Gå til innhold

Hva kan gjøres med umenneskelig press i arbeidslivet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kortere arbeidsdager for alle?

Bedre HMS organisering?

Mindre midlertidighet og mer faste ansettelser?

Bedriftshelsetjeneste?

Mer medbestemmelse på arbeidsplassen?

 

Anonymkode: 5f4ec...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det er mye av det ja så dessverre. De tingene jeg har notert ned som jeg selv har tro på er jo nå nærmest ribbet bort fra de fleste arbeidsplasser som hadde sånne ting før. Sier ikke lite om negativ utvikling i norsk arbeidsliv.

Anonymkode: 5f4ec...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Xtra skrev:

Kjenner meg ikke igjen i elendighetsbeskrivelsene.

Har De ikke merkret at De skal jobbe 5% mer effektivt hvert år`? Etter en del år så baller det på seg av slikt...

For noen sier det stopp tidligere enn andre. Det er desverre grenser for hvor produktive mennesker klarer å være selv om noen klarer det bedre enn andre hjelper lite for de som ikke klarer være med på kappløpet.

Anonymkode: 98453...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har De ikke merkret at De skal jobbe 5% mer effektivt hvert år`?

Nei, det har jeg ikke merket. Merker nok større krav til effektivitet nå enn da jeg kom inn i arbeidslivet for ganske mange år siden, men ikke slike krav som du viser til, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, kupton skrev:

Er det samme person som skriver alle disse elendighetspåstandene i tråd etter tråd?

Tror det, veldig, veldig lik måte å skrive på i alle fall. Lurer veldig på hvilken verden vedkommende lever i, men om man spør om det så svarer vedkommende ikke. Vedkommende skriver vel også under et annet nick.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, kupton skrev:

Er det samme person som skriver alle disse elendighetspåstandene i tråd etter tråd?

Sånn går det når en er psyk og ikke får hjelp. Hverken fra psykiatri ,nav eller arbeidsgivere.

Du ville nok syntes verden var elendig selv, om det var deg regner jeg med

Samfunnet er ikke for alle, det har det heller aldri vært og kommer aldri til å bli, men om en ikke klager skjer det ihvertfall ingen bedring 😛 

Anonymkode: 98453...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB..f01: Du må gjerne skrive så mye som du ønsker om hvordan livet og samfunnet er for deg.

Poenget mitt er at du ut fra hvordan du selv har det, generaliserer til at samfunnet er slik for alle. Det er ikke slik for alle, ikke en gang for de aller fleste. Folk kjenner seg ikke igjen i din elendighetsbeskrivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, kupton skrev:

AB..f01: Du må gjerne skrive så mye som du ønsker om hvordan livet og samfunnet er for deg. 

Poenget mitt er at du ut fra hvordan du selv har det, generaliserer til at samfunnet er slik for alle. Det er ikke slik for alle, ikke en gang for de aller fleste. Folk kjenner seg ikke igjen i din elendighetsbeskrivelse. 

Jeg tror absolutt ikke ab ...f01 er gjengangeren. Da har jeg sterkere mistanke til trådstarter (ab ...19d, som også svarte ovenfor her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, laban skrev:

Jeg tror absolutt ikke ab ...f01 er gjengangeren. Da har jeg sterkere mistanke til trådstarter (ab ...19d, som også svarte ovenfor her).

Det har du nok rett i, jeg så ikke så nøye på innleggene da jeg svarte. Det er nok ogsåab..19d som også skriver under et annet nick.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har De ikke merkret at De skal jobbe 5% mer effektivt hvert år`? Etter en del år så baller det på seg av slikt...

For noen sier det stopp tidligere enn andre. Det er desverre grenser for hvor produktive mennesker klarer å være selv om noen klarer det bedre enn andre hjelper lite for de som ikke klarer være med på kappløpet.

Anonymkode: 98453...f01

Nei, effektivisering handler ikke om at snekkeren hamrer 5% fortere for hvert år.

Han bytter ut hammere  med spikerpistol. Senere blir veggene til huset prefabrikkert. Så blir oppgavene i fabrikken stadig mer automatisert. Sånn kan man øke produktiviteten litt for hvert år helt til én person styrer en fabrikk som produserer ti hus om dagen. 

Å jobbe effektivt betyr at man får mye ut av liten innsats. Det er ikke stressende. Tvert om er det mer stressende å slite med ineffektive systemer og verktøy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Gargamel skrev:

Nei, effektivisering handler ikke om at snekkeren hamrer 5% fortere for hvert år.

Han bytter ut hammere  med spikerpistol. Senere blir veggene til huset prefabrikkert. Så blir oppgavene i fabrikken stadig mer automatisert. Sånn kan man øke produktiviteten litt for hvert år helt til én person styrer en fabrikk som produserer ti hus om dagen. 

Å jobbe effektivt betyr at man får mye ut av liten innsats. Det er ikke stressende. Tvert om er det mer stressende å slite med ineffektive systemer og verktøy. 

Hva med yrker som ikke kan effektiviseres med bedre verktøy og automatisering?

F.eks. stuepike-yrket.

https://frifagbevegelse.no/nyheter/romkapplopet-6.158.192182.caac046e6f

Stuepikene skal sørge for å gi gjestene et hyggelig opphold på et rent rom. Den jobben er mindre hyggelig enn de fleste gjestene er klar over. Vi har snakket med stuepiker som forteller om en jobb de blir syke av.

Hvor går grensen for hva en stuepike kan klare? En som vasker 17 rom per dag, greier sikkert 18–19, eller 20. Noen stuepiker får hver morgen utdelt en liste med over 30 rom som de skal rengjøre i løpet av 7,5 effektive timer. Hvor bra er det for rensligheten – og for helsa til stuepikene?

Anonymkode: 38d9b...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Gargamel skrev:

Nei, effektivisering handler ikke om at snekkeren hamrer 5% fortere for hvert år.

Han bytter ut hammere  med spikerpistol. Senere blir veggene til huset prefabrikkert. Så blir oppgavene i fabrikken stadig mer automatisert. Sånn kan man øke produktiviteten litt for hvert år helt til én person styrer en fabrikk som produserer ti hus om dagen. 

Å jobbe effektivt betyr at man får mye ut av liten innsats. Det er ikke stressende. Tvert om er det mer stressende å slite med ineffektive systemer og verktøy. 

Kvinnfolkene i omsorgsyrker deler dessverre ikke din opplevelse av virkeligheten må jeg fortelle deg. 

Derfor stemmer nå 8% på rødt. (et kommunist helvette fremstår altså mer forlokkende enn å fortsette med dette umenneskelige presset..... Sug litt på den du......)

Mange som lever i forskjellige virkeligheter for tiden det er sikkert og visst.  Ser det med brexit, Trump, rødt, og mye annet, "bunnslammet" sliter veldig og presses mer og mer og eliten synes alt er flott og merker ingenting bare at lønnskostnadene synker og profittene øker ahh deilig sant :) 

Blir spennende tider fremover det er sikkert og visst. Kan si mye rart om TS, men jeg tror h*n er inne på noe viktig som mange føler men som mediene og eliten later som ikke eksisterer.

 

Lykke til :) 

Anonymkode: 98453...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kvinnfolkene i omsorgsyrker deler dessverre ikke din opplevelse av virkeligheten må jeg fortelle deg. 

Derfor stemmer nå 8% på rødt. (et kommunist helvette fremstår altså mer forlokkende enn å fortsette med dette umenneskelige presset..... Sug litt på den du......)

Mange som lever i forskjellige virkeligheter for tiden det er sikkert og visst.  Ser det med brexit, Trump, rødt, og mye annet, "bunnslammet" sliter veldig og presses mer og mer og eliten synes alt er flott og merker ingenting bare at lønnskostnadene synker og profittene øker ahh deilig sant :) 

Blir spennende tider fremover det er sikkert og visst. Kan si mye rart om TS, men jeg tror h*n er inne på noe viktig som mange føler men som mediene og eliten later som ikke eksisterer.

 

Lykke til :) 

Anonymkode: 98453...f01

Det er virkelighetsfjernt å tro at folk faktisk jobber 4x raskere enn før. Når de tar flere rom blir det kjappere løsninger. 

Jeg tror heller ikke på at en hotellsjef på 50-taller ikke stilte like strenge krav som nå.

Les litt om samlebåndsindustri fra 100 år side. DA var det press og krav til tempo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg tror heller ikke på at en hotellsjef på 50-taller ikke stilte like strenge krav som nå.

Les litt om samlebåndsindustri fra 100 år side. DA var det press og krav til tempo. 

Ja mediene og måten vi kan sammenligne oss med ekte eller falske bilder av andre har ødelagt våres hjerne totalt også slik at objektivt kan vi ha det bedre men subjektivt synes ikke taperne at de har det godt for tiden, og de vil respondere på denne subjektive følelsen uansett eventuelle objektive fakta er eller ikke er

Men ser ingen tegn til at medier forbys eller internettet fjernes i Vesten i nærmeste fremtid, så  tror ikke det er noen løsning på den fronten, må nok heller endre balansen litt og tilpasse oss at vår subjektive følelser ikke holder tritt med objektive forbedringer ift tilstanden 100 år siden, og roe ned litt på enkelte fronter, subjektiv opplevd ulikhet og forverring av tilstander gir folk meget dårlige følelser.

Men det er min mening, rødt brexit trump samt diverse nasjonalister på oppvekst virker indikere at jeg har rett, men godt mulig jeg tar feil. Historien vil gi oss fasiten får bumpe tråden om 20 år så får vi se hva som skjer

Lykke til

Anonymkode: 98453...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Gargamel skrev:

Det er virkelighetsfjernt å tro at folk faktisk jobber 4x raskere enn før. Når de tar flere rom blir det kjappere løsninger. 

Jeg tror heller ikke på at en hotellsjef på 50-taller ikke stilte like strenge krav som nå.

Les litt om samlebåndsindustri fra 100 år side. DA var det press og krav til tempo. 

Ansatte i omsorgsyrker melder om noe helt annet.

F.eks. https://brage.bibsys.no/xmlui/handle/11250/301825

Sykepleiere i dagens helsevesen er under stadig økende krav til effektivisering 

https://sykepleien.no/forskning/2016/02/effektivitet-i-kommunehelsetjenesten-0

Helsevesenet gjennomgår stadig nye omorganiseringer som fører til at sykepleiere stilles ovenfor krav om økt effektivisering, resultatmål og budsjettdisiplin. Artikkelen handler om hvordan sykepleiere i kommunehelsetjenesten blir utsatt for og påvirkes av yrkesrelatert stress, og hvilke konsekvenser dette har for yrkesutøvelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kortere arbeidsdager for alle?

Bedre HMS organisering?

Mindre midlertidighet og mer faste ansettelser?

Bedriftshelsetjeneste?

Mer medbestemmelse på arbeidsplassen?

 

Anonymkode: 5f4ec...19d

Hei!

Og for ikke å glemme:

Fleksibel jobbstart- så A og B mennesker blir likeverdig behandlet.

8 uker ferie. (litt mindre er lærerne:-)

Betalt lunsj

2 ekstra uker ferie når man gifter seg.

Mulighet for å jobbe hjemmefra.

Maks 30 timers uke.

Tilgang til hytter i ferier.

Permisjon 1/2 års tid ihvert 5 år.

Mulighet for borgerlønn hvis det fortsatt blir for tøft i arbeidslivet.

😉

Det ble 9 punkter det, nesten som fjellvettreglene:-)

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...