Gå til innhold

Leiekontrakt i begges navn eller en av dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For dere som leier : står leiekontrakten i begges navn eller en av dere? 

Min kjæreste jobber i Nordsjøen. Planen er å leie leilighet sammen. Men at den står på meg i kontrakten for han er så mye borte. Problemet blir da at jeg ikke våger å leie for dyrere sum enn hva jeg har råd til alene. For alt ansvar vil jo dermed ligge på meg. Hva mener dere om det ,? 

Anonymkode: 960f7...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For dere som leier : står leiekontrakten i begges navn eller en av dere? 

Min kjæreste jobber i Nordsjøen. Planen er å leie leilighet sammen. Men at den står på meg i kontrakten for han er så mye borte. Problemet blir da at jeg ikke våger å leie for dyrere sum enn hva jeg har råd til alene. For alt ansvar vil jo dermed ligge på meg. Hva mener dere om det ,? 

Anonymkode: 960f7...a70

Jeg antar dere mener å leie sammen, altså at det ikke er du som leier leiligheten og fremleier til ham. Jeg tenker da at begge bør stå i kontrakten og underskrive denne, så er dere solidarisk ansvarlig for betaling av husleie. Ellers kan du fort bli sittende med skjegget i postkassen og alt ansvaret om noe skulle gå galt.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For dere som leier : står leiekontrakten i begges navn eller en av dere? 

Min kjæreste jobber i Nordsjøen. Planen er å leie leilighet sammen. Men at den står på meg i kontrakten for han er så mye borte. Problemet blir da at jeg ikke våger å leie for dyrere sum enn hva jeg har råd til alene. For alt ansvar vil jo dermed ligge på meg. Hva mener dere om det ,? 

Anonymkode: 960f7...a70

Hvorfor i all verden skal ikke leiligheten stå på dere begge når dere begge er leietakere? At han er mye borte er ingen grunn etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt må du sette deg ordentlig inn i ut fra lover og regler, ikke bare basere deg på tilfeldige synsere på et forum. Du kan sikkert få råd her om erfaringer, men du må også vite hva som er juridiske fakta.

Du kan lete i seriøse kilder selv, men her er noen eksempler:

https://www.gjensidige.no/privat/tema/ung-og-godt-forberedt/bolig/samboerkontrakt-venner

https://www.leieboerforeningen.no/Aktuelt/tabid/277/ID/2358/Ny-pa-leiemarkedet-Dette-br-du-vite.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Xtra skrev:

Jeg antar dere mener å leie sammen, altså at det ikke er du som leier leiligheten og fremleier til ham. Jeg tenker da at begge bør stå i kontrakten og underskrive denne, så er dere solidarisk ansvarlig for betaling av husleie. Ellers kan du fort bli sittende med skjegget i postkassen og alt ansvaret om noe skulle gå galt.

Det er sant. Det er årsaken til at jeg ikke tør å leie uten å vite at jeg kan klare leieprisen pluss andre utgifter alene. 

Anonymkode: 960f7...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er årsaken til at jeg ikke tør å leie uten å vite at jeg kan klare leieprisen pluss andre utgifter alene. 

Anonymkode: 960f7...a70

Det er sikkert lurt. Likevel bør som sagt begge signere leiekontrakten, med mindre du vil sikre deg at det er han som må flytte hvis det skulle bli slutt. Men det kan som sagt bli dyrt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Lillemus skrev:

Hvorfor i all verden skal ikke leiligheten stå på dere begge når dere begge er leietakere? At han er mye borte er ingen grunn etter min mening.

Han er mye ute å reiser. Han vil ikke ha ansvar for leiligheten mens han er borte. Jeg har barn som skal bo der. Derfor så vil han at leiligheten skal stå på meg. Mens jeg blir derimot stresset for jeg får jo ansvaret om at husleien og alt betales. 

Anonymkode: 960f7...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Xtra skrev:

Det er sikkert lurt. Likevel bør som sagt begge signere leiekontrakten, med mindre du vil sikre deg at det er han som må flytte hvis det skulle bli slutt. Men det kan som sagt bli dyrt.

 

Jepp.  Hvis han bare stikker så sitter jeg alene med en husleie som jeg ikke makter alene. Og den risikoen kan jeg ikke ta. Jeg må be han skrive under selv om han er mye borte. 

Anonymkode: 960f7...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han vil ikke ha ansvar for leiligheten mens han er borte.

Hva skal det bety? Folk som jobber i Nordsjøen, eier og leier boliger på fastlandet de også. Folk som har vanlige jobber, er også borte fra boligen sin lenge nok til at de ikke har full kontroll over den. Hvis han ikke vil ha noe ansvar, må han være leietaker hos deg, og da blir forutsetningene annerledes enn om dere leier sammen.

Finn ut hva de forskjellige løsningene innebærer juridisk og i praksis og velg ut fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, laban skrev:

Sånt må du sette deg ordentlig inn i ut fra lover og regler, ikke bare basere deg på tilfeldige synsere på et forum. Du kan sikkert få råd her om erfaringer, men du må også vite hva som er juridiske fakta.

Du kan lete i seriøse kilder selv, men her er noen eksempler:

https://www.gjensidige.no/privat/tema/ung-og-godt-forberedt/bolig/samboerkontrakt-venner

https://www.leieboerforeningen.no/Aktuelt/tabid/277/ID/2358/Ny-pa-leiemarkedet-Dette-br-du-vite.aspx

Takk for linkene. Det er tydeligvis ikke så enkelt og billig å bli samboer som man kan tro. Jeg kan risikere at han ikke betaler sin del av leien og stikker fra det hele. Derfor så er det viktig at begge skriver under på leiekontrakten. 

Det dukket opp en aktuell leilighet for oss nå mens han er i Nordsjøen. Men prisen på den er like høy som min inntekt. Dermed er det farlig for meg å undertegne alene på kontrakt på leiligheten. Han sa at han betaler for seg og jeg vet at han er redelig men vi har aldri bodd sammen før. Jeg tar ikke en slik sjanse for jeg vil måtte oppta mer lån av å flytte og gjerne ikke tjene på å bli samboer så lenge vi ikke har en bedre avtale oss i mellom. Jeg pratet med han i sted og han går med på å skrive under dersom det dukker opp en ledig leilighet når han er hjemme igjen fra Nordsjøen. 

 

Anonymkode: 960f7...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, laban skrev:

Hva skal det bety? Folk som jobber i Nordsjøen, eier og leier boliger på fastlandet de også. Folk som har vanlige jobber, er også borte fra boligen sin lenge nok til at de ikke har full kontroll over den. Hvis han ikke vil ha noe ansvar, må han være leietaker hos deg, og da blir forutsetningene annerledes enn om dere leier sammen.

Finn ut hva de forskjellige løsningene innebærer juridisk og i praksis og velg ut fra det.

Han er i Nordsjøen nå. Og det dukket opp en leilighet som både han og jeg ønsker. Men han har ikke sjans å skrive under kontrakt når han er borte. Han liker ikke ansvaret for leiligheten siden han er så mye borte. Jeg har en tenåring. Men nå gikk han med på å signere når han er hjemme. 

Jeg har det bra slik jeg bor nå. Men sliter mer økonomisk om jeg skriver under på kontrakt på en leilighet jeg ikke har råd til alene dersom han stikker. 

Anonymkode: 960f7...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pratet med han i sted og han går med på å skrive under dersom det dukker opp en ledig leilighet når han er hjemme igjen fra Nordsjøen. 

Det skulle da bare mangle.

Anonymkode: c3da4...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for linkene. Det er tydeligvis ikke så enkelt og billig å bli samboer som man kan tro. Jeg kan risikere at han ikke betaler sin del av leien og stikker fra det hele. Derfor så er det viktig at begge skriver under på leiekontrakten. 

Det dukket opp en aktuell leilighet for oss nå mens han er i Nordsjøen. Men prisen på den er like høy som min inntekt. Dermed er det farlig for meg å undertegne alene på kontrakt på leiligheten. Han sa at han betaler for seg og jeg vet at han er redelig men vi har aldri bodd sammen før. Jeg tar ikke en slik sjanse for jeg vil måtte oppta mer lån av å flytte og gjerne ikke tjene på å bli samboer så lenge vi ikke har en bedre avtale oss i mellom. Jeg pratet med han i sted og han går med på å skrive under dersom det dukker opp en ledig leilighet når han er hjemme igjen fra Nordsjøen. 

 

Anonymkode: 960f7...a70

Du må ikke finne på å skrive under en dyr leiekontrakt før dere har en samboeravtale eller annen skriftlig avtale om hvordan fordele utgifter. Og det gjelder selv når dere signerer leieavtale begge to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Xtra skrev:

Du må ikke finne på å skrive under en dyr leiekontrakt før dere har en samboeravtale eller annen skriftlig avtale om hvordan fordele utgifter. Og det gjelder selv når dere signerer leieavtale begge to. 

Helt enig. Jeg ser at man kan komme i stor økonomisk knipe dersom man blir samboer og det økonomiske blir et rot. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det skulle da bare mangle.

Anonymkode: c3da4...92a

Ja han gikk med på å skrive under selv om han ikke liker ansvaret for en leid leilighet som han ikke er i mer enn en gang i måneden pga jobben. Men skal vi bli samboer så må begge skrive under. Vi kan også lage en samboeravtale.  Er mye som må sees på i denne forbindelse.  Jeg vil ikke risikere økonomisk trøbbel. 

Anonymkode: 960f7...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Xtra skrev:

Du må ikke finne på å skrive under en dyr leiekontrakt før dere har en samboeravtale eller annen skriftlig avtale om hvordan fordele utgifter. Og det gjelder selv når dere signerer leieavtale begge to. 

Enig. Så selv om han signerer nå så må vi ha en samboeravtale.  Er det via et kontor? Advokat? 

Anonymkode: 960f7...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Så selv om han signerer nå så må vi ha en samboeravtale.  Er det via et kontor? Advokat? 

Anonymkode: 960f7...a70

Ideelt sett via advokat, men det kan fort bli dyrt. Tror det finnes maler på nett dere kan bruke som utgangspunkt. Har ikke veldig greie på dette, kanskje andre har mer konkrete tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Xtra skrev:

Ideelt sett via advokat, men det kan fort bli dyrt. Tror det finnes maler på nett dere kan bruke som utgangspunkt. Har ikke veldig greie på dette, kanskje andre har mer konkrete tips.

Advokat er dyrt men dere er inne på noe. Vi bør ha ordnede forhold med samboeravtale slik at det ikke blir noe rot i situasjonen 

Anonymkode: 960f7...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre som har tips om dette med samboeravtale? Noen som har slik avtale? Hvordan fikse det billigst mulig? :)

Anonymkode: 960f7...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så selv om han signerer nå så må vi ha en samboeravtale.  Er det via et kontor? Advokat? 

Det er bare å skrive "samboerkontrakt mal" i søkefeltet, så finner du tips. Her er et eksempel (jeg påstår ikke at denne er bedre enn andre):

https://www.dnb.no/portalfront/dnb/nedlast/privat/lan/dnb_samboerkontrakt.pdf
Det er kanskje mye dere kan hoppe over, men den gir uansett en idé om hvilke emner en slik kontrakt er ment å regulere / omfatte.

 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han er mye ute å reiser. Han vil ikke ha ansvar for leiligheten mens han er borte. Jeg har barn som skal bo der. Derfor så vil han at leiligheten skal stå på meg. Mens jeg blir derimot stresset for jeg får jo ansvaret om at husleien og alt betales. 

Anonymkode: 960f7...a70

Han vil gjerne bo der, men ansvar vil han ikke påta seg... Ved å gå med på dette gjør du det veldig lettvint for ham. Særlig siden du er den med minst penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...