Gå til innhold

Jeg vet at jeg er plagsom


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge følt at jeg er plagsom fordi jeg er som jeg er. Før har jeg tenkt at det bare er noe jeg føler, men idag fikk jeg det virkelig bekreftet på en indirekte måte.

Jeg har bestemt meg for å ikke kjempe i mot lenger men akseptere det og at ting ble som de ble. 

Er det noe annet jeg kan gjøre for å komme meg videre? Jeg ønsker ikke å snakke med noen om det. 

Anonymkode: f9d91...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noe annet enn hva? Hvis du gjør noe som innebærer at andre opplever deg som plagsom, så kan du kanskje slutte å gjøre det?

For øvrig fungerer det ikke å gi fornuftige svar på så vage spørsmål. Jeg blir litt usikker på om du egentlig ønsker et løsningsorientert svar. Hvis det du primært ønsker er å uttrykke at du er lei deg, så hadde det vært enklere om du sa det direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lenge følt at jeg er plagsom fordi jeg er som jeg er. Før har jeg tenkt at det bare er noe jeg føler, men idag fikk jeg det virkelig bekreftet på en indirekte måte.

Jeg har bestemt meg for å ikke kjempe i mot lenger men akseptere det og at ting ble som de ble. 

Er det noe annet jeg kan gjøre for å komme meg videre? Jeg ønsker ikke å snakke med noen om det. 

Anonymkode: f9d91...245

Siden du ikke vil snakke med noen om det, så kanskje et slikt nettbasert kurs kan være noe? Tror du trenger å få styrket selvfølelsen din. 

https://www.kursagenten.no/enkeltkurs/Nettbasert-kurs-for-a-bedre-selvfolelsen-107824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, frosken skrev:

Noe annet enn hva? Hvis du gjør noe som innebærer at andre opplever deg som plagsom, så kan du kanskje slutte å gjøre det?

For øvrig fungerer det ikke å gi fornuftige svar på så vage spørsmål. Jeg blir litt usikker på om du egentlig ønsker et løsningsorientert svar. Hvis det du primært ønsker er å uttrykke at du er lei deg, så hadde det vært enklere om du sa det direkte.

Jeg kommer ikke til å plage noen mer. Den saken er grei.

Jeg er lei meg fordi jeg har måttet gi slipp på ting som betydde mye for meg og min livskvalitet, ellers har en avgjørelse jeg har tatt i livet aldri føltes mer riktig før. Og den avgjørelsen er tatt først og fremst av hensyn til andre. Det verste jeg vet er å være til bry for andre, og nå vet jeg at jeg har vært mange ganger. 

Ellers ønsker jeg løsningsorienterte svar, ja. Jeg må gå videre i livet mitt og ønsket råd om hvordan jeg skal gjøre det da jeg ikke har erfaring med dette før. Jeg må klare å legge ting bak meg, ikke tenke på det og gå videre. Hvis jeg tenker på det bllr jeg bare lei meg og får det vondt. 

Anonymkode: f9d91...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer ikke til å plage noen mer. Den saken er grei.

Jeg er lei meg fordi jeg har måttet gi slipp på ting som betydde mye for meg og min livskvalitet, ellers har en avgjørelse jeg har tatt i livet aldri føltes mer riktig før. Og den avgjørelsen er tatt først og fremst av hensyn til andre. Det verste jeg vet er å være til bry for andre, og nå vet jeg at jeg har vært mange ganger. 

Ellers ønsker jeg løsningsorienterte svar, ja. Jeg må gå videre i livet mitt og ønsket råd om hvordan jeg skal gjøre det da jeg ikke har erfaring med dette før. Jeg må klare å legge ting bak meg, ikke tenke på det og gå videre. Hvis jeg tenker på det bllr jeg bare lei meg og får det vondt. 

Anonymkode: f9d91...245

Det er litt vanskelig å gi gode svar når du ikke egentlig deler noe. Hva ligger i plage? Hva har du gitt slipp på? Hva skal du legge bak deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bergogdal skrev:

Det er litt vanskelig å gi gode svar når du ikke egentlig deler noe. Hva ligger i plage? Hva har du gitt slipp på? Hva skal du legge bak deg?

Jeg vil ikke gi for mye detaljer pga gjenkjennelsesfare. Jeg ønsker generelle råd om hvordan man etter å ha tatt ansvar for noe legger det hele bak seg og går videre. Hvordan man jobber med det. 

..

Jeg ville egentlig ikke gi slipp på det fordi det hadde så stor betydning for meg og mitt liv, men jeg har ikke noe valg. Jeg klarte ikke å mestre ting lenger, og det og det at jeg har vært plagsom for noen har jeg nå tatt ansvar for. Jeg har avsluttet ting som betydde mye for meg og må gå videre i livet. 

Jeg vet ikke hvordan jeg ellers kan beskrive alt uten å gå for detaljert inn i det. 

Anonymkode: f9d91...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke gi for mye detaljer pga gjenkjennelsesfare. Jeg ønsker generelle råd om hvordan man etter å ha tatt ansvar for noe legger det hele bak seg og går videre. Hvordan man jobber med det. 

..

Jeg ville egentlig ikke gi slipp på det fordi det hadde så stor betydning for meg og mitt liv, men jeg har ikke noe valg. Jeg klarte ikke å mestre ting lenger, og det og det at jeg har vært plagsom for noen har jeg nå tatt ansvar for. Jeg har avsluttet ting som betydde mye for meg og må gå videre i livet. 

Jeg vet ikke hvordan jeg ellers kan beskrive alt uten å gå for detaljert inn i det. 

Anonymkode: f9d91...245

Jeg skjønner det, men tror du overvurderer gjenkjennelsesrisikoen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Bergogdal skrev:

Jeg skjønner det, men tror du overvurderer gjenkjennelsesrisikoen:-)

Jeg skjønner at det er vanskelig å gi meg gode råd når jeg ikke vil skrive mer detaljert om det. Takk for at dere forsøkte :)

Anonymkode: f9d91...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å oppta tankene med andre ting i den vanskelige tiden som kommer. Jeg har ikke noen hobby å fokusere på lenger, så jeg må finne andre ting å oppta tankene med. 

Anonymkode: f9d91...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer ikke til å plage noen mer. Den saken er grei.

Jeg er lei meg fordi jeg har måttet gi slipp på ting som betydde mye for meg og min livskvalitet, ellers har en avgjørelse jeg har tatt i livet aldri føltes mer riktig før. Og den avgjørelsen er tatt først og fremst av hensyn til andre. Det verste jeg vet er å være til bry for andre, og nå vet jeg at jeg har vært mange ganger. 

Ellers ønsker jeg løsningsorienterte svar, ja. Jeg må gå videre i livet mitt og ønsket råd om hvordan jeg skal gjøre det da jeg ikke har erfaring med dette før. Jeg må klare å legge ting bak meg, ikke tenke på det og gå videre. Hvis jeg tenker på det bllr jeg bare lei meg og får det vondt. 

Anonymkode: f9d91...245

Jeg synes det er bakvendt at du prøver å hente støtte hos oss til å gi opp noe du gang på gang har beskrevet at har gitt deg svært mye. Du kaller det å ta ansvar, - for meg er det mer nærliggende å kalle det unnvikelse. Du sier det er av hensyn til andre, men det er det reelt sett ikke. Det er av hensyn til dine vanskelige følelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, frosken skrev:

Jeg synes det er bakvendt at du prøver å hente støtte hos oss til å gi opp noe du gang på gang har beskrevet at har gitt deg svært mye. Du kaller det å ta ansvar, - for meg er det mer nærliggende å kalle det unnvikelse. Du sier det er av hensyn til andre, men det er det reelt sett ikke. Det er av hensyn til dine vanskelige følelser. 

Ok. Takk for dine svar. 

Anonymkode: f9d91...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frosken: tro hva du vil. Skulle fortalt deg mer, men det kan og vil jeg ikke. 

Jeg har vært ærlig, og jeg har ikke bedt om støtte til å ta en avgjørelse jeg har tatt eller ikke tatt. Jeg har bedt om råd for å komme meg videre og gjennom en vond tid som kommer, og jeg ser at du har fått støtte på at du tror noe helt annet. 

Jeg skulle ikke bedt om råd og trekker meg tilbake. 

Anonymkode: f9d91...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frosken: tro hva du vil. Skulle fortalt deg mer, men det kan og vil jeg ikke. 

Jeg har vært ærlig, og jeg har ikke bedt om støtte til å ta en avgjørelse jeg har tatt eller ikke tatt. Jeg har bedt om råd for å komme meg videre og gjennom en vond tid som kommer, og jeg ser at du har fått støtte på at du tror noe helt annet. 

Jeg skulle ikke bedt om råd og trekker meg tilbake. 

Anonymkode: f9d91...245

Du har som overskrift på innlegget ditt: "Jeg vet at jeg er plagsom", og så lar du oss i tråden få vite at du har trukket deg fra noe som har betydd svært mye for deg og begrunner det med at du gjør det av hensyn til andre. For meg er det umulig å la denne virkelighetsforståelsen bli stående helt uimotsagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

motorPrøysen
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ønsker generelle råd om hvordan man etter å ha tatt ansvar for noe legger det hele bak seg og går videre. Hvordan man jobber med det. 

Et greit utgangspunkt er å akseptere tanker og følelser som måtte dukke opp som en konsekvens av det, ikke forsøke å skyve dem vekk, ikke forsøke å tenke eller føle "riktig". Mindfulness i ulike former vil kunne hjelpe deg med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, motorPrøysen skrev:

Et greit utgangspunkt er å akseptere tanker og følelser som måtte dukke opp som en konsekvens av det, ikke forsøke å skyve dem vekk, ikke forsøke å tenke eller føle "riktig". Mindfulness i ulike former vil kunne hjelpe deg med dette.

Takk. Har du link til mindfullness så jeg kan lese om de ulike formene? Vil gjerne lære meg det. 

Anonymkode: f9d91...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du i behandling? Hvis ikke så kan det være til stor hjelp for deg til å drøfte tanker og følelser rundt dette og få hjelp til å komme i gang på veien videre anonymt med en fagperson. Du har allerede kommet langt som ønsker hjelp til å komme deg videre i livet. Det kan virke håpløst og trøblete nå og jeg aner et snev av skuffelse, sårhet og fortvilelse i det du skriver, men stå på for deg selv så skal du se at ting blir lettere etter hvert.

Anonymkode: 168e5...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, frosken skrev:

Du har som overskrift på innlegget ditt: "Jeg vet at jeg er plagsom", og så lar du oss i tråden få vite at du har trukket deg fra noe som har betydd svært mye for deg og begrunner det med at du gjør det av hensyn til andre. For meg er det umulig å la denne virkelighetsforståelsen bli stående helt uimotsagt. 

Avklaring: Jeg skrev at jeg har gjort det først og fremst av hensyn til andre. I dette lå det at jeg også gjør det av hensyn til flere, som i dette tilfellet er meg selv og mine vanskelige følelser. 

Anonymkode: f9d91...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Frosken: tro hva du vil. Skulle fortalt deg mer, men det kan og vil jeg ikke. 

Jeg har vært ærlig, og jeg har ikke bedt om støtte til å ta en avgjørelse jeg har tatt eller ikke tatt. Jeg har bedt om råd for å komme meg videre og gjennom en vond tid som kommer, og jeg ser at du har fått støtte på at du tror noe helt annet. 

Jeg skulle ikke bedt om råd og trekker meg tilbake. 

Anonymkode: f9d91...245

Svært ofte ender dine tråder på denne måten. Hva er hensikten med en slik tråd ?

Det er plent umulig å gi deg råd når ikke forteller hva saken dreier seg om. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er lei meg fordi jeg har måttet gi slipp på ting som betydde mye for meg og min livskvalitet, ellers har en avgjørelse jeg har tatt i livet aldri føltes mer riktig før.

 

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville egentlig ikke gi slipp på det fordi det hadde så stor betydning for meg og mitt liv, men jeg har ikke noe valg.

 

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må klare å legge ting bak meg, ikke tenke på det og gå videre. Hvis jeg tenker på det blir jeg bare lei meg og får det vondt.

For meg blir dette en blanding av feil oppfatning av realiteten og det å gjøre tingene vanskeligere enn de er. Enten er det en riktig beslutning og da blir det ikke noe stort problem å gå videre, eller så er det noe feil med avgjørelsen. Jeg kjøper ikke at det føles så riktig hvis man gruer seg veldig til å ta følgene.

Det fungerer dårlig for de fleste å gi opp noe man egentlig har stor glede av, bare av hensyn til en teoretisk forestilling om at det blir bedre for andre. De færreste er så engleaktige at det lar seg gjennomføre uten anger og vonde følelser. Men hvis du har tatt avgjørelsen og ikke vil endre den, blir du jo nødt til å fokusere på fordelene, enten de er konstruerte eller reelle. 

Jeg er ikke noen spontan person, det betyr bl.a. at jeg liker å tenke ordentlig gjennom ting før jeg tar en avgjørelse (altså når det gjelder noe viktig, ikke hverdagslige bagateller). Jeg synes det blir lettere å leve med valget etterpå på den måten. Jeg tar selvfølgelig ikke bare riktige avgjørelser av den grunn, men jeg slipper å lure i ettertid på om det ble feil fordi jeg var for rask. Jeg vet ikke om dette ble forståelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...