Gå til innhold

Jeg blir «gal» av meg selv..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

23 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Litt av en generalisering. Dessuten høres det ut som du tror følelser er noe man velger å ha eller ikke, men slik er det jo ikke. De kommer og går av seg selv. Hvordan mener du en deprimert person som FØLER seg helt jævlig skal bli mer faktaorientert og hvordan mener du det vil hjelpe ham?

Jeg tror mye dritt folk vikler seg inn i kommer av at de IKKE kjenner på følelsene sine, men skyver dem vekk.

Forskjellen på deg og meg er at jeg har skjønt hvordan man skal tenke seg frisk og du tydeligvis ikke har det.

Det finnes mennesker som har det jævlig (les: lever på gata). Da er ikke følelsene problemet. Dessverre finnes det også veldig mange som egentlig har det bra, men som ser verden i et urealistisk mørkt perspektiv. Da mener jeg at man bør realitetsorientere seg og se mot fakta, og kanskje innse at følelsene spiller deg et puss.

Jeg kan tenke på at jeg har en jobb jeg elsker og mestrer, det er mennesker jeg er glad i og som er glade i meg (dog ikke så mange av de på dol :D ) cash i banken, fint sted å bo, mat på bordet, god helse, gode venner, interesser, fritidsaktiviteter som gir mening, osv. Jeg bor i verdens beste land og har alt jeg trenger. 

Jeg velger å se det positive (fakta) og gleder meg over det. Du sier at man skal kjenne på vonde følelser og jeg må bare spørre: Hvorfor skal man dyrke vonde følelser? Hvorfor ikke tenke positivt rundt det som faktisk er bra i livet, og konstruktivt (hvordan løser jeg dette?) rundt det negative framfor å grave seg ned i ukonstruktiv negativitet.

Ja, det er ikke lett å komme dit. Men framfor å hate meg kan du heller tenke konstruktivt rundt dine egne tanker og følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drømmeautomat

Med din innsikt burde du vært psykiater, så kan du forklare folk med bipolar og schizofreni hvordan de skal tenke seg friske. Jeg hater deg ikke (projeksjon, anyone?), men utsagnene dine her irriterer meg. Selv om du har funnet noe du syns funker for deg betyr ikke det at det vil funke for alle. Men du framstiller det sånn og det tror jeg irriterer mange. Del gjerne erfaringene dine, men please, snakk for deg selv, ikke for alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aspergers Inc.
12 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg kan tenke på at jeg har en jobb jeg elsker og mestrer, det er mennesker jeg er glad i og som er glade i meg (dog ikke så mange av de på dol :D ) cash i banken, fint sted å bo, mat på bordet, god helse, gode venner, interesser, fritidsaktiviteter som gir mening, osv. Jeg bor i verdens beste land og har alt jeg trenger. 

Heldig for deg, men det er mange her som mangler alt dette (bortsett fra mat på bordet da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Med din innsikt burde du vært psykiater, så kan du forklare folk med bipolar og schizofreni hvordan de skal tenke seg friske. Jeg hater deg ikke (projeksjon, anyone?), men utsagnene dine her irriterer meg. Selv om du har funnet noe du syns funker for deg betyr ikke det at det vil funke for alle. Men du framstiller det sånn og det tror jeg irriterer mange. Del gjerne erfaringene dine, men please, snakk for deg selv, ikke for alle andre.

For noen tilstander, inkludert min egen, trengs medisiner for å hjelpe. Men dette går under dette med konstruktive tiltak. 

Jeg mener ikke å generalisere, men jeg tror ikke det finnes en eneste tilstand hvor man faktisk blir verre av å forsøke å fokusere positivt og konstruktivt.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, issomethingwrong skrev:

For noen tilstander, inkludert min egen, trengs medisiner for å hjelpe. Men dette går under dette med konstruktive tiltak. 

Jeg mener ikke å generalisere, men jeg tror ikke det finnes en eneste tilstand hvor man faktisk blir verre av å forsøke å fokusere positivt og konstruktivt.

Lever du etter "The secret"? Det høres sånn ut. Jeg gjorde det i to år og klarte meg veldig godt, alle sa jeg var så positiv og blid. Men så kræsjet alt sammen og jeg skjønner ikke hvorfor, men det var vel noe jeg tenkte feil kanskje. Jeg ville gjerne fortsatt og ha det positivt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Lever du etter "The secret"? Det høres sånn ut. Jeg gjorde det i to år og klarte meg veldig godt, alle sa jeg var så positiv og blid. Men så kræsjet alt sammen og jeg skjønner ikke hvorfor, men det var vel noe jeg tenkte feil kanskje. Jeg ville gjerne fortsatt og ha det positivt...

Jeg tror ikke man skal fortrenge negative følelser. Men man kan akseptere følelsen, altså at man har en følelse, være bevisst at man kan føle feil, at følelser kan ta feil, og fokusere på det positive man har i livet sitt. Det er lov å være trist. Men det trenger ikke være verdens undergang. Det er lov å være sliten og fortvilet. Det er lov å si at man ikke orker. Men det er ikke lov å la negative følelser ta over livet sitt og glemme fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Følelser som oppstår som følge av schizofreni og affektive lidelser (bipolar og unipolar) kan ikke kureres ved tankens kraft (positiv tenking). Men hver enkelt kan få det bedre om en forsøker å fokusere også på det som er bra i livet, ikke bare det negative. Alt dette er lidelser med betydelig biologisk årsak til stemning/følelser.

Et eksempel som kan illustrere dette er pasientgrupper som ikke ledes/styres av en kyndig person. I slike grupper blir det lett til at det snakkes (kun) om alt som er vondt og vanskelig og om ting (ved samfunnet og andre) som burde vært annerledes. I slike grupper er det vist at deltagerne blir verre av deltagelse. En koser med misnøyen.

Når det gjelder angstlidelser, er situasjonen en annen. Angst er definert som å være redd for noe som faktisk ikke er farlig (som å gå i mors bursdagsselskap) eller som å ha et urealistisk syne på risikoen for at noe faktisk farlig skal skje som ved flyskrekk. Det er farlig å falle ned med fly, men risikoen er ekstremt liten. Angst er altså innbilt fare. Her er endring av tankermønster slik en gjør i metakognitiv terapi den mest virksomme måten å angripe problemet på. Fokus på en medikamentell løsning er ofte et feilspor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Jeg tror ikke man skal fortrenge negative følelser. Men man kan akseptere følelsen, altså at man har en følelse, være bevisst at man kan føle feil, at følelser kan ta feil, og fokusere på det positive man har i livet sitt. Det er lov å være trist. Men det trenger ikke være verdens undergang. Det er lov å være sliten og fortvilet. Det er lov å si at man ikke orker. Men det er ikke lov å la negative følelser ta over livet sitt og glemme fakta.

Jeg var bare positiv da jeg levde etter "The secret", og det er ikke tull en gang. Jeg undertrykket ikke noe, følte meg glad og tilfreds hele tiden. Jeg byttet energier, dvs vi bodde en annen plass med positive energier. Hvorfor klarte jeg meg så bra i to år? Det må jo ha vært tankene mine og følelsene mine,men jeg var altså plutselig på bunn igjen. Kjente negative energier og tenkte veldig negativt,ble syk psykisk og havnet i psykiatrien igjen og fikk mye migrene. Mens jeg var positiv var jeg også åndelig, hadde kontakt med døde folk som oppmuntret meg. Plutselig ble det skremmende og negativt, jeg ba ikke om det. Hvorfor skjedde det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, kupton skrev:

Følelser som oppstår som følge av schizofreni og affektive lidelser (bipolar og unipolar) kan ikke kureres ved tankens kraft (positiv tenking). Men hver enkelt kan få det bedre om en forsøker å fokusere også på det som er bra i livet, ikke bare det negative. Alt dette er lidelser med betydelig biologisk årsak til stemning/følelser.

Et eksempel som kan illustrere dette er pasientgrupper som ikke ledes/styres av en kyndig person. I slike grupper blir det lett til at det snakkes (kun) om alt som er vondt og vanskelig og om ting (ved samfunnet og andre) som burde vært annerledes. I slike grupper er det vist at deltagerne blir verre av deltagelse. En koser med misnøyen.

Når det gjelder angstlidelser, er situasjonen en annen. Angst er definert som å være redd for noe som faktisk ikke er farlig (som å gå i mors bursdagsselskap) eller som å ha et urealistisk syne på risikoen for at noe faktisk farlig skal skje som ved flyskrekk. Det er farlig å falle ned med fly, men risikoen er ekstremt liten. Angst er altså innbilt fare. Her er endring av tankermønster slik en gjør i metakognitiv terapi den mest virksomme måten å angripe problemet på. Fokus på en medikamentell løsning er ofte et feilspor. 

Det er jo en biologisk årsak til alt (også angst). Jeg mener jo i utgangspunktet at (satt litt på spissen) psykiatri burde vært en subspesialisering under nevrologi, så naturvitenskapelig er jeg. Men like fullt tror jeg at også ved en depresjon kan det identifiseres mange tankefeil. Det er jo med all respekt dokumentert effekt av både kognitiv og metakognitiv terapi alene ved unipolar depresjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En deprimert kan ikke bestemme seg for å være glad om en har aldri så stor tro på positiv tenking. En person med sosial fobi kan bestemme seg for å gå i mors bursdagsselskap ved å akseptere at angst ikke er farlig, bare ubehagelig. Det er liten evidens for at personer har blitt alvorlig skadet av å gå i bursdagsselskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kupton skrev:

En deprimert kan ikke bestemme seg for å være glad om en har aldri så stor tro på positiv tenking. En person med sosial fobi kan bestemme seg for å gå i mors bursdagsselskap ved å akseptere at angst ikke er farlig, bare ubehagelig. Det er liten evidens for at personer har blitt alvorlig skadet av å gå i bursdagsselskap.

Du har åpenbart aldri vært i bursdagsselskap med min «svigermor» :D 

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kupton skrev:

Her tror jeg det snakkes om to helt forskjellige fenomen.

TS snakker om følelser som dukker opp, hvor innholdet ikke har rot i virkeligheten og hvor hen får det vondt og agerer som om følelsene var sanne. Emotional reasoning - det er slik fordi jeg føler det slik. Her er det viktig å umiddelbart kunne korrigere følelsene med fornuft.

Videre ned i tråden snakkes det om følelsesmessig avflating (anhedoni) der en verken føler glede, lyst, sinne, tristhet eller irritasjon der en burde føle noe slikt. Det er ikke en ønsket tilstand.

Det er riktig. 

Anonymkode: f6657...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, issomethingwrong skrev:

 

Nå var det vel ikke det som ble diagnosen min, men angst er så klart ubehagelig uansett hvilken form den tar. Jeg har fortsatt noe angst, ja, men helt riktig, jeg har lært meg å drite i det.

Både angst og vonde følelser er faktisk bare følelser, og verken farlig eller fakta. 

Ja, jeg tror de fleste med psykiske lidelser vektlegger følelser for mye. Man burde bli mer faktaorientert

Jeg er enig i at man burde bli mer faktaorientert, innta et metaperspektiv. 

Jeg visste ikke hva følelser var før jeg ble alvorlig syk. Hele livet hadde jeg vært positiv og tenkt positivt. I så stor grad at det gikk på bekostning av meg selv. Så ble jeg altså alvorlig syk, og det var umulig å tenke like mye positivt lenger.

Anonymkode: f6657...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er bare glad jeg har time hos fastlege til uken. Jeg lurer på om jeg får for mye eller feil medisin. Håper om mulig å få en avklaring.

Anonymkode: 349c8...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emotional reasoning:

I hele dag var det to ulike personer som fikk meg til å føle at jeg ikke fortjener å ha det bra. Jeg føler det slik - derfor er det slik. 

Men det er ikke slik fordi jeg føler det slik. Det er så mye annet som har bevist det motsatte, og det må jeg korrigere følelsene med. 

Anonymkode: f6657...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er foresten en ting som er veldig rart med meg, jeg forstår det ikke, kanskje andre gjør det?

Jeg takler følelsene mine bra de ganger jeg har virkellg god grunn til å føle. Jeg trenger ikke en gang å kjemne noe særlig på følelser. 

Mange ville feks ment at jeg burde hatet min far for at han tok fra meg min verdighet da han forgrep seg på meg og for alt det vonde han ellers påførte meg og min familie og som skadet meg for resten av livet. Men jeg har aldri hatet han. Jeg har faktisk følt lite. 

Jeg har også følt lite i mange andre tilsvarende situasjoner. 

Jeg takler ting andre ofte takler dårlig. jeg blir faktisk sterk i slike tilfeller, og jeg har opplevd ting der mitt liv også har stått på spill. Dette sliter jeg ikke med... 

Hva er det med meg? 

Anonymkode: f6657...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar. Jeg tror ikke det er mer håp for meg, men jeg skal kjempe til siste slutt.

Anonymkode: f6657...c99

Klart det er håp for deg, det er det for alle.

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg takler ting andre ofte takler dårlig. jeg blir faktisk sterk i slike tilfeller, og jeg har opplevd ting der mitt liv også har stått på spill. Dette sliter jeg ikke med... 

Alle har vi forskjellige styrker og svakheter. Det finnes ingen fasit på hva som er "riktig". Bruk styrken din til å hente fram reserver når det virker tomt, selv om det virker irrasjonelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, laban skrev:

når det virker tomt, selv om det virker irrasjonelt!

Vil du forklare denne litt for meg...?

Anonymkode: f6657...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...