Gå til innhold

Skal Nav hjelpe folk som sliter med å få seg arbeid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, påskelilje skrev:

Jeg tror det gjelder i hele firmaet, altså også andre avdelinger. Når vi ansetter nye, undersøker vi alltid om det er noen deltidsansatte som er kvalifisert for stillingen, som kunne ha rett på den, uavhengig av avdeling (ca 80 ansatte totalt).

Undersøker dere automatisk med de andre, eller må de søke stillingen? Jeg har bare sagt at jeg behøver mer jobbing og at jeg har altfor lite jobbing, og at jeg derfor sliter med å klare meg. 

Anonymkode: c96c6...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synd at jeg ikke visste om det før.

Denne rettigheten er presisert / utvidet fra og med 2019. Tidligere var det annerledes mht. at den som var ansatt fra før, måtte kunne ta hele den utlyste stillingen etc. (Sånne prosenter er aller mest aktuelt i helsevesenet.)

Det er mye pga. denne rettigheten at jeg har bedt deg snakke med sjefen på neste nivå eller en i fagforeningen hvis du ikke kommer noen vei, de bør kjenne reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Undersøker dere automatisk med de andre, eller må de søke stillingen? Jeg har bare sagt at jeg behøver mer jobbing og at jeg har altfor lite jobbing, og at jeg derfor sliter med å klare meg. 

Anonymkode: c96c6...e07

Ønske om mer eller mindre jobbing tas opp med leder 2g per år i medarbeidersamtale. HR-ansvarlig har jevnlig dialog med avdelingsledere om bl.a dette, slik at hun har ganske god oversikt over de ansatte. Når en stilling utlyses,  informeres det også internt. De ansatte må søke selv, tror ikke det er slik at de tilbys stillingene automatisk. Jeg kjenner ikke alle skrittene så godt. 

Du burde organisere deg. Hos oss er det veldig godt samarbeid mellom de tillitsvalgte og ledelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, påskelilje skrev:

Ønske om mer eller mindre jobbing tas opp med leder 2g per år i medarbeidersamtale. HR-ansvarlig har jevnlig dialog med avdelingsledere om bl.a dette, slik at hun har ganske god oversikt over de ansatte. Når en stilling utlyses,  informeres det også internt. De ansatte må søke selv, tror ikke det er slik at de tilbys stillingene automatisk. Jeg kjenner ikke alle skrittene så godt. 

Du burde organisere deg. Hos oss er det veldig godt samarbeid mellom de tillitsvalgte og ledelsen.

Huff. Alle disse årene.. Og jeg har ikke vært klar over disse reglene. Jeg har bare trodd at sjefen ikke var nok fornøyd med meg og at det var null håp om å få jobb på annen avdeling hvor de ansetter nye uerfarne som får 100 prosent jobbing. Blir litt fortvilt av å tenke på det. At en ung uerfaren jente på 18 år kommer susende inn å får 100 prosent mens jeg som har jobbet der i 10 år sliter hele tiden med økonomi og blir sliten av å gå rundt slik som dette i årevis.  

Jeg kommer til å ta dette opp på en medarbeidersamtale men på en fin måte selvsagt. 

Anonymkode: c96c6...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er en av NAV sine funksjoner men man hører jo mye om at midlene ikke strekker til for NAV. Spesielt alvorlig syke burde gis mye mere hjelp tror jeg. Der er det store mangler og etterslep tror jeg. Mye som aldri kommer frem tror jeg.

Anonymkode: ef0b7...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er en av NAV sine funksjoner men man hører jo mye om at midlene ikke strekker til for NAV. Spesielt alvorlig syke burde gis mye mere hjelp tror jeg. Der er det store mangler og etterslep tror jeg. Mye som aldri kommer frem tror jeg.

Anonymkode: ef0b7...287

Jeg sliter ganske hardt med angst også.  Så jeg er lite frempå pga det. Jeg burde nok vært mye mer frempå og våget å spørre mye mer. Men nå skal jeg ta det opp på møte. Og jeg forsøker å få sjefen til å bli mer fornøyd med innsatsen min. Jeg kunne ønske nav hjalp til mer og var flinkere å veilede og råde. Men takker dere for gode råd i situasjonen. . 

Anonymkode: c96c6...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter ganske hardt med angst også.  Så jeg er lite frempå pga det. Jeg burde nok vært mye mer frempå og våget å spørre mye mer. Men nå skal jeg ta det opp på møte. Og jeg forsøker å få sjefen til å bli mer fornøyd med innsatsen min. Jeg kunne ønske nav hjalp til mer og var flinkere å veilede og råde. Men takker dere for gode råd i situasjonen. . 

Anonymkode: c96c6...e07

Mitt inntrykk er at det er mye utskifting av medarbeidere i NAV. Jeg tror jeg har hatt kanskje 9 kontaktpersoner på 3 år.  I lokalavisene står også å lese at man føler man i NAV føler mangler på ressurser til å få gjort hva man skal på grunn av for få ansatte. Jeg har følt denne " reisen" etter jeg ble overtallige som en stor belastning i seg selv men håper at mennesker som ikke er enslige slik jeg kanskje også  med små barn får mer hjelp og støtte. Det er stor konkurranse om arbeidsplassene i distriktet jeg bor nå men man må bare se fremover og håpe om bedre tider.. Jeg tror ofte fastlegen kan gi mye god hjelp også. Håper spesielt at  dere unge får den hjelp å støtte de trenger. Viktig med gode erfaringer fra arbeidslivet og fra NAV. Lykke til😊

Anonymkode: ef0b7...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎11‎.‎02‎.‎2019 den 14.34, AnonymBruker skrev:

Jeg har hørt at noen mener at Nav er der for å hjelpe. Jeg er litt oppgitt over at jeg jobber ganske lite. Forrige uke jobbet jeg kun to dager. Denne uken er det tre dager. Jeg jobber altså altfor lite. Og hvor er Nav? Jeg forsøkte å be m en rådgivningstime. Men de sa at de skulle føre meg opp på en liste for praksis i det samme som jeg har praksis i... og for et konkurrentfirma. Men det vil jo aldri fungere. Etter det hørte jeg ingenting. Nå har det gått mange uker. Jeg begynner å bli lei, fordi jeg søker og søker og får bare avslag. 

Har Nav en oppgave å hjelpe i slike situasjoner? Jeg føler at jeg er kun registrert arbeidssøker uten vits. For jeg har ikke rett på dagpenger, og jeg får ikke noen form for sosialstønad, og ingenting skjer. 

Anonymkode: c96c6...e07

Hva sier din arbeidsgiver om mulighet for å få jobbe mer? Vil det være mulig å få en større stillingsprosent etter hvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsa må være det aller viktigste synes jeg. Kanskje du burde over på en annen ytelse? Kanskje fastlege kan hjelpe?

Anonymkode: ef0b7...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt inntrykk er at det er mye utskifting av medarbeidere i NAV. Jeg tror jeg har hatt kanskje 9 kontaktpersoner på 3 år.  I lokalavisene står også å lese at man føler man i NAV føler mangler på ressurser til å få gjort hva man skal på grunn av for få ansatte. Jeg har følt denne " reisen" etter jeg ble overtallige som en stor belastning i seg selv men håper at mennesker som ikke er enslige slik jeg kanskje også  med små barn får mer hjelp og støtte. Det er stor konkurranse om arbeidsplassene i distriktet jeg bor nå men man må bare se fremover og håpe om bedre tider.. Jeg tror ofte fastlegen kan gi mye god hjelp også. Håper spesielt at  dere unge får den hjelp å støtte de trenger. Viktig med gode erfaringer fra arbeidslivet og fra NAV. Lykke til😊

Anonymkode: ef0b7...287

Jeg har samme inntrykk. Var innom der for å få rådgivning innen gjeld, og da så jeg at det var ganske mange nye ansikter der inne som jeg aldri hadde sett tidligere. Og ganske mange ganske unge mennesker. 

Det er ganske utmattende å være i en situasjon der man føler at man kommer ingen vei. Og det er mulig at legen burde vært på min side litt og. Jeg sliter med angst og den angsten er ikke lett å kvitte seg med. Derfor blir jeg veldig lite flink til å spørre sjefen om viktige ting som jobb. Jeg burde vært mye flinkere til det. Hvis jeg hadde våget å fått nei og vært mer frempå så ville alt mulig vært anderledes for lenge siden. Men jeg er veldig redd for å få en følelse av at jeg ikke er bra nok osv. Jeg er nok ganske sårbar pga jeg har mottatt mye pirk opp gjennom tidene. Og det gjør meg ikke bedre. Men på arbeidsplassen som jeg har nå så får jeg iblant ganske mye ros også. Jeg er også litt innesluttet beskjeden type, og det er derfor jeg sliter med å komme meg fremover i livet. Jeg klarer ikke å være så tøff og åpen som jeg ønsker. 

Jeg regner med at det også må være mange søkere på stillingene som jeg har søkt, og uten utdannelse ytterligere vanskeligere å få jobb. 

13 minutter siden, frosken skrev:

Hva sier din arbeidsgiver om mulighet for å få jobbe mer? Vil det være mulig å få en større stillingsprosent etter hvert?

Arbeidsgiverer svarer ikke annet på det enn at jeg skal få mer så fort det åpner seg opp mer arbeid på min avdeling. Altså dersom ern av de ansatte er syk eller lignende. Arbeidsgiver har ikke sagt noe om mulighet for høyere stillingsprosent annet enn at han vil kontakte meg om det blir mer arbeid på min avdeling. 

Anonymkode: c96c6...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helsa må være det aller viktigste synes jeg. Kanskje du burde over på en annen ytelse? Kanskje fastlege kan hjelpe?

Anonymkode: ef0b7...287

Jeg er enig i det. Jeg skal også være glad for at jeg har den fysiske helsen i fin behold. Men jeg sliter litt med psykiske ting og det gjør at jeg har veldig store problemer med å være frempå ovenfor sjefen også. Det kan være at det er derfor jeg kommer tapende ut i arbeidslivet. Mange sier at jeg er for snill og tilbakeholden og derfor kommer jeg lett tapende ut i visse situasjoner. Men jeg har forsøkt å pratet med legen, men han mener at angst ikke er god nok grunn til å verken sykemelde/ behandle meg/ eller noe som helst. Jeg forsøker å holde meg i gang slik han har anbefalt meg, men jeg tror at livssituasjonen ( dårlig inntekt osv) gjør at jeg sliter ekstra med psyken, og at jeg ville hatt det langt bedre om jeg var økonomisk sterkere. 

 

Anonymkode: c96c6...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...