Gå til innhold

Fattigdom i Norge? Hvordan lever de som har det tøffest økonomisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I Norge så virker det som om de aller fleste har masse penger og lever i luksus. Og sy alle kan få så mye arbeid som de vil osv. Men hvordan lever de som ikke klarer å nå opp? 

Jeg lever selv i en liten gammel leilighet som jeg leier. Eier ikke noe som jeg kan selge. Men tjener slik at jeg klarer meg. Jeg lurer iblant på om det fins folk i Norge som har det hardere økonomisk. Det er nok de som lever på sosial trygd.. 

Noen som kjenner noen eller selv lever på det man kan kalle fattigdom i Norge? 

 

Anonymkode: 3b35f...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I svigerfamilien min var det en minstepensjonist, hun er død nå. Hun hadde aldri vært gift, hadde ingen barn og hadde jobbet deltid en god del av sine yrkesaktive år.

Hun eide en liten leilighet som hun hadde bodd i helt fra huset var en leiegård. Den ble senere seksjonert til selveierboliger i en prosess som gikk over lang tid, uten at de opprinnelige leietakerne måtte betale noen kjempesum på én gang.

De siste årene hadde hun et lån på leiligheten for å ha nok penger til de daglige utgiftene. Det fungerte slik at hun ikke hadde noen betalingsplan som reduserte lånet, det ble fratrukket da arvingene solgte leiligheten. Den var jo blitt verdifull, men man kan ikke spise boligen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, laban skrev:

I svigerfamilien min var det en minstepensjonist, hun er død nå. Hun hadde aldri vært gift, hadde ingen barn og hadde jobbet deltid en god del av sine yrkesaktive år.

Hun eide en liten leilighet som hun hadde bodd i helt fra huset var en leiegård. Den ble senere seksjonert til selveierboliger i en prosess som gikk over lang tid, uten at de opprinnelige leietakerne måtte betale noen kjempesum på én gang.

De siste årene hadde hun et lån på leiligheten for å ha nok penger til de daglige utgiftene. Det fungerte slik at hun ikke hadde noen betalingsplan som reduserte lånet, det ble fratrukket da arvingene solgte leiligheten. Den var jo blitt verdifull, men man kan ikke spise boligen sin.

Takk for at du delte historien. Er interessant å høre hvordan de såkalte fattige i Norge lever og har det. Og gjerne noe om hvorfor situasjonen ble slik. 

Anonymkode: 3b35f...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og gjerne noe om hvorfor situasjonen ble slik. 

I hennes tilfelle var den helt klar: Hun hadde jobbet for lite til å få annet enn minstepensjon, og den holdt ikke tritt med økte faste utgifter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har levd i ekstrem fattigdom i vel 6 år ca nå, da snakker vi ca 120'000 i året. Det går jo så lenge en har veldig lav husleie. Har du husleie til 10'000 kroner i Oslo så er jo alle 120'000 borte bare på husleie og du har ikke penger til mat eller klær eller et liv

De siste årene har jeg gått på AAP isteden for sosialstønad og fått dermed ca 160'000 inn på konto i året, jeg har altså levd på 40'000 mindre enn jeg teoretisk sett kunne, men har følt en stor utrygghet på grunn av signaler jeg fikk fra nav og andre som tydet på at det ikke så lyst ut for meg fremover hverken mtp overgang til arbeidsliv, eller å kvalifisere for videre ytelser, så derfor sparte jeg alt jeg kunne isteden for å "nyte" livet litt med pengene som var til overs

Tror det har hatt litt negative konsekvenser for helsen etc å gå så lavt ned som jeg har gjort da kommer en seg ikke opp, har fått mange fysiske sykdommer i denne perioden som har redusert min livskvalitet veldig mye og mistenker at det er en sammenheng, var også mye friskere og mer oppegående før jeg ble introdusert for "hjelpere" og "testere" av diverse slag, noen trenger nok trygghet og forutsigbarhet mer enn pisk og dårlig skjulte trusler, men de ønsker vel å skremme folk bort så da er det nok bare en periode en må klamre seg gjennom og håpe på bedre tider på andre sider og at det fortsatt er noe igjen å leve for da

Kommer nok ikke til å "tørre" leve livet på en god stund selv om jeg eventuelt får en varig ytelse en dag, varige ytelser skal visst ikke bli varige lenger, det er ihvertfall noen politikeres våte drøm, så får vi nesten bare se hva som skjer til slutt, vi får se

Anonymkode: 60c15...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har levd i ekstrem fattigdom i vel 6 år ca nå, da snakker vi ca 120'000 i året. Det går jo så lenge en har veldig lav husleie. Har du husleie til 10'000 kroner i Oslo så er jo alle 120'000 borte bare på husleie og du har ikke penger til mat eller klær eller et liv

De siste årene har jeg gått på AAP isteden for sosialstønad og fått dermed ca 160'000 inn på konto i året, jeg har altså levd på 40'000 mindre enn jeg teoretisk sett kunne, men har følt en stor utrygghet på grunn av signaler jeg fikk fra nav og andre som tydet på at det ikke så lyst ut for meg fremover hverken mtp overgang til arbeidsliv, eller å kvalifisere for videre ytelser,

Med din diagnose skulle du vel kvalifisere til permanent ytelse, vel?

Anonymkode: 700da...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har levd i ekstrem fattigdom i vel 6 år ca nå, da snakker vi ca 120'000 i året. Det går jo så lenge en har veldig lav husleie. Har du husleie til 10'000 kroner i Oslo så er jo alle 120'000 borte bare på husleie og du har ikke penger til mat eller klær eller et liv

De siste årene har jeg gått på AAP isteden for sosialstønad og fått dermed ca 160'000 inn på konto i året, jeg har altså levd på 40'000 mindre enn jeg teoretisk sett kunne, men har følt en stor utrygghet på grunn av signaler jeg fikk fra nav og andre som tydet på at det ikke så lyst ut for meg fremover hverken mtp overgang til arbeidsliv, eller å kvalifisere for videre ytelser, så derfor sparte jeg alt jeg kunne isteden for å "nyte" livet litt med pengene som var til overs

Tror det har hatt litt negative konsekvenser for helsen etc å gå så lavt ned som jeg har gjort da kommer en seg ikke opp, har fått mange fysiske sykdommer i denne perioden som har redusert min livskvalitet veldig mye og mistenker at det er en sammenheng, var også mye friskere og mer oppegående før jeg ble introdusert for "hjelpere" og "testere" av diverse slag, noen trenger nok trygghet og forutsigbarhet mer enn pisk og dårlig skjulte trusler, men de ønsker vel å skremme folk bort så da er det nok bare en periode en må klamre seg gjennom og håpe på bedre tider på andre sider og at det fortsatt er noe igjen å leve for da

Kommer nok ikke til å "tørre" leve livet på en god stund selv om jeg eventuelt får en varig ytelse en dag, varige ytelser skal visst ikke bli varige lenger, det er ihvertfall noen politikeres våte drøm, så får vi nesten bare se hva som skjer til slutt, vi får se

Anonymkode: 60c15...5d7

Huffda.  Ja det er ikke bare meg som har det tøfft økonomisk ser jeg. 

Norge er et av verdens rikeste og beste land å bo i. Vi som er betegnet som fattig i Norge er egentlig ikke så fattig å regne når man tenker på de aller fattigste foreks i Afrika osv, men vi har det veldig tøfft vi og. Jeg blir litt irritert når jeg hører at folk vil ha det til at alle har det så bra i Norge, for jeg sliter veldig hardt og bor såpass dårlig at venner og familie reagerer på det. 

Det er også litt pinlig. 

Anonymkode: 3b35f...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at jeg tjener dårlig kan ha sammenheng med angst og at jeg sliter med å nå frem pga det. 

Anonymkode: 3b35f...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

varige ytelser skal visst ikke bli varige lenger, det er ihvertfall noen politikeres våte drøm, så får vi nesten bare se hva s

 

 

Dette er nytt for meg, hvor har du dette fra?

Anonymkode: 06ed5...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har levd i ekstrem fattigdom i vel 6 år ca nå, da snakker vi ca 120'000 i året. Det går jo så lenge en har veldig lav husleie. Har du husleie til 10'000 kroner i Oslo så er jo alle 120'000 borte bare på husleie og du har ikke penger til mat eller klær eller et liv

De siste årene har jeg gått på AAP isteden for sosialstønad og fått dermed ca 160'000 inn på konto i året, jeg har altså levd på 40'000 mindre enn jeg teoretisk sett kunne, men har følt en stor utrygghet på grunn av signaler jeg fikk fra nav og andre som tydet på at det ikke så lyst ut for meg fremover hverken mtp overgang til arbeidsliv, eller å kvalifisere for videre ytelser, så derfor sparte jeg alt jeg kunne isteden for å "nyte" livet litt med pengene som var til overs

Tror det har hatt litt negative konsekvenser for helsen etc å gå så lavt ned som jeg har gjort da kommer en seg ikke opp, har fått mange fysiske sykdommer i denne perioden som har redusert min livskvalitet veldig mye og mistenker at det er en sammenheng, var også mye friskere og mer oppegående før jeg ble introdusert for "hjelpere" og "testere" av diverse slag, noen trenger nok trygghet og forutsigbarhet mer enn pisk og dårlig skjulte trusler, men de ønsker vel å skremme folk bort så da er det nok bare en periode en må klamre seg gjennom og håpe på bedre tider på andre sider og at det fortsatt er noe igjen å leve for da

Kommer nok ikke til å "tørre" leve livet på en god stund selv om jeg eventuelt får en varig ytelse en dag, varige ytelser skal visst ikke bli varige lenger, det er ihvertfall noen politikeres våte drøm, så får vi nesten bare se hva som skjer til slutt, vi får se

Anonymkode: 60c15...5d7

Har du søkt om skattebegrensning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Dette er nytt for meg, hvor har du dette fra?

Anonymkode: 06ed5...c08

Det er vel en litt overdrevet negativ tolkning av dette høringsnotatet fra Regjeringen:

https://www.regjeringen.no/contentassets/0e4d0aa0e2f24fcd98862878e474e04c/horingsnotat-220119.pdf

Departementet foreslår at det skal presiseres at uføregraden kan revurderes dersom det har skjedd en vesentlig endring i de forhold som lå til grunn for innvilgelse av uføretrygden. Dette kan for eksempel være medisinske forhold, eller at den uføre ved sin
arbeidsinnsats har vist at inntektsmulighetene er endret. Tilsvarende gjelder også når den uføretrygdede ikke utnytter sine muligheter i et inntektsgivende arbeid.

https://www.abcnyheter.no/penger/2019/01/24/195495052/regjeringen-foreslar-endringer-i-reglene-for-uforetrygd

Hvem vet hva slags innstramminger som kommer i fremtiden.

Anonymkode: 700da...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange som jeg kjenner som sier at de tror det kommer til å bli strammere og hardere økonomisk i Norge etterhvert. Jeg føler allerede at det er vanskelig nok men det sies at det kommer mulig til å bli enda vanskeligere og enda større skille mellom fattige og rike i befolkningen. 

Anonymkode: 3b35f...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er trist å høre hvordan dere nå sliter. Vi må ikke glemme tror jeg at Norge er blitt et veldig stort land  og folk har det så forskjellig tror jeg bak gardinene. Vanskelig å vite hvem man skal heie på for at de svakeste skal få nødvendige løft. Det er mye veldig vanskelig å forstå synes jeg bare når man hører media i dag. Viktig å prøve å tenke helse føler jeg.

Anonymkode: db882...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel en litt overdrevet negativ tolkning

Anonymkode: 700da...53f

Ja overdriver litt men en ser fra retorikken deres de skal "få de uføre til å jobbe", de sier aldri helt hvordan dette skal skje i praksis så da må en bare belage seg på fantasien og vente å se hva for noe påfunn de kommer opp med for å angivelig forsøke oppnå dette målet.

For et par år siden kom de med nye regler for å kombinere uføretrygd og jobb, for å gi de uføre mer mulighet og trygghet de kan jobbe så mye de vil (f.eks når de har en god periode) uten å miste retten til uføretrygden, jo mer du jobber så får du bare gradvis mindre utbetalt av uføredelen men du har alltid den å falle tilbake på når det sier stopp isteden for å måtte søke ufør på nytt etc.  så kommer de nå plutselig ok dere som følgte vårt råd for å kombinere uføretrygd med jobb, nå ønsker vi endre loven igjenn og alle dere skal få trygden deres revurdert siden dere jobbet så skal vi kanskje ta den fra dere... 🙄

Jeg skal ikke si noe om hvordan fremtidens ytelser vil se ut, men jeg ville ikke følt meg trygg angående hva slags nye sprell som kan komme i fremtiden, men det er meg jeg er veldig opptatt av mønstre og signaler og godt mulig jeg overtolker ting og er overdrevent pessimistisk.

Vi får bare se hva som skjer tror jeg

6 timer siden, Trine skrev:

Har du søkt om skattebegrensning?

Aldri hørt om det men fra google virker det som et alternativ til sosialhjelp så det synes jeg er bra at folk får den muligheten istedenfor å tigge på sosialen. Vet at mange uføre går på sosialen fordi trygden ikke dekker utgiftene deres så er nok en del lavltlønnte som også havner i den kategorien så at de kan søke skattebegrensning istedenfor det liker jeg. Ikke noe for meg gitt dagens situasjon men bra innspill uansett for andre fattige i tråden :) 

Anonymkode: 60c15...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja overdriver litt men en ser fra retorikken deres de skal "få de uføre til å jobbe", de sier aldri helt hvordan dette skal skje i praksis så da må en bare belage seg på fantasien og vente å se hva for noe påfunn de kommer opp med for å angivelig forsøke oppnå dette målet.

For et par år siden kom de med nye regler for å kombinere uføretrygd og jobb, for å gi de uføre mer mulighet og trygghet de kan jobbe så mye de vil (f.eks når de har en god periode) uten å miste retten til uføretrygden, jo mer du jobber så får du bare gradvis mindre utbetalt av uføredelen men du har alltid den å falle tilbake på når det sier stopp isteden for å måtte søke ufør på nytt etc.  så kommer de nå plutselig ok dere som følgte vårt råd for å kombinere uføretrygd med jobb, nå ønsker vi endre loven igjenn og alle dere skal få trygden deres revurdert siden dere jobbet så skal vi kanskje ta den fra dere... 🙄

Jeg skal ikke si noe om hvordan fremtidens ytelser vil se ut, men jeg ville ikke følt meg trygg angående hva slags nye sprell som kan komme i fremtiden, men det er meg jeg er veldig opptatt av mønstre og signaler og godt mulig jeg overtolker ting og er overdrevent pessimistisk.

Vi får bare se hva som skjer tror jeg

Aldri hørt om det men fra google virker det som et alternativ til sosialhjelp så det synes jeg er bra at folk får den muligheten istedenfor å tigge på sosialen. Vet at mange uføre går på sosialen fordi trygden ikke dekker utgiftene deres så er nok en del lavltlønnte som også havner i den kategorien så at de kan søke skattebegrensning istedenfor det liker jeg. Ikke noe for meg gitt dagens situasjon men bra innspill uansett for andre fattige i tråden :) 

Anonymkode: 60c15...5d7

Ikke umulig du kan få skattebegrensning. Står mer her:

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattemelding/finn-post/1/5/12/?11808=0

Ser ut som det kan være mulig hvis du har utbetalt under 18K og er enslig.

men det står «Ordningen er ikke for deg med midlertidig lav inntekt (ca. 1-3 år).» så kanskje det ikke gjelder på AAP. ? 

Anonymkode: 700da...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva kan man kalle fattigdom? Inntekt under 15 000 utbetalt i måneden eller? 

Jeg pratet med sosialkontoret tidligere men jeg tjente over 2000 kr for mye for å få stønad. De sa at grensen går på ca 15 000. 

Anonymkode: 3b35f...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke umulig du kan få skattebegrensning. Står mer her:

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattemelding/finn-post/1/5/12/?11808=0

Ser ut som det kan være mulig hvis du har utbetalt under 18K og er enslig.

men det står «Ordningen er ikke for deg med midlertidig lav inntekt (ca. 1-3 år).» så kanskje det ikke gjelder på AAP. ? 

Anonymkode: 700da...53f

TS kan bevise å ha hatt lav inntekt i 6 år. Jeg tror det er nok, uten at jeg skal si det sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trine skrev:

TS kan bevise å ha hatt lav inntekt i 6 år. Jeg tror det er nok, uten at jeg skal si det sikkert.

Enig at det virker hensiktsmessig å søke om skattebegrensning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I grunnen er det jo kriminelt av samfunnet å unnlate å hjelpe. Men det er jo så mye som ikke etterforskes og ting er ikke så enkelt å være politi engang tror jeg.intrykket som blir stående igjen er jo at en rekke mennesker kan man ikke gjøre stort for. Dette er jo usant og mange representanter for yrkesgrupper lever jo godt på å formidle sånne usannheter. Ting er ikke så enkelt at man kan gjøre noe for alle. Mange får ganske enkelt ikke hjelpen de har krav på fra fødsel av tror jeg. Ingenting legges til rette slik som for andre.Husker man snakket med gloria i øya før om løvetannbarn.  Bare skammelig. Jeg tar stor avstand.

Anonymkode: db882...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...