Gå til innhold

Skal Nav hjelpe folk som sliter med å få seg arbeid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Jeg skal på en medarbeidersamtale snart igjen. Jeg tenker å spørre litt om mulighetene mine om mer jobbing enn jeg har.

2. Jeg vet ikke om de faktisk har ringt eller ikke. Det er umulig å si. Jeg burde kanskje spurt dem som gir avslag etter intervju om det er en spesiell grunn som gjør avgjørelsen.. 

Anonymkode: c96c6...e07

1. Lurt. Øv deg på hvordan du skal formidle dette, sånn at det kommer tydelig fram at du er motivert for å jobbe mer, ikke bare at du trenger penger. Ikke snakk om NAV, og jobber du ikke får etc, men fokuser på at det er DENNE jobben du ønsker å jobbe mer med. Siden han er din referanse vet han at du søker jobber.

2. Det kan du absolutt spørre dem om, og det er ikke for sent ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men svaret på at jeg sliter med å få jobb kan jo være at sjefen gir dårlig referanse om meg. Men det behøves ikke å være slik. Men hvem vil egentlig gi dårlig referanse dersom de ønsker å kvitte seg med en ansatt? Men det kan også være at sjefen mener det er sannheten som skal frem og at derfor gir han meg dårlig referanse, selv om jeg vet at jeg står på og jobber bra på jobben. Ser jo at de andre kan stå i ro lenge, og slappe av osv ( noe ikke jeg gjør), og allikevel så får de mer jobbing enn de ønsker. Mens jeg får for lite. 

Anonymkode: c96c6...e07

Dette kan du gruble på mye fram og tilbake uten at det fører til visshet eller noe positivt.

Dersom du ønsker å vite hvordan du oppfattes som arbeidstaker må du spørre, og det tror jeg kan være lurt. Du kommer sikkert til å få både positiv og negativ tilbakemelding, og det som evt er negativt kan du bruke til å forbedre deg. Forbedring og utvikling vil styrke både muligheten for mer arbeid der du er, og for god referanse til en evt ny jobb.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Kayia skrev:

Dette kan du gruble på mye fram og tilbake uten at det fører til visshet eller noe positivt.

Dersom du ønsker å vite hvordan du oppfattes som arbeidstaker må du spørre, og det tror jeg kan være lurt. Du kommer sikkert til å få både positiv og negativ tilbakemelding, og det som evt er negativt kan du bruke til å forbedre deg. Forbedring og utvikling vil styrke både muligheten for mer arbeid der du er, og for god referanse til en evt ny jobb.

Er mulig at selv om jeg føler at jeg står på og gjør en god jobb så mener mulig ikke arbeidsgiver det samme. Dermed må jeg ytterligere forsøke å gjøre arbeidet mitt enda bedre men det er ikke lett. Årsak: jeg gjør alt så godt jeg kan allerede og jeg forsøker hele tiden på å gjøre mitt beste, men uten å lykkes. Og man blir litt sliten av det når årene går og man kommer ingen vei. Men men jeg håper det ordner seg. 

Anonymkode: c96c6...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er mulig at selv om jeg føler at jeg står på og gjør en god jobb så mener mulig ikke arbeidsgiver det samme. Dermed må jeg ytterligere forsøke å gjøre arbeidet mitt enda bedre men det er ikke lett. Årsak: jeg gjør alt så godt jeg kan allerede og jeg forsøker hele tiden på å gjøre mitt beste, men uten å lykkes. Og man blir litt sliten av det når årene går og man kommer ingen vei. Men men jeg håper det ordner seg. 

Anonymkode: c96c6...e07

Prøv å vend fokus fra hva du føler og tror, og lytt mer til råd du blir gitt og tilbakemeldingene du får. Mulig sjefen kan peke på noe du selv ikke har tenkt på, sant. Jeg er helt sikker på at også du har et forbedringspotensial, selv om du selv f ø l e r at du allerede gjør ditt aller beste ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kayia skrev:

Prøv å vend fokus fra hva du føler og tror, og lytt mer til råd du blir gitt og tilbakemeldingene du får. Mulig sjefen kan peke på noe du selv ikke har tenkt på, sant. Jeg er helt sikker på at også du har et forbedringspotensial, selv om du selv f ø l e r at du allerede gjør ditt aller beste ;)

 

Det har jeg nok, men jeg får for all del håpe på at jeg ikke er dårligere enn andre i jobbren. Derfor så føles det ganske slitsomt å gå år etter år og ikke lykkes. Men såklart jeg skal ikke tenke på hva jeg føler, men jeg blir oppgitt for jeg hadde behøvd mer jobbing nå.  

 

Anonymkode: c96c6...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen er vel at sjefen ikke er fornøyd med arbeidet mitt, selv om jeg gjør mitt beste.... (...)  Sjefen sa på et møte tidligere at det var en del ting som han ikke var fornøyd med. Noe av det forsto jeg ikke så mye av. Men jeg har forsøkt å bedre meg på det som jeg så at jeg kunne bedre meg med. 

Anonymkode: c96c6...e07

Hvordan skal du greie å forbedre deg om du ikke har forstått hva han sa? Du må tørre å spørre en gang til om hva han ønsker at du skal gjøre annerledes. Be han om å være konkret og gi eksempler på hvilke situasjoner dette skjer, og hva du konkret da kan gjøre annerledes.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler selv at jeg jobber hardt, og jeg synes selv at jeg er flink. Men sjefen sa på møte tidligere at han hadde en rekke ting som han var missfornøyd med. Selv om jeg bedrer meg på de områder jeg kan så føler jeg at sjefen aldri vil bli fornøyd med meg

Anonymkode: c96c6...e07

Har du prøvd å GJØRE noe, ikke bare føle at det uansett ikke blir bra?

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg nok, men jeg får for all del håpe på at jeg ikke er dårligere enn andre i jobben. Derfor så føles det ganske slitsomt å gå år etter år og ikke lykkes. 

Anonymkode: c96c6...e07

Det har INGEN betydning for deg hva andre gjør eller duger til. Det har betydning hva DU gjør, og hva du kan forbedre og gjøre bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Kayia skrev:

Hvordan skal du greie å forbedre deg om du ikke har forstått hva han sa? Du må tørre å spørre en gang til om hva han ønsker at du skal gjøre annerledes. Be han om å være konkret og gi eksempler på hvilke situasjoner dette skjer, og hva du konkret da kan gjøre annerledes.

Har du prøvd å GJØRE noe, ikke bare føle at det uansett ikke blir bra?

Det har INGEN betydning for deg hva andre gjør eller duger til. Det har betydning hva DU gjør, og hva du kan forbedre og gjøre bedre.

Jeg forstår hva han sier. Men okey, da er det nok slik at jeg ikke gjør jobben bra nok og derfor har jeg ikke fått mer jobbing. Harde faktum. 

Anonymkode: c96c6...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår hva han sier. Men okey, da er det nok slik at jeg ikke gjør jobben bra nok og derfor har jeg ikke fått mer jobbing. Harde faktum. 

Anonymkode: c96c6...e07

Nå går du veldig i forsvar. Passiv-aggressiv. Prøv å forstå hva Kayia sier. Hun vil jo hjelpe deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår hva han sier. Men okey, da er det nok slik at jeg ikke gjør jobben bra nok og derfor har jeg ikke fått mer jobbing. Harde faktum. 

Anonymkode: c96c6...e07

Poenget er ikke å peke på at du ikke er eller gjør bra nok, men å si at du kan gjøre noe selv for å øke sjansen for å få mer jobb der du er. Og det er jo det du ønsker, sier du, sant :) Så - brett opp armene og jobb med det sjefen har pekt på, og om du lurer på hva han egentlig mener eller forventer - spør :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår hva han sier. Men okey, da er det nok slik at jeg ikke gjør jobben bra nok og derfor har jeg ikke fått mer jobbing. Harde faktum. 

Anonymkode: c96c6...e07

Har du spurt han rett ut hvorfor du ikke får mer jobbing?

Anonymkode: a8217...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Kayia skrev:

Poenget er ikke å peke på at du ikke er eller gjør bra nok, men å si at du kan gjøre noe selv for å øke sjansen for å få mer jobb der du er. Og det er jo det du ønsker, sier du, sant :) Så - brett opp armene og jobb med det sjefen har pekt på, og om du lurer på hva han egentlig mener eller forventer - spør :)

Lykke til!

Jepp da er jeg med. Men det er godt mulig at han aldri vil gi meg mer jobb der eller at det tar mange år. Og jeg behøver bedre inntekt så fort som mulig. Så Er det dermed lurt å søke jobber og gjerne ta på seg småjobber på finn inntil videre? Eller bare satse på den jobben hvor jeg har forsøkt å gjøre sjefen fornøyd i 10 år uten å ha økt i stilling? Sjefen tenker også på å nedbemanne bedriften nå for den går dårlig. 

Anonymkode: c96c6...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du spurt han rett ut hvorfor du ikke får mer jobbing?

Anonymkode: a8217...98e

Han sa på møte til meg at jeg har forbedringspotensiale men jeg er ikke effektiv nok , jeg virker ekstremt distré , og jeg bør bli mer strukturert osv. Men at han ser forbedringspotensiale hos meg. 

Det som er problemet er at jeg iblant har fått kritikk mens jeg jobber med noe og uten at jeg har fått sjans til å gjøre meg ferdig pga kunder. Og så forventer han at jeg skal være ferdig med noe som jeg umulig kunne blitt ferdig med osv. 

Anonymkode: c96c6...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så er det dermed lurt å søke jobber og gjerne ta på seg småjobber på finn inntil videre?

Det er det absolutt. Men ikke ta på deg dårlig betalte småjobber som stresser deg opp enda mer, slik at det går ut over den jobben du faktisk har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, laban skrev:

Det er det absolutt. Men ikke ta på deg dårlig betalte småjobber som stresser deg opp enda mer, slik at det går ut over den jobben du faktisk har.

Enig. 

Løsningen må være å forsøke å gjøre sjefen på jobben min så fornøyd som mulig. Jeg synes at det er urettferdighet ute å går en del ganger med at han virker til å favorisere de peneste ansatte. Men jeg må forsøke som kayla sier. Brette opp armene og forsøke å gjøre forbedringer og det jeg kan for å få sjefen til å føle seg fornøyd nok til å ønske å ansette meg på høyere stilling. 

Jeg får alltid mer jobbing om folk er syke eller sykemeldt osv på min avdeling. Og han gir ingen som er ansatt etter meg mer jobbing enn meg på min avdeling. Der er han rettferdig. Men jeg vil gjerne overflyttes til annen avdeling der det er litt andre arbeidsoppgaver. Det har jeg ikke lykkes med. 

Anonymkode: c96c6...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, laban skrev:

Det er det absolutt. Men ikke ta på deg dårlig betalte småjobber som stresser deg opp enda mer, slik at det går ut over den jobben du faktisk har.

De som blir ansatt på de andre avdelingene blir kun ansatt på ca 20 prosent pluss ekstra. Men de får fullt. Jeg er ansatt på 50 prosent pluss ekstra etter behov men får aldri så mye jobbing som ungdommene på den andre avdelingen. 

Anonymkode: c96c6...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De som blir ansatt på de andre avdelingene blir kun ansatt på ca 20 prosent pluss ekstra. Men de får fullt. Jeg er ansatt på 50 prosent pluss ekstra etter behov men får aldri så mye jobbing som ungdommene på den andre avdelingen. 

Anonymkode: c96c6...e07

Det er veldig dumt at du ikke er fagorganisert. Kanskje du kan snakke med en tillitsvalgt allikevel, hvis du kjenner noen i bedriften?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men de sa at de skulle føre meg opp på en liste for praksis i det samme som jeg har praksis i... og for et konkurrentfirma.

Dette har vel ingen betydning for deg,om det er to firma som konkurrerer? Du skal vel bare gjøre jobben din? Det viktigste bør vel være at du kommer deg i jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp da er jeg med. Men det er godt mulig at han aldri vil gi meg mer jobb der eller at det tar mange år. Og jeg behøver bedre inntekt så fort som mulig. Så Er det dermed lurt å søke jobber og gjerne ta på seg småjobber på finn inntil videre? Eller bare satse på den jobben hvor jeg har forsøkt å gjøre sjefen fornøyd i 10 år uten å ha økt i stilling? Sjefen tenker også på å nedbemanne bedriften nå for den går dårlig. 

Anonymkode: c96c6...e07

Igjen - dette kan ingen svare på, og du kommer ikke lenger ved å gruble og spekulere og spørre andre. Du må spørre han.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Stormwind skrev:

Dette har vel ingen betydning for deg,om det er to firma som konkurrerer? Du skal vel bare gjøre jobben din? Det viktigste bør vel være at du kommer deg i jobb.

Er enig. Og dersom sjefen ikke vil ansette meg fullt, så må jeg jobbe på to steder. Jeg vil helst ha mer jobbing så fort som mulig. Mulig jeg bør kontakte Nav igjen å undersøke om praksis. Problemet med praksisplass er at jeg må jobbe 100 prosent, og da må jeg jobbe på to steder og minst 150 prosent tilsammen, og det vet jeg blir fort for mye for meg. 

Anonymkode: c96c6...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Kayia skrev:

Igjen - dette kan ingen svare på, og du kommer ikke lenger ved å gruble og spekulere og spørre andre. Du må spørre han.

Jeg skal spørre han på medarbeidersamtalen som jeg er innkallt til om to uker. Alle ansatte blir innkallt til en slik samtale en gang i året. 

Anonymkode: c96c6...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...