Gå til innhold

Graviditet etter abort i uke 20


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har et spørsmål til Dr. Mette Moen.

Jeg tok et valg om å avbryte svangerskapet i uke 20 grunnet at det etter mange undersøkelser ble oppdaget alvorlig sykdom hos fosteret. Fødsel fikk greit, men hadde på følelsen at hele morkaken ikke var ute. Etter en uke dro jeg inn til sykehuset pga litt feber og store blødninger med koagler, ble da undersøkt og det ble funnet myom i livmor og noe rester av morkake. Ble sendt til utskraping. Følte meg bedre, men 2 uker senere fikk jeg sterke smerter og blødninger med store blodkoagler. Det gikk over og jeg følte meg bedre, plutselig enda to uker etter der (ca 5 uker etter fødsel) fikk jeg massive blødninger etter en lengre biltur,  blødde så mye at jeg ble sendt i hu og hast til sykehus. Ble utskraping igjen, der det viste seg at myomet ikke var et myom men en stor bit av morkaken som satt fast. Denne ble fjernet og alt har vært greit etterpå. Fikk tilbake mensen en måned etter og har siden forsøkt å bli gravid på nytt, noe vi ikke har lyktes med. Syklus varierer mellom. 24 og 28 dager.  Ble rakst gravid sist, og er nå bekymret for at noe har blitt skadet under hele denne prosessen. Burde jeg være bekymret?  Jeg har ikke blitt undersøkt av gynekolog etter sist utskraping heller.  Skuffende hver måned når det ikke klaffer, og veldig redd for at noe er galt. Begynner ofte å spotte og få litt mensmurringer flere dager før mensen slår ut for fullt, noe jeg ikke gjorde tidligere. 

 

På forhånd takk. 

 

 

Anonymkode: 31416...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 28, blir 29 i år.  Aborten skjedde i slutten av september. Utskraping en uke senere, så enda en noen uker etter der pga massiv blødning som kom pga at masse Rester av morkake ble ansett som myom. 

Anonymkode: 31416...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Hvor gammel er du? Hvor lenge har det gått siden senaborten?

Hilsen Mette

28 år, blir 29 i år. Aborten ble utført i slutten av  september 2018.

Anonymkode: 31416...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det jeg kan regne ut så var aborten sist i september, du hadde så to utskrapninger, den siste fem uker etter senaborten, altså omkring 1.november.   Du fikk menstruasjon ca. 1.desember og har dermed hatt sannsynligvis tre menstruasjoner. I din alder er den månedlige sjansen for graviditet ca. 20%, så du bør nok ha litt mer tålmodighet, selv om det er forståelig at du ønsker fort å bli gravid igjen. Jeg synes det kan være en god ide å få utført en ultralydundersøkelse av livmoren. Det kan oppstå sammenvoksinger etter slike utskrapninger, men det kan være vanskelig/umulig å vurdere ved ultralyd, det må undersøkes med kikkertundersøkelse (hysteroskopi), men vent litt med det.

Jeg håper at du fort blir gravid, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det jeg kan regne ut så var aborten sist i september, du hadde så to utskrapninger, den siste fem uker etter senaborten, altså omkring 1.november.   Du fikk menstruasjon ca. 1.desember og har dermed hatt sannsynligvis tre menstruasjoner. I din alder er den månedlige sjansen for graviditet ca. 20%, så du bør nok ha litt mer tålmodighet, selv om det er forståelig at du ønsker fort å bli gravid igjen. Jeg synes det kan være en god ide å få utført en ultralydundersøkelse av livmoren. Det kan oppstå sammenvoksinger etter slike utskrapninger, men det kan være vanskelig/umulig å vurdere ved ultralyd, det må undersøkes med kikkertundersøkelse (hysteroskopi), men vent litt med det.

Jeg håper at du fort blir gravid, vennlig hilsen Mette

Takk for svar. Har bestilt time til privat gynekolog. Synes egentlig det er rart at det ikke er noen kontroll i regi av sykehuset når det har vært såpass mye komplikasjoner som skyldes menneskelig svikt.  svekket tillit til sykehuset etter dette,, da jeg får inntrykk  av at de mener  jeg er vel bekymret, noe jeg selv tenker ikke er  så unormalt etter at ting ikke blir gjort skikkelig og hvor jeg får beskjed om at store morkakerester er myomer. I tillegg kjente de på livmor etter siste utskraping og det hørtes ut som den var veldig høyt oppe, men de forklarte ikke mer og dopet som jeg var så tenkte jeg ikke mer over dette. 

 

Små blødninger begynner  allerede på syklusdag 24 og kjenner at mens er på vei noen dager før det. Kan lutealfasen være for kort?  Er eggløsning a l l t i d 14 dager før? Når syklusen varierer er dette veldig forvirrende og ikke minst slitsomt å ha samleie nesten hver dag for å være sikker. Ikke veldig romantisk akkurat. hadde veldig stabil syklus før graviditeten og ble gravid på andre forsøk. Har hatt fire menstruasjoner nå, akkurat startet på nummer fem.  Hadde forøvrig positiv eller test fredag 8. Feb, og så begynte ny mens litt i går. Det kommer og går i flere dager før det slår ut for fullt.   

 

Takk for svar. 

Anonymkode: 31416...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Eggløsning kan være kortere enn 14 dager. Man kan bli gravid i seks dager som avsluttes eggløsningsdagen. Så med samleie 2-3 ganger i uken vil man treffe på de fruktbare dager. Hvilke dager har du hatt menstruasjon siden aborten? Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Eggløsning kan være kortere enn 14 dager. Man kan bli gravid i seks dager som avsluttes eggløsningsdagen. Så med samleie 2-3 ganger i uken vil man treffe på de fruktbare dager. Hvilke dager har du hatt menstruasjon siden aborten? Hilsen Mette

12 - 17 november 

6 - 10 Des 

30 des - 3 januar 

26 januar - 30 januar

Siste mens startet sånn smått igår, men blodet som kommer er veldig  mørkt. Tar seg opp over flere dager. Tok en EL tester fra og med syklusdag 12, slo ut positivt på dag 14 (8 feb). 

 

Anonymkode: 31416...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis vi glemmer alt om eggløsningstester, så vil jeg si at du har helt normal syklus på 24 til 27 dager, og det ser bra ut. Da vil jeg ikke tenke så mye på eggløsning, det er veldig uvanlig ikke å ha normal eggløsning/lutealfase med normal syklus. Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2019 den 17.41, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Hvis vi glemmer alt om eggløsningstester, så vil jeg si at du har helt normal syklus på 24 til 27 dager, og det ser bra ut. Da vil jeg ikke tenke så mye på eggløsning, det er veldig uvanlig ikke å ha normal eggløsning/lutealfase med normal syklus. Lykke til, vennlig hilsen Mette

 

Hei igjen, har noen spørsmål til! 

Har idag vært hos gynekolog og tatt innvendig UL. Livmorhulen så normal ut med innsprøyting av saltvannsløsing. Han syntes likevel at slimhinnen var tynn så langt ut i syklus og skal nå følges opp med blodprøver fire ganger i neste syklus.

 

Glemte å spørre om en del ting jeg lurer på mens jeg var der.

- med en tynn slimhinne vil det være umulig å bli gravid på egenhånd?  Jeg merket tydelige symptomer på at jeg var gravid sist, og tror egentlig at eggene har vært befruktet flere ganger etter vi begynte å prøve igjen, men at de ikke fester seg.

Legen sa ikke noe om mm tykkelse på slimhinnen, men med ventende mens imorgen etter en uke med spotting burde den vært tykkere. Er det da mangel på hormoner, i såfall hvilke?

- Et annet spm som jeg og har lurt litt på og som jeg ikke kom meg til å spørre om;  Før jeg ble gravid hadde jeg orgasmer hvor jeg kjente tydelige sammentrekninger i livmor,  og hvor jeg ofte fikk løs mage direkte etterpå. Sikkert pga at sammentrekningene også stimulerer tarmen? Nå merker jeg ikke dette, men sammentrekninger langt mer ned i skjeden. Kan det være dårlig blodsirkulasjon til livmor? Mulig et teit spørsmål, men bedre å spørre ☺️😶

 

 

Anonymkode: 31416...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Glemte å spørre om en del ting jeg lurer på mens jeg var der.

- med en tynn slimhinne vil det være umulig å bli gravid på egenhånd?  Jeg merket tydelige symptomer på at jeg var gravid sist, og tror egentlig at eggene har vært befruktet flere ganger etter vi begynte å prøve igjen, men at de ikke fester seg.

Svar: man kan ikke ha symptomer på graviditet hvis embryoet ikke har fester seg og fått blodkontakt med mor. Slimhinnen må vokse for å kunne ta imot et embryo.

Legen sa ikke noe om mm tykkelse på slimhinnen, men med ventende mens imorgen etter en uke med spotting burde den vært tykkere. Er det da mangel på hormoner, i såfall hvilke?

Svar: ikke mangel på hormoner, men slimhinnen kan være ødelagt på grunn av utskrapning

- Et annet spm som jeg og har lurt litt på og som jeg ikke kom meg til å spørre om;  Før jeg ble gravid hadde jeg orgasmer hvor jeg kjente tydelige sammentrekninger i livmor,  og hvor jeg ofte fikk løs mage direkte etterpå. Sikkert pga at sammentrekningene også stimulerer tarmen? Nå merker jeg ikke dette, men sammentrekninger langt mer ned i skjeden. Kan det være dårlig blodsirkulasjon til livmor? Mulig et teit spørsmål, men bedre å spørre ☺️

Svar: Det er sannsynligvis sammentrekninger i skjeden du kjenner. Det er ingen grunn til å tro at blodsirkulasjonen i livmoren er forandret.

Fint at du er under utredning.

Vennlig hilsen Mette

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Glemte å spørre om en del ting jeg lurer på mens jeg var der.

- med en tynn slimhinne vil det være umulig å bli gravid på egenhånd?  Jeg merket tydelige symptomer på at jeg var gravid sist, og tror egentlig at eggene har vært befruktet flere ganger etter vi begynte å prøve igjen, men at de ikke fester seg.

Svar: man kan ikke ha symptomer på graviditet hvis embryoet ikke har fester seg og fått blodkontakt med mor. Slimhinnen må vokse for å kunne ta imot et embryo.

Legen sa ikke noe om mm tykkelse på slimhinnen, men med ventende mens imorgen etter en uke med spotting burde den vært tykkere. Er det da mangel på hormoner, i såfall hvilke?

Svar: ikke mangel på hormoner, men slimhinnen kan være ødelagt på grunn av utskrapning

- Et annet spm som jeg og har lurt litt på og som jeg ikke kom meg til å spørre om;  Før jeg ble gravid hadde jeg orgasmer hvor jeg kjente tydelige sammentrekninger i livmor,  og hvor jeg ofte fikk løs mage direkte etterpå. Sikkert pga at sammentrekningene også stimulerer tarmen? Nå merker jeg ikke dette, men sammentrekninger langt mer ned i skjeden. Kan det være dårlig blodsirkulasjon til livmor? Mulig et teit spørsmål, men bedre å spørre ☺️

Svar: Det er sannsynligvis sammentrekninger i skjeden du kjenner. Det er ingen grunn til å tro at blodsirkulasjonen i livmoren er forandret.

Fint at du er under utredning.

Vennlig hilsen Mette

 

 

Når du sier at slimhinnen kan være ødelagt pga utskraping, er det en permanent skade som gjør at man ikke kan bli gravid igjen? 

Anonymkode: 31416...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier at slimhinnen kan være ødelagt pga utskraping, er det en permanent skade som gjør at man ikke kan bli gravid igjen? 

Anonymkode: 31416...6a7

Anonymkode: 31416...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du sier at slimhinnen kan være ødelagt pga utskraping, er det en permanent skade som gjør at man ikke kan bli gravid igjen? 

Anonymkode: 31416...6a7

Anonymkode: 31416...6a7

Ble svaret ditt slettet? 

 

 

Anonymkode: 31416...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Sammenvoksinger inne i livmorhulen  kan klippes over ved inngrepet som betegnes hysteroskopi. Hvis du ikke hadde blødninger i det hele tatt, kunne det være en permanent skade. Det ser heldigvis ikke ut til å være tilfelle med deg.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo ikke sammenvoksninger? Slimhinnen er tynn ifølge gyn. Men slimhinnen er ikke konstant, eller?

Den kan forandre seg fra syklus til syklus? Har jo regelmessig mens, men med små blødninger og tynn slimhinne. Håper det er noe som kan behandles på en eller annen måte?

 

Skal nå ta blodprøver på ulike syklusdager for å se hvordan det utvikler seg.

Anonymkode: 31416...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Slimhinnen endrer seg i løpet av syklus. Fint å se på sammenheng mellom hormonverdier og utvikling av livmorslimhinnen i løpet av en syklus. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Slimhinnen endrer seg i løpet av syklus. Fint å se på sammenheng mellom hormonverdier og utvikling av livmorslimhinnen i løpet av en syklus. Vennlig hilsen Mette

Ok, bra å høre at alt håp ikke er ute da. 

Er det noe man selv kan gjøre i forhold til kosthold og evt andre ting for å bygge en god slimhinne? Ny syklus nå, så får håpe på et bedre utgangspunkt for ny graviditet ☺️

 

 

Anonymkode: 31416...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Nei, her er det hormoner som må til. Men ikke ta bekymringer på  forskudd. Vennlig hilsen Mette

Ok☺️ Takk for gode svar. 

Hvilken behandling tenker du ut fra det du vet trengs?  Prøver å ikke bekymre meg, men enklere sagt enn gjort etter alt som har skjedd🤔 

 

Anonymkode: 31416...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...