Gå til innhold

Spørsmål om Provera og Letrozol


Klumpen1

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har fått påvist PCO hos gynekolog pga mange cyster på eggstokkene og lange sykluser. Jeg har heller ikke eggløsning. Jeg har fått resept på letrozol og Provera for å forhåpentligvis få eggløsning. Jeg fikk mensen i januar etter en syklus på over 100 dager. Jeg begynte på letrozol på dag 3 av den syklusen. Sjekket etter eggløsning med blodprøve på syklusdag 24 og fikk tlf fra gynekologen om at det ikke var skjedd en eggløsning. Nå venter jeg på at mensen skal komme slik at jeg kan begynne på ny runde. Denne gangen skal jeg ta dobbel dose med letrozol.

Gynekologen anbefalte meg å vente til etter syklusdag 35 før jeg begynner på Provera, for å gi kroppen sjanse til å få mensen av seg selv. Er det anbefalt å vente lengre enn dette også? 

Jeg skal gå på Provera i 10 dager og ta letrozol på dag 3 i syklusen. Hovedspørsmålet mitt er om jeg skal begynne på letrozol så snart jeg begynner å blø av Provera? Eller skal jeg vente til det har gått 10 dager og første blødning etter kuren er ferdig er det 1? 

Jeg er forøvrig 28 år, 167 høy og veier ca 62 kg hvis det har noe å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

1. proveratablett tas hvis du ikke har fått menstruasjon etter 35 dager.

Din syklus starter den dag du har første blødning etter Provera, det går gjerne noen dager til du får blødning.

Du har fått beskjed om å starte på dag 3 i syklus med Letrozol.

Er det klart?

Lykke til, hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 

Jeg har lest om flere som begynte å blø før proverakuren var over, så derfor lurte jeg på om jeg i såfall skulle begynne på letrozol selv om proverakuren ikke er fullført?  Og om man da tar provera og letrozol de siste dagene av kuren?

Hvis jeg ikke blør før etter kuren er ferdig så er alt greit ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det spiller ikke stor rolle om du blør eller ikke blør. Viktigste med blødning er å vite at du ikke er gravid. Tell fra den dag du begynner å blø. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Så den dagen jeg begynner å blø begynner jeg på letrozol. Og selv om blødningene skjer før jeg er ferdig med proverakuren så fortsetter jeg på den til det er gått alle 10 dagene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Nei, første blødningsdag er dag 1, da kan du slutte med Provera (hvis du ikke har sluttet før). Du begynner dag 3 med Letrozol. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Annonse

Sprsmål 123

Fått beskjed om å ta letrozol syklus dag 3. Vil det si 3 dager etter endt mens eller fra tredje dagen med blødning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprsmål 123 skrev (2 timer siden):

Fått beskjed om å ta letrozol syklus dag 3. Vil det si 3 dager etter endt mens eller fra tredje dagen med blødning?

Det er ingen gynekolog som svarer her inne lengre, men syklus starter vel på den første dagen med blødninger. En syklus regnes jo fra første blødningsdag til neste første blødningsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...