mange år, AAP gikk bort nylig når uføresøknaden ble avslått. Jeg er veldig syk og har slitt mye de siste 15 årene, men nav avslo søknaden min grunnet manglende arbeidspraksis. Selv om 15 år av slit og mislykkethet viser tydelig at jeg ikke mestrer arbeidslivet. 

Er sikkert mer som jeg har blitt vant til og har glemt ikke er en del av en normal livsstil for de som har det ok økonomisk

Anonymkode: 7637f...b19

De har laget rigide regler, ikke for å forhindre snyltere, men fordi de vet at en del da gir opp og lever på oppsparte midler isteden for å få ytelsen de har krav på, dermed sparer de penger på at folk gir opp. Det er typisk strategi for forsikringsselskaper og mye av det vi ser i USA egentlig, vi nærmer oss amerikanske tilstander den norske modellen forvitrer dag for dag. Ikke la deg lure av politikerne og deres angivelige motiver, de vet godt hva de gjør og hvorfor, og det handler ikke om noen noble edle motiver selv om mediene kanskje viderebringer propagandaen deres

Vet ikke hva som feiler deg men basert på avslagsgrunnen tyder det jo på at de mener du er syk, men de gir deg avslag på en teknikalitet, altså de vil ha deg innom praksis før de gir deg ufør, altså må du bare be om å begynne på arbeidspraksis og blir det for ille får du sykemelde deg fra praksisen også er det da prøvd og dokumentert. Også må du søke ufør på nytt etter det, også vil du nok få den innvilget. Er du veldig dårlig så be om arbeidspraksis i skjermet virksomhet

Ikke gi opp !

Anonymkode: 60c15...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ edit: altså du bør klage først selvsagt dette er bare hvis klagen blir avslått og du ikke har krefter til eller anser det som sannsynlig med postivt utfall av å gå rettens vei. Du skrev for lite for å kunne vurdere om din erfaring gjennom disse 15 år indikerer tilstrekkelig at det ikke er hensiktsmessigt med (mer?) arbeidspraksis for å evaluere tilstanden din i forhold til arbeidslivet i forhold til de juridiske krav

Anonymkode: 60c15...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men sliter litt med å få fastlegen på min side. Vedkommende skrev for så vidt et skriv om meg da vi søkte ufør, men er ikke spesielt behjelpelig med noe mer hjelp nå. Det er en lang historie. Men jeg er ihvertfall havnet der at jeg ikke er frisk nok til å leve et normalt liv, men strengere krav fra nav gjør at søknad ble avslått. Så da sitter jeg her alene uten støtte fra noen, stengt ute av de reglene som skal fange opp snyltere eller hva det er. For syk til å kjempe, og alt av selvverdi og selvtillit er borte. 

Siden jeg ikke har særlig støtte fra noen, så fremstår ikke akkurat saken min kjempetroverdig heller. Det er litt grunnet noen av mine problemer som gjør det vanskelig for meg å kommunisere, og selv om jeg skulle være heldig å ordlegge meg bra, så har jeg en avvikende oppførsel der jeg kan oppfattes som, vel på godt norsk, skrullete. Det er da delvis grunnet mine nevrologiske problemer der jeg tar litt omveier for å komme til poenget osv, noe som kan oppfattes på en dårlig måte om man ikke forstår meg/ problemene mine, noe jeg ikke opplever mange gjør.  Føler det er en ganske stor distanse mellom meg og de fleste andre mennesker, noe som jeg syntes har gjort det vanskeligere å få hjelp, fordi mennesker i helsevesenet kan ikke relatere til meg/ sympatisere med meg og hvordan jeg er, og i verste fall tolker de meg og min oppførsel som noe negativt. Hadde jeg ikke hatt to gode venner som forstår meg og som kan bekrefte at jeg ikke er gærn, så hadde jeg gått fra vettet for lenge siden

Anonymkode: 7637f...b19

Jeg synes du skal ta kontakt med pasient og brukerombudet, de kan sannsynligvis gå gjennom saken sammen med deg og gi råd: https://www.oslo.kommune.no/politikk-og-administrasjon/etater-foretak-og-ombud/pasient-og-brukerombudet-i-oslo-og-akershus-og-sosial-og-eldreombudet-i-oslo/#gref   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det ikke overalt likt i Norge heller og det tror jeg vil i avspeile seg i det kommende valget.

Anonymkode: db882...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har det ikke overalt likt i Norge heller og det tror jeg vil i avspeile seg i det kommende valget.

Anonymkode: db882...5ed

Tror du det blir forskjell fra siste valg?

Anonymkode: 90f0a...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er også flink til å skryte av at alle har det så bra økonomisk her. Men utifra hva jeg leser og får med meg så er det skjulte mørketall ute å går. Foreks: nav skryter at de har kun litt over 2 prosent arbeidsledige. Men da regner de kun de som er helt uten arbeid. De som kun jobber foreks 17 prosent blir ikke regnet som arbeidsledige i statistikken. Jeg regner med at det er en god del som er arbeidsledige. Årsak: nav har ikke kapasitet nok til å hjelpe alle. 

Anonymkode: 3b35f...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...