Gå til innhold

Jeg blir «gal» av meg selv..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

.. fordi jeg føler så mye. Det invaderer livet mitt. Er det mulig å bli fri fra dette fengselet? 

Anonymkode: f6657...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drømmeautomat

Ja, du kan begynne å ta en SSRI. Jeg ber om det hvis jeg blir skikkelig deprimert og føler konstant, direkte psykisk smerte. Jeg ser folk klager over at de mister følelser på SSRI, men i en sånn situasjon syns jeg det er deilig at de forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

.. fordi jeg føler så mye. Det invaderer livet mitt. Er det mulig å bli fri fra dette fengselet? 

Anonymkode: f6657...c99

Hva er galt ved å føle mye? Du bør være glad for at du har evnen! :)

Men ellers støtter jeg forslaget til Drømmeautomat om at ssri nok vil hjelpe deg til å få et lite lokk på følelsene sånn at de ikke blir for intense. Og kanskje terapi sånn at du kan lære deg noen mestringsteknikker.

Bruker du medisiner? Eller går du allerede i terapi?

Anonymkode: c601f...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er galt ved å føle mye? Du bør være glad for at du har evnen! :)

Men ellers støtter jeg forslaget til Drømmeautomat om at ssri nok vil hjelpe deg til å få et lite lokk på følelsene sånn at de ikke blir for intense. Og kanskje terapi sånn at du kan lære deg noen mestringsteknikker.

Bruker du medisiner? Eller går du allerede i terapi?

Anonymkode: c601f...55c

Hvis en liker å være zombie er dette er godt råd.

Anonymkode: c0644...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis en liker å være zombie er dette er godt råd.

Anonymkode: c0644...97a

Det er nok flere gråsoner mellom det å ha problemer med sterke følelser og det å være zombie. Ssri gjør ikke nødvendigvis folk til zombier, men kan gjøre en mer tykkhudet slik at det bedre går an å mestre påkjenninger. 

Anonymkode: c601f...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok flere gråsoner mellom det å ha problemer med sterke følelser og det å være zombie. Ssri gjør ikke nødvendigvis folk til zombier, men kan gjøre en mer tykkhudet slik at det bedre går an å mestre påkjenninger. 

Anonymkode: c601f...55c

Jeg har blitt helt zombie. Bryr meg ikke om noen ting lenger. Dette er ikke noe liv.

Anonymkode: c0644...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har blitt helt zombie. Bryr meg ikke om noen ting lenger. Dette er ikke noe liv.

Anonymkode: c0644...97a

Det er jo kjempeleit! Kanskje du må ha en annen type medisin? Det kan du jo høre med legen din om. Forklar ham problemet.

Anonymkode: c601f...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

.. fordi jeg føler så mye. Det invaderer livet mitt. Er det mulig å bli fri fra dette fengselet? 

Anonymkode: f6657...c99

Hva er det du har mest problemer med å føle for mye av, da? Hva slags følelser? 

Anonymkode: c601f...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo kjempeleit! Kanskje du må ha en annen type medisin? Det kan du jo høre med legen din om. Forklar ham problemet.

Anonymkode: c601f...55c

Har prøvd flere andre medisiner. Jeg har gitt opp legestanden, det er ikke noe hjelp å få.

Anonymkode: c0644...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er galt ved å føle mye? Du bør være glad for at du har evnen! :)

Men ellers støtter jeg forslaget til Drømmeautomat om at ssri nok vil hjelpe deg til å få et lite lokk på følelsene sånn at de ikke blir for intense. Og kanskje terapi sånn at du kan lære deg noen mestringsteknikker.

Bruker du medisiner? Eller går du allerede i terapi?

Anonymkode: c601f...55c

Jeg er ikke glad for at jeg har evnen :) 

Anonymkode: f6657...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SSRI gjør ikke alle til avflatede zoombier. Noen får dessverre den bivirkningen, men langt i fra alle. Men piller løser ofte ikke roten til det man sliter med. Det ville nok være å anbefale og gå i terapi så du lærer hvordan du kan mestre dette. Få sortert tankene og kaoset litt. Det kan hjelpe å sette alt ned på papiret. For meg hjelper det i alle fall - skrive det av meg og se om det er mulig å nøste litt opp i trådene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

SSRI gjør ikke alle til avflatede zoombier. Noen får dessverre den bivirkningen, men langt i fra alle. Men piller løser ofte ikke roten til det man sliter med. Det ville nok være å anbefale og gå i terapi så du lærer hvordan du kan mestre dette. Få sortert tankene og kaoset litt. Det kan hjelpe å sette alt ned på papiret. For meg hjelper det i alle fall - skrive det av meg og se om det er mulig å nøste litt opp i trådene. 

Det er tøft å være meg.. forferdelig slitsomt. Har gjennomgått så mye vondt at du aner ikke, virkelg lidd mye og fått uttallige dager ødelagt pga dette. Jeg må finne en måte å mestre det på. Jeg orker snart ikke mer. 

Anonymkode: f6657...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere brukt høye doser SSRI uten å bli følelsesløs av det. Har til og med brukt AP uten å føle meg zombie av det, men kan medgå at jeg ble trøtt, derfor fant jeg en medisin (Fluanxol) og en dose med passe effekt og lite bivirkninger.

Men generelt driter jeg egentlig i hvor mye eller lite jeg føler. I perioder føler man mye og i perioder lite. Det er egentlig ingen stor sak. 

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg har tidligere brukt høye doser SSRI uten å bli følelsesløs av det. Har til og med brukt AP uten å føle meg zombie av det, men kan medgå at jeg ble trøtt, derfor fant jeg en medisin (Fluanxol) og en dose med passe effekt og lite bivirkninger.

Men generelt driter jeg egentlig i hvor mye eller lite jeg føler. I perioder føler man mye og i perioder lite. Det er egentlig ingen stor sak. 

Fint for deg at du kan drite i det. 

Anonymkode: f6657...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fint for deg at du kan drite i det. 

Anonymkode: f6657...c99

Tror ikke det er så lett å drite i det når man blir ekstremt emosjonell og ustabil, det gjorde jeg da jeg hadde mensen og det gikk ut over omgivelsene. Det har sluttet når jeg har tatt p.sprøyten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg har tidligere brukt høye doser SSRI uten å bli følelsesløs av det. Har til og med brukt AP uten å føle meg zombie av det, men kan medgå at jeg ble trøtt, derfor fant jeg en medisin (Fluanxol) og en dose med passe effekt og lite bivirkninger.

Men generelt driter jeg egentlig i hvor mye eller lite jeg føler. I perioder føler man mye og i perioder lite. Det er egentlig ingen stor sak. 

Var det slik med tvangstanker også, at du bare kunne drite i dem?

Anonymkode: f6657...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg har tidligere brukt høye doser SSRI uten å bli følelsesløs av det. Har til og med brukt AP uten å føle meg zombie av det, men kan medgå at jeg ble trøtt, derfor fant jeg en medisin (Fluanxol) og en dose med passe effekt og lite bivirkninger.

Men generelt driter jeg egentlig i hvor mye eller lite jeg føler. I perioder føler man mye og i perioder lite. Det er egentlig ingen stor sak. 

Det ER en stor sak om du ikke føler noe som helst, og er likeglad til alt, år etter år.

Anonymkode: c0644...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg det snakkes om to helt forskjellige fenomen.

TS snakker om følelser som dukker opp, hvor innholdet ikke har rot i virkeligheten og hvor hen får det vondt og agerer som om følelsene var sanne. Emotional reasoning - det er slik fordi jeg føler det slik. Her er det viktig å umiddelbart kunne korrigere følelsene med fornuft.

Videre ned i tråden snakkes det om følelsesmessig avflating (anhedoni) der en verken føler glede, lyst, sinne, tristhet eller irritasjon der en burde føle noe slikt. Det er ikke en ønsket tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fint for deg at du kan drite i det. 

Anonymkode: f6657...c99

 

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det slik med tvangstanker også, at du bare kunne drite i dem?

Anonymkode: f6657...c99

Nå var det vel ikke det som ble diagnosen min, men angst er så klart ubehagelig uansett hvilken form den tar. Jeg har fortsatt noe angst, ja, men helt riktig, jeg har lært meg å drite i det.

Både angst og vonde følelser er faktisk bare følelser, og verken farlig eller fakta. 

Ja, jeg tror de fleste med psykiske lidelser vektlegger følelser for mye. Man burde bli mer faktaorientert

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
8 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Ja, jeg tror de fleste med psykiske lidelser vektlegger følelser for mye. Man burde bli mer faktaorientert

Litt av en generalisering. Dessuten høres det ut som du tror følelser er noe man velger å ha eller ikke, men slik er det jo ikke. De kommer og går av seg selv. Hvordan mener du en deprimert person som FØLER seg helt jævlig skal bli mer faktaorientert og hvordan mener du det vil hjelpe ham?

Jeg tror mye dritt folk vikler seg inn i kommer av at de IKKE kjenner på følelsene sine, men skyver dem vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...