Gå til innhold

Hva kan gjøres med umenneskelig press i arbeidslivet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

stor press på arbeidstider og ferie som man ikke få velge selv. Det er grov overtramp. Det nytter ikke å klage fordi forbundet har undertegnet det. Da har du ingen sjanse. Når du klager er du en uønsket person.

Anonymkode: 5e9c4...57d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har levd med umenneskelig press i arbeidslivet. Det at folk innpå dette forumet ikke kjenner seg igjen i beskrivelsen betyr ikke at dette ikke finnes. 

Anonymkode: 3d60a...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
2 timer siden, slabbedask skrev:

Ansatte i omsorgsyrker melder om noe helt annet.

F.eks. https://brage.bibsys.no/xmlui/handle/11250/301825

Sykepleiere i dagens helsevesen er under stadig økende krav til effektivisering 

https://sykepleien.no/forskning/2016/02/effektivitet-i-kommunehelsetjenesten-0

Helsevesenet gjennomgår stadig nye omorganiseringer som fører til at sykepleiere stilles ovenfor krav om økt effektivisering, resultatmål og budsjettdisiplin. Artikkelen handler om hvordan sykepleiere i kommunehelsetjenesten blir utsatt for og påvirkes av yrkesrelatert stress, og hvilke konsekvenser dette har for yrkesutøvelsen.

Effektivisering og krav til resultat må vi kanskje kan leve med, men budsjettdisiplin i offentlig sektor!!!?

Nå må noen sette ned foten! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mange grupper mennesker som den dag i dag ikke får hjelpen de har krav på og trenger. Også i det norske samfunn om man kan tro nyhetene. Å begynne med å forebygge på arbeidsplassene  Jeg tror bare vi alle mennesker har en grense. 

Anonymkode: 5f4ec...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folks situasjon er så forskjellig ofte tror jeg bare. Å jobbe bredt med helse og miljø og sikkerhet på arbeidsplassene tror jeg er virkelig gode investeringer og forebyggende og samfunnsbesparende. Bedriftshelsetjeneste har jeg selv god erfaring med og har god tro på alene også som veldig verd investeringen for alle områder i bedriften.

Anonymkode: 5f4ec...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også helsepersonell trenger en bedriftshelsetjeneste tror jeg. Kanskje mer enn andre tror jeg så utsatt som de ofte er. Men jeg tror ofte ikke de har dette.

Anonymkode: 5f4ec...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Også helsepersonell trenger en bedriftshelsetjeneste tror jeg. Kanskje mer enn andre tror jeg så utsatt som de ofte er. Men jeg tror ofte ikke de har dette.

Anonymkode: 5f4ec...19d

Alle skulle har det. Det er ikke bra å presse mennesker ut. Mer fulltidsjobber , litt mer lønn for enkelte yrker og fleksiblere arbeidstider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Alt må jo bare koste i helseplager og sykdom slik mange behandles av arbeidsgiver i dag synes jeg. Med lite forutsigbarhet for eget og kanskje familiens liv og ofte lite kollegiale og menneskelig miljø og kanskje konstant mangel på alle viktige ressurser i virksomheten.Kanskje problemer etter alle innstrammer i sykemeldinger og andre ting.Effektivitet og inntjening er alt som styrer.  Bare umenneskelig tror jeg det er selv om jeg ikke har vært i arbeidslivet på lenge nå. Grunn til uro spesielt for unge som skal prøve å etablere seg og så mye.

 Marginene mellom liv og død må jo bli helt uforsvarlig i helseyrkene.  Ikke rart mange blir syke selv og selv ender opp som navere dirigert i alle retninger av myndighetspersoner man aldri ser mer i livet annet enn som toppleder i medieoppslag kanskje.  Det koster om bedriften ikke klarer å ivareta  de ansatte sitt behov som jo er den fremste ressursen i alle virksomheter skulle jeg tro.  En bedriftslegeordning virker veldig samlende som jeg husker. Med årene og nye toppledelse ble jo dette borte husker jeg og det tapte vi  alle på tror jeg. Et samlende punkt som kjente virksomheten og visste om helsemessige utfordringer i bransjen.

Alt må jo bare koste enormt for samfunnet når 1 av 10 har uføre i Norge nå. Et arbeidsliv som mye smuldrer opp må ta mye av skylda føler jeg. Men det er vanskelige spørsmål om hvorfor det må være slik. Enkelte mener pasienter bør tenke mer på seg selv og å bli frisk enn å gruble på hvorfor systemet ikke er bedre. Mange kan jo heller ikke få fullgodt systemet nok.  Kanskje det er fordi man føler menneskeresursen er så uendelig verdifull og ikke bare kast og hiv eller opplever noe som uforståelig.

Anonymkode: 5f4ec...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...