Gå til innhold

Fornuftig tankegang?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, Fionys skrev:

Bare husk at det er ikke lett, men det går tilslutt :)

Takk. Jeg har mine begrensinger, og det må jeg lære meg å leve med, bl.a slutte å stille så høye krav til meg selv fordi det bare fører til skuffelser. 

Anonymkode: b5769...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sannelig ikke lett å gi slipp på ting man har lyst til. Det er gjerne lett å kritisere seg selv i den prosessen. Veien til en god balanse i livet for oss som er syke kan være ganske ambivalent. Feks vil jeg gjerne jobbe, hvis ikke jeg jobber er jeg unyttig og lat og vil helst ha penger uten å gjøre noe. Problemet er bare at helsa ikke fungerer godt nok til at jeg kan jobbe stort. Sånn er det med andre ting også feks fritidsaktiviteter, delta på barnas idrett osv. Man er født med en vilje og har vokst opp med noen tanker om hvordan livet skal være og så stemmer det ikke med virkeligheten når man blir voksen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes en bakside av dette som jeg sliter med. Det er at jeg føler meg svak som følge av at jeg må avstå fra noe som andre klarer. Ande er bedre enn meg liksom. Hvordan ville du håndtert en sånn følelse? 

Anonymkode: b5769...dc5

Jeg har mange ganger måtte avstå fra ting av samme grunn som deg. Har også vært der at jeg har følt at alle er bedre enn meg. Med å jobbe jevnt og trutt mot målet om å bli bedre, så har jeg blitt sakte, men sikkert blitt bedre. Innimellom kan jeg ennå føle at alle andre er bedre enn meg, men langt fra så ofte som før.

Nå som jeg er bedre så greier jeg også å stå i ting jeg overhode ikke greide før.  Jeg tror du også vil komme dit en dag, at du vil føle deg mer likeverdig andre og at du vil greie det du ikke greier i dag. Det er en prosess. Ikke gi opp, men fortsett å jobb og husk at ting tar tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg har mange ganger måtte avstå fra ting av samme grunn som deg. Har også vært der at jeg har følt at alle er bedre enn meg. Med å jobbe jevnt og trutt mot målet om å bli bedre, så har jeg blitt sakte, men sikkert blitt bedre. Innimellom kan jeg ennå føle at alle andre er bedre enn meg, men langt fra så ofte som før.

Nå som jeg er bedre så greier jeg også å stå i ting jeg overhode ikke greide før.  Jeg tror du også vil komme dit en dag, at du vil føle deg mer likeverdig andre og at du vil greie det du ikke greier i dag. Det er en prosess. Ikke gi opp, men fortsett å jobb og husk at ting tar tid. 

Takk.

Det går sakte men sikkert fremover med meg også. Det er ikke alltid jeg føler det sånn lenger.. så da er det  vel håp for meg og. 

Fint å høre om erfaringen din og at det går fremover med deg :) 

 

Anonymkode: b5769...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag fikk jeg en indre bekreftelse på at mitt valg er riktig. Jeg ville ikke klart å gjennomføre det. 

Anonymkode: b5769...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Jeg har mine begrensinger, og det må jeg lære meg å leve med, bl.a slutte å stille så høye krav til meg selv fordi det bare fører til skuffelser. 

Anonymkode: b5769...dc5

Ja. Sånn tenker jeg også. Jeg tror du gjorde et klokt valg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

Ja. Sånn tenker jeg også. Jeg tror du gjorde et klokt valg. 

Ja.. det hele handler vel om å kjenne sine begrensninger. Jeg har nok stilt for store krav til meg selv, og da kommer så klart også skuffelser og negative tanker om meg selv. 

Selv om andre takler ting jeg ikke takler betyr det ikke at jeg er mindre verdt, svakere osv enn de som takler det.

Jeg må heller begynne å se på alt jeg faktisk klarer og ikke på alt jeg ikke klarer og være fornøyd med det. For jeg klarer faktisk mye, min behandler har t o m sagt jeg er et «løvetannbarn», noe som også sier sitt. 

Anonymkode: b5769...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja.. det hele handler vel om å kjenne sine begrensninger. Jeg har nok stilt for store krav til meg selv, og da kommer så klart også skuffelser og negative tanker om meg selv. 

Selv om andre takler ting jeg ikke takler betyr det ikke at jeg er mindre verdt, svakere osv enn de som takler det.

Jeg må heller begynne å se på alt jeg faktisk klarer og ikke på alt jeg ikke klarer og være fornøyd med det. For jeg klarer faktisk mye, min behandler har t o m sagt jeg er et «løvetannbarn», noe som også sier sitt. 

Anonymkode: b5769...dc5

Ja, du har helt rett. En skal ikke nødvendigvis sammenligne seg med andre hele tida. Vi har ulike forutsetninger, og de fleste av oss har både svake og sterkere sider, og det er fort gjort å fokusere på de svake sidene, dessverre. I tillegg kan vi fort sammenligne oss med flere andre, alltid de som er best på hver sine områder, og da er det ikke rart at de fleste av oss kan kjenne at vi kommer til for kort. 

Endret av yellow ledbetter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, yellow ledbetter skrev:Ja, du har helt rett. En skal ikke nødvendigvis sammenligne seg med andre hele tida. Vi har ulike forutsetninger, og de fleste av oss har både svake og sterkere sider, og det er fort gjort å fokusere på de svake sidene, dessverre. I tillegg kan vi fort sammenligne oss med flere andre, alltid de som er best på hver sine områder, og da er det ikke rart at de fleste av oss kan kjenne at vi kommer til for kort. 

Det hjelper meg mye å diskutere dette temaet med dere. Det er så godt når noen forstår og kan bidra med erfaringer. Det er jeg takknemlig for. 

..

Idag fikk jeg bekreftet at det ikke er så rart at jeg har vært sjalu på en person jeg har vært sjalu på lenge. Jeg har sagt det lenge: hun er fantastisk - hun gjør og klarer «alt», i tillegg er hun ekstremt blid og positiv og får alle til å smile. Hun har også utseende med seg. Hun er gull verdt for klubbene sine, og det får hun også vite. 

Men jeg kan ikke sammenligne meg med henne lenger. Jeg vil aldri bli like bra. Det er bortkastet energi og gir meg bare vonde dager. Jeg vet med meg selv at jeg har gjort mitt beste, bidratt der jeg kan og vært så blid og positiv jeg kan. 

Jeg tenker at jeg i stedet må akseptere at det er slik og fokusere på meg selv og det jeg får til. Ikke fokusere på henne.  

Jeg er meg og jeg gjør mitt beste, også for andre. Mer enn det klarer jeg ikke. 

Anonymkode: b5769...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...