Gå til innhold

Skal Nav hjelpe folk som sliter med å få seg arbeid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at noen mener at Nav er der for å hjelpe. Jeg er litt oppgitt over at jeg jobber ganske lite. Forrige uke jobbet jeg kun to dager. Denne uken er det tre dager. Jeg jobber altså altfor lite. Og hvor er Nav? Jeg forsøkte å be m en rådgivningstime. Men de sa at de skulle føre meg opp på en liste for praksis i det samme som jeg har praksis i... og for et konkurrentfirma. Men det vil jo aldri fungere. Etter det hørte jeg ingenting. Nå har det gått mange uker. Jeg begynner å bli lei, fordi jeg søker og søker og får bare avslag. 

Har Nav en oppgave å hjelpe i slike situasjoner? Jeg føler at jeg er kun registrert arbeidssøker uten vits. For jeg har ikke rett på dagpenger, og jeg får ikke noen form for sosialstønad, og ingenting skjer. 

Anonymkode: c96c6...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det virker som du faller mellom alle stoler hva angår jobb og økonomisk støtte. Hadde du sagt opp jobben hadde du nok fått omtrent like mye (lite...) å rutte med i måneden ved hjelp av dagpenger og bostøtte. I tillegg til mer hjelp/press fra nav. Problemet er at du vil få en karantenetid før du mottar dagpenger om du sier opp selv og det har du ikke råd til. Evt. måtte du ha levd på sosialstønad i en periode. 

At det skal lønne seg å jobbe virker ikke helt til å være tilfelle for deg. Ser i andre tråder at du har søkt flere heltidsstillinger uten at dette har ført frem. Skjønner godt du er demotivert og frustrert. 

Anonymkode: 7ca62...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som du faller mellom alle stoler hva angår jobb og økonomisk støtte. Hadde du sagt opp jobben hadde du nok fått omtrent like mye (lite...) å rutte med i måneden ved hjelp av dagpenger og bostøtte. I tillegg til mer hjelp/press fra nav. Problemet er at du vil få en karantenetid før du mottar dagpenger om du sier opp selv og det har du ikke råd til. Evt. måtte du ha levd på sosialstønad i en periode. 

At det skal lønne seg å jobbe virker ikke helt til å være tilfelle for deg. Ser i andre tråder at du har søkt flere heltidsstillinger uten at dette har ført frem. Skjønner godt du er demotivert og frustrert. 

Anonymkode: 7ca62...66f

Det stemmer. Sosialkontoret sa at jeg ligger like ved grensen for å få støtte og iblant 2800 kr over grensen. Jeg vet ikke hvor mye en 100 prosent arbeidsledig får i støtte av sosialen? Men regner med at de får omtrent like mye som jeg får i lønn. 

Nav hjelper meg ikke men de hadde nok vært mer på banen om jeg faktisk levde på sosialstønad. Men ja jeg føler meg fullstendig utmattet og lei av jobbsøkingen. Har søkt siden 2015 og gitt opp iblant. Men vært fullt aktiv siste halvåret  ...

Anonymkode: c96c6...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer. Sosialkontoret sa at jeg ligger like ved grensen for å få støtte og iblant 2800 kr over grensen. Jeg vet ikke hvor mye en 100 prosent arbeidsledig får i støtte av sosialen? Men regner med at de får omtrent like mye som jeg får i lønn. 

Nav hjelper meg ikke men de hadde nok vært mer på banen om jeg faktisk levde på sosialstønad. Men ja jeg føler meg fullstendig utmattet og lei av jobbsøkingen. Har søkt siden 2015 og gitt opp iblant. Men vært fullt aktiv siste halvåret  ...

Anonymkode: c96c6...e07

Hvor mange intervjuer har du blitt kalt inn på`?

Anonymkode: a8217...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Xtra skrev:

Hvis du søker og søker uten å bli innkalt til intervjuer tenker jeg du kunne ha utbytte av noe sånt  https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Oppfolging+og+tiltak+for+a+komme+i+jobb/Tiltak+for+a+komme+i+jobb/Relatert+innhold/jobbklubb

 

Har søkt siden 2015. Og begynner å miste håpet om å få mer jobb enn 50 prosent/ dvs det jeg har nå. 

Jeg skal se på linken. Takk for linken. 

Mulig jeg burde sluttet i jobben før å få nav til å hjelpe meg bedre. Problemet er at jeg hadde nok fått nesten like mye penger om jeg gikk på sosialstønad. Og dermed mer hjelp. 

Anonymkode: c96c6...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange intervjuer har du blitt kalt inn på`?

Anonymkode: a8217...98e

5 intervjuer hvor ene firmaet hadde 16 stillinger ledige. Men allikevel fikk jeg avslag.  Ellers har jeg søkt siden 2015 uten å lykkes. Men søkt heftig det siste halvåret. 

Anonymkode: c96c6...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har søkt siden 2015. Og begynner å miste håpet om å få mer jobb enn 50 prosent/ dvs det jeg har nå. 

Jeg skal se på linken. Takk for linken. 

Mulig jeg burde sluttet i jobben før å få nav til å hjelpe meg bedre. Problemet er at jeg hadde nok fått nesten like mye penger om jeg gikk på sosialstønad. Og dermed mer hjelp. 

Anonymkode: c96c6...e07

Hjelp og hjelp. Du hadde sannsynligvis blitt tvunget ut på tvangsarbeid.

Anonymkode: a8217...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg burde sluttet i jobben før å få nav til å hjelpe meg bedre. Problemet er at jeg hadde nok fått nesten like mye penger om jeg gikk på sosialstønad. Og dermed mer hjelp. 

Det er ikke sikkert det ser bedre ut for en potensiell arbeidsgiver at du ikke har noen jobb i det hele tatt, heller ikke at du får så mye mer / bedre hjelp. Du hadde trolig blitt sendt på kurs og tiltak med ulik nytteverdi, men det er ikke sånn at NAV sitter på jobber de kan dele ut til helt arbeidsledige.

Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig at det ansettes nye der du jobber, uten at du får utvidet stillingen din, og at dette pågår i årevis. Hvis avdelingssjefen din er slapp, kontakt en på nivået over eller kjedeledelsen hvis det finnes noe sånt. Forklar situasjonen og spør om du kan ta noen intern opplæring eller øke sjansene dine på annen måte.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, laban skrev:

Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig at det ansettes nye der du jobber, uten at du får utvidet stillingen din, og at dette pågår i årevis. Hvis avdelingssjefen din er slapp, kontakt en på nivået over eller kjedeledelsen hvis det finnes noe sånt. Forklar situasjonen og spør om du kan ta noen intern opplæring eller øke sjansene dine på annen måte.

Mulig det er mer kostnadseffektivt å ansette yngre til lavere timelønn?

Anonymkode: a8217...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig det er mer kostnadseffektivt å ansette yngre til lavere timelønn?

Anonymkode: a8217...98e

Ja, men det er ikke lov å forbigå interne søkere som er kvalifisert og ønsker full stilling. Da skal de ha en god grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, laban skrev:

Ja, men det er ikke lov å forbigå interne søkere som er kvalifisert og ønsker full stilling. Da skal de ha en god grunn.

Grunnen er vel at sjefen ikke er fornøyd med arbeidet mitt, selv om jeg gjør mitt beste.... Jeg tenker sånn. Sjefen sa på et møte tidligere at det var en del ting som han ikke var fornøyd med. Noe av det forsto jeg ikke så mye av. Men jeg har forsøkt å bedre meg på det som jeg så at jeg kunne bedre meg med. 

Anonymkode: c96c6...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, laban skrev:

Ja, men det er ikke lov å forbigå interne søkere som er kvalifisert og ønsker full stilling. Da skal de ha en god grunn.

Hva om de har en god grunn med at jeg foreks ikke utfører arbeidet tilfredstillende for dem? Jeg føler selv at jeg jobber hardt, og jeg synes selv at jeg er flink. Men sjefen sa på møte tidligere at han hadde en rekke ting som han var missfornøyd med. Selv om jeg bedrer meg på de områder jeg kan så føler jeg at sjefen aldri vil bli fornøyd med meg. 

Det som er kjedelig er at jeg er en person som jobber hardt og ikke en som står i ro og ikke gjør noe slik som enkelte av disse som får jobbe fullt gjør.. 

Anonymkode: c96c6...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mulig det er mer kostnadseffektivt å ansette yngre til lavere timelønn?

Anonymkode: a8217...98e

Det vet jeg at de foretrekker. Sjefen har sagt at han foretrekker yngst mulig ansatte. På min avdeling er det ingen nye ansatte som får like mye eller mer jobbing enn meg. Sjefen ansetter kun nye på andre avdelinger. Jeg kan fint utføre jobben på de andre avdelingene. 

Anonymkode: c96c6...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen er vel at sjefen ikke er fornøyd med arbeidet mitt, selv om jeg gjør mitt beste.... Jeg tenker sånn. Sjefen sa på et møte tidligere at det var en del ting som han ikke var fornøyd med. Noe av det forsto jeg ikke så mye av. Men jeg har forsøkt å bedre meg på det som jeg så at jeg kunne bedre meg med. 

Anonymkode: c96c6...e07

Dette har jeg tenkt på tidligere uten å spørre, men er sjefen din referanse på CV'en din? I såfall - kan det være sånn at han ikke gir deg god omtale når potensielle arbeidsgivere ringer for å høre hvordan du funker i jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kayia skrev:

Dette har jeg tenkt på tidligere uten å spørre, men er sjefen din referanse på CV'en din? I såfall - kan det være sånn at han ikke gir deg god omtale når potensielle arbeidsgivere ringer for å høre hvordan du funker i jobb?

Flere har sagt at de skulle ringe, men jeg vet ikke om de ringte. Det virket som om de ville ansette meg, og jeg ble gledelig overrasket da jeg satt på intervju og de sa at jeg mest sannsynlig hadde jobben men at de bare skulle ringe sjefen min først. En uke senere fikk jeg melding om at stillingen var besatt og lykke til videre... 

Men hvorfor skal sjefen gi meg dårlig referanse om han vil bli kvitt meg / mener jeg gjør en dårlig jobb eller noe? 

Anonymkode: c96c6...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kayia skrev:

Dette har jeg tenkt på tidligere uten å spørre, men er sjefen din referanse på CV'en din? I såfall - kan det være sånn at han ikke gir deg god omtale når potensielle arbeidsgivere ringer for å høre hvordan du funker i jobb?

Jeg vet ikke om det var konstruktiv kritikk som alle ansatte får litt av eller hva da sjefen tidligere sa litt kritikk på et personalmøte som han hadde med hver enkelt ansatt. Men jeg får jo inntrykk av at han ikke er spesiellt positiv til å gi meg mer jobbing... og det kan jo slå uheldig ut, og at det er derfor jeg står helt fast i jobbsøkingen. Folk sier jo ellers at det er ekstremt lett å få jobb... 

Anonymkode: c96c6...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere har sagt at de skulle ringe, men jeg vet ikke om de ringte. Det virket som om de ville ansette meg, og jeg ble gledelig overrasket da jeg satt på intervju og de sa at jeg mest sannsynlig hadde jobben men at de bare skulle ringe sjefen min først. En uke senere fikk jeg melding om at stillingen var besatt og lykke til videre... 

Men hvorfor skal sjefen gi meg dårlig referanse om han vil bli kvitt meg / mener jeg gjør en dårlig jobb eller noe? 

Anonymkode: c96c6...e07

Kanskje du skal spørre han om hva han sier når de ringer? Mulig du skal sette opp noen andre som referanse for å se om det gir utslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kayia skrev:

Kanskje du skal spørre han om hva han sier når de ringer? Mulig du skal sette opp noen andre som referanse for å se om det gir utslag?

Jeg skal på en medarbeidersamtale snart igjen. Jeg tenker å spørre litt om mulighetene mine om mer jobbing enn jeg har. Jeg får si at jeg må nødt å søke jobb pga jeg får for lite timer. Men at jeg håper på at det er muligheter å få mer jobbing hos han. 

Jeg vet ikke om de faktisk har ringt eller ikke. Det er umulig å si. Jeg burde kanskje spurt dem som gir avslag etter intervju om det er en spesiell grunn som gjør avgjørelsen.. 

Anonymkode: c96c6...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kayia skrev:

Kanskje du skal spørre han om hva han sier når de ringer? Mulig du skal sette opp noen andre som referanse for å se om det gir utslag?

Men svaret på at jeg sliter med å få jobb kan jo være at sjefen gir dårlig referanse om meg. Men det behøves ikke å være slik. Men hvem vil egentlig gi dårlig referanse dersom de ønsker å kvitte seg med en ansatt? Men det kan også være at sjefen mener det er sannheten som skal frem og at derfor gir han meg dårlig referanse, selv om jeg vet at jeg står på og jobber bra på jobben. Ser jo at de andre kan stå i ro lenge, og slappe av osv ( noe ikke jeg gjør), og allikevel så får de mer jobbing enn de ønsker. Mens jeg får for lite. 

Anonymkode: c96c6...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...