Gå til innhold

Blødninger "uten grunn"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Min menssyklus var svært stabil før jeg fikk barn. Etter fødsel for 16 år siden hadde jeg i flere år store og langvarige blødninger (brukte i perioder barnebleier fordi jeg ikke fant store nok bind - og hadde ofte daglige gjennomblødninger i klær, og blødde ofte 20-30 dager i strekk). Jeg gikk jevnlig på medikamenter som Primolut og Provera. Jeg var sterkt overvektig, og gynekolog mente blødningene kunne komme av ubalense i hormoner pga overvekt - men ingenting ble påvist av blodprøver osv. Pga overvekten ville han ikke vurdere fjerning av livmor pga risiko. Ellers fant man ikke andre årsaker til blødningene. 

For ca 8 år siden (etter en spontanabort) startet jeg med depo-provera. Blødningene stoppet og var helt borte etter andre injeksjon. En ny og deilig tilværelse! I disse årene har jeg ikke hatt noen antydning til blødninger, før for ca 3 mnd siden. Da begynte det med brunlig utflod og sporblødninger. Jeg tenkte det hadde sammenheng med at det nærmet seg ny injeksjon. Blødningene stoppet da jeg fikk ny injeksjon, men begynte igjen 2-3 uker etterpå. Nå er det stort sett kontinuerlig småblødninger med friskt blod. 

Jeg bestilte time hos gynekolog og tok celleprøve og vevsprøve av livmorveggen. Begge disse var normale. Hun sprøytet også saltvann inn i livmorhulen og så med ultralyd, og sa at alt så helt normalt ut. Jeg tok blodprøve hos legen for å måle østrogen-nivå - og det var også helt normalt. Så hva kan disse blødningene komme av? Er det noe å gjøre noe med? Vet ikke om det har betydning, men jeg har gått ned i overkant av 60 kilo det siste året, gjennom restriktivt kosthold og mye trening. Jeg er 45 år og bruker ingen andre medisiner.

Anonymkode: dfedb...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Fantastisk med så stor et vekttap, flott klart.

Du har brukt p-sprøyte i mange år uten blødning, men nå har du fått småblødninger i en lengre periode. Viktig at du ble undersøkt, og det ser ut til at man ikke har funnet noen forklaring etter grundig undersøkelse. Det var en ekstra grundig undersøkelse med saltvann for å utelukke polypper.

Noen ganger ser man slike 'senblødninger' etter mange år med blødningsfri prevensjon. En forklaring kan være at det dannes en del blodkar i livmorhulen som lett sprekker og gir slik småblødning. Du kan forsøke med tilskudd av østrogen, f.eks. Estradot-plaster eller progynova tabletter 1-2 mg daglig. Du må få resept hos fastlegen.

Vennlig hilsen Mette

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...